گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: پیوند وثیق و امیدبخشی بین دولت و مجلس شکل گرفته است/ باید در هر تصمیمی حرف ذی‌نفعان را گوش بدهیم/ حکمرانی این نیست که ما یک تصمیم حاکمیتی بگیریم و فکر کنیم پرونده بسته شده است

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به خبرنگار جماران گفت: اگر وزیران، معاونان و مدیران حکمت بنیان عمل کنند و پیرو مشی آقای دکتر پزشکیان از قرآن و نهج‌البلاغه بهره ببرند و نامه 53 نهج‌البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌دهد را عمل کنند، قطعا آرامش و عدالت در کشور شکل پیدا می‌کند.

پایگاه خبری جماران: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیوند وثیق و امیدبخشی که بین دولت و مجلس شکل گرفته، گفت: اگر وزیران، معاونان و مدیران حکمت بنیان عمل کنند و پیرو مشی آقای دکتر پزشکیان از قرآن و نهج‌البلاغه بهره ببرند و نامه 53 نهج‌البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌دهد را عمل کنند، قطعا آرامش و عدالت در کشور شکل پیدا می‌کند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه را در ادامه می‌خوانید:

ارزیابی شما از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به همه وزیران دولت آقای دکتر پزشکیان چیست؟

ابتدا جا دارد از پیوند وثیق و امیدبخشی که بین دولت و مجلس شکل گرفته، هم خدا را شاکر باشیم و هم به دولتمردان و وکلای مردم در مجلس سپاس و تشکرمان را ابلاغ کنیم. انصافا این کاری که اتفاق افتاد در تاریخ جمهوری اسلامی از جهتی بی‌نظیر است. از آن جهت که اولا کاندیدایی که دولت معرفی کرد از یک حزب خاص نبود و در واقع یک وفاق ملی شکل گرفت؛ و از طرفی هم مجلس به این وفاق ملی پاسخ مثبت داد و به همه وزیران دولت رأی داد و در واقع مجلس به این وفاق ملی پاسخ مثبتی به صورت عملی نشان داد.

لذا خیلی کار مبارکی اتفاق افتاد. علی‌رغم اینکه مجلسی‌ها نسبت به سه چهار نفر از وزیران حرف و حدیث‌هایی داشتند و حتی احتمال عدم رأی‌آوری آنها هم بود، ولی مجلس در واقع عملا با این رأی پاسخ مثبتی به وفاق ملی دولت داد.

وزارتخانه‌های مختلف باید  وفاق ملی و رویکرد پزشکیان را ادامه بدهند

به نظرم چند نکته مهم است که توجه کنیم. یکی اینکه اولا وزیران هم همین مشی دولت را طی کنند؛ یعنی همین طوری که رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان خطی و سیاسی عمل نکرد. چون یک عده می‌خواستند به اسم شورای راهبری شروع کنند و یک دولت حزبی را شکل بدهند. آقای دکتر پزشکیان در واقع ملی نگریست و وحدت و وفاق ملی را در معرفی وزیران نشان داد. همین رویکرد مثبت را باید وزیران داشته باشند. یعنی وزیران علوم، بهداشت و درمان، میراث، اقتصاد، ورزش، صنعت، راه، کار و سایر وزارتخانه‌های مختلف باید همین وفاق ملی و این رویکرد آقای دکتر پزشکیان را ادامه بدهند.

یعنی به عبارت دیگر ملاک در انتخاب معاونان وزیران و مدیرکل‌ها نباید حزبی باشد و بگویند این چون اصولگرا است و این چون اصلاح‌طلب است، باشد یا نباشد. واقعا مدیرانی توانمند باشند که می‌توانند گره مردم را باز کنند و برخوردار از سلامت اخلاقی و مالی و معتقد به نظام هستند، مدیریت آنها امیدساز و امیدبخش است. همان نکاتی که مقام معظم رهبری درباره وزیران فرمودند، باید درباره معاونان، مدیرکل‌ها و حتی مدیران جزءتر هم باید لحاظ شود.

