جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان به صورت دو شیفت خواهد بود. در صورت موافقت نمایندگان، این جلسات می‌تواند ۳ شیفته هم بشود.

به گزارش جماران؛ جلسات رای اعتماد از ساعت  ۷:۴۵صبح روز شنبه (۲۷ مردادماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسات به صورت دو شیفت خواهد بود. در صورت موافقت نمایندگان، این جلسات می‌تواند ۳ شیفته هم بشود (نطق میان دستور حذف می‌شود).

طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس، در ابتدای جلسه، رئیس جمهور می‌تواند در مدت ۲ ساعت و نیم به تشریح برنامه و خط مشی دولت و دفاع از ترکیب کلی هیأت وزیران پیشنهادی بپردازد.

سپس ۵ نفر نماینده موافق و ۵ نفر نماینده مخالف، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه راجع به این ترکیب و برنامه دولت صحبت خواهند کرد.

بعد از آن، رئیس جمهور و یا نماینده تعیین شده از سوی وی می‌تواند به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

بررسی وزرای پیشنهادی طبق حروف الفبا انجام می‌شود.

ابتدا سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی گزارشی از برنامه های مطرح شده از سوی وزرای پیشنهادی مربوط به کمیسیون خود ارائه می‌کنند.

سپس ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق (هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه) درباره هر وزیر صحبت خواهند کرد.

پس از آن، وزیر پیشنهادی مربوطه یا رئیس جمهور فرصت دارند تا از برنامه‌ها و صلاحیت وزیر دفاع کنند.

در پایان رای گیری درخصوص هر وزیر پیشنهادی به صورت جداگانه انجام خواهد شد.

 

 

 قالیباف: آقای پزشکیان فرزند مجلس است/ امیدواریم چهارشنبه به رای گیری نهایی برسیم

 رییس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس: به دکتر پزشکیان که امروز به مجلس که خانه خودشان هست تشریف آورده خیر مقدم می‌گویم

از امروز در صحن علنی مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز شده و تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت

امیدواریم با یک همدلی و بررسی های دقیق و جنبه های کارشناسی در پایان وقت قانونی بتوانیم در روز چهارشنبه به رای‌گیری نهایی برسیم.

 

 

سخنرانی رییس جمهور در مجلس

 

 پزشکیان: اکنون فرصت اصلاح رویه های ناکارآمد در حکمرانی و خلق امید است

به دنبال سوگندی که یاد کردم، فرصتی است تا به شرایط خطیر و دشوار موجود نسبت به زندگی مردم آگاه شویم؛ فرصتی است برای شنیدن همه آحاد ملت و خواست آنها برای تحول و تغییر

فرصت اصلاح و تغییر رویه های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو

فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است

دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است

التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود

آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است

 

 پزشکیان: اقدام مشترک و همدلانه همه قوا، چاره حل مشکلات موجود است

رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنج‌ها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.

چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است.

اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود،‌ سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های فزاینده شکل می‌گیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایه‌هاست.

کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بی‌عدالتی و ناترازی در بخش‌های قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.

مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویه‌‎های جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمی‌بینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانه‌ای از دلسردی‌هاست.

همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.

 

 پزشکیان: رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم است

رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، توسعه زیرساخت‌ها، تحصیل و تأ مین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیم‌گری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.

برقراری و تنظیم مناسبات بین‌المللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالت‌های دولت چهاردهم است.

اصول و ارزش‌هایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشم‌انداز ماست.

براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت می‌گویند، است. 

وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث می‌شود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.

هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آنطرف‌تر نگذاشته است. فرقی نمی‌کند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.

تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضی‍اند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.

باید با تمام وجود به مردم عضق ورزید و با آنها مهربان بود.

 

پزشکیان: غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده وضعیت فعلی را درست کنیم

قرآن می‌فرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان می‌شوی، و بعد می‌گوید خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.

این ما هستیم که رسالت و وظیفه‌مان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقه‌ای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیه‌ای برای آنها قائل شویم

اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکانپذیر نیست 

غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست می‌شد و روز به روز بدتر نمی‌شد باید دست از کارهایی که می‌شد برداریم

هیچ‌ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راه‌های ملایمت‌آمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر

نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند

من بارها گفته‌ام این ادبیاتی که ما دستور می‌دهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات سه ؟ فاسد دارد؛ قلب را سیاه می‌کند، دین را سست می‌کند و تغییرات و دگرگونی‌ها و انقلاب‌ها را نزدیک می‌کند

ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و به دنبال خدمت به مردم هستیم و این جزو اصول مسلم ارزش‌هایی است که به آن معتقدیم و پایبند خواهیم بود همه کسانی را که به عنوان دولت انتخاب کردیم،شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.

 

 پزشکیان: تصمیم درست مبتنی بر شواهد و تجارب است نه رأی و نظر یک فرد یا جناح

مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم

ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور ، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود  ندارند

سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات

امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اولین حرفی که از زبانش جاری می شود می گوید گردنم را در برابر حرفهایم گرو می گذارم سپس می فرماید کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد؛ تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می گوید چه تصمیمی بگیریم

این شواهد اجتماعی و بین المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم

 

 پزشکیان: برای خدمت به ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آنها/ مقابله با فساد را با قدرت پیگیری می‌کنیم

یکی از مهمترین ارزش‌هایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد.

احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفت‌وگو از برنامه‌های ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیم‌گر، بازگرداندن فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامه‌های ماست.

اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار و تولیدکننده آدم‌های بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایه‌دار یعنی استعمارگر.

حضرت علی در نامه خود به مالک‌ اشتر وقتی به تجار و اهل صنعت می‌رسد می‌گوید: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.

ما برای خدمت به این ملت آمده‌ایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیله‌ای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.

 

 پزشکیان: ما چه تهدیدهایی در کشور داریم؟

ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم

تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعی‌مان کم شده، انسجام داخلی‌مان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.

 

*فضای صحن در حین صحبت‌های رئیس جمهور

 

 پزشکیان: سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده

براساس محاسبات ما، نقاط قوت به شرح زیر است:

۱. مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشم‌انداز و ابلاغ سیاست‌های کلی، مسیر تحقق چشم‌انداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولت‌ها بودند.

۲. هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیق‌تر، دوستانه‌تر و مهربانانه‌تر خواهد بود.

۳. برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشم‌انداز کمک کنند.

۴. دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتی‌ترین نقطه کره زمین.

۵. داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست.

۶. داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها.

۷. رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا.

