فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال جماران در خصوص برنامه دولت برای جبران کمبود دارو به خصوص انسولین و داروهای سرطان، گفت: دارو از جمله اقلامی است که به هیچ عنوان نمی‌شود با آن مسامحه داشت؛ به جهت اینکه سلامت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد. تحریم‌ها موضوع دارو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است ولی برای کم کردن آسیب‌ کاهش داروهایی از جمله انسولین قلمی اقداماتی شده از جمله اینکه تولید داخلی افزایش داشته است. در این زمینه از تولیدکننده داخلی با تخصیص مالی و معافیت مالیاتی و کمک‌های فنی حمایت شده است. گام‌هایی برای واردات دارو و مواد اولیه دارو برداشته شده است. در مجوزهای تولید و واردات تسریع شده است و دولت تلاش می‌کند تا فرایند تولید دارو را کوتاه کند تا سرعت تولید دارو بیشتر شود.

سخنگوی دولت با تأکید بر  اینکه دارو از جمله اقلامی است که به هیچ عنوان نمی‌شود با آن مسامحه داشت، گفت: تحریم‌ها موضوع دارو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است ولی برای کم کردن آسیب‌ کاهش داروهایی از جمله انسولین قلمی اقداماتی شده از جمله اینکه تولید داخلی افزایش داشته است. در این زمینه از تولیدکننده داخلی با تخصیص مالی و معافیت مالیاتی و کمک‌های فنی حمایت شده است. گام‌هایی برای واردات دارو و مواد اولیه دارو برداشته شده است. در مجوزهای تولید و واردات تسریع شده است و دولت تلاش می‌کند تا فرایند تولید دارو را کوتاه کند تا سرعت تولید دارو بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار جماران، فاطمه مهاجرانی در نشست خبری امروز(سه‌شنبه 24 مهر ماه) با گرامیداشت یاد سردار نیلفروشان و همچنین روز جهانی عصای سفید و روز جهانی پاراالمپیک، گفت: جامعه مدنی و خیریه‌ها در کنار دولت برای کاهش مشکلات خانواده جانباختگان معدن طبس قرار داشتند و موضوع مسکن آنان با نگاه مادرانه و همت وزیر راه حل شد. یک واحد مسکونی به خانواده جانباختگان معدن طبس اهدا می‌شود. دیه به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان هم پس انحصا وراثت پرداخت خواهد شد. برای بخشش دیون این افراد هم در حال رایزنی هستیم. برای آموزش فرزندان این جانباختگان هم در حال برنامه ریزی هستیم. با ترتیبات اتخاذ شده از سوی وزارت کار، از پایان همین ماه مستمری ماهانه خانواده‌های جانباختگان معدن طبس دایر خواهد شد.

دولت دنبال ایجاد نظم و انضباط مالی است

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه  دولت در حال بررسی بودجه است، افزود: امیدواریم با همه ناترازی ها، بتوانیم کشور را در موقعیتی قرار دهیم که بودجه حداقل آثار تورمی و حداکثر آثار عدالتی به خصوص برای اقشار کم درآمد را داشته باشد. دولت دنبال ایجاد نظم و انظباط مالی است. با توجه به تحریم های کشور، وضعیت مالی کشور دشوار است، اما به این معنی نیست که راه حلی وجود ندارد. تلاش دولت تنظیم بودجه منظم است.

دولت در حال برطرف کردن موانع واردات خودرو است

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص واردات خودروهای کارکرده، تأکید کرد: اصل بر حمایت از تولیدات داخلی است، ولی مردم حق دارند که از خودروی خارجی استفاده کنند. تجمعی از درخواست برای واردات خودرو داریم که این فرایند آغاز شده است. برای خودروهای کارکرده بحث زیاد است که این با شأن مردم همخوانی دارد یا نه؟ این مطالبه وجود دارد و دولت در حال برطرف کردن موانع واردات است. واردات خودروهای کارکرده قانون است و در حال بررسی برای اجراست ولی بحث این است که این مسأله با شأن مردم همخوانی دارد یا نه.

فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است

مهاجرانی همچنین در خصوص موضع دولت در مسأله فیلترینگ، اظهار داشت: موضع دولت همان موضع رئیس جمهور در ایام انتخابات است. شفاف هست که فیلترینگ مضرات زیادی ایجاد کرده و حفره‌های امنیتی ایجاد و همچنین دسترسی به محتوای نامناسب برای گروه‌های پایین سنی ایجاد می‌کند. حکمرانی بر فضای مجازی لزوما به معنای فیلترینگ نیست. لذا در چهارچوب مصالح ملی و مصالح نظام موضوع در حال پیگیری است. فیلترینگ به اهداف خود نرسیده است و این موضوع در حال بررسی است.

موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه قانون حجاب و عفاف توسط رئیس جمهور ابلاغ خواد شد؟ گفت: رویکرد رئیس جمهور راجع به حجاب مشخص است. موضوعات فرهنگی را نمی‌توان با زور جا انداخت. جنس این مسائل از باور است و باور را با زور نمی‌توان دنبال کرد. این دولت، دولت وفاق ملی است و می‌خواهد موضوعات را با رویکرد همدلانه حل کند. از سویی قانون باید مصالح کشور را در نظر داشته باشد و پشتوانه اجرایی داشته باشد. ما دنبال کار کارشناسی دقیق هستیم و معتقدیم که کار فرهنگی را با باید و کار سلبی نمی‌توان دنبال کرد.

سخنگوی دولت درباره پیگیری آزادسازی اموال ایران در قطر، تأکید کرد: استفاده از دارایی نقدی ایران حق ایران است و در دیدار مقامات کشورمان با قطر از جمله رئیس بانک مرکزی کشورمان با طرف قطری، در حال تلاش هستیم مشکلات این زمینه را حل کنیم.

قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می‌شود

وی در خصوص دلیل واردات برنج در فصل برداشت برنج داخلی، گفت: در کشور قانون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت را رعایت می کنیم، اما ذخایر منابع غذایی کشور باید تأمین شود. وقتی قیمت جهانی به حداقل می‌رسد باید ذخایر پر شود ولی معنای آن نیست که این محصول وارد بازار می‌شود بلکه به معنای پر شدن ذخایر استراتژیک غذایی کشور است.

یک میلیون و 700 هزار مسکن خودمالکی در حال ساخت است

مهاجرانی همچینن درباره رویکرد دولت در زمینه ساخت مسکن، اظهار کرد: مسکن یکی از اولویت های مردم است. برای تسهیل ازدواج و جوانی جمعیت، مسکن موضوع مهمی است. رویکرد دولت این است که از عددسازی پرهیز کند و با واقعیات با جامعه صحبت کند. بر اساس برنامه وزارت کار قرار است 800 واحد مسکن حمایتی در اراضی 99 ساله ساخته شود که از این تعداد 370 هزار قرارداد انجام شده و مابقی منتظر انعقاد است. یک میلیون و 700 هزار مسکن خودمالکی هم در حال ساخت است.

الآن برای ارزیابی استانداران زود است

وی درباره انتقادات به انتصاب استانداران یزد و فارس، گفت: نگرانی ها در این زمینه محترم است. کارگروه‌هایی برای انتخاب استاندار تشکیل شد که شامل فعالان سیاسی، اجتماعی و افراد محلی و بخش خصوصی است و گزینه‌های منتخب پیشنهاد و بررسی می شوند. این نگرانی‌ها ناشی از دغدغه‌مندی مردم است و باید پاسخ درستی داد. باید افراد را بر اساس عملکرد آنها ارزیابی کنیم که الآن برای ارزیابی استانداران زود است. تعداد زیادی از استانداران انتخاب شده مورد استقبال قرار گرفته‌اند. به رأی هیأت وزیران به استانداران اعتماد کرده و بعد از عملکرد، آنها را قضاوت کنیم.

همه مردم از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند

مهاجرانی درباره انتقادات نسبت به برخی گرانی‌ها در کشور، گفت: آحاد جامعه و همه مردم از افزایش قیمت‌ها رنج می‌برند و دهک هایی که مشکلات معیشتی دارند آسیب بیشتر می بینید و دولت تلاش می کند تا جایی که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد. تلاش دولت این است که ریشه تورم را بخشکاند. تورم قابل کتمان نیست، تورم بالا بوده است ولی همه تلاش دولت برای مهار تورم است. در لایحه بودجه 14004، تلاش می‌کنیم از اقشار آسیب‌پذیر حمایت شود. در این بودجه معافیت مالیاتی از 12 میلیون به 24 میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا آسیب کمتری به افراد کم درآمد وارد شود. ولی مشکلات یک شبه قابل حل نیست و نیاز به کار کارشناسی و همدلی جامعه دارد.

ایران از هر پیشنهاد صلح در غزه حمایت می‌کند

وی درباره موضع ایران برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان، گفت: نسل کشی در غزه رخ داده است. ایران با حفظ اصول سیاست خارجی خود و به رسمیت نشناختن دولت اسرائیل، همه تلاش خود و دیپلماسی را به کار می بندد تا شاهد کاهش آلام مردم غزه و لبنان باشد و از هر پیشنهاد صلح حمایت کرده و مشارکت می‌کند تا شرایط این مردم بهتر شود.

سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند که مطالبات به‌ حق گندمکاران را پرداخت کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در خصوص زمان پرداخت پول مابقی گندمکاران، افزود: دو نکته را باید در نظر داشت که رقم خرید تضمینی گندم افزایش یافته است و میزان گندم خریداری شده هم بیش از آن چیزی است که در قانون مصوب شده است. سازمان برنامه و بودجه تلاش می کند که مطالبات به‌ حق گندمکاران را پرداخت کند. پیگیری ها در حال انجام است تا در اولین فرصت این مطالبات پرداخت شود.

پیام سخنگوی دولت ایران برای اسرائیل: دم شیر را به بازی نگیرید

وی در واکنش  به تهدید ایران توسط اسرائیل، تأکید کرد: ایران هیچگاه آغازگر جنگ نبوده ولی در دفاع مصصم‌ترین کشور است و تجربه هشت سال دفاع مقدس نشان می‌دهد به هیچ عنوان در مورد مصالح ملی کوتاه نخواهیم آمد. «این دم شیر است؛ به بازی نگیرید». آنچه در وعده صادق 2 اتفاق افتاد، قسمت کوچکی از توان نظامی ایران بود. ایران آمادگی هرگونه پاسخ را دارد. هر زمان هر پاسخی لازم باشد، خواهیم داد، ما در دفاع سخت مصمم هستیم.

 برای رسیدن به رشد هشت درصد نیاز داریم 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت بگیرد

مهاجرانی درباره برنامه دولت برای کاهش تورم، گفت: تورم مثل بلای خانمان سوز برای اقتصاد است. تلاش دولت برای کاهش تورم است. دولت تلاش می‌کند به منابع قابل وصول دسترسی داشته باشد. دولت سعی می کند انضباط مالی در بودجه ایجاد شود تا ناترازی در بودجه ایجاد نشود. صرفه جویی و برخی سرمایه گذاری‌ها نیز راهکارهای دیگری برای کاهش ناترازی است. برای رسیدن به رشد هشت درصد نیاز داریم 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور صورت بگیرد.

اگر شفافیت وجود داشته باشد، موضوعاتی مثل یکی  از چای‌ها به وجود نمی‌آید

وی همچنین درباره میزان پرداخت ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی، افزود: 36 میلیارد و 660 میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی، تجاری و دارو پرداخت شده است. از این مبلغ، 19 میلیارد و 690 میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و بیش از هشت میلیارد دلار برای واردات در ازای صادرات پرداخت شده است. در این زمینه شفافیت باید وجود داشته باشد تا اعتماد مردم جلب شود. شفافیت پاشنه آشیل فساد است و هر قدر شفافیت بالاتر  برود، فساد کمتر خواهد شد. اگر شفافیت وجود داشته باشد، موضوعاتی مثل یکی  از چای‌ها به وجود نمی‌آید.

احتمال بازگشت بیش از 50 درصد معلمان به خدمت

سخنگوی دولت درباره راهکار دولت برای رفع کمبود معلمان در مدارس و حذف برخی در گزینش ها، اظهار داشت: معلمی به صلاحیت ویژه نیازمند است، زیرا معلم یک کاربر ساده یک دستگاه نیست بلکه باید در تربیت انسان نقش داشته باشد؛ بنابراین طبیعی است که انتظار داشته باشیم حساسیت ویژه لحاظ شود، اما تعداد افرادی که شامل کد 19 و 5 شده‌اند بسیار بالاست که پرونده آنها در حال بررسی است و پیش‌بینی این است که بالای 50 درصد این افراد بتوانند به محل تحصیل و خدمت برگردند.

عدالت آموزشی برای رئیس جمهور از موضوعات بسیار مهم است

وی در پاسخ به اینکه آیا صحت دارد 75 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران سهیمه‌ای هستند، تأکید کرد: اینکه این عدد همینی هست که شما اشاره کردید به بررسی بیشتر نیاز دارد ولی در اینکه حجمی از ورودی‌ها سهمیه‌ای هستند، تردیدی وجود ندارد. سهمیه‌ها همین جوری اتفاق نمی‌افتد بلکه طی فرایند و مصوباتی در برخی نهادها مثل مجلس شورای اسلامی انجام می شود. این موضوع به کار کارشناسی نیاز دارد. عدالت آموزشی برای رئیس جمهور از موضوعات بسیار مهم است و تلاش می‌شود به گونه‌ای رفتار شود که در عین حال که همه نهادها و اقشاری که از سهمیه بهره برداری می کنند به حق خود برسند ولی از ان طرف هم کسانی که سهمیه ندارند، مورد بی عدالتی قرار نگیرند.

