وحید پورمردان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بررسی های انجام شده توسط کارشناسان محیط زیست شهرستان چابهار لاشه مذکور مربوطه به دلفین بینی بطری معمولی بوده که طول بدن آن 280 سانتی متر و وزن تقریبی آن بیش از 400 کیلوگرم است.
وی ادامه داد: آثار جراحت روی ناحیه شکم و مجاور چشم این پستاندار دریایی مشاهده شد که به نظر می رسد احتمالا علت مرگ آن ناشی از برخورد با جسم سخت و ضربه خوردن موجود در دریا بوده است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دلفین های بینی بطری از رده پستانداران دریایی و راسته آب بازان دندان دار است که بچه زا هستند و به نوزادان خود شیر می دهند.
وی افزود: دلفین ها و سایر پستانداران دریایی از آبزیان در معرض انقراض و از مهم ترین گروه های نکتون اقیانوسی به شمار می روند.
پورمردان ادامه داد: بررسی وضعیت پستانداران دریایی در آبهای دریای عمان نیاز به تخصیص اعتبار از سوی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست برای انجام مطالعات و بکارگیری تجهیزات مناسب برای پایش و افزایش نیروی انسانی دارد.
وی گفت: همچنین انجام عملیات پایش و سرشماری این آبزیان ارزشمند با مشارکت جوامع محلی، ساخت و راه اندازی مرکز مداوا و نجات پستانداران دریایی، راه اندازی سرمحیط بانی ساحلی بریس و استمرار اجراء برنامه های آموزشی شبکه ملی امداد و نجات پستانداران دریایی یکی از اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب بین المللی خلیج گواتر و سواحل مکران است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی خور باهو و خلیح گواتر یکی از مهم ترین زیستگاه پستانداران دریایی سواحل مکران در قسمت شمالی دریای عمان است که یکی از شاخص های زیستگاهی و مهم این تالاب قرار گرفتن در مجاورت جنگل های حرا و مسیر آبهای آزاد و همچنین داشتن عمق و شرایط جریانی مناسب جهت زیست، تغذیه و زادآوری پستانداران دریایی بوده و به عنوان ذخیره گاه بیوسفر منطقه نیز قلمداد می شود.
مهمتر اینکه علاوه بر دلفین ها این منطقه به دلیل داشتن شرایط محیطی و زیستی مناسب از محل های زیست گاوهای دریایی ( پستاندار نادر ) نیز است، در این تالاب در همه فصول سال دسته های بزرگی از انواع دلفین های کوچک و بزرگ در حال حرکت مشاهده می شوند.
7316**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.