از هزار سال گذشته تا امروز ، فقیهان تاکید بر صیانت از وطن و مرزهای آن دارند. این جمله از امام خمینی است ؛ "حفظ ثغور اسلام جزءِ فرایضی است که هیچ فریضه‌ای بالاتر از آن نیست."

امام امیرالمومنین (ع)‌سخنِ نغز و پرباری دارد که میفرماید : "در دگرگونی ها ، شخصیت نهان شده افراد آفتابی میشود."

گروه موسوم به "پایداری" که مدعی هستند تحت داعیه هایِ پدرانه ی مرحوم آیت الله مصباح یزدی تشکیل و تشکُل یافت ، امروز در مواجه با شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بوسیله سخنان معدود افرادشان در مجلس شورا آفتابی شده است.

در جدیدترین آن ؛ موضوع "تمنای مرگ برای وطن" توسط یکی از نمایندگان مجلس است که با رای چهاردرصدی وارد مجلس شده است!

تعجب نکنید و به فکر فرو نروید! این نمونه ای از  تفکراتی است که صبحِ آن بزودی دمیده خواهد شد ، کاین هنوز از نتایج سحرست!

"پایداری ها" به اعتراف خودشان فرزندان معنوی آیت الله مصباح هستند که صریحا در سخنرانی؛ توجه به وطن را به صدامی بودن و اسراییل و سپس حیوان مستند میکند و میگوید : "صرف اینکه این کار برای وطن هست آدم را بهشتی نمی‌کند. تو چرا می‌خواهی؟ مگر صدامیان برای وطنشان کار نمی‌کردند؟ مگر اسرائیلی‌ها برای وطن دروغی جعلی‌شان کار نمی‌کردند؟ صرف اینکه برای وطنم و برای آب‌ و خاک کار می‌کنم این خیلی هنر نیست، کلاغ هم برای وطنش کار می‌کند."

ببینید بین این گفتار و تفکر ، با گفتار و تفکر استاد شهید آیت الله مطهری چقدر فاصله نوری است!

استاد عزیز شهید مطهری در موارد متعدد در آثارش ؛ "ریشه وطن دوستی را در احساسات عالى در روح انسان معرفی میکند و تصریح میکند با احساسات شهوانى و حیوانى سازگار نیست. نیز بین حب وطن با حب مادر مقایسه برقرار نموده و سرانجام ؛ وطن پرستی را سازگار با ایمان اسلامی معرفی میکند."

خوب ؛ تفاوتِ جایگاهِ فرزندانِ فکریِ استاد آیت الله مطهری و فرزندان فکری آیت الله مصباح به روشنی آفتاب است!

معیار و ملاک در نصوصِ دینی چنین است؛

قرآن با تعبیرِ "أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ" ؛ ایجاد انفکاک هموطنان از وطن شان را 'ظلم' دانسته(آل‌عمران/۱۹۵) و مورد دیگر با تعبیر "رابطوا" دارد (آل عمران/۲۰۰) که طبق تفسیر بزرگانی چون طبرسی و زمخشری ؛ دستور به حفظ وطن و احترام به مرزهاست.

امام علی (ع) به مردمی که در مورد وطن شان امروز و فردا میکردند بر حس وطن دوستی دست گذاشت و فرمود: "ایَّ دار بعد دارکم تمنعون ؛ از کدامین خانه و وطن دفاع خواهید کرد؟" (نهج ، خ ۲۹)

از هزار سال گذشته تا امروز ، فقیهان تاکید بر صیانت از وطن و مرزهای آن دارند. این جمله از امام خمینی است ؛ "حفظ ثغور اسلام جزءِ فرایضی است که هیچ فریضه‌ای بالاتر از آن نیست."

پایان سخن با سخن افتخار آمیز جناب حکیم فردوسی در راستای وطن دوستی باشد که فرمود؛

نخوانند بر ما کسی آفرین

چو ویران بود بوم ایران زمین

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.