مجتبی پیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این استان دارای 16 واحد گاوداری شیری صنعتی، هزار و 707 واحد کوچک گاوداری شیری روستایی، 215 واحد پرواربندی گوساله صنعتی، هزار و 426 واحد کوچک پرواربندی گوساله روستایی و 715 واحد کوچک پرواربندی گوسفند و بز روستایی است.
وی ادامه داد: همچنین پنج واحد پرواربندی شتر صنعتی، 53 واحد کوچک پرورش شتر شیری روستایی و 13 واحد کوچک پرواربندی شتر روستایی و 2 ایستگاه حفظ و حراست ژنتیکی گاو سیستانی و گاو دشتیاری در این استان وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به صنایع تبدیلی و تکمیلی دام در این استان گفت: هم اینک 11 باب کشتارگاه صنعتی و بهداشتی دام با ظرفیت ذبح روزانه بیش از 6 هزار و 900 راس دام سبک و سنگین، 41 واحد بسته بندی گوشت، 13 واحد کارخانه خوراک دام، 6 کارخانه تولید شیر و فرآورده لبنی و 30 مرکز جمع آوری شیر در این استان وجود دارد.
پیری افزود: سالیانه بیش از 42 هزار تن گوشت قرمز و 106 هزار تن شیر در استان تولید می شود.
وی ادامه داد: عشایر سیستان و بلوچستان با 900 هزار واحد دامی 25 درصد تولیدات دامی استان را به خود اختصاص داده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به تاثیر خشکسالی بر دامپروری استان گفت: 2 دهه خشکسالی به ویژه سال گذشته و امسال باعث کاهش تولیدات دامی و خسارت سنگین به دامپروری عشایر و روستاییان استان شده است.
وی با بیان اینکه تحت تاثیر این پدیده تولیدات علوفه مراتع استان به حداقل ممکن رسیده است گفت: کاهش وزن، شیر، تولید گوشت و زاد و ولد و لاغر شدن دام و عدم توان زایش و افزایش بیماری ها از خسارات خشکسالی به بخش دامپروری این استان است.
پیری تاکید کرد: کمک های فوری برای تامین علوفه دام، تخصیص یارانه علوفه، تامین آب آشامیدنی، تامین سموم مبارزه با انواع بیماری ها در دام های عشایری و روستایی، استمهال وام ها و بخشودگی سود کارمزد دامپروری از جمله مواردی است که باتوجه به شرایط خاص سیستان و بلوچستان از نظر خشکسالی برای حفظ دام منطقه و اشتغال در این بخش ضروری بنظر می رسد.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.