باید در تصمیمات وزارتخانه‌ها به معیشت مردم توجه شود

نکته دوم، همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند، اولویت اول الآن اقتصاد است. با اینکه فرهنگ هم خیلی مهم هست، ولی مسأله اول بحث اقتصاد و معیشت است. باید حتما در تصمیمات وزارتخانه‌ها به معیشت مردم توجه شود، ارزش پولی ملی بیش از این کاهش پیدا نکند و در تلاشی که خواهند داشت ان شاء الله ارزش پول برگردد. همچنین ارتباطات اقتصادی راحت‌تر شکل پیدا کند، موانع تولید رفع و اشتغال جدی گرفته شود.

در دولت شهید رئیسی بیش از شش هزار کارخانه تعطیل شده راه افتاد

در دولت شهید رئیسی بیش از شش هزار کارخانه تعطیل شده راه افتاد؛ مجدد این کارخانه‌ها تعطیل نشود. بحث مسکن مسأله خیلی جدی جوانان است. به هر حال اگر مسأله مسکن به صورت منطقی حل شود، طبیعتا مسأله اشتغال و ازدواج شکل پیدا می‌کند و خیلی از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کنند.

مسأله اقتصاد با مسأله فرهنگ، امنیت و سلامت پیوند وثیقی دارد

نکته سوم تعاملی است که باید وزارتخانه‌ها با هم داشته باشند؛ یعنی جزایر جداگانه‌ای نباشند. چون به هر حال مسأله اقتصاد با مسأله فرهنگ، امنیت و سلامت پیوند وثیقی دارد و باید همه اینها را با هم لحاظ کرد.

نکته دیگر که طبیعتا اولویت ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست، جناب آقای دکتر پزشکیان به درستی گفتند که اولا سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه هفتم باید مدنظر قرار گرفته شود. این رویکرد بسیار مهم و دقیقی است که حتما مدنظر وزیران باشد. برنامه هفتم خیلی دقیق نوشته شده و اگر بندهایی از آن هم نیاز به اصلاح دارد، در مجلس تصویب کنند. ولی ملاک عمل باید برنامه هفتم باشد و این برنامه نیاز به اقدامات عملیاتی دارد که ان شاء الله دولت دنبال خواهد کرد.

نکته دیگری که می‌خواهم بگویم، مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای عالی است که نظام دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی بر اساس اصول 57 و 110 قانون اساسی شکل گرفته؛ چون وظیفه سیاست‌ها بر عهده مقام معظم رهبری است و ایشان سیاست‌های حوزه علم و فرهنگ را به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده که سران قوا هم در آن حضور دارند.

بنابراین، وقتی رهبری در قانون اساسی این اختیارات را دارد، سیاست‌های کلان را به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده که آنها تدوین کنند و رهبری ابلاغ کند؛ سیاست‌های اجرایی و راهبری در حوزه علم و فناوری و فرهنگی و اجتماعی هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی سپرده شده است. اینکه مثلا یک شبه روشن‌فکری توئیت می‌زند که وزیران هیچ اختیاری ندارند و همه تصمیمات در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، واقعا یک حرف غلط، نادرست و از سر جهالت یا عناد است.

برای اینکه اولا وزیر علوم، بهداشت، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و تصمیمات با حضور این عزیزان و همچنین شخص رئیس جمهور و سران قوا گرفته می‌شود. نکته بعد این است که وقتی یک طرحی به شورا می‌آید، در دبیرخانه با مشارکت و مشورت دستگاه‌ها انجام می‌شود. یعنی این طور نیست که یک عده در دبیرخانه بنشینند و تصمیمی بگیرند و شورا تصویب کند و مثلا وزارت علوم یا وزارت بهداشت خبر نداشته باشند.

تمام تصمیمات با عقل جمعی و مشورت انجام می‌شود و بعد رئیس جمهور که رئیس قوه مجریه و شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ابلاغ می‌کند؛ و همه وزارتخانه‌ها هم زیر نظر رئیس جمهور هستند. چرا شبهه غلط ایجاد و ذهن‌ها را تخریب می‌کنند؟ واقعا معلوم است که از سر تقوا و حق‌طلبی نیست که اینگونه به مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی تهمت می‌زنند.