۸. رتبه ۱۵ تولید علم دنیا.

۹. دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن دارایی‌هایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن.

تمام سال‌های پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخص‌های زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشه‌ای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیب‌های اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست. 

ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانت‌جویانه و معیوب رواج دارد. ناترازی‌های بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوق‌های بازنشستگی، کشور را تهدید می‌کند.

 

 پزشکیان: مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است

قرآن می‌فرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند

مهمترین مساله‌ای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگی‌ها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راه‌حل وجود دارد

نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورم‌زایی مواجه است و از تمرکز با کانون‌های متعدد تصمیم‌گیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج می‌بریم 

در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژه‌های نیمه‌تمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند ده‌ها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی‌ مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت

تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیت‌هایی را که داریم راحت از دست می‌دهیم و از چرخه خارج می‌شویم

تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشین‌ها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام می‌دهیم

جانمایی نادرست بنگاه‌های تولیدی و شهرک‌های صنعتی از منظر علمی و اقتصادی  و بهره‌وری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه می‌کند، کاهش سرمایه‌ اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.

 

 پزشکیان: حفظ امید ایجادشده در جامعه، وظیفه همه ارکان نظام است

در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.

نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیض‌ها و نابرابری‌ها و محدودیت‌ها و ناکارآمدی‌ها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.

در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بین‌الملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.

با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهره‌برداری قرار می‌دهیم.

دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم.

نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که می‌توانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.

 

پزشکیان: بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و هم صدا نبوده ایم

مهمترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟

الان کجاییم؟ چرا اینجاییم؟ چگونه می توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم اندازی که به دنبالش بودیم، برسیم؟ تا نتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم و با همین روشی که طی کرده ایم، ادامه دهیم، تصور اینکه به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است و امکان ندارد

إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّر ما بأنفسهم؛ گر بر طلب گوهر کانی، کانی/ تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی/ هر چیز که در جستن آنی، آنی

ارزیابی من این است که حل این مسائل را می توان در پروت حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد

بدون تردید و به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می توان حل کرد فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد

ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق و همبستگی و مشارکت ملی است

رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند

زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصلب مسائل قرار گیرند

بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است

می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است

این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است

 

 ۹ راهکار رئیس‌جمهور برای حل مشکلات اقتصادی کشور / هدف دولت چهاردهم تامین منافع ملی و برون رفت از وضعیت موجود باشد

برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره می‌کنم:  نیاز به اجماع‌سازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.

بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروه‌های سیاسی و اقوام و گرایشها باشد توافق داریم.  بر روی استفاده از روشهای علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم.

باید هدفمان تامین منافع ملی، منافع مردم و برون رفت از وضعیت کنونی باشد. نباید مصلحت‌های بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت خود کنیم.

تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آنها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز و در سایه سیاست‌های کلی نظام صحبت کنند.

 

 پزشکیان: بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود 

باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی  بپردازیم.

 برنامه‌ریزی بر مبنای عملکرد 

 مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار 

رواج پاسخ‌گویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف 

نگرش نظامند به همه مسائل 

 شایسته‌سالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد 

از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است.

ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیات‌ها و سپس پیوند دادن این داده‌ها ایجاد می‌شود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد  است.

مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهد اولویت نخست مردم حلی مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامه‌های من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.

اصلی ترین شاخص نشاندهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه  در بعد اقتصادی تولید است، توان تولید کشور است که تعیین کننده اصلی قدرت ملی است

 

 پزشکیان: توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است

تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه گذاری و تأمین مالی، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش های بین المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه است

توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده ای قلیل

اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است

امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است

 

درخواست پزشکیان از مجلس در مورد کابینه دولت

 

پزشکیان: از نمایندگان تقاضا دارم به تمام کابینه پیشنهادی رای اعتماد دهند

از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارم با تفاهم، همبستگی، دقت به وضعیت کشور در حوزه‌های مختلف به تمام کابینه پیشنهادی برای ساخت ایران اسلامی رای اعتماد بدهند.

ایران امروز برای عبور از بحران‌ها نیازمند وفاق ملی، همبستگی ملی و مشارکت ملی است. دولت وفاق ملی بر اساس همین اصول معرفی شده است.

 

 

 

نوروزی در تذکری؛

برنامه رئیس جمهور برای پیاده سازی قوانین باید روشنگر باشد

نماینده مردم علی آباد در مجلس تاکید کرد که برنامه رئیس جمهور برای پیاده سازی قوانین باید روشنگر و کلی باشد.

 

رحمت الله نوروزی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطار و تذکر بر اساس اصل سوم قانون اساسی و ماده 22 آئین نامه داخلی از رئیس جمهور برای طرح بحث وفاق ملی تشکر کرد و گفت: اعتقاد ایشان به برنامه هفتم توسعه قابل احترام است و انتظار داشتیم برنامه کلی ایشان برای عملیات سازی و پیاده سازی قوانین روشنگر باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه برنامه ارائه شده ارزشمند است اما تصویر روشنی از آن به دست نیاورده ایم، افزود: استان گلستان در اختصاص سرانه جزو 4 استان آخر است و رای بالایی به شما داده اند و انتظار می رود برنامه روشنی را برای توجه به استان های کم برخوردار داشته باشیم./

 

حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

دولت چهاردهم راهکاری درخصوص حل مشکلات اساسی کشور ارائه نکرده است

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس با بیان مشکلات کشور خطاب به رئیس جمهور گفت: دولت چهاردهم راهکاری درخصوص حل مشکلات اساسی کشور ارائه نکرده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: شما از نقد منصفانه استقبال می‌کنید بنابراین باید بگویم آنچه که در سخنان خود گفته‌اید حرف‌هایی بود که در مناظرات بیان کردید اما ملت انتظار دارد در این جلسه به صراحت اعلام کنید که دیدگاه‌های شما درباره این مسائلی که بیان کردید، چیست.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شما صحبت از اجرا کردن برنامه‌ هفتم توسعه کردید در حالی که این برنامه را دولت گذشته نوشته است بنابراین اگر می‌خواهید نظرات خود را اجرایی کنید باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه کنید تا بتوانید اصلاحات لازم بر روی برنامه را صورت دهید، بالاخره کارشناسان در اختیار قوه مجریه است، قانون برنامه وحی منزل نیست ممکن است اشکالاتی داشته باشد بنابراین با دادن لایحه اشکالات را رفع کنید.

