گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

اتهام افکنی یک نماینده مجلس علیه رئیس جمهور وزرا/ یک استاد حوزه علمیه: رئیس جمهور مرد متقی و حکیمی است/ حکمت داشتن تحمل می‌خواهد

یک استاد حوزه علمیه قم به جماران گفت: روحانیت و نهاد دین باید موقعیتی داشته باشد که حرف‌هایی که می‌زند برای دیگران مقبول باشد، اما اگر گفتاری داشته باشد که از نظر جامعه مطرود باشد موقعیت خودشان را تضغیف می‌کنند، و تضعیف موقعیت روحانیت، تضعیف موقعیت دین است و باعث می‌شود حرف‌های دیگری که دارند جامعه قبول نکند. امیدواریم این مسأله اتفاق نیفتد.

پایگاه خبری جماران: چندروز قبل، یکی از نمایندگان مجلس با انتشار ویدئویی با انتساب بیان مطلب کذب بهن رئیس جمهور، برخی وزرای دولت را نیز «قاتل» خطاب کرد. برای بررسی این موضوع با یک یک مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت و گو کردیم تا آثار مترتب بر چنین اتهام افکنی هایی را از زبان وی بشنویم.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با حجت الاسلام والمسلمین محمد عبداللهیان  و مدیر موسسه معارف امام رضا علیه‌السلام در پی می آید: 

 

اگر کسی رئیس محترم جمهور را به دروغ‌گویی و اتهام کذب بستن به رهبری، و برخی وزرا را به قتل متهم کند، حکمش چیست؟

گرچه بنای ورود به‌چنین مباحثی را ندارم، اما مسأله واضح این است که در این مواضع مدعی‌العموم باید دخالت کند تا این مباحث در جامعه شایع نشود، مخالف و موافقی ایجاد نشود و مفاسد و اختلاف را در جامعه دامن نزنند. 

درباره همه‌ی مسائل ما که نمی‌توانیم حکم آن را مشخص کنیم، چون در قانون حکم آن مشخص شده است. ولی این‌گونه سخنان تند، به نفع اتحاد ملی و وفاق ملی نیست و باعث اختلاف موافق و مخالف می‌شود، وقت‌گیری برای طرفین درست می‌کند و کینه و دوئیت را برای دوستان زیاد خواهد کرد. 

 

اگر رئیس جمهور و وزرا از حق خود بگذرند، در این خصوص آیا باید نهاد دیگری پیگیری کند؟  

این قضیه چون به مفاسد عمومی کشور برمی‌گردد، مدعی‌العموم باید دخالت کند و این غائله را ختم کند تا شاخ و برگ پیدا نکند و حتی‌المقدور در نطفه خفه شود. 

مدعی‌العموم به هر نحوی صلاح می‌داند، می‌تواند این موضوع را جمع کند. 

 

تأثیرات منفی دو قطبی‌سازی در جامعه چیست و چه بلاهایی را بر سر نظام و جامعه خواهد آورد؟ 

انقلاب ما با وحدت به پیروزی رسید و هر کار مثبتی صورت گرفته، زمانی بوده که ید واحده بودیم. لذا اگر به جان هم بیفتیم نتیجه آن مشخص است و آن از بین رفتن انقلاب است. همچنین آبروی انقلاب در دنیا از بین می‌رود. امیدواریم که چنین اتفاقی هیچ وقت برای کشور نیفتد. 

 

به ویژه در شرایطی که رئیس جمهور همیشه از وفاق ملی سخن می‌گوید. 

رئیس جمهور فعلی که کوتاه می‌آید، به خاطر وفاق ملی است. به نظرم عاقلانه‌ترین کارها را ایشان انجام داد؛ با اینکه بعضی از دوستان وی توقع تندروی از ایشان داشتند تا جناحی عمل کند و قشر خاصی را بیاورد، اما این کار را نکرد و در میان برخی دوستان وی دلخوری پیش آمد و از رئیس جمهور انتقادات تندی کردند. به نظرم رئیس جمهور، حکیمانه عمل کرد و ایشان بسیار مرد متقی و حکیمی است. حکمت داشتن هم تحمل می‌خواهد و ایشان تحمل را داشته است. امیدواریم این فرصت را مغتنم بشماریم و موجب اختلاف نشویم. 

 

چه توصیه‌ای به افراد معمم دارید تا این حرف‌های تند را تکرار نکنند؟  

روحانیت  و نهاد دین باید موقعیتی داشته باشد که حرف‌هایی که می‌زند برای دیگران مقبول باشد، اما اگر گفتاری داشته باشد که از نظر جامعه مطرود باشد موقعیت خودشان را تضغیف می‌کنند، و تضعیف موقعیت روحانیت، تضعیف موقعیت دین است و باعث می‌شود حرف‌های دیگری که دارند جامعه قبول نکند. امیدواریم این مسأله اتفاق نیفتد. 

 

در پایان اگر نکته‌ای دارید به عنوان حسن ختام بفرمایید.

مسلما اینان‌ تابع رهبری نیستند، زیرا رهبری خودشان را از افراد تندرو جدا کردند و درخواست کردند که آنان حرکاتی انجام ندهند. واقعیت این است که اگر تندروها از رهبری تبعیت دارند باید از این مسائل پرهیز کنند، خودشان را کاملاً با خط و مشی ایشان تطبیق دهند و پشت رهبری حرکت کنند. چرا آنان کاری می‌کنند که حتی ممکن باشد ایشان از این کارها ناراحت شود؟ 

توصیه می‌کنیم که تندروها کارهای خود را با رهبری تطبیق دهند. رهبر معظم انقلاب درباره دولت جدید حجت را تمام کرد، اگر ایشان موضع‌گیری صریح و روشن نداشتند و توصیه نمی‌کردند، اختلافات در جامعه می‌ماند. چون آن‌ها در دوران انتخابات تندروی کرده بودند و همین طور جلو می‌آمدند، اما رهبری مانع آنان شد و کوتاه آمدند و نفع آن را همه‌ی ما می‌بریم. اگر دو طرف احساسات تند داشتند، نتیجه آن ایجاد اختلاف در جامعه بود و آبروی همدیگر را می‌بردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.