گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت وگو با جماران؛

انتقاد یک شاگرد امام خمینی از سکوت مردم مصر در قبال قضایای فلسطین/ آیت‌الله سجادی: دانشجویان آمریکایی‌ قیام می‌کنند، اما مصری‌ها ساکت هستند!/ الازهر جواب خدا را چه خواهد داد؟/ اصل اساسی قیام امام، دفاع از مظلوم بود

آیت الله سجادی به جماران گفت: امروزه وجدان بشری بیدار شده است و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های اسرائیل فریاد دارن می‌زنند. مسلمان‌ها هم فقط محکوم نکنند، بلکه اقدامات عملی انجام دهند و به اموال و انفس کمک کنند. این‌ها فرض است و اگر همه مسلمان‌ها در این آزمون، عملی انجام دهند، اسرائیل منزوی می‌شود، اما رژیم صهیونیستی که می‌بیند بعد از کشتن هزار کودک فلسطینی، در قاهره اتفاقی نمی‌افتد تشویق می‌شود.

پایگاه خبری جماران: یکی از شاگردان امام خمینی گفت: امروزه فریاد مظلومان غزه و لبنان از طریق رسانه‌ها به گوش همه می‌رسد. این چه اسلامی است که هر اتفاقی بیفتد ما به زندگی‌ خودمان مشغول باشیم؛ این‌که اسلام نیست! باید آیات قرآن را ببینم و اینکه انبیاء چه کار کردند. حضرت یحیی علیه السلام برای یک نهی از منکر شهید شد. زنی می‌خواست خلاف شرعی انجام دهد، اما حضرت یحیی مخالفت کرد و گفت حرام است، ایشان را کشتند. لذا این سیره انبیا بوده است. ان‌شالله امام زمان(عج) بیایند و ریشه ظلم و ظالم را بکَنند. 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت‌الله سید محمد سجادی عطاآبادی از اساتید حوزه علمیه قم در پی می آید:

 

درباره ایام شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان به سر می‌بریم، به عنوان مقدمه اگر فرمایشی دارید بفرمایید تا وارد سوالات شویم.

بسم الله الرحمن الرحیم؛ «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» (الأحزاب/ ۲۳)

شأن نزول این آیه شهادت حضرت حمزه سیدالشهداء است. بعد از شهادت حضرت حمزه، این آیه نازل شد که بر همه شهدا و کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند نیز شامل می‌شود. امیرالمومنین در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «إنّ الجِهادَ بابٌ مِن أبْوابِ الجَنّةِ فَتَحَهُ اللّه ُ لِخاصَّةِ أوْلیائهِ»، جهاد دری از درهای بهشت است که خداوند برای اولیاء خاص خود باز کرده است و برای همه نیست. اولیاء خاص از این باب به لقاءالله می‌رسند.

مرحوم علامه امینی کتابی به نام «شهداء الفضیله» دارند که اسامی و تاریخ شهدایی که در طول غیبت کبری در راه جهاد، تبلیغ، تبیین و دفاع از مکتب به شهادت رسیدند را آورده است. از جمله این علما و شهدا، شهید عزیز ما سید بزرگوار جناب آقای سید حسن نصرالله است که برای همه عالم فضایل ایشان مشهور و معلوم است؛ همه دیدند و امری نبود که بر کسی مخفی باشد. به قول حضرت آقا مثل خورشید می‌درخشد.

سید حسن نصرالله عمری را در راه جهاد و دفاع از مستضعفین و مظلومین سپری کرده و بالاخره در این راه به شهادت عظمی که وصال حضرت حق است، رسید. به شهید، شهید می‌گویند چون از باب خاص، به شهود و لقاء خدا می‌رسد. شهدا کسانی هستند که قرآن درباره آنان می‌گوید: «سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» (سوره انسان/21) این شراب طهور، مخصوص اولیا الله است و نصیب به هر کسی نمی‌شود. شراب طهور یعنی اینکه از غیر ماسوی‌الله تخلیه می‌شود و حیات و سرور می‌شود.

