حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: ما امروز در گستره جنگ روایت ها هستیم و یک امپراطوری مقابل جبهه انقلاب اسلامی وجود دارد و تحقیر آن چیزی را عوض نمی کند. اتفاقا دشمن ما قوی است و با این وجود است که زنده مانده ایم. ما با دشمنی قوی درافتاده ایم.

یادگار امام صبح امروز از مرکز اسناد انقلاب اسلامی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار جماران، در این مراسم که رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و معاونین موسسه حضور داشتند، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، گفت: از لحظه بعد از وقوع هر رخداد، «تاریخ» آغاز می شود و جنگ روایت ها شروع می شود. هرچه از یک حادثه دور می‌شویم تفاوت قرائت‌ها نیز بیشتر می‌شود. همان‌طور که دیده ایم برخی قربه الی الله یا برای حفظ نظام دروغ می‌گویند و برخی با هدف دیگری؛ بعضی هم فقط بخشی از واقعیت را نقل می‌کنند و بقیه را نمی گویند. فاصله ما با یک داستان تاریخی جنگ روایت ها را تغییر نمی دهد، بلکه صرفا امکان راستی امکان پذیر را کم می کند. و الّا جنگ روایت ها در مورد همه وقایع مربوط به اشخاص، ملت‌ها، شهرها و اقوام وجود دارد.

وی افزود: ما امروز در گستره جنگ روایت ها هستیم و یک امپراطوری مقابل جبهه انقلاب اسلامی وجود دارد و تحقیر آن چیزی را عوض نمی کند. اتفاقا دشمن ما قوی است و با این وجود است که زنده مانده ایم. ما با دشمنی قوی درافتاده ایم. 

یادگار امام در خصوص چگونگی مواجهه با این امپراطوری گفت: موسسات و مجموعه‌های موجود در زمینه تاریخ نباید همدیگر را تضعیف کنند. بلکه باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند تا کارهای تکراری انجام نشود و مرکز اسناد انقلاب اسلامی و شخص آقای پورمحمدی ظرفیت این کار را دارند. 

سید حسن خمینی با بیان اینکه مراکز فکری نباید کار ترویجی کنند، مراکز ضبط سخنان و خاطرات هم نباید از خودشان سخن بگویند و مراکز ترویجی نیز باید صرفا کار خود کنند، بر ضرورت ارائه تحلیل تاکید کرد و گفت: جریان انقلاب اسلامی از عرصه تحلیل عقب است. دیگران در تحلیل و تولید پرسش از ما جلوتر هستند و ما دائما در حال پاسخ دادن هستیم! در حالی که جریان انقلاب باید تولید فکر و تحلیل کند. اگر اینگونه نباشیم در میدان دیگران بازی می کنیم. 

وی در تشریح سخنان خود گفت: پس ما در حوزه تاریخ سه بحث بسیار مهم داریم؛ یکی تحلیل، یکی تجمیع و یکی ترویج. اگر شما اسناد و اطلاعات را تجمیع کنید، ولی دارای تحلیل روشنی نسبت به آن موضوع تاریخی نباشید، عملا کلی اسناد درست کرده اید و در اختیار مخالفین خود گذاشته اید که با تحلیل دیگری از آن استفاده کنند! اما اگر تحلیل درستی هم داشته باشید و تجمیع اسناد نداشته باشید طبیعتا توان اثبات تحلیل خودتان را در مقابل هجمه ها ندارید و اگر هم تجمیع کنید، هم تحلیل داشته باشید، اما از قدرت ترویجی لازم برخوردار نباشید؛ مثل این است که کسی اندوخته ای دارد، اما توان فروش و ارائه این محصول را ندارد.

یادگار امام تصریح کرد: به همین جهت، در بحث تاریخ ما باید به تحلیل بپردازیم و واقعا محتاج کسانی هستیم که به درستی حوادث انقلاب را تحلیل کنند. همچنین احتیاج داریم که مراکز اسنادی ما همه سندها، منابع، آثار، مستندات، اسناد را تجمیع کنند و مهم تر از همه، آن ادلّه ای که می تواند در خدمت آن تحلیل قرار بگیرد و احیانا ادله ای که می تواند شبهاتی که امکان تحت تأثیر قرار دادن تحلیل را دارند، بیان کنند. و نکته سوم اینکه مطالب تجمیع شده را ترویج کنیم و آن را با زبان نسل ها و گروه های مختلف ارائه دهیم. اگر در هر یک از این حوزه ها به مشکل بر بخوریم، وضعیت ما برای وصول به هدف مدنظر نابسامان می شود.

