یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

کلام صمیمی با رئیس‌جمهور محترم

جناب دکتر پزشکیان؛ چهار سال مدت زیادی نخواهد بود که خداوند به شما توفیق داده است تا به مردم خدمت کنید. از شما با این فرصت کم انتظار می‌رود با انتخاب همکاران صدیق و فداکار، سایه شوم فقر را از این کشور دور کنید و با افزایش سرانه درآمد ملی، اسباب آسایش و آرامش را در جامعه فراهم آورید. مردم ما این شایستگی را دارند تا از زندگی همراه با عزت و سربلندی برخوردار باشند. مردم ما با سرمایه عظیم انسانی و نعمت‌های خدادادی باید از شأن اجتماعی بالاتری برخوردار باشند.

ضمن عرض تبریک برای استقرار دولت چهاردهم و خسته نباشید به حضرتعالی که این روزها درگیر انتخاب وزرا و معاونین و همکاران هستید، به استحضار می‌رساند؛ دلسوزان کشور امیدوارند شما با مشورت با فرهیختگان و اهل خرد، معضلات اجتماعی, فرهنگی و اقتصادی را شناسایی و در صدد حل آنها برآیید. بی‌شک همانطور که رهبری معظم بارها تأکید داشته اند، مسائل اقتصادی می‌بایست در رأس برنامه‌های دولت باشد. لهذا چند توصیه خدمت حضرتعالی تقدیم می‌گردد، انشاالله با غلبه بر مشکلات، نام دولت شما درتاریخ ایران جاودانه خواهد شد.  

توصیه اول؛ مسئله اصلی جامعه ما فقر است، باور کنیم که عده‌ای از هموطنان ما زیر خط فقر هستند و ما شاهد گسترش فقر به اقشار متوسط جامعه هستیم. با این روند دیری نخواهد پایید که قشر متوسط جامعه از بین برود. ما مثل یک خانواده فقیری شده‌ایم که درآمد اندک پدر پاسخگوی نیازهای آنان نیست و بچه‌ها هر روز با هم نزاع و درگیری دارند. در این سال‌ها سرانه درآمد ملی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است! سال‌هاست نتوانسته‌ایم گام مناسبی در راه سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور برداریم. بودجه عمرانی کشور ناچیز و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت، آب، برق، نفت، سلامت، رفاه و حمل‌ونقل بحرانی گزارش شده است. درآمد حاصل از فروش نفت و صادرات مواد غیر نفتی صرف اداره امورجاری کشور و حقوق کارکنان و نیروهای مسلح می‌گردد.  

توصیه دوم؛ شاید عده‌ای بخواهند شما را وارد درگیری‌های فرسایشی بکنند، شما با شهامت اجازه ندهید وقت دولت صرف این امور گردد. هدف کابینه شما می‌بایست در مرحله اول بازکردن گره‌های اقتصادی و اجتماعی از دست و پای مردم باشد. سرمایه اجتماعی آسیب‌دیده و اعتماد هم‌وطنان به یکدیگر و به دولت کار را مشکل کرده است. تحریم‌ها، بی‌اعتمادی دولت‌های خارجی، موضوعFATF  و... از مهم‌ترین مسائلی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. پیشنهاد می‌شود کارگروهی ویژه با حضور اندیشمندانی نظیر آقایان ظریف، طیب نیا، فاضلی و... تشکیل گردد که هدف اصلی آن بررسی و مطالعه و ارائه راه حل برای این موضوعات باشد.  

توصیه سوم؛ از موانع مهم توسعه درکشورمهاجرت نخبگان از کشور بوده که دولت شما می‌تواند روند فرار مغزها را کندتر کند. راهبرد مبتنی بر عدالت در دولت چهاردهم می بایست با قدرت پیگیری گردد. تعجب است چگونه یک کشور می‌تواند بدون اندیشمندان و متفکرین خود راه توسعه را بپیماید! متاسفانه مردم شاهد بی‌عدالتی در استخدام، برخورداری از امکانات، تحصیل، بهداشت، سلامت و... هستند. جوانان عزیز ما با این قوانین سلیقه‌ای جذب و بکارگیری و مقررات سخت گزینشی، هیچ امیدی به آینده خود ندارند. حکایت برکناری و اخراج اساتید و مدیران کارآمد در دولت قبل، ذائقه مردم راتلخ کرده است که باید در اسرع وقت چاره اندیشی شود. 

توصیه چهارم؛ تبعیض و بی‌عدالتی از طرف نهادهای حاکمیتی و دولت آثار مخربی بر کرامت انسانی داشته و تجسس در اوضاع و احوال شخصی، تحدید آزادی‌های مشروع، توهین و سلیقه‌ای عمل کردن، بوروکراسی اداری، زندگی را بر مردم سخت کرده است. بی‌ثباتی در قوانین و ضعف کارگزاران، امید را از بین برده است. اولین آثار آن را می‌توان درعدم مشارکت در انتخابات اخیر مشاهده نمود. حدود ۵۰ درصد مردم مشارکت نکردند و نیمی از۵۰ درصد مشارکت کننده، به کاندید مورد حمایت حاکمیت رأی ندادند.  

جناب دکتر پزشکیان؛ چهار سال مدت زیادی نخواهد بود که خداوند به شما توفیق داده است تا به مردم خدمت کنید. از شما با این فرصت کم انتظار می‌رود با انتخاب همکاران صدیق و فداکار، سایه شوم فقر را از این کشور دور کنید و با افزایش سرانه درآمد ملی، اسباب آسایش و آرامش را در جامعه فراهم آورید. مردم ما این شایستگی را دارند تا از زندگی همراه با عزت و سربلندی برخوردار باشند. مردم ما با سرمایه عظیم انسانی و نعمت‌های خدادادی باید از شأن اجتماعی بالاتری برخوردار باشند. با فراهم شدن زمینه‌ها و جلب اعتماد هموطنان در دیگر کشورها معضلاتی نظیر اشتغال، تحصیل، ازدواج، مسکن و در نهایت فقر برطرف شدنی است. 

محمدرضا حشمتی، اول شهریور ۱۴۰۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.