امروز صبح، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری، به دعوت نخست وزیر عراق و در راس هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی، برای سفر رسمی سه روزه وارد بغداد شد.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور در اولین سفر خارجی دوره ریاست جمهوری، به دعوت رسمی نخست وزیر عراق و در راس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، برای سفری سه روزه عازم این کشور شد.

مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق و در راس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی، با بدرقه محمدرضا عارف معاون اول، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و تعدادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور، به منظور سفری سه روزه عازم بغداد شد.

 

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رئیس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

 

پزشکیان همچنین پس از دیدارهای رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

 رئیس جمهور به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان، به اربیل و سلیمانیه در شمال عراق نیز سفر خواهد کرد و همچنین دیداری با مقامات محلی و نخبگان فرهنگی، دانشگاهی و عشایر در شهر بصره در جنوب عراق خواهد داشت.

 

پزشکیان: سفر به عراق آغاز دوره جدیدی از توسعه و تعمیق تعاملات و روابط با کشورهای اسلامی و همسایه است

 

رئیس جمهور دیدار و گفتگو با مقامات بلند پایه عراقی، امضای اسناد متعدد همکاری با دولت عراق و دیدار از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین این کشور را از جمله اهداف و برنامه‌های سفر خود عنوان کرد و گفت: تصور می‌کنم این سفر در راستای ایجاد و تعمیق پیوندهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی با کشورهای اسلامی که از کشور عراق آغاز می‌شود، خوب و موثر خواهد بود تا بتوانیم بسیاری از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد از سر راهمان برداریم.

 

مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه پیش از عزیمت به عراق، با بیان اینکه این سفر در راستای توسعه تعاملات با کشورهای همسایه بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری معظم انقلاب صورت می‌گیرد، افزود: کشور عراق از جمله کشورهای دوست، برادر و مسلمان ما و از جمله مراکز فرهنگ، علم و اندیشه ما است که از گذشته تا امروز همکاری‌های زیادی در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر داشته‌ایم و از این جهت به عنوان اولین سفر به این کشور خواهیم رفت و در قالب این سفر توافقنامه‌های همکاری متعددی نیز میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

رییس جمهور ضمن قدردانی از میزبانی کریمانه دولت و ملت عراق از زوار ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی تصریح کرد: در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات و بزرگان عراق، برای زیارت به نجف و کربلا نیز خواهیم رفت چرا که خیلی دلم می‌خواست در اولین سفر خود مولای متقیان علی(ع) را زیارت کنیم و پیمان ببندیم که در دولت راه ایشان که همان عدالت، انصاف و وفاق است را با قدرت در کشور ادامه دهیم.

پزشکیان دیدار از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین عراق از جمله بصره، اربیل و سلیمانیه را از دیگر برنامه‌های سفر خود به عراق عنوان کرد و افزود: تصور می‌کنم  این سفر در راستای ایجاد و تعمیق پیوندهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی با کشورهای اسلامی که از کشور عراق آغاز می‌شود، خوب و موثر خواهد بود تا بتوانیم بسیاری از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد از سر راهمان برداریم.

 

استقبال نخست وزیر عراق از پزشکیان

 

 استقبال رسمی نخست وزیر عراق از پزشکیان 

مسعود پزشکیان رئیس جمهور در بدو ورود به عراق، در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد، مورد استقبال رسمی نخست وزیر این کشور قرار گرفت. 

 

 

 

 

حضور پزشکیان در یادمان شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد

 ادای احترام رئیس جمهوری اسلامی ایران به مقام والای شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بدو ورود به بغداد

 

استقبال رسمی نخست‌وزیر عراق از پزشکیان در فرودگاه بین‌المللی بغداد

 

 

 

دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور عراق در کاخ بغداد دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور عراق در کاخ بغداد 

 

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت، شهیدان سلیمانی و المهندس

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (1)

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (2)

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (3)

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (4)

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (5)

 

ادای احترام پزشکیان به فرماندهان فقید مقاومت (6)

 

 

 دیدار رئیس شورای عالی قضایی عراق با رئیس جمهور پزشکیان

 

دیدار رئیس شورای عالی قضایی عراق با رئیس جمهور (1)

 

 

امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات ایران و عراق 

مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق در حضور دکتر مسعود پزشکیان و محمد شیاع السودانی، ۱۴ سند همکاری در عرصه‌های مختلف امضا کردند.

 

امضای ۱۴ سند همکاری میان مقامات ایران و عراق

 

 

دیدار روسای جمهور ایران و عراق؛

پزشکیان: امیدوارم توافق‌های اقتصادی و همکاری برای توسعه ثبات منطقه‌ای میان ایران و عراق گسترش یابد/ تاکید رئیس جمهور عراق بر حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی فیمابین

روسای جمهور ایران و عراق بر گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تلاش مشترک برای ارتقای ثبات در منطقه تاکید کردند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان دیدار با آقای "عبداللطیف جمال رشید" رئیس جمهور عراق، بر ضرورت توجه بیشتر بر همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای تاکید کرد.

پزشکیان خواستار تشکیل کمیسیون‌های تخصصی بین دو کشور برای گسترش هر چه بیشتر روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شد.