سلام و درود خداوند بر سید حسن نصرالله، ولی فقدان ایشان برای ما ضایعه است که «إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ». واقعاً خلأ این مرد بزرگ را هیچ چیز دیگری نمی‌تواند پر کند. یا در روایت دیگری آمده است که «إذا ماتَ المؤمنُ بَکَت علَیهِ الملائکةُ و بِقاعُ الأرضِ» بقاع زمین برای شهادت چنین انسانی گریه می‌کنند و یقیناً امام زمان سلام الله علیه بر این مصیبت گریه می‌کنند و گریه کردند.

لذا شهادت سید مقاومت را به امام زمان سلام الله علیه، مقام معظم رهبری، مردم لبنان و همه کسانی که دل‌شان به حال فقرا، مستضعفین و ضعفا می‌سوزد تسلیت می‌گوییم. روح شهدا حیّ و زنده است. همان‌طور که می‌بینیم در طول تاریخ سیدالشهدا(ع) نهضت‌ها را هدایت کرده و نقش عظیمی داشته است، شهادت سید نصرالله هم برای لبنان و تمام جهان؛ حیات‌بخش، نویدبخش و امیدبخش است. خوشا به حال شهید سید حسن نصرالله، از ایشان می‌خواهیم که ما را شفاعت کند.

 

مستحضرید که شب گذشته سپاه پاسداران در پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها در شهادت سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و نیلفروشان، عملیات وعده صادق ۲ را انجام داد. ارزیابی خود را از این رویداد بفرمایید.

خدا سپاه را حفظ کند. امام فرمود: «من بازوی نیروهای سپاه و بسیجی‌ها را می‌بوسم.» امام بر اساس عقیده این سخن را می‌گفتند و واقعاً باید دست این‌ها را بوسید چون اگر سپاه نباشد کشور نیست و اگر کشور نباشد، اسلام نیست. دفاع لازم و ضروری است. خداوند در قرآن می‌فرماید: «وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ» (سوره حج/40) اگر این دفاع‌ها نباشد صهیونیست‌ها مسجد، حرم، مسجد الحرام و معابد را نابود می‌کردند همان‌طور که داعش به عنوان نماینده اسرائیل، همین کارها را می‌کرد. عناصر داعش هر بقعه‌ای که به خدا نسبت داشت خراب می‌کردند و کلیساها و امامزاده‌ها را تخریب می‌کردند. اسرائیل هم همین است، نه به حرم حرمت قائل است و نه به زن و کودک حرمت قائل است و هر موجودی سر راهش باشد، حرمت قائل نیست و منهدم می‌کند و از بین می‌برد. حزب‌الله لبنان اسرائیل را از لبنان بیرون کردند و در جنگ ۳۳ روزه تانک‌های صهیونیست‌ها را منهدم کردند تا مجبور به ترک جنگ شد.

مسلمانان خیال نکنند که صهیونیست‌ها به لبنان اکتفا می‌کند، شارون همان زمان گفت که ما می‌آییم لبنان را می‌گیریم، بعد اردن را می‌گیریم و تا خلیج فارس می‌رویم و چاه‌های نفت را می‌گیریم و همه نفت‌های دنیا دست ما می‌شود. نقشه راهشون این است و آنان حتی به حکام عرب هم رحم نمی‌کنند. یعنی اگر بر منطقه مسلط شوند، همه را می‌کشند و غارت می‌کنند، و از مغول بدتر هستند. امروزه خطر اسرائیل، یک خطر جهانی و بین‌المللی، نه برای مسلمان‌ها بلکه برای تمام بشر است. چون آن‌ها غیر خودشان را اساساً بشر نمی‌دوانند. لذا بی‌رحم و صفاک هستند و می‌خواهند همه چیز را تصاحب و غارت کنند و بکشند. آنان رویه‌ی خود را در غزه نشان دادند و در لبنان هم شروع کردند. ان‌شاالله، به لطف خدا و به همت همه‌ی رزمندگان اسلام و مقاومت، شرشان کنده می‌شود.

