گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

بهشتی سرشت، استاد تاریخ: پزشکیان گفتمان دینی با تکیه بر نهج‌البلاغه را زنده کرد

محسن بهشتی سرشت استاد دانشگاه در رشته تاریخ به جماران گفت: شعارها و اهدافی که جناب دکتر پزشکیان مطرح می‌کردند نیز امر مهمی در جلب توجه مردم بود. ایشان گفتمان جدیدی را مطرح کردند و گفتمان دینی ما را با تکیه بر نهج‌البلاغه زنده کردند. گفتمانی که متأسفانه با عمل‌کرد نا مناسب بخشی از مسئولین و مدیران در کشور ضعیف شده بود و ما شاهد این مطلب بودیم که آن معنویت و عدالت‌پیشگی را که می‌خواستیم، همه ضعیف شده بود و جناب پزشکیان، این پزشک متخصص و مسلط بر متون دینی ما: قرآن و نهج‌البلاغه، این گفتمان دینی را زنده کرد.

پایگاه خبری جماران: یک استاد دانشگاه در رشته تاریخ گفت: ما باید در جهان افتخار کنیم و سینه‌مان را جلو بدهیم که یک پزشک متخصص اعلا، با گفتمان دینی اصلاح‌طلبی، یعنی اصلاح‌طلبی دینی وارد صحنه شدند و از همه مهم‌تر اینکه در همین مدت کوتاه، کسانی که شناختی از ایشان نداشتند، به صداقت، تخصص، کارآمدی و راست‌گویی ایشان باور کردند. صداقت و راست‌گویی ایشان حرف اول را زد و اعتماد مردم را جلب کرد. این خیلی نکته‌ای مبارکی است که اتفاق افتاد و ما باید از آن استقبال کنیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با دکتر محسن بهشتی سرشت در پی می آید: 
 

علاقه‌مندیم ارزیابی کلی حضرت‌عالی را ابتدا درباره کابینه بشنویم.

من تصورم این است که رویداد بزرگی در تاریخ اتفاق افتاده است که بایستی ماهیت این رویداد را تفسیر کرده و از جوانب مختلف به آن پرداخت. ولی آنچه که فعلاً می‌توان گفت این است که برای تحقق این رویداد بزرگ مقدماتی طی شد تا به امروز رسید. با قطع‌نظر از تفاسیر الهی و عنایت الهی، همین تفاسیر زمینی را هم اگر بخواهیم دنبال کنیم، بعد از آن حادثه‌ای تلخی که برای رئیس‌جمهور فقید جناب آقای رئیسی اتفاق افتاد، با اینکه شرایط کشور هم به لحاظ روابط و شرایط خارجی و هم به لحاظ مسائل داخلی، شرایط خیلی سختی بود، اما این رویداد مهم به‌خوبی محقق شد.

نباید فراموش کرد که این امر مهم در شرایطی خاصی اتفاق افتاد. از یک طرف، در داخل کشور دو سه ماه بیشتر نبود که از برگزاری و تشکیل مجلس دوازدهم گذشته بود. انتخابات این مجلس متأسفانه با شرکت بسیار کم‌رنگ مردم برگزار شد و این مجلس با حضور سرد مردم شکل گرفته بود. از طرف دیگر، حوادثی مهمی در جهان و به‌خصوص پیرامون کشور ما رخ‌داده بود که مهم‌ترین آن، قضیه فلسطین و غزه بود. به‌هرحال، قدرت‌نمایی‌هایی آمریکا و اذنابش در منطقه و تلاشی که صهیونیست‌ها برای کشاندن ایران به میدان جنگ از خود نشان می‌دادند که تا امروز هم این سیاست را دنبال می‌کنند، شرایط خاصی را برای ایران به‌وجود آورده بود.

همه این حوادث را که در نظر بگیرید، احساس می‌کنید که شرایط بسیار پیچیده و سختی بر کشور حاکم شده است و باید فکر اساسی کرد. رویداد مهم انتخابات ریاست جمهوری نیز در چنین شرایطی، موفقانه و با استقبال بهتر مردم نسبت به انتخابات مجلس برگزار شد.