وی بیان کرد: شما در خصوص مسئله جمعیت و زنان و خانواده مطالبی بیان داشتید اما نگفتید که سیاست‌ها شما در این خصوص چیست، همچنین درخصوص نرخ تورم که باید تک رقمی شود نیز اعلام نداشتید که چه اقداماتی انجام خواهید داد. همچنین درخصوص بحث مسکن نیز مشخص نکردید که چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد تا مشکل مسکن در کشور حل شود در حالی که بسیاری از مردم از مشکل مسکن رنج می‌برند، باید راهکارهای خود را در این خصوص شفاف به مردم ارائه دهید.

حاجی دلیگانی افزود: درخصوص نرخ بانکی نیز معتقد هستیم که این نوع نرخ ربا بوده و جنگ با خدا است اما نظری درخصوص اصلاح این موضوع بیان نکرده‌اید، از طرفی نیز درخصوص سهام عدالت، همچنین یارانه پنهان نیز اعلام نداشته‌اید چه اقداماتی را درخصوص اصلاح این شرایط انجام خواهید داد بنابراین باید در سخنان خود به بیان این راهکارها می‌پرداختید.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: درخصوص بازنشستگان کشوری، تأمین اجتماعی و نظام هماهنگ پرداخت چه راهکارهایی را ارائه خواهید داد، ارقامی که وجود دارد دور از عدالت است، باید راهکارهای خود را در این خصوص ارائه می‌کردید. از طرفی نیز در بحث متناسب‌سازی نیز لازم است راهکارهای خود را نیز ارائه دهید.

وی افزود: در خصوص جوانان تحصیلکرده نیز چه اقداماتی را انجام خواهید داد تا جوانان کشور شغلی مناسب داشته باشند، بالاخره وظیفه ما است که شغلی مناسب برای جوانان در نظر بگیریم.

حاجی دلیگانی گفت: درخصوص بهره‌وری نیز با توجه به اینکه نرخ بهره‌وری در کشور پایین است چرا راهکاری را ارائه نداده‌اید و بیشتر سخنان شما درخصوص راهکارها نبود و ما نمایندگان شناختی از راهکارهای شما نداریم. همچنین در خصوص عدالت مالیاتی نیز اعلام نداشته‌اید چه اقداماتی انجام خواهید داد.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در خصوص بحث اتباع چه اقداماتی انجام خواهید داد، چرا که این وضعیت برای مردم ما نیز رنج‌آور است، این این شرایط مورد توجه جدی دولت قرار گیرد، ما مهمان‌نواز هستیم اما جمعیتی که از اتباع در کشور وجود دارد بیش از آن چیزی است که بتوانیم خدمات ارائه دهیم.

نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص سند بنیادین آموزش و پرورش چه تصمیماتی خواهید گرفت تا نسلی در تراز انقلاب اسلامی خروجی‌اش باشد، همچنین در خصوص بحث قاچاق چه اقداماتی انجام خواهید داد، بنابراین آنچه در سخنان شما مطرح شد بیانی از راهکارها نبود لذا درخواست داریم راهکاری جامع در خصوص مطالبی که بیان شد، ارائه دهید./

 

اولین جلسه بررسی کابینه پزشکیان در مجلس (7)

 

متفکرآزاد در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم/ رأی مجلس به کارآمد بودن وزرا خواهد بود

عضو هیأت رئیسه مجلس در موافقت کلیات برنامه‌ کابینه دولت چهاردهم گفت: ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم بلکه رأی به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا را خواهیم داد.

به نوشته خانه ملت، روح‌الله متفکرآزاد در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: این جلسه نمادی از مردم‌سالاری است، این اتفاق نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران به قدری مستقل است که در این استقلال به جایگاه‌های مختلفی رسیده‌ایم، در سال‌های گذشته روسای جمهور مختلف در این نظام به جایگاه ریاست جمهوری رسیدند، این نشان می‌دهد موفقیت نظام در تمام حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا مسائل اقتصادی در سایه دولت‌های مختلف رخ داده است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهور درخصوص برنامه‌ها و خط‌مشی‌هایشان نشان دادند که همگی به عقلانیت حکمرانی پایبند هستند جدا از سلایق سیاسی؛ موفقیت دولت، موفقیت نظام است در این راستا مجلس کمک حال دولت خواهد بود.

وی در ادامه تأکید کرد: پزشکیان در انتخاب کابینه سلایق مختلف را درنظر گرفت، مجلس هم در حکمرانی این نکته را مدنظر قرار داده، بی‌تردید پاسخی مثبت به این مسئله خواهد داد البته در بررسی وزرا مسئولیت رئیس جمهور و مجلس است که به صورت جزئی آنها را مورد بررسی قرار داده که این یکی از ایده‌های حکمرانی خواهد بود.

متفکرآزاد در ادامه یادآور شد: متشرع ، پاکدستی، تخصص، وابسته نبودن به اصحاب سیاسی، امید به آینده، امین بودن، صادق بودن، از بن دندان پایبند به نظام بودن از ویژگی‌هایی بود که رهبر انقلاب در انتخاب وزرا به آن تأکید داشتند، در بررسی وزرا با دقت به مسائلی که رهبر انقلاب عنوان کردند تأکید ویژه‌ای شد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما رأی جناحی سیاسی نمی‌دهیم بلکه رأی به کارآمد بودن و اعتقاد از بن دندان به نظام داشتن وزرا را خواهیم داد. اصول بسیاری در بررسی وزرای پیش‌بینی شده مطرح شده، دفاع کردن از آنها یعنی حرکت به سوی آینده، این سیاست‌گذاری بر مبنای وفاق همگانی، پیشگیری از فقر مطرح شده است، در موضوعاتی که در طول سال‌های مختلف بیان شده را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ در دولت آقای رئیسی اقدامات مثبتی رخ داد، امیدواریم دولت چهاردهم آن را ادامه دهد. دولت فرصت ندارد باید با سرعت و شتاب مشغول کارهای اساسی شویم، هر کدام از وزرا که به حاشیه برود دیگر فرصتی برای اصلاح نخواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه تعامل و مجلس در رأی اعتماد است، اظهار داشت: توقع داریم وعده‌ها و قول‌های داده شده فراموش نشود، نقدهای مردم مورد توجه قرار گیرد و به آخرت‌اندیشی فکر کنیم. اگر امروز مردم برای حل مشکلات به ما رجوع می‌کنند باید دیده شوند و در برنامه هفتم توسعه و سایر برنامه‌ها حل مشکلات آنها دیده شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: از وفاق ملی توسط رئیس جمهور یاد شد که این وفاق ملی در همکاری دولت و مجلس است، احتمالاً در انتخاب وزرا صحبت‌هایی خواهیم داشت که آن را مبنی بر عدم همکاری نمی‌گذاریم./

 

فروردین در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم؛

رئیس جمهور در معرفی کابینه فراجناحی عمل کرده است

نماینده مردم فیروزآباد در موافقت با برنامه کابینه دولت چهاردهم گفت: رئیس جمهور در معرفی کابینه فراجناحی عمل کرده است و به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است.

