حجت الاسلام و المسملین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه امروز کسی نمی‌تواند بگوید آثار امام موجود نیست یا فراموش شده‌ است، گفت: باید بپذیریم که نسل جوان و نوجوان ما امام را ندیده است. 36 ساله‌های ما اصلا امام را ندیده‌اند تصویری که 40 ساله‌های ما از امام دارند، تصویر یک کودک چهار ساله است. طبیعتا امامی را شناخته‌اند که رسانه‌ها، شبکه‌ها و تریبون‌ها معرفی کرده‌اند. یادگار امام تعبیری دارند که امام کاریکاتوری معرفی شده؛ یعنی نسبت‌ها در معرفی امام بعضا متناسب با اغراض، سلیقه‌ها و نگرش‌ها به هم خورده است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری در مراسم سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، گفت: امروز در حالی سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسسه را گرامی می‌داریم که انصافا باید دور اندیشی یادگار فقید امام در تأسیس این مرکز و بنای با برکت را تحسین کرد. 17 شهریور 67 ایشان به امام نامه نوشتند که مرکزی برای صیانت از آراء و آثار امام تأسیس شود و کسی باور نمی‌کرد که آن نهال غرس شده امروز به یک درخت تناور و پرثمر تبدیل شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: بیش از سه دهه تلاش، فعالیت و اقدامات مؤثر این مؤسسه و زحمات برادران انصاری و همکاران ما باعث شد که امروز کسی نمی‌تواند بگوید آثار امام موجود نیست یا فراموش شده‌ است. امروز اگر از مؤسسه می‌گوییم از برکات وجودی و آثار مؤسسه سخن می‌گوییم. همه آنچه که مربوط به امام بوده در قالب نوشته‌ها و سخنرانی‌های امام از سال 42 به بعد امروز تنظیم و منتشر شده است.

وی یادآور شد: هر دهه مؤسسه به یک رویکرد جدی اشتغال داشته است. در دهه اول اصلی‌ترین کار مؤسسه گردآوری و حفظ آثار امام بوده که نکته بسیار مهمی است. در دهه‌های بعد این گام به تاریخ شفاهی یاران و شاگردان امام و همراهان و مبارزان انقلاب تعمیم داده شد و امروز در مؤسسه بیش از 15 هزار ساعت فیلم و نوار از تاریخ شفاهی داریم. آثار علمی امام هم در قالب 50 جلد موسوعه امام آماده‌سازی و در سال 93 چاپ شده است.

کمساری تأکید کرد: امروز در دهه چهارم عمر مؤسسه ما شاهد هستیم که مؤسسه رویکرد جدیدی را در حال تجربه کردن است. با هدایت و رهنمود یادگار حضرت امام قرار شده‌ مؤسسه در دوره‌ جدید ورود جدی‌تر به عرصه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ترویجی پیدا کند. در عین حال که به امور پژوهشی به عنوان زیربنا و پایه کار توجه جدی می‌شود اما آهنگ فعالیت‌ها در حوزه فرهنگی و ترویجی جدی‌تر و با نشاط بیشتری بنا است انجام شود.

وی افزود: مؤسسه در تعامل با بخش‌های دولتی، نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با رویکرد جدی‌تری ورود خواهد کرد. ظرفیت بسیار خوبی را احکام دائمی قانون برنامه توسعه در قالب بند الف و ب ماده هفت در اختیار مؤسسه قرار داده و می‌خواهم خواهش کنم که این ظرفیت فعال شود؛ با اینکه دو سه سال هست که ابلاغ شده اما متأسفانه این ظرفیت معطل مانده است. طبیعتا مؤسسه اگرچه دستگاه تخصصی در حوزه نشر آثار امام هست اما به هیچ وجه دستگاه اختصاصی نیست. یعنی ترویج، نشر و تبیین اندیشه امام اختصاصا بر دوش مؤسسه نیست و بلکه وظیفه‌ای است که همه دستگاه‌ها، نهادها و مراکز فرهنگی، علمی و آموزشی بر عهده دارند و این به صراحت در قالب ماده 37 قانون برنامه ذکر شده است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، تأکید کرد: دست‌ مؤسسه به لحاظ محتوایی و کیفی پر است‌. اما به جهت عدم ارتباط تشکیلاتی تعریف شده با وزارتخانه‌ها و شوراهای تصمیم‌گیری کشور، بعضی وقت‌ها ارتباط ما یک طرفه است و یا بعضا دستگاه‌ها و شوراها احساس تکلیف نمی‌کنند. به نظر می‌رسد مؤسسه باید در شوراهای تصمیم‌گیر کشور عضو و یا به عنوان‌ مهمان حضور داشته‌ باشد؛ که کارشناسان مؤسسه بتوانند پیوست اندیشه امام را در مصوبات ارائه کنند.