رئیس جمهور به سابقه دیرین و تاریخی دو کشور ایران و عراق اشاره و بر ضرورت تشکیل اتحادیه مشترک کشورهای اسلامی تاکید کرد.

دکتر پزشکیان خواستار حرکت به سمت برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی همانند تجربه اتحادیه اروپا شد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که توافق‌های مالی و اقتصادی و همکاری برای توسعه امنیت و ثبات منطقه‌ای بین دو کشور رشد و گسترش یابد.

دکتر پزشکیان با بیان اینکه تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی، منجر به بی‌اثر شدن تحریم‌ها خواهد شد، تصریح کرد: وحدت میان کشورهای اسلامی کلید و رمز خشکاندن ریشه تروریسم صهیونیستی خواهد بود.

رئیس جمهور عراق نیز در این دیدار ضمن خیرمقدم به رئیس جمهوری اسلامی ایران، یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان را گرامی داشت.

عبداللطیف جمال رشید حرکت در مسیر حذف دلار از مبادلات مالی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس جمهور عراق از شکل‌گیری توافق‌ها و امضای سندهای همکاری بیشتر بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استقبال کرد.

وی نقض حاکمیت ارضی ایران و ترور شهید اسماعیل هنیه و کشتار مردم غزه و فلسطین را محکوم کرد.

 

 

پزشکیان در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق:

سفر به عراق فرصتی مهم برای مرور آینده مورد نظر دو کشور است/ اجرای کامل توافقات امنیتی ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور خواهد بود/ تقویت انسجام میان کشورهای اسلامی، جلوی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت

رئیس جمهور دیدار امروز خود از عراق و رایزنی‌ها با مقامات عالی این کشور را فرصتی مهم برای مرور آینده مورد نظر دو کشور دانست و گفت: امروز برای بنده روز بسیار خوبی بود و حتما در بازگشت به ایران، نتایج رایزنی‌های امروز با برادران عراقی‌ را به طور جدی دنبال خواهم کرد و در صورت بروز مشکل نیز با همکاری جناب آقای السودانی آن را رفع خواهیم کرد.

 

نشست پزشکیان و نخست وزیر عراق

 

مسعود پزشکیان در نشست مطبوعاتی مشترک با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، ضمن ابراز خرسندی از اینکه اولین سفر خارجی وی به مقصد همسایه دیرین و مسلمان عراق انجام شده، تصریح کرد: خرسندم که قبل از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به عراق آمده‌ام تا با برادرانم در دولت این کشور توافقات صورت گرفته از قبل را مرور و 14 سند همکاری جدید نیز به امضا برسانیم.

رئیس جمهور موقعیت مهم ایران و عراق در جغرافیای جهان را فرصتی بزرگ در کانون اتصال سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دانست که در رایزنی‌های صورت گرفته با مقامات عالی عراق به طور جدی مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد در برنامه جامع راهبردی بلندمدتی که دو کشور توافق کرده‌اند تدوین کنند، به این مسئله به طور شایسته پرداخته شود.

دکتر پزشکیان همچنین به توافقات امنیتی میان دو کشور اشاره و اجرای دقیق و کامل آن را ضامن تقویت ثبات و امنیت در دو کشور به خصوص در مناطق مرزی عنوان کرد و گفت: اجرای کامل این توافقنامه، نقشه دشمنان آرامش، صلح و ثبات منطقه و دو کشور ایران و عراق را خنثی خواهد کرد. اجرای این توافقنامه تا امروز نیز دستاوردهای خوبی داشته و امیدوارم در آینده نیز اجرای آن با قدرت ادامه یابد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به لحاظ اعتقادی باور داریم که همه کشورهای اسلامی و همه مسلمانان با یکدیگر برادرند و تفرقه ما را به لبه آتش می‌کشاند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خواهان عراقی مستقل، قدرتمند و مقتدر است و همواره به دنبال توسعه روابطی دوستانه و برادرانه با همسایه‌ای آرام، امن و پیشرفته بوده‌ایم.

دکتر پزشکیان دیدار امروز خود از عراق و رایزنی‌ها با مقامات عالی این کشور را فرصتی مهم برای مرور آینده مورد نظر دو کشور دانست و گفت: امروز برای بنده روز بسیار خوبی بود و حتما در بازگشت به ایران، نتایج رایزنی‌های امروز با برادران عراقی‌ را به طور جدی دنبال خواهم کرد و در صورت بروز مشکل نیز با همکاری جناب آقای السودانی آن را رفع خواهیم کرد.

رئیس جمهور در بخش بعدی سخنانش با اظهار امیدواری نسبت به اینکه با تقویت وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی، جلوی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه گرفته شود، خاطرنشان کرد: امروز پرده از چهره مدعیان دفاع از حقوق بشر افتاده و همه شاهد آن هستند که کشورهای غربی با استانداردهای دوگانه از بی‌سابقه‌ترین جنایات علیه بشریت حمایت می‌کنند. کشورهای غربی مخرب‌ترین سلاح‌ها را در اختیار صهیونیست‌ها قرار می‌دهند و در کمال وقاحت و تعجب، اگر فلسطینی‌ها بخواهند از خود دفاع کنند، آنها را متهم به تروریست بودن می‌کنند. امیدوارم وحدت و انسجام و همدلی ما مسلمان‌ها باعث شود که آنها چشم طمع خود را از کشورهای اسلامی بردارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.