وی تصریح کرد: موضوع تحلیل، محتاج انسان های بسیار اندیشمند و پژوهشکده هاست. در بحث تجمیع خیلی از نهادها کار کرده اند، ما هم کار کرده ایم، شبکه های مجازی وجود دارد و ویکی ها هم هست. اما نکته مهم، بحث ترویج و این امکان است که بتوانیم به زبان نسل های امروز مطالب را ترجمه و بیان کنیم و به گونه ای بیان بکنیم که بقیه بتوانند استفاده کنند؛ این هدف محتاج به میدان آمدن همه دستگاه های تبلیغی جمهوری اسلامی است و از دست یک یا دو گروه خارج است

یادگار امام با تأکید بر جذب پژوهشگران و صاحبنظران مختلف در مستندسازی تاریخ انقلاب اسلامی گفت: هیچ‌گاه فردی که کاملا هم نظر شما باشد نمی توان پیدا کرد، بلکه صرفا اگر در کلیات اشتراک نظر وجود داشت می توان با آنها همکاری کرد.

 

کمساری: فلسفه وجودی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در ابتدا گردآوری اسناد بود

 

در این جلسه مشترک، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری نیز با ابراز خرسندی از رویکرد جدید مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال های اخیر، گفت: فلسفه وجودی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز در ابتدا گردآوری اسناد بود، اما تدریجا وظایف بیشتری از جمله انتشار کتاب، ایجاد پرتال چند زبانه، خبر و... نیز بر عهده گرفت. 

وی با اشاره به میلیون‌ها سند در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گفت: بیش از ۱۵ هزار ساعت مصاحبه شفاهی در آرشیو موسسه وجود دارد. اخیرا نیز در طرح جدید «امام امت، اما امام» از چهره های مرکز شهرستان ها و روستاها خاطرات شفاهی در حال جمع آوری است. 

وی با تأکید بر تبادل اسناد، دانش میان موسسه و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در قالب تفاهم نامه، به رونمایی از نرم افزار هوشمند سازی اسناد توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام اشاره کرد و گفت: اگر این تبادل شکل گیرد، می‌تواند مکمل کارها باشد.

کمساری با اعلام آمادگی برای برگزاری نشست های تخصصی مشترک این دو مرکز ابراز امیدواری کرد که همکاری خوبی شکل گیرد.

 

حمید انصاری: چالش پیش روی دین داران و باورمندان انقلاب اسلامی حجم بالای مطالب خلاف واقع و جعلی است

 

دکتر حمید انصاری نیز در سخنانی گفت: مرکز اسناد انقلاب اسلامی جزو اولین موسسات تاریخی در جمع آوری اسناد، نمایه سازی و ایجاد بانک های اطلاعاتی برای پژوهشگران و استفاده از هوش مصنوعی بوده است. 

وی با اشاره به پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای جدید، بر استفاده بیشتر از این امکان تأکید کرد.

 

پورمحمدی:  دنیا دنیای تحریف، واژگونه گویی و قلب واقعیت هاست

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به شرایط حساس جهان، منطقه و داخل کشور تدبیر امور و فضاسازی ها و تصویر سازی های خلاف واقع را نیازمند تدبیر ویژه دانست و گفت: دنیا دنیای تحریف، واژگونه گویی و قلب واقعیت هاست که وظیفه ما را سنگین می کند.

وی با اشاره به وظیفه سنگین نهادهای نظامی و امنیتی برای اتخاذ تصمیم درست در این شرایط و ایجاد انسجام داخلی، بر برجسته سازی نقاط مثبت به صورت دقیق تأکید کرد.

پورمحمدی با تأکید بر دفاع از نظام، امام و انقلاب در هر مسئولیتی، گفت: نیازمند همبستگی و همگرایی ذهنی هستیم و بدون تحقق این هدف وفاق عملی نیز شکل نمی گیرد. ما باید از فرصت شکل گیری دولت جدید بر اساس اراده ملی استفاده کنیم و درگیر حاشیه سازی ها نشویم. باید به حرکت و خطوط اصلی توجه کنیم. رییس جمهور امروز خط انقلاب را در جهان بازتاب می دهد. باید به آن توجه کنیم و روی برخی حاشیه ها و مسایل جزیی تمرکز نکنیم.

وی با تأکید بر همبستگی در تمام حوزه‌ها، تصریح کرد: جهان و منطقه در حال تحولات بزرگی است و ایران باید نقش مهمی در این میان ایفا کنیم و در عین حال مسایل داخلی را هم باید بتوانیم حل کنیم.

پورمحمدی با ارزشمند خواندن مواضع ملی بزرگان در دوره اخیر و به خصوص نامه یادگار امام به سید حسن نصرالله، بر ضرورت تداوم این فضا تأکید کرد.

در پایان این مراسم از پیش شماره فصلنامه «گواه» که در آن مصاحبه ای از مرحوم حاج سید احمد خمینی برای اولین بار منتشر شده، رونمایی شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.