 

جبهه اصلاحات خیلی مؤثر بود

جمعیت قابل‌توجهی از ایران به سرنوشت ایران، به آینده ایران و به جوانانی که در این کشور در حال رشدند، دل‌بسته‌اند

 

به نظر شما عوامل بهتر شدن استقبال مردم از این انتخابات نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی چه بوده است؟

به نظر من اینجا باید به چند عامل اشاره کنیم:

عامل اول و مهم، توجه خاصی کسانی بود که واقعاً درد مردم ایران را دارند، به فکر مردم‌اند و به فکر رفع موانعِ ترقی کشورند. اینها توجه خاصی به این کردند که مردم ایران را به آینده امیدوار کنند و در این راستا تلاش کردند که در انتخابات جدید حتی‌الامکان اکثریت مردم را در میدان حاضر ببینند. من معتقدم در رأس این رویکرد و در رأس این دیدگاه، مقام معظم رهبری بود که انصافاً بایستی از ایشان تشکر کنیم. در اولین قدم، ایشان توجه به مردم داشتند. برای اینکه بار دیگر حادثه تلخ انتخابات مجلس دوازدهم که اقلیتی از جامعه ایران شرکت کردند، پیش نیاید، لازم بود که سلایق مختلف در این زمینه حضور پیدا کنند و رهبری در این جهت کمک کردند که بحمدالله این کمک مؤثر ایشان، این نتیجه را هم داد.

عامل دوم این است که ما یک جبهه‌ای بسیار قوی در کشور داریم که در طول این چهل‌وپنج سال هموراه خود را نشان داده است و مردم تفکر و اندیشه‌های این جبهه را استقبال کرده‌اند. این جبهه امروز به نام جبهه اصلاحات خوانده می‌شود و دیروز به‌عنوان خط امام از آن نام برده می‌شد. مردم یک احساسی نسبت به این جبهه دارند که فکر می‌کنند درست است که این جبهه تفکر بسیار روزآمد و ترقی‌خواهانه‌ای دارد به‌گونه‌ای که هم معنویت را می‌خواهد، هم عدالت را می‌خواهد و هم رشد و توسعه را می‌خواهد، اما موانعی در کشور وجود دارد که نمی‌گذارند اینها به قدرت برسند. اگرچه با این رویداد بزرگی که رخ‌داده شاید این احساس هم کم‌رنگ شده باشد، اما کماکان جمعیت قابل‌توجهی این احساس را دارند.

متأسفانه این تفکر و این احساس در جامعه وجود داشته‌ است. کما اینکه در همین انتخابات هم در مرحله اول، 60 درصد مردم شرکت نکردند، شاید 40 درصدشان همچنان این تفکر را دارند. 20 درصد هم البته از اول انقلاب همیشه نمی‌آمدند و دلایل مختلف داشتند. این‌جور هم نبود که همه این 20 درصد مخالف نظام باشند؛ بعضی‌ها در بیمارستان‌ها یا جاهای دورافتاده بودند. ولی طبیعتاً 20 درصد از اول انقلاب شرکت نمی‌کردند، اما 40درصد از این 60 درصد مهم بودند و دیدیم که در مرحله اول هم این 60درصد نیامدند. اما همین‌که مرحله اول به دور دوم کشیده شد و آقای دکتر پزشکیان نیز در رأس بودند، تقریباً 10درصد از آن 60 درصد کنده شده و ملحق به 40درصد شدند که در نتیجه، 50 یا 51درصد واجدین شرایط حضور پیدا کردند.

این فهم بالای جمعیت قابل‌توجهی از ایران را می‌رساند که به سرنوشت ایران، به آینده ایران و به جوانانی که در این کشور در حال رشدند، دل‌بسته‌اند و ما باید این عامل جبهه اصلاحات را در نظر بگیریم که خیلی حضورش مؤثر شد. این جبهه سه نفر را معرفی کرد که یکی از آنها آقای دکتر پزشکیان بودند و ایشان هم انصافاً در آن نمونه‌ای اعلای تراز اصلاح‌طلبی ظاهر شدند و چه زیبا ظاهر شدند.

