پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزارشد

دکترغلامرضا اعوانی: دکتربروجردی انسانی جوانمرد بود

دکتر اعوانی رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در این مراسم با معرفی مرحوم دکتر بروجری به عنوان استاد والامقام و انسان الهی و فرهیخته ادامه داد: باید بگوییم انسانی والا بود یعنی خصوصیت انسانیت را به تمام معنی داشت و جوانمرد و فتا بود، جوانمردی و فتوت داشت. ایمان با فتوت خیلی نزدیک است اگر بخواهیم معیاری برای سنجش ایمان در نظر بگیرید یکی همین جوانمردی خواهد بود. مرحوم دکتر بروجردی نیز در این صفت سرآمد بود.

مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران، مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر محمود بروجردی داماد حضرت امام خمینی(س) و رئیس اسبق پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روز چهارشنبه 11اسفندماه در محل سالن اجتماعات این پژوهشگاه برگزار گردید.
"دکتر غلامرضا اعوانی" رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران در این مراسم با معرفی مرحوم دکتر بروجری به عنوان استاد والامقام و انسان الهی و فرهیخته گفت:" اگر بخواهیم مرحوم استاد دکتر بروجردی را توصیف کنیم، کاری بس دشوار است.چه صفتی باید بگوییم تا دریک یا چند کلمه واقعاً بتوانیم او را توصیف کنیم. به باور من اگر بخواهیم او را توصیف کنیم باید بگوییم انسانی والا بود. یعنی خصوصیت انسانیت را به تمام معنی داشت.جوانمرد و فتی بود.جوانمردی و فتوت داشت.ایمان با فتوت خیلی نزدیک است.اگر بخواهیم معیاری برای سنجش ایمان در نظر بگیرید،یکی همین جوانمردی خواهد بود. خداوند حضرت ابراهیم را که پدر همه مومنان جهان است به صفت فتوت یاد کرده است و اصحاب کهف را فتیه نامیده است و سرور مومنان و امام اولیا حضرت علی بن ابیطالب نیز صفت فتوت داشت. مرحوم دکتر بروجردی نیز در این صفت سرآمد بود.
دکتر اعوانی با اشاره به همکاری خودش با مرحوم دکتر بروجردی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد:"ایشان با وجود موقعیت و احترامی که داشتند بسیار متواضع بودند. یکی از کارهایی که ایشان از بنده خواستند، برپایی جلسات سخنرانی هفتگی فلسفه و فرهنگ اسلامی بود و خدا را گواه می گیرم در این هشت سال ایشان یک جلسه نیز غیبت نکردند.یعنی خودشان اول کسی بودند که در آن جلسات شرکت می کردند که نشانگر مردم داری ایشان در اوج قدرت و احترام و درعین خضوع و تواضع است. همیشه در دسترس مردم بودند و درد و مشکل مردم را اگر می شنیدند تا حد امکان تلاش می کردند تا رفع شود. به معنای واقعی کلمه فرهنگ دوست بود."
"استاد بهاءالدین خرمشاهی" با اشاره به اخلاق و سلوک آن مرحوم گفت:"هیچ یک از ما نیست که برخوردار از محبت و گره گشایی مرحوم دکتر بروجردی نبوده باشد. به گمانم هزاران نفر از اهالی فرهنگ ایران گواهی بدهند که مشکل شان را آن مرحوم مشکل گشایی کرده اند."
این قرآن پژوه افزود:"واقعاً جهان در غیاب دکتر بروجردی رنگ ملال دارد. بنده از سال 63 با لطف و توجه جناب آقای بروجردی و همچنین دکتر اعوانی از کتابخانه ملی به انجمن حکمت و فلسفه منتقل شدم. به دستور ایشان نشریه "نامه فرهنگ" را پایه گذاری کردیم. روزگار بسیار فرخنده ای بود والان شماره های این نشریه با وجود آن که فصلنامه است به پنجاه شماره رسیده است.
خرمشاهی با اشاره به شناخت و جایگاه علمی مرحوم بروجردی افزود:" کتاب ایرانیان، ساسانیان و عربها به دلیلی که هنوز نمی دانم چه بود،اجازه انتشار نمی دادند و دکتر زریاب با ایشان در میان گذاشتند و ایشان فرمودند به مسوولیت شخص من این کتاب منتشر شود و شد."
وی صحبت خودرا با این سوگ سروده به پایان بردکه :

چون آمدن و رفتن هر روزه خورشید
باور نکنم رفتن و نا آمدنت را

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.