عملیات چند شب قبل سپاه بسیار موجب مسرت است، همه مومنین در جهان را شاد کردند و برق امیدی بود. در جنگ ذات‌السلاسل که امیرالمومنین(ع) آن را فرماندهی می‌کرد، این آیات نازل شد که «وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحًا فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا» (سوره عادیات 5ـ1) در یکی این آیات خداوند به برق سم اسبانی که در حال هجوم جرقه و برق می‌جهید، قسم خورده و آن را مقدس ‌دانسته است. ما هم باید به برق موشک‌هایی که سپاه به طرف اسرائیل فرستاد، قسم بخوریم چون دل حزب الله، انصارالله، سپاهیان ایران و جبهه‌ای که در با اسرائیل می‌جنگند را روشن کرد و می‌کند. ان‌شالله فتح الفتوح می‌شود همان‌طور که در جنگ ذات السلاسل این افتاد.

 

رهبر انقلاب در پیام خود درباره قضایای اخیر تأکید کردند که «بر همه‌ی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.» ارزیابی حضرتعالی از این بیان حضرت آقا چیست؟

بله، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند بر همه فرض است که به لبنان مدد کنند. چون خطر اسرائیل، خطر جهانی و برای کل بشر است. لذا این رژیم برای مسلمان وغیر مسلمان خطرناک است؛ یک رژیم وحشی است، هیچی سرش نمی‌شود، پس برای همه کشورها خطر است. به همین دلیل برای دفع این خطر همه باید کمک کنند، مخصوصاً بر ملت‌های مسلمان فرض و واجب است.

خداوند در سوره نساء می‌فرماید: «وَما لَکُم لا تُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالمُستَضعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَالنِّساءِ وَالوِلدانِ»(النساء/۷۵)، برای چه در راه خدا برای مردان، زنان و بچه‌هایی که هیچ پناهی ندارند مقاتله نمی‌کنند و وارد جنگ نمی‌شوید، چرا برای نجات این‌ها اقدام نمی‌کنید؟ «الَّذینَ یَقولونَ رَبَّنا أَخرِجنا مِن هٰذِهِ القَریَةِ الظّالِمِ أَهلُها»، کسانی که می‌گویند خدایا ما را نجات بده. امروزه مصداق ظالم در آیه، اسرائیل است که لبنان و غزه را احاطه کرده است.

«وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ وَلِیًّا وَاجعَل لَنا مِن لَدُنکَ نَصیرًا» خدایا کسی را برسان به ما کمک کند. این آیه می‌فرماید که چرا در راه مستضعفین و زن‌ها و بچه‌های بی‌پناه، مقاتله نمی‌کنید؟ دفاع از مظلوم امر وجدانی و شرعی است. آقا که فرمودند فرض است، مستند قرآنی آن این آیه است. به این آیه کریمه، همه مسلمان‌ها مخصوصاً کشورهای عربی توجه کنند که خدا آن‌ها را آزمایش می‌کند. امروزه مسلمانان در یک آزمون بسیار بزرگی قرار گرفته‌اند. تمام کفر و تمام اسلام روبروی هم است. اگر کسی سکوت کند و کاری  نکند، خدا او را مواخده می‌کند، ملعون واقع می‌شود و در دنیا و آخرت روسیاه می‌شود.

لذا لازم است هر مسلمانی به هر مدلی که می‌تواند در این جهاد وارد شود. عده‌ای برای رزم آماده می‌شوند و این‌ها در خط مقدم هستند اما عده‌ای در پشت جبهه، باید از رزمندگان با اموال مدد کنند. خداوند می‌گوید: «وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنفُسِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» (التوبة/ 41)، جهاد بر دو قسم جهاد با مال و نفس تقسیم می‌شود. آن‌هایی که جوان و شجاع هستند باید که از راه جهاد نفسی وارد شوند اما آن‌هایی که نمی‌توانند و اموالی دارند، با کمک‌هایی مادی، هرچه می‌توانند باید به رزمندگان کمک کنند.

