اکثر مراکز مطالعاتی و اندیشکده ها و کارشناسان سیاست خارجی متفق القول هستند که ایران و آمریکا قصد ورود به جنگ ندارند اما بر حیله گری و طراحی صهیونیسم بین الملل، برای ایجاد حوادث منجر به جنگ اتفاق نظر دارند.

جنگ غزه و اسرائیل غاصب روز به روز داغ تر می شود ودر آستانه یکسالگی قرار دارد. این جنگ طولانی ترین جنگ اسرائیل غاصب از بدو تولد ننگین اش تاکنون بوده است و در حال حاضر کرانه باختری و لبنان را در برگرفته است، یمن ، سوریه و عراق را هم درگیر کرده است.

نتانیاهو می داند از نظر راهبردی جنگ را به فلسطینیان و حزب‌الله لبنان باخته است گرچه از لحاظ تکنیکی مانند انفجار پیجر ها و بمباران هوایی دست برتر را دارد اما برون رفت خود را در راه اندازی جنگ بین پشتیبان خود و محور مقاومت می بیند و بر همین اساس از موقعیت ویژه انتخابات در آمریکا ،  قصد درگیر کردن ایران و امریکا را دارد.

بنظر می رسد ، نتانیاهو فکر می کند چند قدمی تا آتش افروزی  بین ایران و آمریکا باقی نمانده است.

 

روایت معاون سازمان ملل از وضعیت خاورمیانه؛

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل

وی جلسه‌ شورای امنیت برای بررسی انفجار همزمان وسایل ارتباطی حزب‌الله در لبنان سخنرانی می کرد، گفت:

خاورمیانه در معرض خطر جنگی است که می‌تواند تمام فجایعی که تا کنون اتفاق افتاده را «ناچیز» جلوه دهد.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز گفت این حملات – که گفته می‌شود مسبب آن اسرائیل بوده - را می‌توان معادل جرایم جنگی قلمداد کرد.

 

سفیر اسرائیل غاصب:

  وی در سازمان ملل اشاره‌ای به انفجارها نکرد اما گفت کشورش برای دفاع از خود دست به هر کاری خواهد زد.

 

چرا برقراری خط سرخ بین ایران و آمریکا ضرورت امنیت ملی است؟

 

اکثر مراکز مطالعاتی و اندیشکده ها و کارشناسان سیاست خارجی متفق القول هستند که ایران و آمریکا قصد ورود به جنگ ندارند اما بر حیله گری و طراحی صهیونیسم بین الملل، برای ایجاد حوادث منجر به جنگ اتفاق نظر دارند.

 

سوابق خط «تلفن سرخ» میان ناتو و روسیه

بیش از نیم قرن پیش، در پایان ماه آگوست 1963 خط تلفن مستقیم بین رهبران اتحاد جماهیر شوروی و امریکا به‌کار افتاد، اصطلاح «تلفن سرخ» از سوی گزارشگران برای توصیف این خط ابداع شد؛ اصطلاحی که حکایت از امکان وقوع یک بحران بزرگ و لزوم به صدا در آمدن زنگ‌ها دارد.

  برای نخستین‌بار پس از پایان جنگ سرد، مقامات ناتو از ایجاد چنین خط تلفن مستقیمی میان ناتو و فرماندهی نظامی روسیه خبر دادند که شایبه‌ها را درباره وجود نگرانی‌ها نسبت به امکان وقوع تحولات غیرقابل پیش‌بینی افزایش می‌دهد.

به وسیله این خط، ناتو و فرماندهی نظامی روسیه امکان ارتباط و مکالمه مستقیم داشتند.

  به گزارش منابع آلمانی، پیش‌تر مقامات روسی شماره تماس خود را به ناتو ارسال کرده بودند. گفته می‌شود که ناتو و روسیه این نحوه ارتباطی را محرمانه طبقه‌بندی کرده‌اند. 

خط تلفن سرخ میان ناتو و روسیه به ابتکار فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیرامورخارجه آلمان ایجاد شده بود. اشتاین‌مایر دسامبر 2014 در پی تشدید بحران اوکراین از ضرورت ایجاد این خط تلفن سخن گفته بود، به‌ ویژه پس از افزایش پرواز هواپیماهای جنگی روسیه که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند.   

این اتفاق یادآور بحران اتمی است که میان اتحاد شوروی و ایالات متحده امریکا در دریای کاراییب ایجاد شد. در آن زمان پس از بحران کوبا در سال ۱۹۶۲ شوروی و امریکا اقدام به ایجاد خط ارتباطی مستقیمی میان مراکز فرماندهی نظامی دو کشور کردند. این راه مستقیم ارتباطی بعدها به نام تلفن سرخ مشهور شد. 

در آن زمان بلافاصله پس از توافق کرملین و کاخ سفید، در عرض دو ماه کابل‌ها از بستر اقیانوس اطلس کشیده شدند. 

مسیر آن از لندن، کپنهاگ، استکهلم و هلسینکی تا 10 هزار کیلومتر ادامه داشت. پیغام‌ها از مسکو به واشنگتن و برعکس به شکل کتبی ارسال می‌شد. هر یک از طرفین رمزگشایی و ترجمه متون را به طور مستقل انجام می‌داد.  به روایت منابع روسی، در چهار سال اول هیچ‌گونه پیامی بین دو کشور از طریق این خط ارتباطی رد و بدل نشد. متخصصان دو کشور فقط برای افزایش مهارت حرفه‌ای از آن استفاده و به طور منظم متون رمزی برای یکدیگر ارسال می‌کردند. بالاخره پنجم ماه ژوئن سال 1967 میلادی در زمانی که جنگ اعراب و اسراییل آغاز شده بود، آلکسی کاسیگین، نخست وزیر شوروی به یاد آن «خط داغ» افتاد. در آن روز لیندون جنسون رییس‌جمهور امریکا صبح زود گویی با صدای آژیر از خواب بیدار شد. طرف شوروی با استفاده از «تلفن سرخ» خواستار کمک در قطع این جنگ خطرناک برای تمام جهان شده بود.

  در سال 1971 میلادی این خط با ارتباط ماهواره‌ای تقویت شد. سپس فاکس نیز به آن اضافه و در سال 1991 ارتباط تلفنی مستقیم برقرار شد. در سال 2008 میلادی خط تماس جدید – کابل فیبر نوری اقیانوسی کشیده شد اما با شدت گرفتن بحران اوکراین، منابع خبری از به خواب رفتن خط تلفن میان کاخ سفید و کاخ کرملین خبر  دادند و تاکنون هم این خط سرخ برقرار است.

سید علی حسینی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.