محمدعلی فروردین در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: خوشبختم امروز از برنامه های رئیس جمهوری دفاع می کنم که به فرمایش مقام معظم رهبری شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند دارد.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عنصر تعاملی ما نباید حذف باشد، باید به سمت جذب رفت، جریان های سیاسی داخلی در 40 سال گذشته نتوانستند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. هرکدام در مقاطعی قصد حذف یکدیگر را داشتند اما پویایی جامعه ایرانی و عقبه تاریخی این خاک عزیز اجازه برخورد حذفی را تاکنون نداده است چرا که حذف و برخورد حذفی به نزاع سیاسی مداوم، امنیتی شدن و خشونت آمیز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی می انجامد.

وی با بیان اینکه دکتر پزشکیان با شعار با هم دعوا نکنیم و در کنار یکدیگر باشیم که در واقع هم این عمل را نشان داد بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است، اضافه کرد: می طلبد ضمن وجوه نظارتی مجلس، یاری گر او باشیم. پزشکیان رئیس جمهوری صادق، دانشمند، فرزانه و مردمی به قول رهبر معظم انقلاب با نحوه انتخاب کابینه خود نشان داده است به دنبال بازسازی و ترمیم سیاست غیر حذفی است.

فروردین تصریح کرد: پزشکیان می خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بتوان سیاست ورزی به مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد نه کنشی برای حذف دیگری و انحصارگری در قدرت.

نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به اینکه وزرای پیشنهادی پزشکیان ترکیبی از گروه های سیاسی و تجلی نگاه غیر حذفی و بهره گیری از تمامی استعدادها است، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت فرمودند که موفقیت رئیس جمهور، موفقیت ما است. مجلس با عنایت به شرایط خطیر موجود به منظور کردن مانیفست اعلامی رئیس جمهور می تواند تکمیل کننده و موید راهبرد وفاقی و سیاست غیر حذفی باشد.

وی بیان کرد: مجلس نه فقط می تواند بلکه مسئولیت دارد که چنین راهبردی را توسعه دهد و به پیروزی آن کمک کند. مجلس با رأی اعتماد مستدل خود باید بخشی از فرآیند توافق سازی، کاهش دادن سطح منازعه سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی و همراهی با رویکرد توافق سازی رئیس جمهور برای تحقق غیرجمعی و مصالح عمومی ایرانیان باشد. مجلس، دولت و قوه قضائیه و کل نظام سیاسی در یک کشتی نشسته اند و جدایی نظام از دولت توهمی بیش نیست. این کشتی باید به درد ملت ایران بخورد و بتواند بار تامین شرایط زندگی مردم را که تحت فشار اقتصادی و تحریم هستند به دوش کشد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: در مورد برنامه های فردی صحبت می کنیم که در طول دوره نمایندگی که توفیق همکاری با این دانشمند را داشتیم جز صداقت چیزی از او ندیدیم، امروز زمان آن رسیده با توجه به وعده هایی که آقای رئیس جمهور داده اند یعنی اعتقاد و باورهای قلبی به آمایش، توجه به محرومین، نقاط محروم به وی کمک کنیم.

فروردین گفت: پزشکیان کابینه خود را بر اساس وفاق ملی انتخاب کرده است، وی با انتخاب نامزدهایی برآمده از گرایش های سیاسی مختلف به این توافق سازی عمل کرده است. حتی انبوه انتقادات را به جان خریده است و حال مجلس در موقعیتی قرار گرفته که در یک تعامل سازنده و چارچوب وظایف نظارتی خود به کابینه پیشنهادی رأی اعتماد دهد. امیدوارم دولت وفاق ملی پس از رأی اعتماد از مجلس پیگیری و تسهیل منافع ملی و مسائل عمومی را با توجه به فرمایشات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی نظام سرلوحه کار خود قرار داده و مطالبات مردمی به ویژه در حوزه معیشتی و اقتصادی را تحقق بخشد.

وی گفت: تمرکز بر دستورالعمل های حکمرانی اسلامی که بخشی از بیانات رئیس جمهور است در واقع همان چیزی است که مجلس و ملت می خواهند. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چیزی است که رئیس جمهور به آن پایبند و معتقد است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رئیس جمهور به برنامه هفتم پایبند است، اضافه کرد: رئیس جمهور در معرفی کابینه فراجناحی عمل کرده است و به شعارهای خود جامه عمل پوشانده است.

وی خطاب به رئیس جمهور گفت: در روزهای گذشته اتفاقات بسیار میمون و مبارکی برای ورزش کشور رخ داده است، امیدوارم روحیه ورزشی شما در مسند ریاست جمهوری نیز تقویت شود، امروز مدال آوران المپیکی چشم انتظار اتفاقات و ترمیم زیرساخت های ورزشی هستند، با وجود سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه که هر سه عزیز نگاه ویژه ای به جوانان و ورزش دارند انتظار می رود در حوزه زیرساختی ما کشورمان را در مسیری حرکت دهیم که دیگر آرزوی سایر کشورها را در حوزه زیرساختی نداشته باشیم.

فروردین بیان کرد: امروز زیرساخت های ورزشی ما برازنده ورزشکاران جمهوری اسلامی نیست، با نگاه شما که علاوه بر اینکه به ورزش علاقمند هستند و خود نیز ورزشکار هستید و نگاه تحولی وزیر پیشنهادی ورزش آقای دنیامالی که در ورزش نیز دستی دارند و از حوزه ورزش آگاه هستند، جامعه ورزش انتظار دارد که زیرساخت های لازم در این حوزه ایجاد شود.

 

کوچک زاده: رییس جمهور باید برنامه دولت را به مجلس ارائه دهد

سلیمی: آیا ما باید در مخالفت و یا موافقت بر اساس برنامه هفتم صحبت کنیم؟

نماینده مردم تهران در صحن علنی مجلس با انتقاد از خط مشی و اصول کلی برنامه دولت گفت: سوال این است که همکاران ما با چه برنامه ای در صحن علنی مجلس مخالفت می‌کنند؛ آیا با نهج‌البلاغه و یا برنامه هفتم توسعه مخالفت می‌کنند؟ باید این موضوع مشخص شود.