یک کمک دیگر هم این است که مسلمانان به تظاهرات در کشورها اکتفا نکنند چون محکوم کردن دیگر فایده‌ای نداره، لذا هر مسلمان و آزادی‌خواهی در سراسر دنیا می‌تواند سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های صهیونیست‌ها را سنگسار کند. همچنین می‌توانند خرید محصولات و کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را تحریم کنند خرید نکنند. به دلیل اینکه صهیونیست‌ها وارد جنگ با مسلمانان شدند و هر مسلمانی در سراسر عالم هر کاری می‌تواند علیه آنان انجام دهد. اگر مسلمانی نمی‌تواند به کمک مسلمانان در غزه و لبنان برود، می‌تواند سنگی به کنسولگری صهیونیست‌ها بزند و این شیطان را رمی کند. اگر چنین کاری در سراسر دنیا شود، پشت رزمنده‌ها را گرم می‌کند، بدن صهیونیست‌ها می‌لرزد و در دنیا منزوی می‌شوند.

امروزه وجدان بشری بیدار شده است و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایت‌های اسرائیل فریاد دارن می‌زنند. مسلمان‌ها هم فقط محکوم نکنند، بلکه اقدامات عملی انجام دهند و به اموال و انفس کمک کنند. این‌ها فرض است و اگر همه مسلمان‌ها در این آزمون، عملی انجام دهند، اسرائیل منزوی می‌شود، اما رژیم صهیونیستی که می‌بیند بعد از کشتن هزار کودک فلسطینی، در قاهره اتفاقی نمی‌افتد تشویق می‌شود.

من از مردم مسلمان قاهره و مصر تعجب می‌کنم، یک زمان می‌گفتند مصر «ام العروب»، یعنی مادر عرب‌ها است، کشور جمال عبدالناصر بود، با رژیم صهیونیست چند بار جنگیده و راس الحسین(ع) در قاهره است. من از اینجا پیام می‌دهم که ای جوانان مصری، ای کسانی که کنار رأس الحسین(ع) و سیده زینب هستید، چرا ساکت هستید و چرا هیچ صدایی از شما بلند نمی‌شود؟! دانشجویان آمریکایی ضد صهیونیست‌ها فریاد می‌زنند، اما شما سکوت می‌کنید و صهیونیست‌ها مسلمانان را می‌کشد. الازهر جواب خدا را چه خواهد داد؟ موضوع هم مبهم نیست و تمام کفر و تمام اسلام مقابله می‌کند. این آزمون است. ای علمای الازهر به داد اسلام برسید، ای مردم مصر به داد اسلام برسید، ای جوانان عرب و دانشگاهیان، به داد اسلام برسید. الان خطر برای اسلام و کعبه است. خیال نکنید که آن‌ها به کعبه کاری نخواهند داشت، اگر قدرت پیدا کنند همه چیز را منهدم می‌کنند. بنابراین این فرض که آقا فرمودند، مستندات قرآنی دارد. امیدواریم مسلمانان بیدار شوند تا حرکت آغاز شود.

 

حضرتعالی از شاگردان امام هستید. می‌خواستیم سیره و رفتار حضرت امام را درباره مقابله با اسرائیل غاصب و اینکه ایشان از مظلوم طرفداری می‌کردند و بر علیه ظالم بودند، تشریح بفرمایید.