باید از خداوند خیلی تشکر کرد و همین‌طور از رهبری نیز باید تشکر کرد.

عامل سوم، شخصیت خود دکتر پزشکیان است. ما باید در جهان افتخار کنیم و سینه‌مان را جلو بدهیم که یک پزشک متخصص اعلا، با گفتمان دینی اصلاح‌طلبی، یعنی اصلاح‌طلبی دینی وارد صحنه شدند و از همه مهم‌تر اینکه در همین مدت کوتاه، کسانی که شناختی از ایشان نداشتند، به صداقت، تخصص، کارآمدی و راست‌گویی ایشان باور کردند. صداقت و راست‌گویی ایشان حرف اول را زد و اعتماد مردم را جلب کرد. این خیلی نکته‌ای مبارکی است که اتفاق افتاد و ما باید از آن استقبال کنیم.

 

پزشکیان گفتمان دینی با تکیه بر نهج‌البلاغه را زنده کرد

برخی می گفتند شورای نگهبان «معاویه» معرفی کرده است!

وقیحانه می‌گفتند شورای نگهبان فقط می‌خواست مشارکت را بالا ببرد، نمی‌خواست که ایشان رئیس‌جمهور بشود

 

مردم نگذاشتند براندازان و مخالفین‌برانداز که عموماً در خارج از کشورند، به اهداف خودشان برسند

 

شعارها و اهدافی که جناب دکتر پزشکیان مطرح می‌کردند نیز امر مهمی در جلب توجه مردم بود. ایشان گفتمان جدیدی را مطرح کردند و گفتمان دینی ما را با تکیه بر نهج‌البلاغه زنده کردند. گفتمانی که متأسفانه با عمل‌کرد نا مناسب بخشی از مسئولین و مدیران در کشور ضعیف شده بود و ما شاهد این مطلب بودیم که آن معنویت و عدالت‌پیشگی را که می‌خواستیم، همه ضعیف شده بود و جناب پزشکیان، این پزشک متخصص و مسلط بر متون دینی ما: قرآن و نهج‌البلاغه، این گفتمان دینی را زنده کرد. احسنت! مرحبا به این شخصیت بزرگ. البته باز هم تأکید می‌کنم که صداقت ایشان در این زمینه بسیار مؤثر بود؛ یعنی همه فهمیدند که او دروغ نمی‌گوید و نمی‌خواهد از دین به‌عنوان ابزار ترقی سوءاستفاده کند. این را مردم هم فهمیدند و لذا دیدیم با اینکه دو سه ماه پیش از آن، انتخابات مجلس اتفاق افتاد و اقلیتی در آن شرکت کردند، اما بعد از این دو سه ماه، در انتخابات ریاست‌جمهوری بالای پنجاه‌درصد واجدین شرایط شرکت کردند.

مطلب بعدی اینکه در کنار زنده کردن گفتمان دینی، آقای پزشکیان شعار دوری از اختلافات را مطرح کردند. نمی‌خواهم از سناریوی الهی و امدادهای متافیزیکی حرف بزنم، ولی شما نگاه کنید که متأسفانه در همین رقابت انتخاباتی از سوی بعضی محافل چه شعارها، چه برداشت‌ها و چه گفته‌های تلخی به‌خصوص علیه آقای پزشکیان مطرح گردید تا آنجایی که پزشکیان را معاویه درست کردند. وقتی‌که به آنها می‌گفتیم این کارها را نکنید و این حرف‌ها را نگویید، بالاخره شورای نگهبان ایشان را تأیید کرده است، می‌گفتند خیر، شورای نگهبان معاویه معرفی کرده است. این را من در یک پیامی در یکی از این گروه‌هایی که متأسفانه سخنرانان مجالس مذهبی را هم تعیین می‌کنند، فرستادم و دیدم که باکمال صراحت و وقیحانه می‌گفتند شورای نگهبان فقط می‌خواست مشارکت را بالا ببرد، نمی‌خواست که ایشان رئیس‌جمهور بشود. ما اینها را هم داشتیم، اما پزشکیان با رویکرد اسلامی اصیل، با رویکرد تکیه بر گفتمان نهج‌البلاغه و قرآن نشان داد که این اختلافات را کنار بگذارید و این نگاه‌های منفی را که جز تضعیف کشور نتیجه‌ای دیگری نداده است، کنار بگذارید و همه باید هم‌دل و باصفا بشوید.

