دکتر سید محمد هاشمی شهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تالاسمی از جمله بیماری های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می دهد و هموگلوبین غیر موثر در بدن تولید می شود که به علت معیوب بودن قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.

وی ادامه داد: مهمترین اقدام برای جلوگیری از تولد کودکان دارای این بیماری رنج آور انجام آزمایش خون از نظر تالاسمی و انجام مشاوره با تیم مشاوره ویژه تالاسمی مستقر در یکی از مراکز خدمات جامع سلامت در شهرستان محل سکونت پیش از هر اقدامی برای ازدواج است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با توجه به اهمیت کانون های سلامت در ترویج زندگی سالم در جامعه گفت: هر بیمار تالاسمی ماژور در طول عمر خود علاوه بر تحمل مشکلات عدیده روحی و عاطفی، درد و رنج شدید جسمی را هم تحمل می کند و خانواده و نظام بهداشت و درمان نیز با وجود تمام تلاش ها و هزینه هایی که انجام می دهند نمی توانند کیفیت زندگی این بیمارانرا همانند سایر افراد جامعه فراهم کند.

وی افزود: هم اینک در سیستان و بلوچستان امکانات مشاوره ای و تجهیزات تشخیصی برای شناسایی دختران و پسران مبتلا به تالاسمی مینور وجود دارد و توصیه نخست به افراد، عدم ازدواج با فرد مینور دیگر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به برنامه های هفته دولت گفت: همزمان با هفته دولت امسال ۲۷ طرح عمرانی و خدماتی حوزه سلامت در محدوده این دانشگاه به بهره برداری رسید.

وی افزود: تامین و توسعه زیر ساخت های فیزیکی، ساختمانی و تجهیزات پزشکی و ایجاد تحول نرم افزاری در مدیریت سلامت و ارتقاء کمی و کیفی در منابع انسانی حوزه بهداشت و درمان مهمترین رویکرد و برنامه دانشگاه علوم پزشکی برای تحقق عدالت در سلامت است.

هاشمی ادامه داد: دستیابی به وضعیت مطلوب در شاخص های سلامت علاوه بر فعالیت های خدماتی و تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی نیازمند مشارکت جدی و مسئولانه مردم است زیرا هیچ دولتی در هیچ جای دنیا قادر نیست بدون مشارکت مردم خدمات مطلوب اجتماعی و از جمله خدمات بهداشت و درمان را ارائه کند.

وی توسعه خود مراقبتی، ترویج سبک زندگی سالم، افزایش مشارکت مردم در برنامه های نظام سلامت و تلاش برای ارتقاء سواد سلامت عمومی را وظیفه مشترک مجموعه بهداشت و درمان و همه احاد جامعه برشمرد.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی ۲ کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده است .
شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

۷۳۱۶**۳۲۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.