اساساً فلسفه نهضت امام خمینی(ره) از کجا شروع شد؟ مجلس شورای ملی آن زمان، قانون کاپیتولاسیون را به مجلس آورد. کاپیتولاسیون یعنی مصونیت آمریکایی‌ها. ۶۰۰۰ مستشار نظامی آمریکایی در ایران بودند و این‌ها بر شاه هم حاکم بودند. مجلس می‌خواست تصویب کند که به قول امام اگر یک آمریکایی، شاه ایران را کشت، به ناموس یک ایرانی تجاوز کرد و اموال ایران را برد، پلیس و سیستم قضایی ایران نتواند با او برخورد کند.  یعنی آزاد مطلق، و تمام ایران برده‌ی آمریکا‌یی‌ها شوند و هر کاری خواستند در ایران انجام دهند. اصل و اساس نهضت امام این بود امام حضرت امام فریاد زد که به داد اسلام برسید. کاپیتولاسیون خطرناک بود، آمریکایی‌ها کاپیتولاسیون را تصویب کردند و یک آمریکایی در افغانستان داخل مدرسه‌ای شد و ۳۰ یا ۴۰ دانش‌آموز پسر  را به رگبار بست و کشت اما گفتند که حالش خوب نبود!

امام از این ظلمی که به این مردم مظلوم ایران می‌شد، امام فریاد زد. برخورد با ظالم و دفاع از مظلوم سیره‌ی همۀ انبیا بود. حضرت موسی می‌خواست بنی‌اسرائیل را از شرّ فرعون نجات دهد و... همه‌ی انبیاء آزادی‌خواه بودند و می‌خواستند که مردم ضعیف را از دست جبارها و سلاطین ظلم و جور، نجات دهند و برای آزادی آنان مبارزه می‌کردند. خداوند در وصف پیامبر می‌فرماید: «وَیَضَعُ عَنهُم إِصرَهُم وَالأَغلالَ الَّتی کانَت عَلَیهِم» (اعراف/157) پیامبر(ص) غل و زنجیری که جائران بر دست و گردن مردم انداخته بودند را می‌خواهد بردارد. امام در این عصر فریاد زد و اولین سخنی هم که گفت این بود که «خون قلبم آماده‌ی نیزه‌های شماست و بیاید من را بکشید.» اینکه امام خامنه‌ای بر جهاد تبیین تأکید دارند، گاهی بیان کردن خطر دارد و اگر انسان علیه جبارین حرف بزند به شاید به سختی بیفتد و هزینه دارد. سید حسن نصرالله سخنرانی‌های خیلی خوبی می‌کرد، مردم را تهیج می‌کرد و بیانات زیبایی داشت.

بنابراین، نهضت امام از دفاع از مظلوم شروع شد. در نجف هم زمانی که صدام با شاه ساخت، و خانه امام را محاصره کرد، حضرت امام گفت که من نمی‌دانستم شما مستعمره شاه هستید. من در کشتی‌ها یا بیابان‌ها هرجایی شد، ندای حق را سر می‌دهم و خدا هم ایشان را مدد کرد. مرحوم شهید سعیدی می‌گفت که به امام عرض کردم هیچ کس نیست به شما کمک کند و تنها هستید. ایشان فرمود: «من وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و مأمور به وظیفه‌ هستم. نتیجه هم هر چه خدا خواست.» خدا هم ایشان را مدد و یاری کرد. خداوند می‌فرماید «لَقَدْ نَصَرَکُمُ اللَّهُ فِی مَوَاطِنَ کَثِیرَةٍ»(توبه/25) ما دیدیم امام از روزی که قیام کرد، روزی که تبعید شد، در کویت که حضرت را برگرداندند و به پاریس رفتند، چون با اخلاص بود، موفق شد. قصد ایشان دنیا، مال و حکومت نبود و حضرت امام این آیه را بسیار تکرار می‌کردند که «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» (سوره سبأ/ 46) برای خدا قیام کنید خود خدا کمک می‌کند. الان انسان از مصر و از الازهر تعجب می‌کند که این‌ها آیا نمی‌بینند و نمی‌شنوند؟ این چه سکوت مرگ‌باری است که هیچ عکس‌العملی ندارند؟! دانشجویان آمریکایی‌ قیام می‌کنند، اما مصری‌ها ساکت هستند! صهیونیست‌ها این همه در غزه زن و بچه کشتند و خانه‌های زیادی ویران کردند به صورتی که آب و غذا ندارند. مصری‌ها و الازهر جواب خدا را چه خواهند داد؟