سهمیه‌های متعدد و زیادی داریم که سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران در مقابل آنها بسیار اندک است

مهاجرانی افزود: ما وقتی می گوییم سهمیه، در ذهن افراد سهمیه خانواده‌های محترم شهدا و جانبازان و ایثارگران می آید که اینگونه نیست. سهمیه‌های متعدد و زیادی داریم که سهمیه این خانواده‌ها در مقابل بقیه سهمیه‌ها بسیار اندک است. نباید فراموش کنیم که وامدار این خانواده ها هستیم.

به اتباع خارجی زمین فروخته نمی‌شود

سخنگوی دولت در خصوص صحت خبر فروش زمین‌های چابهار به اتباع افغانی، اظهار کرد: فراموش نکنیم کشور هیچ گاه و در هیچ موقعیتی، امینت داخلی و مرزهای خود را برای هیچ مزیت اقتصادی به خطر نخواهد انداخت. لذا به اتباع خارجی زمین فروخته نمی‌شود و مالکیت و حاکمیت زمین‌ها در اختیار ایران است و مطلقا قابل انتقال نیست. اگر هم واگذاری باشد در قالب مصالح ملی و استفاده مشترک و منافع مشترک و به صورت بهره برداری ممکن است سپرده ‌شود و مالکیت زمین‌ها متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

طیف تندور هم طیفی از این مردم هستند و باید صدای آنها را شنید

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مخالفت طیف تندوری مجلس با حضور ظریف در دولت، آیا لایحه اصلاح قانون واگذاری مشاغل حساس به افراد در مجلس تصویب خواهد شد؟ گفت: طیف تندور هم طیفی از این مردم هستند و باید صدای آنها را هم شنید و دغدغه‌های آنها را هم درک کرد هر چند هرگونه خواسته‌ای که با منافع ملی همسویی نداشته باشد، مورد اقبال قرار نخواهد گرفت، اما باید در نظر داشت که هیچ قانونی برای فرد نوشته نمی شود. دولت سعی می‌کند همه ظرفیت خود را بکار بگیرد تا از افرادی که توانمندی دارند، استفاده کند؛ بنابراین تلاش می کنیم ظرفیت افراد توانمند و نیروهای دلسوز نظام که دلسوزی آنها مال امروز و دیروز نیست و ثابت شده است، استفاده شود.

تحریم‌ها موضوع دارو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است

مهاجرانی در پاسخ به سؤال جماران در خصوص برنامه دولت برای جبران کمبود دارو به خصوص انسولین و داروهای سرطان، گفت: دارو از جمله اقلامی است که به هیچ عنوان نمی‌شود با آن مسامحه داشت؛ به جهت اینکه سلامت مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد. تحریم‌ها موضوع دارو را به شدت تحت تأثیر قرار داده است ولی برای کم کردن آسیب‌ کاهش داروهایی از جمله انسولین قلمی اقداماتی شده از جمله اینکه تولید داخلی افزایش داشته است. در این زمینه از تولیدکننده داخلی با تخصیص مالی و معافیت مالیاتی و کمک‌های فنی حمایت شده است. گام‌هایی برای واردات دارو و مواد اولیه دارو برداشته شده است. در مجوزهای تولید و واردات تسریع شده است و دولت تلاش می‌کند تا فرایند تولید دارو را کوتاه کند تا سرعت تولید دارو بیشتر شود.

دولت فرایند متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری را آغاز کرده است

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی نمی‌کند؟ تأکید کرد: برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، حدود هشت هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 30 هزار میلیارد تومان به صورت اوراق، در اختیار سازمان قرار گرفته است. برای متناسب‌سازی بازنشستگان کشوری مشکلاتی طبق اذعان وزیر تعاون وجود دارد که کار را مشکل می کند، البته دولت فرایند را آغاز کرده است، ولی تا اینکه به نتیجه برسد کمی زمان بر است و برای همین به پرداخت علی‌الحساب روی‌آورده است.

سخنگوی دولت درباره میزان نرخ فقر در کشور، تصریح کرد: باید تعریف درستی از خط فقر داشته باشیم. برای همین رویکرد دولت پرهیز از عددسازی است. باید مردم درکی داشته باشند که خط فقر یا تورم پایین آمده است و با اعلام اعداد چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی در پایان درباره اقدامات دولت برای حمایت از محیط‌بان اصفهانی که مورد حمله شکاچیان غیرقانونی قرار گرفته بود، گفت: به چشم این محیط‌بان اصفهانی در درگیری با شکارچیان غیرقانونی، ساچمه شلیک شده و آسیب دیده است. با پیگیری رئیس سازمان محیط زیست و معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل شده و روند درمان او در حال انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.