این چنین بود که ایشان نقشه‌ای جدید و راه جدیدی را پیشِ روی این ملت باز کرد و تا حدودی دیوار بی‌اعتمادی را سست و ضعیف کرد و اعتماد از دست رفته را به دست آورد.

ما باید خدا را شاکر باشیم که بحمدالله مردم نگذاشتند براندازان و مخالفین‌برانداز که عموماً در خارج از کشورند، به اهداف خودشان برسند و میهن ما را که بیش از هزار سال بعد از اسلام و قبل از اسلام تمدن مبارک و بزرگی را در این منطقه شکل داده است، بخواهند ناکام و ناکارآمد کنند.

 

دست مخالفین کابینه پزشکیان در مجلس خالی بود

 

جبهه پایداری تلاش کرد وزرایی رای نیاورند که در کارنامه آنها اعمال درخشان حضور در جبهه و خدمت به مردم بود

 

برخورد مجلس شورای اسلامی در تأیید کابینه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 باید از مجلس شورای اسلامی هم تشکر کنیم. بگذریم از اینکه متأسفانه جبهه پایداری در این مجلس تلاش می‌کرد که حداقل یک تعدادی از وزرای پیشنهادی رأی نیاورند؛ آن‌هم چه وزرایی؟ وزرایی که در کارنامه آنها اعمال درخشان حضور در جبهه و خدمت به مردم بود. در شرایطی که به قول دکتر پزشکیان باید از گذشته فاصله می‌گرفتند و به فرموده امام خمینی که میزان حال افراد است، اینها چنین تلاش‌هایی را کردند که موفق هم نبودند. الحمدلله دیدیم که تعدادی از همین جبهه پایداری هم به اکثریت مجلس پیوستند و عموماً رأی دادند. این اتفاقی بزرگی بود و می‌توانیم بگوییم که در طول این چهل‌وپنج سال، بعد از کابینه آقای خاتمی این دومین باری است که مجلس به تمام وزرای پیشنهادی رأی می‌دهد. الحمدلله عموماً رأی بالای دویست‌تا هم آوردند که این به لحاظ بین‌المللی هم برای دولت ما می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد و جایگاه دولت و کشور را در نظام بین‌الملل بالا ببرد و تقویت کند.

این دستاورد بزرگی است که عنایت الهی و کمک‌ مردمی پشت آن بوده است. ما در مورد پیروزی انقلاب می‌گوییم سه عامل تأثیرگذار بود: رهبری، مردم و ایدئولوژی. دقیقاً این سه عامل در این انتخابات هم به کار رفت. ایدئولوژی را که همه با معنای جدیدش، یعنی گفتمان دینی آقای پزشکیان، دیدیم که خوشبختانه خود آقای پزشکیان هم تربیت‌شده مکاتب دینی کشور بوده است. ما باید هم به فضل الهی و هم به دولت مقتدر، کارشناس و متخصص امیدواریم باشیم و ان‌شاءالله حتماً هم هستیم. وقتی کارنامه هرکدام از این آقایان را می‌بینیم ماشاءالله هم تخصص و هم تعهد موج می‌زند. جالب اینجاست که من گاهی مذاکرات مجلس را که گوش می‌کردم، انصافاً می‌دیدم که مخالفین دست‌شان خالی بود و حتی در مخالفت هم، موافقت‌شان را با پزشکیان و دولت پزشکیان اعلام می‌کردند. این هم خودش نکته‌ای جالبی بود که عموماً دیده می‌شد.