مهدی کوچک زاده در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری در صحن علنی مجلس گفت: تذکر بنده شامل مواد متعددی از آیین نامه مجلس می‌شود.

وی افزود: هیات‌رییسه قسم خوردند و در این قسم یک حرف بیشتر مشهود نیست و آن این است که آیین نامه را به صورت بی طرفانه رعایت کنند که باید گفت که به این موضوع بی توجه ای شده است. البته بی‌طرفی این مساله حرفی وارد نیست و حتما رییس مجلس بی طرف بوده و بنده عدالت رییس مجلس شورای اسلامی را قبول دارم.

وی با اشاره به ماده 195 آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: بنده تذکری در موضوعی داشتم که دقیقا زمانش قبل از شروع مخالفت‌ها به خط و مشی دولت چهاردهم بود اما در حال حاضر ما وارد دستور دیگری شدیم که تذکر بنده در رابطه با دستور قبلی بود. البته باید به این نکته اشاره کنم که همه دستورات امروز صحن منجر به رای گیری نخواهد شد و باید اشاره کنم که من به دنبال بهانه تراشی نیستم و دوست دارم دوره ریاست آقای قالیباف با سربلندی به پایان برسد.

وی با اشاره به ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس بیان کرد: در این ماده اشاره شده، رییس جمهور موظف است برنامه کلی‌اش را به مجلس ارایه کند.

کوچک زاده با اشاره به ماده 203 آیین نامه داخلی مجلس ادامه داد: امروز کار ما در مجلس بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت است. همچنین در جریان ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس تاکید شده است که رییس جمهور باید برنامه دولت را در جلسه ارایه دهد. بنابراین اصل این جلسه برای بررسی برنامه دولت تشکیل شده است. این در حالی است که ما نمی‌دانیم این برنامه آیا به مجلس ارایه شده و یا خیر تا در اختیار ما قرار گیرد؟

وی ادامه داد: البته بنده قصد ندارم این موضوع را به آقای پزشکیان ایراد بگیرم، چرا که ایشان همواره تاکید داشته برنامه من، برنامه هفتم است که باید گفت این مساله عالی است، اما سوال این است همکاران ما با چه برنامه ای در صحن علنی مجلس مخالفت می‌کنند؛ آیا با نهج‌البلاغه مخالفت می‌کنند؟ آیا با برنامه هفتم توسعه مخالفت می‌کنند؟

در ادامه این جلسه علیرضا سلیمی با استناد به اصل 66 قانون اساسی بیان کرد: در اصل 66 قانون اساسی تاکید شده، مجلس باید بر اساس آیین نامه داخلی اداره شود.

وی ضمن تشکر از اظهارات رییس جمهور و معرفی کابینه چهاردهم از سوی وی ادامه داد: در ماده 204 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که در جریان تشکیل اولین جلسه برنامه‌های دولت، نمایندگان موافق و مخالف برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیات دولت به اظهارات خود می‌پردازند.

سلیمی تاکید کرد: آقای رییس جمهور تاکید داشتند برنامه ایشان، برنامه هفتم و سند چشم انداز است. در حال حاضر سوال این است که ما باید در مخالفت و یا موافقت با برنامه هفتم صحبت کنیم و یا خیر؟ لذا این مساله معنایی ندارد چرا که رییس جمهور برنامه‌ی جداگانه ای به مجلس نداده‌اند که ما با آن موافقت یا مخالفت کنیم. بنابراین اگر 10 موافق و مخالفت در صحن مجلس صحبت کنند 150 دقیقه از وقت مجلس گرفته می‌شود. بنده خواهش می‌کنم با توجه به این که رییس جمهور برنامه جداگانه ای به مجلس ارایه نداده‌اند، دیگر موافقت و مخالفت با برنامه هفتم توسعه معنایی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین بر اساس اصل 121 رییس جمهور قسم خورده‌اند که به قانون عمل کنند. همچنین باید مشخص شود برنامه رییس جمهور برای اصل 3 قانون اساسی چیست. همچنین باید مشخص برنامه رییس جمهور برای اصل 29 قانون اساسی چه خواهد بود و همچنین باید مشخص شود برنامه رییس جمهور برای حوزه مسکن چه خواهد بود. آیا این برنامه بر مبنای مسکن مهر است و یا موضوع جدیدی است.

 

علیزاده در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

کارآمدسازی دولت و توانمندسازی توده‌های مردمی از جمله برنامه‌های مهم پزشکیان محسوب می‌شود

نماینده مردم خاروانا و ورزقان در مجلس گفت: کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردمی از جمله برنامه‌های مهم رئیس دولت چهاردهم محسوب می‌شود.

رضا علیزاده در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: در مورد شخص آقای دکتر پزشکیان همگی به خوبی می‌دانیم که وی فردی باصداقت، شهامت، پاکدستی و امانت‌دار است لذا این مسئله باعث شد تا مردم در اقدامی بی‌نظیر در انتخابات حاضر شده و به وی جواب مثبت دهند.

نماینده مردم خاروانا و ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پزشکیان رئیس جمهوری امین و پاکدست است، ادامه داد: همچنین جا دارد به دلیل مواضع انقلابی دکتر پزشکیان در مراسم تنفیذ و تحلیف از وی تشکر کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های دکتر پزشکیان بیان کرد: دلیل عمده موافقت بنده با برنامه‌های پزشکیان تشکیل دولت وفاق ملی است؛ اتفاقی که بعد از چند دهه در کشور رخ داده و باید ما قدردان این حرکت باشیم لذا چند دهه است که هیچ فردی نخواسته به سمت این قبیل اتفاقات حرکت کرده و هزینه آن را پرداخت کند اما دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی کابینه حاضر، هزینه سنگینی را پرداخت کرده است لذا اگر مجلس به دنبال وفاق ملی در کشور است، باید در این زمینه همراهی لازم را داشته باشد.

علیزاده تأکید کرد: ما نباید به بهانه‌های کوچک در راستای تشکیل دولت ملی سنگ‌اندازی کنیم، همچنین بدنه جامعه نیز باید امروز فشار روانی خود را از روی دولت بردارد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه در حال حاضر رئیس جمهور تحت فشار هستند، ادامه داد: فرد مخالفی که قبل از بنده صحبت‌های خود را در صحن علنی ارائه کرد به مواردی از این دست اشاره داشت. این فشار در حوزه‌های مختلف بر گرده رئیس جمهور سنگینی می‌کند لذا بنده از عموم جامعه تقاضا دارم انصاف به خرج داده و فشار بر رئیس جمهور را کمتر کنند.

