امام خمینی در پاسخ به نامه ها و پیام های آیت‌الله گلپایگانی، علاوه بر اعزام نمایندگان خویش برای گفت وگو و رفع نگرانی های ایشان، به صورت مکتوب نیز به پرسش ها و دغدغه‌های ایشان پاسخ می‌دادند.

پایگاه خبری جماران: حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی یکی از سلسله یادداشت‌های خود با موضوع «بازگشت به سنت بنیانگذار» را در خصوص پاسخ امام خمینی به نامه آیت‌الله گلپایگانی نوشته و نسخه‌ای از  آن را در اختیار جماران گذاشته که در ادامه می‌خوانید:​

مردم و صاحب‌نظران در مورد حل مشکلات و پیشرفت کشور در قالب یک نظام مردم سالار از یک سو و مراعات موازین اسلام از سوی دیگر به عنوان مطالبات اصلی انقلاب اسلامی، نگران بودند و این نگرانی با تولد جمهوری اسلامی آغاز شد و هم چنان ادامه دارد.

این دغدغه ها به شکل های مختلف از جمله مکاتبه مستقیم با رهبر انقلاب ابراز می شد. در بین نقدها و بیان دغدغه ها یکی از منصفانه ترین و متین ترین موارد نقدهای مرحوم آیت الله سید محمد رضا گلپایگانی و پاسخ های امام خمینی است.

رابطه این دو مرجع که سابقه دوستی و رفاقت دیرینه داشتند چه در دوران قبل از تبعید و دوران تبعید امام و چه پس از بازگشت پیروزمندانه امام خمینی به وطن در مجامع حوزوی و سیاسی اگر نگوییم بی نظیر لااقل کم نظیر است.

پیام تسلیت و اقامه نماز آن مرجع معظم بر پیکر امام امت نیز گواه آخرین موضع ایشان در باره امام خمینی است.

امام خمینی در پاسخ به نامه ها و پیام های آیت‌الله گلپایگانی، علاوه بر اعزام نمایندگان خویش برای گفت وگو و رفع نگرانی های ایشان، به صورت مکتوب نیز به پرسش ها و دغدغه‌های ایشان پاسخ می‌دادند.

یکی از پاسخ های امام خمینی به آیت‌الله گلپایگانی این نامه است که حاکی از حاکمیت فضای گفت وگو بین دو مرجع تقلید شیعه است.

‌زمان: 25 مهر 1360 / 18 ذی الحجه 1401‌

‌‌بسم الله الرحمن الرحیم‌

‌‌حضرت آیت الله آقای گلپایگانی ـ دامت برکاته‌

 پس از تبریک عید مبارک غدیر به عرض عالی می رساند، تلگراف محترم مبنی بر‌‎ ‌‌نگرانی جنابعالی در اختیاراتی که به مجلس داده شده است واصل؛ اختیارات مذکور‌‎ ‌‌تشخیص موضوع است که در عرف و شرع به عهدۀ عرف است و مجلس نمایندۀ عرف،‌‎ ‌‌و نمایندگان خود از عرف هستند؛ و اگر در حکم خلافی شد، نظارت بر آنها هست و‌‎ ‌‌شورای نگهبان در این امری که به عهدۀ آنها است حق دخالت دارند، اگر در حکم ثانوی‌‎ ‌‌یا اوّلی خطایی صادر شود. لکن شورای نگهبان حق تشخیص موضوعات به حسب قانون‌‎ ‌‌ندارند. در عین حال من آقایان دست اندرکاران را خواستم که به آنان اخطار نمایم که اگر‌‎ ‌‌خلاف قواعد شرع عمل کنند یا بر خلاف حکم ثانوی تعدّی کنند من ساکت نمی نشینم و‌‎ ‌‌علمای اعلام بلاد هم عهده دار نظارت در امور می باشند.‌

لکن باید نکته هایی را عرض کنم که جنابعالی یک طرف صفحه را ملاحظه‌‎ ‌‌می فرمایید، طرف دیگر اگر وضع به همان منوال خان خانی و بورس بازی و زمین خواری‌‎ ‌‌بماند که باز یک طبقۀ اشراف بدون رسیدگی به وضعشان، که غالباً بر خلاف موازین‌‎ ‌‌شرعیه است، در اروپا به عیش و عشرت مشغول و یک طبقۀ عظیم فقرا برای آنان ـ‌‎ ‌‌برخلاف موازین ـ کار کنند و با فقر و فاقه زندگی کنند، برای حکومت اسلام و اسلام و‌‎ ‌‌قانون اساسی باید فاتحه خواند. اموری که در حفظ نظام اسلامی ‌‌[‌‌دخیل‌‌]‌‌ است، یا‌‎ ‌‌ضرورت دارد، که ترک یا فعل آن فساد انگیز است، نمی شود به خواست عده ای طرفدار‌‎ ‌‌زمینخواران به همان منوال بماند.

جنابعالی مطمئن باشید که خطر در این طرف بسیار‌‎ ‌‌است و در آن طرف خطری نیست بلکه به حکم ثانوی شرع محدودیتهایی صورت‌‎ ‌‌می گیرد؛ که با ترک آن خطرهای عظیمی در کار است. و جنابعالی مطمئن باشید که نه‌‎ ‌‌مجلسیان به حسب نوع و نه دولت متمایل به چپ است و نه اعمالی که می شود چپی است‌‎ ‌‌و من امیدوارم که با نظارت علمای اعلام بلاد چیزی که بر خلاف احکام شرع باشد چه‌‎ ‌‌احکام اولیه پس از موارد مذکور و چه احکام ثانویه، خطری پیش نیاید. اخیراً عرض‌‎ ‌‌می کنم من میل ندارم که تهمتی که سالها است به روحانیون می زنند و می زدند که اینان‌‎ ‌‌طرفدار زمینخواران و سرمایه داران بزرگ هستند و با طرفداری خود موجب ظلم به مردم‌‎ ‌‌مستمند می شوند، شاهد پیدا کند و به ما بچسبانند! والسلام علیکم.‌ ‌‌روح الله الموسوی الخمینی‌ (صحیفه امام، ج ۱۵)

در این گفت‌وگو دغدغه مشترک دو مرجع، رعایت موازین اسلامی با عنوان اولی یا ثانوی است. و امام خمینی ضمن تأکید بر جایگاه نمایندگان مجلس به نمایندگی از عرف در تشخیص مصلحت و نظارت شورای نگهبان به عنوان ناظر حکومتی، نظارت شخصیت های خارج از حکومت به ویژه علمای بلاد را یادآوری و خود نیز بر عدم سکوت در موارد نقض موازین شرعی تأکید می کند.

امام خمینی علاوه بر نگرانی برای رعایت موازین دینی نگران حیثیت  روحانیت و اتهام حمایت از زمینخواران و سرمایه داران بزرگ هستند.

در مورد یکی از شعارهای مردم نیز که آیت‌الله گلپایگانی ابراز نگرانی کرده بودند و تذکر داده بودند، در همان زمان توضیح داده شد که شعار مردم ربطی به اختلاف نظر در محدوده اختیارات ولی فقیه ندارد، بلکه این شعار مربوط به معاندین و عناصر ضد انقلاب است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.