وی اظهار داشت: در رویکرد جدید مؤسسه فعالیت‌های تبیینی و ترویجی مبتنی بر پاسخ به شبهات اولویت دارد. به هر حال مؤسسه باید خودش موظف بداند که سؤالات جوانان‌ و مردم‌ را پاسخ بدهد. اکثر شبهات از طریق رسانه و در قالب مستندهایی که شبکه‌های بیگانه می‌سازند، ایجاد شده و طبیعتا پاسخ هم باید از همین جنس باشد. این کار شروع شده و در یک سال‌ و نیم اخیر چهار مستند تولید کرده‌ایم و ان شاءالله به‌ تدریج ارائه خواهد شد.

کمساری یادآور شد: دوره آقای خاتمی طرحی به نام «گفت‌وگوی ملی جوانان» در حوزه ارتباط با جوانان اجرا شد. طرح بسیار موفقی بود؛ یک فضای تعامل و تخاطب بین حکومت و جوانان را ایجاد کرد ولی متأسفانه این تجربه در کشور تکرار نشد. اما الآن با حضور کسانی که مجریان طرح در آن زمان بودند، طرحی به عنوان «همه با هم» را در دست مطالعه داریم؛ که فرصت گفت‌وگوی ملی با جوانان به صورت مجازی و حضوری فراهم شود. علی القاعده نیازمند حمایت و همراهی دولت محترم است.

وی تأکید کرد: باید بپذیریم که نسل جوان و نوجوان ما امام را ندیده است. 36 ساله‌های ما اصلا امام را ندیده‌اند تصویری که 40 ساله‌های ما از امام دارند، تصویر یک کودک چهار ساله است. طبیعتا امامی را شناخته‌اند که رسانه‌ها، شبکه‌ها و تریبون‌ها معرفی کرده‌اند. یادگار امام تعبیری دارند که امام کاریکاتوری معرفی شده؛ یعنی نسبت‌ها در معرفی امام بعضا متناسب با اغراض، سلیقه‌ها و نگرش‌ها به هم خورده است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: اگر امکانی فراهم شود که این نسل طی جلسات مجازی یا حضوری بتوانند با آرمان‌ها و اندیشه امام آشنا شوند و خودشان پیرامون اندیشه امام گفت‌وگو کنند، اتفاق بسیار مبارکی خواهد افتاد. هفته‌های فرهنگی و هنری را ما از دو سال پیش در خمین کلید زده‌ایم. مؤسسه آمادگی دارد هفته‌های فرهنگی را در همه استان‌های کشور و حتی خارج از کشور برگزار کند.

وی در پایان گفت: مؤسسه در دهه چهارم عمرش به انجام‌ کارهای تبیینی و ترویجی و ارائه یک روایت درست از شخصیت و اندیشه تابناک حضرت امام تأکید دارد. البته از قبل هم این کار را کرده بود و ایجاد پرتال در دو دهه قبل یک حرکت کاملا پیشتاز از سوی مؤسسه محسوب می‌شد. کارهایی از دست دست انجام می‌شود و در فکر نهادسازی هستیم. کارهای اولیه ایجاد «مجمع ملی دختران روح‌الله» شکل گرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.