وی با اشاره به نقاط قوت برنامه‌های رئیس جمهور بیان کرد: تأکید بر رعایت قانون و برنامه هفتم توسعه از جمله مهمترین نقاط قوت برنامه رئیس جمهور است لذا پرداختن به این مسائل می‌تواند وضعیت کشور را ساماندهی کند چرا که با اقدامات سلیقه‌ای نمی‌توان کشور را اداره کرد.

علیزاده افزود: همچنین رئیس جمهور بر گشایش‌های بین‌المللی تأکید داشته که باید گفت این اقدام، اقدام بسیار مناسبی است و امیدواریم به درستی رخ دهد تا ما شاهد برون‌رفت از بن‌بست فعلی باشیم.

نماینده مردم خاروانا و ورزقان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مبارزه با فساد، عدالت‌محوری، هوشمندسازی دولت، سیاست‌گذاری مبنی بر روش‌های علمی و کارشناسی، اولویت‌دادن به منافع مردم در مقابل منافع جناحی و گروهی، استفاده از کارشناسان توانمند بدون توجه به دیدگاه سیاسی آنها، توانمندسازی مردم و جامعه، جلوگیری از مهاجرت نخبگان با صدور خدمات فنی و مهندسی، کارآمدسازی دولت، توانمندسازی توده‌های مردمی، بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله تأکیدات برنامه‌‌های رئیس جمهور قلمداد می شود.

وی با اشاره به مبحث مصرف انرژی در کشور ادامه داد: اگر برای این مهم در آینده تدابیری نداشته باشیم حتماً با بحران‌های مختلفی در ناترازی انرژی به ویژه در حوزه گاز مواجه خواهیم شد.

علیزاده تأکید کرد: با این حال اینگونه مباحث دلیل نمی‌شود تا ما در جزئیات و مواردی در حوزه وزرای پیشنهادی حرفی نداشته باشیم لذا در این بخش جای بحث و انتقاد وجود دارد اما باید در حال حاضر از کلیات برنامه دولت پیشتیبانی کنیم چرا که این مسئله می‌تواند به جامعه پیام مناسبی را مخابره کند./

 

عثمانی در مخالفت با کلیات برنامه و خط مشی دولت چهاردهم؛

وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود/ وفاق ملی منهای کردها و اهل سنت امکان پذیر نیست

نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم خطاب به رئیس جمهور با بیان اینکه وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود، گفت: شما دنبال وفاق ملی بودید اما با نادیده گرفتن جمعیت 15 میلیونی اهل سنت و حذف آن ها از کابینه آیا می توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید؟ وفاق ملی منهای کردها، اهل سنت و ترکمن مگر می شود.

محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم خطاب به رئیس جمهور، گفت: شما گفتمانی را در انتخابات عرضه کردید که مورد اقبال اکثریت رأی دهندگان و حتی کسانی که در انتخابات شرکت نکردند قرار گرفت و با این گفتمان اعتماد عمومی را احیا کرده و به انتظارات و توقعات اجتماعی جهت سازنده و بخش قابل توجهی از مردم را با حاکمیت آشتی دادید و مردم به تغییر و جریان عقلانی اصلاح طلبی روی آوردند اما ترکیب کابینه شما نشانه تغییر و تحول در هیچ حوزه ای نیست.

وی با بیان اینکه وفاق ملی با جمع اضداد حاصل نمی شود، ادامه داد: دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال دارد و باید مرتب گزینه ها را تغییر داد و این موضوع باعث تعطیلی و ایجاد مشکلات در امور کشور می شود، شما از تبعیض سخن گفتید و قرار بود صدای بی صدایان باشید و ناامیدان و بی صدایان را امیدوار و از روش غلط گذشته انتقاد کردید و آمدید منشأ اصلاح باشید و از جوان گرایی و جفا در حق جامعه اهل سنت سخن گفتید.

نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم، افزود: شما از نادیده گرفتن حقوق زنان سخن گفتید اما آیا به گفته های خود عمل کردید؛ در کل جامعه زنان تنها به یک شیرزن اعتماد کردید اما در کابینه خود از اهل سنت استفاده نکردید، شما برای تغییر آمدید و هیچ کس در طول تاریخ باعث دلگرمی بانوان و اهل سنت نشده بود اما هیچ کس هم به اندازه شما باعث دلسردی آن ها نشده است. ما به شما امید داشتیم و باور داشتیم طلسم عدم اعتماد به جامعه اهل سنت را خواهید شکست؛ رهبر معظم انقلاب یکی از مهم ترین پست ها را به یک کرد اهل سنت سپرد اما شما به این منوال عمل نکردید.

عثمانی خطاب به رئیس جمهور با یادآوری اینکه ما شما را قلبا دوست داریم و برای موفقیت شما دعا می کنیم، گفت: شما دنبال وفاق ملی بودید اما با نادیده گرفتن جمعیت 15 میلیونی اهل سنت و حذف آن ها از کابینه می توانید شعار وفاق ملی را عملیاتی کنید. وفاق ملی منهای کردها، اهل سنت و ترکمن مگر می شود. شما به اهل سنت حتی یک چهارپایه در حد معاونت هم نسپردید، مردم ما شرایط را درک کرده و با آن کنار آمدند اما شما از انتظار فروخورده ما پرده برداشتید و انتظارات اهل سنت را به عرش رساندید اما قول خود را فراموش کردید.

وی ادامه داد: خودتان گفتید اگر کسی لایق و توانا باشد چه بلوچ، کرد و اهل سنت باشد باید به آن ها توجه شود، نباید بگویید اجازه ندادند از آن ها در کابینه استفاده کنیم. این میدان را مردم ما برایتان فراهم کردند، ضروری است اهل سنت و بانوان را به حساب بیاورید نه فقط یک فرد توانمند را، مردم ما امروز می گویند در انتخابات سر ما کلاه گذاشتید، تصور کردیم همدردید اما بعد از انتخابات همه دردهای ما را فراموش کردید. قرار بود دولت شما، دولت همه مردم ایران باشد اما حتی حاضر نبودید به یک نفر از اهل سنت اعتماد کنید. چرا به هیچ کدام از نخبگان اهل سنت میدان ندادید؟ اگر به وعده هایتان در مورد اهل سنت عمل نکنید سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهید و مردم شما را در بحران ها همراه نخواهند کرد.

نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم افزود: شما ناچارید جراحی اقتصادی انجام دهید و به همکاری مردم نیازمندید اما باعث ناامیدی مردم شدید، این جمله را از ما به یادگار داشته باشید و برای جلوگیری از این خسارت بزرگ و پاسخ به اعتماد مردم همچنان به شما و نه اطرافیانتان اعتماد و انتظار داریم جواب نخبگان اهل سنت را بدهید تا ترمیمی بر این زخم ها باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: آیا بی توجهی به جامعه اهل سنت به این معنا نیست که حتی یک نفر در حد کابینه شما نبوده است، شما برای وفای به عهدتان علی وار گردنتان را گرو گذاشتید و در کرمانشاه به شرفتان قسم خوردید اما من و حسین زاده ها آبرویمان را گرو گذاشتیم و اکنون هیچ کس دستش به شما نمی رسد اما آبروی ما همچون توپ فوتبال لگدمال می شود اما شما توجهی نمی کنید./

 

ایزدخواه در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

عدم استفاده رئیس جمهور از افراد سیاسی و تندرو نقطه قوت دولت چهاردهم است/ مردمی‌سازی اقتصاد راهبرد اساسی و راهگشا است

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردمی‌سازی اقتصاد شعار نیست و یک راهبرد اساسی، قطعی و راهگشا است، گفت: موضع اینجانب سیاسی نیست بلکه در مورد اعتراض برخی در جریان اصلاحات است که گفتند چرا از افراد سیاسی‌تر و تندروتر در کابینه استفاده نشده است در حالی که این موضوع نقطه قوت رئیس جمهور است.

روح‌الله ایزدخواه در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: موضع اینجانب سیاسی نیست بلکه در مورد اعتراض برخی در جریان اصلاحات است که گفتند چرا از افراد سیاسی‌تر و تندروتر در کابینه استفاده نشده است در حالی که این موضوع نقطه قوت رئیس جمهور است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی نیست، افزود: امروز در هر دو جناح چوب تندروی‌ها و افراطی‌‌ها را خورده‌ایم در حالی که رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح طلب را قبول ندارند و این را مبنای قبیله‌گرایی دانستند و در سال جاری نیز تأکید کردند که از دو قطبی‌سازی پرهیز کنید و نقد اینجانب به جهت‌گیری‌های فرابخشی است که باید معیار انسجام در دولت باشد.

وی با یادآوری اینکه جزوه مندرج در سامانه توسط دولت جزوه خوبی است، گفت: توانمندسازی مردم موضوع مهمی است که مدنظر قرار گرفته اما جهت‌گیری‌هایی که عمدتاً در برنامه‌های وزرا مشاهده کردیم اینگونه نبوده و رئیس جمهور باید آن را مدنظر قرار دهد.

ایزدخواه با اشاره به عدالت اجتماعی یادآور شد: اینجانب از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه 80 بیانیه تقدیر از دکتر پزشکیان را به واسطه رویکرد ضد اشرافی‌گری و عدالت‌خواهانه امضا کردم اما این موضوع در برنامه‌های وزرای پیشنهادی کمرنگ بوده است و جز دو تا سه وزیر از جمله وزرای ورزش، کار و جهاد کشاورزی که عدالت در برنامه‌های آنها دیده شده در سایر وزرا این موضوع به درستی مدنظر قرار نگرفته است در حالی که علت اصلی نارضایتی مردم بی‌عدالتی، تبعیض و فقر است و رهبر معظم انقلاب 20 سال گذشته در مورد مبارزه بی‌امان با این مسائل تأکید کردند اما برخی مسئولان دولتی و مجلس به این موضوع توجه نکردند و با تعارف با این فرمان برخورد کردند و امروز اگر به عدالت برگردیم باید حقوق کارگر را پرداخت کنیم و اگر به دنبال توجه به کشاورزان هستیم باید کشاورز‌محوری را به جای کشاورزی‌محوری مدنظر قرار دهیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم ادامه داد: همچنین اگر به دنبال مهار نظام یاغی بانکی به نفع مردم هستیم و می‌خواهیم نظام توزیع محصولات عادلانه شود باید عدالت را مدنظر قرار دهیم و تورم در ایران طبیعی نیست و ناشی از تبعیض‌های ساختاری است و کشور ثروتمند ایران که 7 برابر جمعیتش منابع دارد نباید دچار کمبود در تولید باشد و انتظار داریم این مهم محور اساسی در برنامه‌های دولت باشد. نمی‌شود یک وزیر رویکرد خود را کاهش شکاف نابرابری‌ها در حوزه بهداشت و آموزش اعلام کرده و وزیر دیگری گسترش بیمارستان‌های خصوصی را اعلام کند و به طور قطع این موضوع در کابینه ایجاد تعارض و تناقض می‌کند و امیدواریم رئیس جمهور همان روحیه عدالت‌محوری را که در اظهاراتشان تأکید کرد، داشته باشد.

وی با اشاره به رشد 8 درصدی گفت: رشد 8 درصدی در شرایطی که ما یک دهه را با حدود رشد صفر درصد پشت سر گذاشتیم، رشد شتابان است بنابراین وزرا باید پاشنه خود را محکم بکشند و از رویه و ساختارهای موجود عبور کنیم، رشد 23 درصدی محصولات غیرنفتی و معدن با تحرک و جهش محقق می‌شود.

ایزدخواه یادآور شد: بحث مردمی‌سازی اقتصاد را رئیس جمهور شهید دنبال کرد اما دولت ایشان در این اواخر شورای اقتصادی مردمی را تشکیل داد و نیاز است رئیس جمهور در روزهای نخست این مهم را مدنظر قرار دهد؛ مردمی‌سازی اقتصاد شعار نیست و یک راهبرد اساسی، قطعی و راهگشا است و نیاز است تبعیض‌ها را به نفع مردم بشکنیم و دست قاچاقچیان و دلالان را قطع کنیم و یک بار برای همیشه به جنگ شرکت‌های شبه دولتی بروید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه بحث جوانگرایی همچنان در فضای مدیریتی کشور مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، گفت: امیدواریم در انتخاب معاونان این جوانگرایی رعایت شود.

 

میرمحمدی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم:

برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است

نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است گفت: بهترین و موثرترین برنامه هفتم و اسناد بالادستی است؛ آقای پزشکیان شخصی بود که در جریان برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق وجود داشت و برنامه‌های مناسبی در حوزه سلامت ارائه کرد.

سید جلیل میرمحمدی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حضرت آقا فرمودند که موفقیت دولت موفقیت همه ما است. همه باید به رییس جمهور در ادای وظایف کمک کنیم و به این باور داشته باشیم که موفقیت ایشان پیروزی همه ما است. ایشان همواره مجلس را با تعامل سازنده با دولت‌ها فراخوانده و به دولت‌ها هم همکاری مجالس را سفارش کردند. بنابراین تکلیف همه ما روشن است.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان این که برنامه پزشکیان برنامه هفتم و سیاست‌های ابلاغی است ادامه داد: بهترین و موثرترین برنامه هفتم و اسناد بالادستی است؛ آقای پزشکیان شخصی بود که در جریان برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق وجود داشت و برنامه‌های مناسبی در حوزه سلامت ارایه کرد.

