والی نیمروز افغانستان برای بازدید از ظرفیت‌های بندر چابهار و رفع موانع تجارت از طریق این بندر به چابهار سفر کرد.
به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، سیدولی سلطان در اولین برنامه اش در چابهار در نشست با تجار دو کشور، ظرفیتهای اقتصادی در چابهار را برای توسعه افغانستان بسیار با اهمیت خواند و گفت: مشکلات و موانع تجارت بین دو کشور باید برطرف شود.
والی نیمروز از ولایت‌های جمهوری اسلامی افغانستان گفت: چابهار فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی این کشور است و ما باید از فرصت و موقعیت این شهرستان برای توسعه استفاده کنیم تا منافع دو طرف تامین شود.
سید ولی سلطان گفت: چابهار مکان مناسبی برای اتصال افغانستان به کشورهای مختلف دنیا است و این فرصت مناسب را باید قدر بدانیم.
وی بیان کرد: سرمایه گذاران افغانستان در ایران و بندر چابهار به راه‌های سهل ترانزیتی و اقتصادی نیاز دارند تا مواد خام را در این شهرستان فرآوری و به کشورهای مختلف صادرات کنند.
والی ولایت نیمروز افزود: کنفراس ملی و بین المللی در افغانستان برگزار شده و برای توسعه این کشور روی فرصت های ایران به ویژه چابهار کار کردیم.
وی تصریح کرد: زمان همکاری‌های منطقه‌ای و توسعه روابط است و ما باید روابط اقتصادی، سیاسی و همه جانبه را با ایران گسترش دهیم.
ولی سلطان ادامه داد: مرزهای افغانستان و سیستان و بلوچستان باید قانونمند و از انتقال کالای قاچاق و تردد افراد تروریست جلوگیری شود و نباید مسئولان و مردم مرزنشین ۲ طرف ناامنی را حس کنند.
وی گفت: آمادگی داریم تا صادرات، بسته بندی محصولات و میوه‌های خشک را پس از آماده سازی از طریق چابهار به کشورهای مختلف ترانزیت کنیم.
والی نیمروز افزود: درخواست داریم مردم و مسئولان سیستان بلوچستان سفرهای مختلفی به افغانستان داشته باشند تا از ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری این کشور آشنا شوند.
وی بیان کرد: نیاز است تا نظارت بیشتری در صادرات و واردات انجام شود و نباید یک کالایی که اظهار می شود بجای آن کالای دیگری وارد افغانستان شود و مشکلاتی را ایجاد کند.
ولی سلطان حل تمام مشکلات تجار افغانستان در زمینه حق رانندگی و صدور گواهینامه راهنمایی و رانندگی، معافیت مالیاتی، خروج و مراجعت و اقامت بلندمدت پس از سرمایه گذاری را خواستار شد.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار هم گفت: شرایط برای فعالیت تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی افغانستان فراهم است و می توانند بدون هیچ دغدغه ای به ثبت شرکت در این منطقه اقدام کنند.
کردی افزود: سه هزار شرکت تجاری، بازرگانی، از کشورهای مختلف در منطقه آزاد چابهار ثبت شده است که سهم افغانستان بیشتر از کشورهای دیگر است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.