به گزارش ایرنا، «محمد رضا بهرامی» روز یکشنبه در این آیین که در استان نیمروز افغانستان جریان داشت، گفت : سال گذشته در چنین روزهایی اولین محموله ارسالی گندم از هند به مقصد افغانستان به چابهار رسید و امروز بار دیگر دور هم جمع شده ایم تا تکمیل این چرخه داد و ستد جهانی را از سیر چابهار جشن بگیریم.
وی گفت: طرح چابهار محصول اراده عالی ، مقامات ارشد سه کشوری است که همت کردند تا نمونه ای از الگوی مشارکت منطقه ای را ارایه کنند.
بهرامی افزود: موفقیتی که امروز به بار نشسته، حامل این پیام است که بهره مندی جمعی از تلاش های مشترک در پیوند با همکاری و تعامل منطقه ای امری ممکن و منطقی است و پرهیز از رقابت های غیر سازنده و دوری از خشونت می تواند پیوستگی و توسعه منطقه را برای تولید ثروت ویژه همه ملت های منطقه را به دنبال داشته باشد.
بهرامی گفت: نشست امروز ما ثابت کرد که ظرفیت های مشترک می تواند توسط مقامات و مردم منطقه مورد استفاده مشترک قرار گیرد و این تعامل به ثبات منطقه کمک می کند.
به گفته سفیر ایران در کابل ، بندر چابهار ظرف چند سال گذشته ظرفیت های خود را با کمک درآمدها ملی ایران و همکاری و مشارکت هند ارتقا داده است و فازهای بعدی هم طی سال های آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
به گفته بهرامی این بندر و منطقه آزاد پیرامون آن می تواند، نه تنها مورد استفاده این سه کشور باشد ، بلکه می تواند مسیر مناسب برای آینده آسیای مرکزی و فراتر از آن باشد و ایران بنا دارد برای تحقق این کارکرد همه ظرفیت هایش را برای استفاده بهینه از چابهار بسیج کند.
امروز اولین محموله صادراتی افغانستان شامل 200 تن ماش و 370 تن سنگ تالک با حضور رئیس جمهوری افغانستان و سفیران ایران، هند و ترکیه از نیمروز افغانستان ، راهی چابهار شد تا از آن جا به مقصد هند حمل شود.
روسای جمهوری ایران و افغانستان به اتفاق نخست وزیر هند در سال 1395 توافق کردند ، همکاری های خود را در چابهار توسعه دهند و هر سه کشور تاکید دارند که این همکاری در رقابت با دیگر امکانات مشابه درمنطقه نیست ، بلکه افزایش ظرفیت ها و ایجاد تنوع برای رونق اقتصادی است.
کارشناسان بنادر چابهار، صحار و گوادر را رقیب هم نمی دانند بلکه معتقدند که این بنادر که تمامی خارج از حوزه خلیج فارس قرار دارند ، می توانند مکمل یکدیگر در بازاریابی، صادرات و الگو سازی باشند.
آساق*291*1104**1663**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.