چه وزیرانی که عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند و چه کسانی که نیستند مثل وزیر ورزش یا میراث و همچنین رئیس دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که عضو نیستند، هر موقع موضوعی مربوط به آنها است دعوت می‌شوند، حضور پیدا می‌کنند و حق رأی هم دارند؛ اصلا با مشورت آنها موضوعات آنها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. ما انتظار همکاری حداکثری را داریم. البته با توجه به شناختی که از هیأت وزیران دارم و اینها را از نزدیک می‌شناسم و بعضی از آنها رفقای 30، 40 ساله ما هستند، بعضی از این عزیزان از قبل همکاری جدی داشتند و ان شاء الله همه آنها این همکاری را خواهند داشت.

من بسیار امیدوارم که یک حرکت جدی، زیرساختی و زیربنایی در راستای حل مشکلات معیشت مردم توسط دولت چهاردهم انجام شود. ما هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی کامل در خدمت این دولت هستیم و همه اعضا عقد اخوت با این دولت بسته‌اند و ان شاء الله کمک می‌کنند با دغدغه‌های خالصانه دردمندانه‌ای که آقای دکتر پزشکیان دارد، همکاری می‌کنیم. ایشان دغدغه جدی نسبت به مسائل مردم و عدالت دارد. ایشان فرزند قرآن و نهج‌البلاغه است، در مکتب قرآن و نهج‌البلاغه رشد کرده و می‌خواهد معارف قرآن و نهج‌البلاغه را اجرایی و عملیاتی کند. ما هم در این مسیر کاملا سرباز قرآن و نهج‌البلاغه هستیم و ان شاء الله کمک می‌کنیم که منویات دقیق ایشان ذیل منویات مقام معظم رهبری اجرایی و عملیاتی شود.

 

به شدت نیازمند تحقق بحث «دولت حکمت بنیان» هستیم

دوران دولت «وفاق ملی» چه مختصاتی خواهد داشت؟

به نظرم توجه به اول «عقل جمعی» است؛ یعنی منطق باید حاکم باشد. دوم رعایت «اخوت» است؛ یعنی اخلاق باید حاکم باشد. سوم ولایتمداری و چهارم توجه جدی برای عملیاتی کردن مصوبات است؛ صرفا یک چیزی مصوب نشود و حتما اجرا و عملیاتی شود. پنجم مردمی بودن است. حرکت خوبی رئیس جمهور انجام داد که بلافاصله بعد از رأی اعتماد مجلس هیأت دولت تشکیل شد؛ کاری بسیار ارزنده و حکیمانه بود. نکته دیگر اینکه دیدم بعضی از وزیران کار را شروع و با مردم ارتباط برقرار کردند. این حرکت بسیار حکیمانه‌ای بود. ما به شدت نیازمند تحقق بحث «دولت حکمت بنیان» هستیم.

 

این دولت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که «حکمت بنیان» شود؟

حکمت یک واژه قرآنی است؛ حاصل حکمت خیر کثیر است و منشأ آن هم اولوالالباب هستند. وَمَن یُؤتَ الحِکمَةَ فَقَد أوتِیَ خَیرًا کَثیرًا ۗ وَما یَذَّکَّرُ إِلّا أُولُو الأَلبابِ»(سوره بقره، آیه 269). اولوالالباب صاحبان خرد ناب هستند. عقل نظری درک هست و نیست‌ها می‌کند، عقل عملی درک باید و نبایدها می‌کند، عقل معاش عقل تدبیرگر و برنامه‌ریزی است و عقل معاد عقل آخرت‌اندیش است و اگر این چهار عقل جمع شد، صاحبان آن اولوالالباب می‌شوند. حاصل آن حکمت می‌شود؛ یعنی علم، فضیلت و عدالت حاصل آن است و نتیجه‌اش هم خیر کثیر برای همه مردم می‌شود.

 

اگر وزیران، معاونان و مدیران حکمت بنیان عمل کنند و پیرو مشی پزشکیان عمل کنند، قطعا آرامش و عدالت در کشور شکل پیدا می‌کند

آیا احساس می‌کنید که با روی کار آمدن دولت آقای پزشکیان آرامشی بر کشور حاکم شده است؟

ان شاء الله اگر وزیران، معاونان و مدیران حکمت بنیان عمل کنند و پیرو مشی آقای دکتر پزشکیان از قرآن و نهج‌البلاغه بهره ببرند و نامه 53 نهج‌البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر می‌دهد را عمل کنند، قطعا آرامش و عدالت در کشور شکل پیدا می‌کند.

