«کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس و سرپرست علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ضمن تبریک به وزیر علوم دولت چهاردهم که ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد دریافت کرد، و هم‌چنین تجلیل از این‌که وزارت خود را با حضور در این مرکز دانشنامه‌نگاری آغاز کرد، گفت: پیشنهاد می‌دهم شورای عالی علمی مشورتی با ابلاغ مستقیم و متشکل از استاد پیشکسوت و رؤسای دانشگاه‌ها تشکیل دهید و از آنان مشورت بخواهید و زمینه‌های پژوهشی دانشجویان را پرورش دهید و در مقابل موج ناگوار و فزایندۀ مهاجرت جوانان بایستید.

به گزارش جماران از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی؛ «حسین سیمایی صراف»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در نخستین برنامۀ کاری دوران وزارت، و پیش از استقرار در محل کار خود، عصر جمعه، دوم شهریور، با حضور در مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، با رئیس و جمعی از اعضای شورای عالی علمی این مؤسسۀ پژوهشی دیدار کرد. 

در آغاز این جلسه، «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس و سرپرست علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، ضمن تبریک به وزیر علوم دولت چهاردهم که ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد دریافت کرد، و هم‌چنین تجلیل از این‌که وزارت خود را با حضور در این مرکز دانشنامه‌نگاری آغاز کرد، گفت: پیشنهاد می‌دهم شورای عالی علمی مشورتی با ابلاغ مستقیم و متشکل از استاد پیشکسوت و رؤسای دانشگاه‌ها تشکیل دهید و از آنان مشورت بخواهید و زمینه‌های پژوهشی دانشجویان را پرورش دهید و در مقابل موج ناگوار و فزایندۀ مهاجرت جوانان بایستید. 

او هم‌چنین گفت: طی چهل‌سال کار دانشنامه‌نگاری به این مهم رسیدم که منابع تحقیق بسیارمهم است و لازم است تا در دوران وزارت خود، دیتابیس‌هایی را فراهم آورید که در اختیار پژوهش‌گران قرار گیرد و منبع تحقیق و تتبع‌شان باشد و البته کتابخانۀ ملی، مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها به آن مجهز شوند.

 

دیدار وزیر علوم با رئیس و اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (2)

 

در ادامه، «علی‌اشرف صادقی»، عضو شورای عالی علمی؛ «عنایت‌الله مجیدی»، رئیس کتاب‌خانه و عضو شورای عالی علمی؛ «عباس سعیدی»، مدیر طرح جغرافیای جامع ایران و عضو شورای عالی علمی؛ «کیانوش کیانی هفت‌لنگ»، مشاور امور بین‌المللی و عضو شورای عالی علمی؛ «روزبه زرین‌کوب»، مدیر بخش تاریخ و عضو شورای عالی علمی؛ «احمد پاکتچی»، مدیر بخش فقه، علوم قرآنی و حدیث و عضو شورای عالی علمی؛ «اسماعیل شمس»، مدیر بخش پژوهش‌های کُردی و عضو شورای عالی علمی؛ «سیدبابک فرزانه»، مدیر بخش ادبیات عرب و عضو شورای عالی علمی و «علی بهرامیان»، معاون علمی و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، دغدغه‌های خود را دربارۀ وضعیت جاری آموزش عالی کشور به‌ویژه علوم انسانی بیان کردند. 

 

دیدار وزیر علوم با رئیس و اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (3)

 

در پایان این دیدار صمیمانه که دوساعت به طول انجامید، «حسین سیمایی صراف»، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده که علوم انسانی تضعیف شده است و من نیز از باب علاقه به علوم انسانی و خاستگاهی که از آن آمده‌ام، خدمت رسیدم. همۀ مسائلی که گفته شد راه‌حل دارد و آن‌ها را لاینحل نمی‌دانم. 

او افزود: این مسائل و مصائب اگر ملتزم به استقلال و آزادی دانشگاه باشیم حل می‌شود و نیاز به قرارگاه و کارگروه و کمیته ندارد. وزارت علوم تلاش خواهد کرد در کنار دیگر نهادهای تصمیم‌گیر گسست‌ها را حل کند. 

 

دیدار وزیر علوم با رئیس و اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (4)

 

سیمایی اضافه کرد: باید مداقه شود که دانشگاه را چرا و چگونه می‌خواهیم و وضع موجود و مطلوب چگونه است. مقاله‌فروشی و تحصیل ارتقا از طریق تقلب در همه‌جا هست ولی چنان‌که در کشور ما وجود دارد، این‌گونه نیست و آسیب‌شناسی سیطرۀ کمیت بر کیفیت و تفاوت در نسبت ارتقا از دغدغه‌های من هست چراکه استاد دانشگاه نباید تبدیل به کارمند شود. 

وزیر علوم در پایان گفت: برخی در ایران معتقد نیستند که باید سراغ علوم انسانی رفت اما باید این باور را نشان داد که علوم انسانی برای بهترشدن زندگی راه‌حل دارد.

عکس: علی‌رضا تهرانی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.