رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، یادآور شد: هیچ حادثه تاریخی به اندازه حادثه عاشورا مشحون و سرشار از سخنرانی، نوشته، خطبه، ملاقات و مذاکره نیست و همه آنها هم ثبت شده است. امام حسین(ع) می‌خواهد جریان‌سازی و تاریخ‌سازی کند و این حرکت در طول تاریخ الگوبرداری شود. لذا در غزه زیر بمباران کسانی که سنّی هستند می‌گویند اینجا کربلا است و ما هم مثل خانواده حسین(ع) داریم فداکاری می‌کنیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه حادثه عاشورا همچنان موج آفرینی، الگوسازی و جریان‌سازی می‌کند، گفت: اولین کار امام حسین(ع) این بود که اصل را بر تبیین و روشنگری و اقناع مخاطبان در آن دوره و در  همه ی ادوار تاریخ گذاشت. امروزه در علم ارتباطات اصلی‌ترین عنصر «اقناع مخاطب» است. یعنی شما باید بتوانید مخاطب را اقناع کنید و پیامی که می‌دهید را بپذیرد. بزرگترین هنر فرهنگی ما «اقناع مخاطب» است. امروز اگر ما بتوانیم نسل جوان را نسبت به ارزش‌ها و حقیقت انقلاب و دین اقناع کنیم، می‌توانیم کار درست انجام بدهیم.

به گزارش جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری طی سخنانی به مناسبت اربعین حسینی(ع) در تکیه ی خواجه خضر(ع) کرمان، گفت: در خصوص حادثه عاشورا دوگانه‌های متعددی قابل طرح است. مثلا یک دوگانه تاریخی که آیا حادثه عاشورا یک واقعه مقطعی بوده و یا یک حادثه ریشه‌دار بوده و ریشه در تاریخ اسلام یا تاریخ تقابل حق و باطل داشته است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: دوگانه دیگری هست که من اسم آن را «دوگانه نرم و سخت» گذاشته‌ام. یعنی آیا حادثه عاشورا از جنس جنگ سخت بوده و یا جنگ نرم بوده است؟ جنگ‌ها در طول تاریخ همواره از جنس سخت بوده‌اند؛ قدرت‌نمایی‌های سخت، خشن و همراه با خونریزی و منطق حاکم بر این اتفاق هم منطق شمشیر، زور و سرنیزه بوده است. حال سئوال لین است که آیا حادثه عاشورا از این دست حوادث بوده و یا در عین حال که یک جنگ بوده، اما در دل خودش حاوی و واجد بُعد نرم هم بوده است.

وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم اگر بشود این دوگانه را خوب تدوین کرد، بسیاری از چراها، چیستی‌ها و چگونگی‌های حادثه عاشورا را می‌شود پاسخ داد. چرا همچنان واکنش‌ها وجود دارد، احساسات نسبت به این حادثه جریحه‌دار می‌شود، موج آفرینی، الگوسازی و جریان‌سازی می‌کند؟ اگر حادثه عاشورا فقط از جنس جنگ سخت بود، مطمئن باشید بعد از گذشته چند روز، چند دهه یا چند سال مثل بقیه حوادث تاریخ اسلام به فراموشی سپرده می‌شد و یا تنها به عنوان یک حادثه تاریخی از آن یاد می‌شد.

کمساری با تأکید بر اینکه این  حادثه  همچنان پژواک دارد، ادامه داد: یک وجه آن اراده الهی در ماندن حادثه عاشورا است اما  نقش جنگ نرم در مانایی این حادثه بسیار پررنگ بوده و این باعث حرکت‌آفرینی و ماندگاری شده است. امروز پیاده‌روی چند میلیونی اربعین باعث اعجاب جهانیان شده است  و روز به روز هم به عظمت، شوکت و شکوه آن اضافه می‌شود. مدیریت راهبردی و استراتژیک امام حسین(ع) که امروزه می‌تواند برای همه مدیران درس‌آفرین باشد، باعث شد که این حادثه به یک حادثه نرم و قدرت نرم تبدیل شود.

وی تصریح کرد: اولین کار امام حسین(ع) این است که اصل را بر تبیین و روشنگری و اقناع مخاطب می‌گذارد. امروز هم در علم ارتباطات اصلی‌ترین عنصر «اقناع مخاطب» است. یعنی شما باید بتوانید مخاطب را اقناع کنید تا پیامی که می‌دهید را بپذیرد. بزرگترین هنر فرهنگی ما «اقناع مخاطب» است. امروز اگر ما بتوانیم نسل جوان را نسبت به مسائل، ارزش‌ها و حقیقت انقلاب و دین اقناع کنیم، می‌توانیم کار درست انجام بدهیم؛ که نوعا این کار را نمی‌کنیم و کارهای ما رفع تکلیفی است.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، یادآور شد: هیچ حادثه تاریخی به اندازه حادثه عاشورا مشحون و سرشار از سخنرانی، نوشته، خطبه، ملاقات و مذاکره نیست و همه آنها هم ثبت شده است. امام حسین(ع) می‌خواهد جریان‌سازی و تاریخ‌سازی کند و این حرکت در طول تاریخ الگوبرداری شود. لذا در غزه زیر بمباران کسانی که سنّی هستند می‌گویند اینجا کربلا است و ما هم مثل خانواده حسین(ع) داریم فداکاری می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه امر به معروف امام حسین(ع) در عالی‌ترین سطح اتفاق می‌افتد، گفت: امام حسین(ع) با امر به معروفش سر افعی را کوبید؛ این امر به معروف است. امر به معروف یعنی اینکه تو بتوانی منکر حاکم دروغین اسلام را معرفی کنی و او را از منکر باز بداری؛ و اگر نتوانستی، او را مفتضح کنی. این سطح عالی امر به معروف است که امام حسین(ع) انجام داد و برای آن جان داد. این خیلی مهم است که برای امر به معروف اضافه کار و ارتقاء نگرفت؛ برای امر به معروف جان داد و زن و بچه‌اش هم اسیر شدند. این معنای قدرت نرم عاشورا  است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.