مقام معظم رهبری در سخنان خود در 31 تیرماه به صراحت فرمودند که «اولویت ما خنثی سازی تحریم است اما ما می توانیم تحریم ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم.» این سخنان به معنای تعیین تکلیف برای وزارت امور خارجه دولت چهاردهم است. ما به امید خدا این مذاکرات را طراحی خواهیم کرد و این کار را با تعامل و همفکری با مجلس شورای اسلامی انجام خواهیم داد.

به گزارش جماران، سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم در بخش هایی از نطق امروز خود در مجلس شورای اسلامی به تعدادی از انتقادهای نمایندگانی که در مقام مخالفت با او سخنرانی کرده بودند، پاسخ داد.

 

تلاش برای احیای برجام، تصمیم نظام بود

عراقچی در پاسخ به انتقادهای مربوط به توافق هسته ای ایران با 1+5 وقت (برجام) با اشاره به اینکه درباره این توافق ، ساعتهای طولانی بحث و بررسی شده است، گفت: به  تمام انتقادهایی که دوستان در این جلسه مطرح کردند، قبلا پاسخ داده شده است. این نکته را نمی توان از نظر  دور داشت که زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا  سر کار آمد و مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته ای را مطرح کرد ، تصمیم نظام این بود که با حفظ مواضع قطعی و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی به این درخواست، پاسخ داده شود. زمانی که دولت آمریکا برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرد، مقام معظم رهبری در سخنانی عمومی شروطی را مطرح و از آن شروط با عنوان مواضع قطعی نظام یاد کردند. بنابراین در فروردین 1400 مذاکرات احیای برجام آغاز  شد. زمانی که من در فروردین 1400 مذاکرات احیای برجام را طراحی کردم در چارچوب مواضع قطعی نظام و با توجه به  قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی بود.  

 

پایبندی خود به قانون اقدام راهبردی را در فروردین 1400 نشان دادم

معاون پیشین وزارت امور خارجه در توضیح نظر خود درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، گفت: من نظر و پایبندی عملی خود را به این قانون نه الان که فروردین 1400 نشان داده ام. مذاکرات احیای برجام که شش دوره آن را انجام دادم در چارچوب مواقع قطعی نظام و  قانون اقدام راهبردی بود.  خاطرتان هست که در دور دوم آن مذاکرات مقام معظم رهبری در سخنرانی عمومی *خود خطاب به من و تیم مذاکره کننده فرمودند که «حسبناالله و نعم الوکیل» بگوئید و جلو بروید و مردم را خرسند کنید.  اکنون نیز سیاست ما همچنان همان سیاست خواهد  بود

 

مذاکرات احیای برجام در دولت سیزدهم هم ادامه پیدا کرد

دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی در ادامه با اشاره به اینکه سیاست احیای برجام توسط دولت شهید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز ادامه پیدا کرد، گفت: مذاکرات ناتمام من توسط برادر عزیزم دکتر علی باقری در دولت شهید رئیسی ادامه پیدا کرد و هنوز هم به گفته وزارت امورخارج   ادامه داشته و دو بار تا مرز توافق نهایی پیش رفت که به دلایلی که من مطلع نیستم انجام نشد. همین دو ماه پیش بود که  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه مشترک با چین و روسیه ، امریکا را به بازگشت  به برجام دعوت  کردند.

 

پیش بینی من درباره عدم  توانایی ترامپ برای از بین بردن برجام، درست بود

نامزد پست وزارت امور خارجه با اشاره به فیلمی که  توسط یکی از نمایندگان مخالف او در صحن علنی مجلس پخش شد، گفت: از پخش این فیلم به عنوان مخالفت با خودم در تعجب هستم این که برای من سند افتخار است. در جمله پایانی این فیلم گفتم دونالد ترامپ، (رئیس جمهور وقت ایالات متحده) توان از بین بردن برجام را ندارد و کاملا روشن است. صحبت من این نیست که ترامپ نمی تواند از برجام خارج نمیشود بلکه گفتم ترامپ نمی تواند برجام را از بین ببرد. همین اتفاق در چند سال اخیر رخ داده است. زمانی که امریکا  از برجام خارج شد دو بار در شورای امنیت تلاش  کرد تا با صدور قطعنامه برجام را از بین ببرد و قطعنامه های گذشته را  بازگرداند که هر  دو بار شکست خورد. سابقه ندارد که قطعنامه های پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت با 13 رای مخالف و تنها 2 رای موافق شکست بخورد.