اصل اساسی قیام امام بر اساس دفاع از مظلوم بود و تا آخر هم این موضوع را پیگیری کرد. برای امام از روزی که نهضت شروع را کرد تا پایان عمر، دو کلمه مطرح است یکی اسلام و دیگری مردم. امام این دو کلمه را بسیار تکرار می‌کرد و بر آن حساسیت نشان می‌داد و فریاد می‌زد. در هر جای دنیا که ظلمی می‌شد، امام اظهار ناراحتی می‌کرد و از ظلم و ظالم استنکار می‌کرد. امروزه هم که می‌بینیم، تمام مجامع بین المللی استعماری است. امام می‌فرمودند که وتو قانون جنگل است. اسرائیل تعداد زیادی زن و بچه می‌کشد، در سازمان ملل جلسه می‌گیرند و قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا و انگلیس آن را وتو می‌کنند. این کار در جنگل هم رخ نمی‌دهد. در  جنگ‌های آمازون هم چنین قانونی بین حیوانات نیست. قدرت‌های بزرگ می‌گویند شما اسلحه و موشک نداشته باشید و دفاع نکنید، فقط گاو شیرده باشید! تا ما همه را بدوشیم و ببریم، منطق این‌ها این است.

لذا الان باید کل عالم اسلام فریاد شود، وای به حال آن‌هایی که سکوت می‌کنند و وای به حال آن‌هایی که از کنار این قضیه بی‌تفاوت رد می‌شوند. خدا این‌ها را عذاب می‌کند. کسانی که «هل من ناصر» این مردم مستضعف را می‌شنود و جواب نمی‌دهد، خدا در دنیا و آخرت خدا این‌ها را ذلیل می‌کند. پیامبر(ص) می‌فرماید: «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» کسى که صداى انسانى را بشنود که فریاد مى زند: اى مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسى که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست.

امروزه فریاد مظلومان غزه و لبنان از طریق رسانه‌ها به گوش همه می‌رسد. این چه اسلامی است که هر اتفاقی بیفتد ما به زندگی‌ خودمان مشغول باشیم؛ این‌که اسلام نیست! باید آیات قرآن را ببینم و اینکه انبیاء چه کار کردند. حضرت یحیی علیه السلام برای یک نهی از منکر شهید شد. زنی می‌خواست خلاف شرعی انجام دهد، اما حضرت یحیی مخالفت کرد و گفت حرام است، ایشان را کشتند. لذا این سیره انبیا بوده است. ان‌شالله امام زمان(عج) بیایند و ریشه ظلم و ظالم را بکَنند. 

 

در پایان، اگر در این روزهای حساس، سفارش خاصی به مومنین دارید، بیان کنید.

نکته بسیار مهمی که باید در این اوضاع و احوال، به همه مومنین و مسلمان‌های جهان تذکر داده شود این است که دعا کنند. در روایت آمده است که دعا سلاح مومن و سلاح انبیا بوده است. همه‌ی انبیاء عظام مخصوصاً حضرت محمد مصطفی(ص) بسیار اهل دعا بودند. در جنگ احزاب که نبرد بین امیرالمومنین(ع) و عمرو بن عبدود بود، و پیامبر(ص) فرمود: همه اسلام و همه مقابل هم هستند و خدا امیرالمومنین(ع) را پیروز کرد، پیغمبر به بالای تپه‌ای رفت که امروزه به آن مسجد فتح می‌گویند، ایشان به‌گونه‌ای برای فتح و پیروزی دعا می‌کردند که عبا از دوش‌شان افتاد. شب که شد یک طوفانی به طرف لشکر احزاب آمد. ابوسفیان گفت که لشکر محمد آمد و من رفتم. او که رفت، بقیه نیروها و احزاب پراکنده شدند و رفتند. در سیره انبیا و علما این بوده که در مواقع خطر، به خدا پناه می‌بردند.