به‌هرحال، به مجلس تبریک می‌گوییم، به رهبری تبریک می‌گوییم و به مردم ایران تبریک می‌گوییم. به آن 50درصدی هم که نیامدند و امیدوار نبودند که بتوان کاری کرد، هم می‌گوییم که به فضل الهی و به صداقت آقای پزشکیان امیدوار باشند. ان‌شاءالله کارنامه این دولت در پایان این چهار سال به نحوی خواهد شد که آن 50درصد هم امیدواری و اعتماد خودشان را به‌دست آورند و شرکت کنند. ان‌شاءالله ما شاهد ایران آباد، آزاد، با معنویت و با عدالت باشیم به‌گونه‌ای تمام قشرها، طبقات و گروه‌های سیاسی که دل به‌طرف این کشور دارند، در خدمت‌رسانی به این مردم نجیب، به این مردم رنجور و به این مردم آگاه حضور داشته باشند.

 

همیشه از افراطیون ضربه خوردیم

اگر رهبری وسط نیامده بود، از پزشکیان هم اثری نداشتیم

 

سؤالی پایانی اینکه نظرتان در مورد تندروی‌های برخی اصول‌گرایان مجلس نسبت به دولت چیست؟ چه توصیه‌ای دارید؟

 بنده یک اشاره‌ای کردم که حتی آنها هم تسلیم شدند. من به‌عنوان طلبه‌ای رشته تاریخ عرض می‌کنم که ما در این دوران معاصر، حالا از مشروطه به بعد، متأسفانه همیشه از افراطیون ضربه خوردیم. باید در نظر داشت که چیزهایی را که اسلام می‌گوید خوب است، باید رعایت کنیم؛ اسلام می‌گوید: خیرالامور اوسطها، تعادل خوب است و اسلام می‌گوید: وتعاونوا علی البر والتقوی، تعاون و همکاری خوب است. امیدواریم این تندروها، چه در جبهه اصلاحات و چه در میان اصول‌گرایان، متوجه شوند که افراط‌گرایی سودی برای هیچ‌کسی ندارد. در جبهه اصلاحات هم ممکن است تندروهایی باشند، ولی خیلی کم‌اند. البته آنها مواضع خودشان را تعدیل دادند؛ اینکه جناب آقای پزشکیان را به‌عنوان کاندیدای خودشان به عرصه فرستادند، علامت خیلی خوبی است که آن عزیزان ما و آن دوستان خوب ما هم عموماً و اکثراً به این مسأله توجه کرده‌اند که با افراط‌گری نمی‌شود پیش رفت.

متأسفانه شورای محترم نگهبان مثل‌اینکه این دفعه هم به واقعیت‌های جهانی و کشوری خیلی توجه نداشت و به قول آقای پزشکیان اگر رهبری وسط نیامده بود، از پزشکیان هم ما اثری نداشتیم و این‌بار هم اقلیت خیلی ناچیزی می‌آمدند. این برای شرایط بین‌المللی ایران اصلاً مناسب و خوب نبود. به‌هرحال، از شورای نگهبان هم باید تشکر کنیم که به امر و دستور رهبری هم که شده، خوشبختانه شخصیتی مثل آقای پزشکیان را تأکید کردند.

امیدواریم این راه خوبی باشد و در آینده هم، همه ما با سلایق مختلف، اما یک‌دل و یک‌زبان، منافع ملی ایران را در نظر داشته باشیم و همین‌طور آبروی امام خمینی، نظام و آرمان‌های نظام و انقلاب را در نظر داشته باشیم. اینکه سلایق مختلف داشته باشیم، ایرادی ندارد؛ ما می‌توانیم در عین کثرت، وحدت خودمان را هم حفظ کنیم و به منافع ملی‌مان و به اهداف والای ملی‌مان ان‌شاءالله برسیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.