 

تلاش برای رفع تحریم، تکلیف مشخص شده برای دولت چهاردهم است

عباس عراقچی در ادامه پاسخ های خود به منتقدان با اشاره به ضرورت مذاکره برای رفع تحریم گفت: مذاکره برای رفع تحریم، در هر شکلی و قالبی، سیاست جمهوری اسلامی ایران در دولت های مختلف بوده و در دولت شهید رئیسی هم ادامه پیدا  کرد. ما با دوستان مخالف برجام ساعت ها بحث کردیم و هر توافقی طبیعتا محل بحث است. مهم این است که مجموعه مذاکراتی که برای رفع تحریم انجام شد دستور و تصمیم نظام بود. مقام معظم رهبری در سخنان خود در  31 تیرماه به صراحت فرمودند که «اولویت ما خنثی سازی تحریم است اما ما می توانیم تحریم ها را با استفاده از ابزارهای شرافتمندانه رفع کنیم.» این سخنان به معنای تعیین تکلیف برای وزارت امور خارجه دولت چهاردهم است.  ما به امید خدا این مذاکرات را طراحی خواهیم کرد و این کار را با تعامل و همفکری با مجلس شورای اسلامی انجام خواهیم داد.

 

شیهد فخری زاده هم بابت برجام، نشان افتخار گرفت

وزیر امور خارجه پیشنهادی دولت چهاردهم با اشاره به سخنان یکی از منتقدان درباره مخالفت شهید فخری زاده با برجام و انتساب سخنانی به وی، گفت : من تا مدتها عزادار برادر عزیزم فخری زاده بودم. در برجام ما با هم از نزدیک کار  کردیم. هیچکس به اندازه من در مذاکرات برجام با شهید فخری زاده محشور نبود  . نمی  خواهم و نمی  توانم وارد جزیئات این مسئله بشوم . اما همان نشان افتخاری که ما پس از حصول برجام گرفتیم شهید فخری زاده هم گرفت اما به دلیل ماهیت کار  او در اتاق پشتی.

 

من نمی گویم مرگ بر وطنی که عراقچی هموطن من  است

عباس عراقچی در پایان بخش مربوط به پاسخ ها به منتقدان و مخالفان گفت: من به همه منتقدانی که سوال هایی را مطرح کرده اند چه در گذشته و چه امروز،  احترام گذاشته و می گذارم و آماده تعامل با آنها و شنیدن نظراتشان هستم. من این روند را برای هر  حرکتی در عرصه سیاست خارجی مفید می دانم.

او سپس خطاب به امیرحسین ثابتی، نماینده مجلس شورای اسلامی که به عنوان مخالفت او سخنرانی کرده و پیش از این هم در حساب کاربری خود در شبکه ایکس از هموطن بودن با عباس عراقچی و چند مقام ارشد دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران ابراز ناخرسندی کرده بود،گفت: آقای ثابتی من نمی‌گویم مرگ بر وطنی که هموطنم عراقچی است. من می‌گویم جانم فدای وطنی که به منتقد دولت اجازه می دهد بدون لکنت صحبت کند و حتی  ولایت‌پذیری مجلس را هم زیر سوال می‌برد .  من به همه منتقدان احترام می گذارم.

 

*حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فروردین ماه 1400 در مراسم انس با قرآن در بخشی از سخنان خود در خصوص مسائل مربوط به برجام و تحریم‌ها و مذاکرات گفتند: سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند.  ایشان افزودند: تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد. رهبر انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند.غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست.ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند: امیداریم ان‌شاءالله مسئولین کشور در این زمینه هم کاملا با چشم باز، با دل محکم و با توکل به خدا و با ذکر «حسبناالله و نعم الوکیل» ان‌شاءالله جلو بروند، ‌توفیقات الهی شامل حالشان بشود و ملت را خرسند و خوشحال کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.