جهاد باید باشد، اما دعا سلاح است. در روایتی وارد شده است که در یکی از غزوات، جبرئیل نازل شد و دعای جوشن کبیر را آورد و به پیامبر(ص) عرض کرد که زره شما را اذیت می‌کند و خدا این جوشن خدا برای شما هدیه داده است. حضرت فرمودند که متعلق به من است؟ جبرئیل گفت: نه برا امت تو هم است. یعنی جوشن کبیر دعایی است که از ناحیه خدا و توسط جبرئیل نازل شده است. به اصطلاح، جوشن کبیر هم دعای نازل و هم دعای ساعد است که مشتمل بر اسماء الله است و امیرالمومنین(ع) به امام حسین(ع) وصیت کردند که آن را روی کفن من بنویسید. برای جوشن کبیر، فضایل و آثار و برکات عجیب و غریبی ذکر کرده‌اند.

عقیده من این است که در حال حاضر، مسلمان‌ها مخصوصاً شیعیان در مساجد هر شب بین نماز مغرب و عشا، برای فرج امام زمان(عج) و نجات مسلمان‌ها از شرّ این صهیونیست‌ها، ۵ مرتبه «امن یجیب» را بخوانند. دیگر اینکه در مردم در سراسر کشور خواندن جوشن کبیر را شروع کنند تا اهالی غزه، لبنانی‌ها و کشورهای اسلامی از شرّ صهیونیست‌ها نجات پیدا کنند. شأن نزول جوشن کبیر هم جنگ است و در غزوه‌ای نازل شده است.

آن زمان که بعثی‌ها ایران را موشک باران می‌کردند، مرحوم شهید علامه مصطفی خمینی در خواب فرمودند که به مردم بگویید جوشن کبیر بخوانند تا این بلا دفع شود. صدا و سیما جوشن کبیر جوشن کبیر را شب‌ها پخش کنند تا افرادی که نمی‌توانند جهاد کنند یا مال و دارایی ندارند جوشن کبیر بخوانند. چون دعا موثر و تاثیرگذار است، خدا رحم می‌کنه و ما را از آتش و جنگ و از این بلای خانمان‌سوزی که به جان ملت‌های اسلامی افتاده ما را نجات می‌دهد. هم برای فرج امام زمان(عج) دعا کنیم و همه هم برای اینکه کشورهای اسلامی از این جنگ و بلا نجات پیدا کنند.

خلاصه، علیکم به خواندن جوشن کبیر بین نماز مغرب و عشاء در سراسر کشور؛ پیرمردها، پیرزن‌ها و اقشار مختلف مردم در خونه‌ها این دعا را بخوانند، مثل دعای «یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ» که امام خامنه‌ای فرمودند در ایام همه‌گیری کرونا رایج شد، خواندن این هم رایج شود تا از ناحیه حق مدد شود، لشکر اسلام پیروز شود و خداوند آتش صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را خاموش کند. خداوند در قرآن می‌فرماید: «کُلَّمَا أَوْقَدُوا نَارًا لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ» (سوره مائده/ 64). گاهی با یک دعا، خدا آتش بزرگی را دفه می‌کند. در روایتی آمده است که گاهی به خاطر دعای سحر یک نفر، بلا از یک شهر دور می‌شود.

دعا رکنی است که در سیره انبیاء و قرآن آمده است. حضرت نوح نفرین کرد تا خداوند او را از شر اشرار نجات داد. یا حضرت ابراهیم دعا کرد که خدا از آتش نمرود نجاتش داد. دعا رکنی از ارکان عبادی و معرفتی برای همه انبیا در هر حال است. اقدامات مادی را انجام بدهند، جنگ کنند و اسلحه تهیه کنند اما دعا رکنی از ارکان دین، قرآن و اسلام است که آثار و برکات آن را خواهند دید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.