 

باید در هر تصمیمی که می‌گیریم، حرف ذی‌نفعان را گوش بدهیم

ارزیابی شما در مورد وزیران فرهنگی دولت مثل وزیر ارشاد، علوم و میراث فرهنگی چیست؟

به نظرم انتخاب خوبی بوده؛ اینها افرادی باتجربه، دغدغه‌مند و مردمدار هستند و من بسیار امیدوارم که ان شاء الله تصمیمات حکیمانه و عادلانه‌ای گرفته شود. ما باید در هر تصمیمی که می‌گیریم، حرف ذی‌نفعان را گوش بدهیم. این یک سال و نیم که من در شورا بوده‌ام، هر مصوبه و سندی را می‌خواستیم بنویسیم، ذی‌نفعان را دعوت کرده‌ایم و مشارکت داشته‌اند. مثلا برای سند موسیقی صدها نفر از اصحاب موسیقی، مخصوصا خانه موسیقی، نقش داشته‌اند و در سند صنایع دستی بیش از هزار نفر ذی‌نفع نقش داشته‌اند که ان شاء الله ماه آینده مراحل تصویب آن را طی می‌کنیم. همچنین سند هوش مصنوعی، متخصصین مختلفی نقش داشته‌اند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی و شوراهای دیگر باید در تصمیماتی که می‌گیرند نظر ذی‌نفعان را دخالت بدهند اما مراقب باشیم که گرفتار تعارض منافع نشویم و به عدالت و انصاف آسیب وارد نشود.

 

تندروی باعث می‌شود که ما از عقل، عدالت و انصاف فاصله بگیریم

در مورد تندروی برخی از اصولگرایان مجلس در برخورد با دولت چه نظری دارید؟

تندروی چه از سوی اصولگرایان و چه از سوی اصلاح‌طلبان مذموم است. تندروی باعث می‌شود که ما از عقل، عدالت و انصاف فاصله بگیریم. متأسفانه آسیبی که کشور در این چند دهه دیده، عمدتا ناشی از تندروی‌هایی است که هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان داشته‌اند. البته بعضی از آنها و ما نباید همه آنها را مورد اتهام قرار بدهیم. ما باید با عقل جمعی، اخوت، عدالت، مردمداری و ولایتمداری مباحث را پیش ببریم. این تندروی‌ها قطعا به پیشرفت کشور آسیب می‌زند.

 

مهمترین مسأله فرهنگی بحث «حکمرانی فضای مجازی» است

مهمترین اولویت‌های فرهنگی دولت چهاردهم چیست و به نظر شما مسائلی مثل حجاب، فیلترینگ و غیره را این دولت باید چگونه حل کند؟

به نظرم مهمترین مسأله فرهنگی بحث «حکمرانی فضای مجازی» است. یعنی بقیه مسائلی که شما نام بردید ذیل فضای مجازی قرار دارد. فضای مجازی یک بحث‌های زیرساختی دارد که باید شورای عالی فضای مجازی به آنها بپردازد و یک مباحث فرهنگی دارد که وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ طبق تقسیم کاری که رهبری فرموده‌اند و ابلاغ کرده‌اند.

حکمرانی این نیست که ما یک تصمیم حاکمیتی بگیریم و فکر کنیم پرونده بسته شده است

لذا به نظرم ما تا الآن نسبت به حکمرانی فضای مجازی کم‌کاری کرده‌ایم. اینکه یک تصمیم دولتی بگیریم و پرونده فضای مجازی را با یک تصمیم دولتی ببندیم، حکمرانی نیست. حکمرانی این نیست که ما یک تصمیم حاکمیتی بگیریم و فکر کنیم پرونده بسته شده است. در حکمرانی حتما مشارکت نخبگان و عقل جمعی خیلی مهم است و فرآیند از سیاستگذاری تا تصمیم‌گیری، تصدی‌گری و نظارت و ارزیابی بسیار مهم و کلیدی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.