وی اضافه کرد: بسیاری از دغدغه‌های نمایندگان با اجرای برنامه هفتم رفع می‌شود و دولت وفاق ملی نیز به دنبال اجرای این برنامه است؛ دولت آقای پزشکیان دولت وفاق ملی است، البته این به معنای سهم خواهی نیست. دولت بسیار گسترده است و شامل تعداد زیادی مدیران کل، استاندار و فرماندار است و در این حوزه‌ها می‌تواند از همه ظرفیت‌های کشور استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تصریح کرد: دو مطلب یعنی توجه به سیاست‌های ابلاغی و برنامه هفتم در مراسم تنفیذ و تحلیف و جلسات وزرای پیشنهادی با کمیسیون‌ها همواره مطرح شده است که باید ما به جای تذکر از این رویکرد تشکر کنیم. چرا که قرار گرفتن برنامه به عنوان محور اصلی بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی با اشاره به اینکه طی 23 سال گذشته با آقای پزشکیان همکار بودم و از ایشان فقط صداقت دیدم اضافه کرد: ما به عنوان مجلس با استفاده منصفانه از ابزارهای نظارتی با شما تعامل می‌کنیم تا بتوانید برنامه‌های خود را اجرایی کنید.

وی خطاب به دکتر پزشکیان اظهار کرد: نظام سلامت پاشنه آشیل دولت شما است و شما وعده‌های بسیاری در این حوزه ارائه کردید؛ عدالت جغرافیایی، صادرات یک میلیارد یورو واکسن و دارو، افزایش گردشگری سلامت، پوشش کامل بیمه، استقرار کامل پزشک خانواده از جمله برنامه‌های شما بوده، اما آنچه در برنامه‌های شما کمتر دیده شد که باید مورد توجه قرار گیرد، بروزرسانی بهداشت و درمان بود.

میرمحمدی بر ضرورت مشوق‌های لازم برای جلوگیری از انتقال افراد از سیستم دولتی به خصوصی و مهاجرت کادر پزشکی تاکید کرد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به حوزه کشاورزی که اولویت کشور در بخش اقتصاد است گفت: باید کشاورزان و روستاییان در اولویت قرار گیرند. آقای نوری قزلجه در این حوزه توانمند است.

وی با اشاره به ضرورت سازماندهی اتباع که مطالبه همه مردم است و اجرای فوق‌العاده خاص کادر درمان، تایین تکلیف نیروهای شرکتی، خرید خدمات، خدمتگزاران، اجرای قانون متناسب سازی حقوق بازنشستنگان تاکید کرد و گفت: ما از شما حمایت می‌کنیم اما برنامه وزرا را با جزئیات بررسی خواهیم کرد./

 

فلاحی در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم؛

کابینه چهاردهم متناسب با شرایط و مطالبات جامعه تعریف شده است/ نقاط قوت کابینه بر نقاط ضعف اش تسلط دارد

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نقاط قوت کابینه بر نقاط ضعف اش تسلط دارد، گفت: این کابینه متناسب با شرایط و مطالبات جامعه تعریف شده است.

سارا فلاحی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: ایران یک تن واحد است و اقوام، ادیان و مذاهب گوناگون جان و روح این تن واحد هستند و هیچ کس از ما حق ندارد این تن واحد را شرحه شرحه کند.

وی افزود: بنده به عنوان یک ایرانی، کرد، مسلمان و به عنوان یک ایلامی اعلام می کنم؛ افتخار ما این است که خون پاک اقوام و ادیان مذاهب گوناگون بر خاک سرزمین گلگون کفن ما در هم آمیخته و عجین شده و از این درخت تنومند بزرگ حفاظت کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کابینه دولت چهاردهم اظهار کرد: این کابینه همانند کابینه گذشتگان خود واجد نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوت کابینه بر نقاط ضعف اش تسلط دارد.

وی گفت: این کابینه متناسب با شرایط و مطالبات جامعه تعریف شده است؛ جامعه امروز ایران از نگاه حذفی، انحصارطلبی، خالص سازی و تندروی خسته شده و باید اجازه دهیم شاید برای اولین بار کابینه ای در آرامش شکل بگیرد.

فلاحی تاکید کرد: اتفاقا به واسطه هوشمندی رئیس جمهور بوده است که از رقبای خود در قدرت و خدمت استفاده کرده است تا 4 سال درگیر چانه زدن با رقبا نباشد لذا رئیس جمهور به جای آن دست یاری دراز کرده است تا همه را در دولت وفاق ملی دعوت کند و به ملت خدمت شود.

وی با بیان اینکه امروز جامعه از بسیاری از مسائل خسته است، بیان کرد: ما نباید برای این جامعه خستگی بیش از حد ایجاد کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رئیس جمهور در تشکیل کابینه از نیروهای چپ و راست و میانه روها استفاده کرده است، بیان کرد: با این حال رئیس جمهور اجازه نداده تا تندروهای طیف های سیاسی در قلب کابینه اش قرار گیرند، همچنین رئیس جمهور در تشکیل این کابینه از چهره های جدید استفاده و چرخش نخبگان را عملیاتی کرده است. همچنین رئیس جمهور مانند گذشتگان قدرت را در میان نخبگان سنتی چپ و راست تقسیم نکرده است.

وی ادامه داد: همچنین باید تاکید کنم که نقطه درخشانی کابینه، معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است، فردی که برعکس مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته و وزارتخانه متبوعش را به درستی می شناسد. همچنین این گزینه معرفی شده از جنس وزارت راه و شهرسازی است و پشت سرش دلالان سیاسی و زمین خواران و هلدینگ های فاسد اقتصادی نیستند، بلکه پشت سرش نام پدر شهیدش قرار دارد که روزگاری برای حفاظت از این سرزمین بر خاک افتاد تا پرچم این سرزمین برخاک نیفتد. به واقع رئیس جمهور با معرفی این گزینه قصد دارد به دنیا بگوید که برای جمهوری اسلامی مدیریت مردانه نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت به معنای راهبری است، ادامه داد: مدیریت بدین معناست که ما دیگران را در خدمت و قدرت سهیم کنیم لذا رئیس جمهور قصد دارد به عنوان پیشانی جمهوری اسلامی ایران به دنیا اعلام کند نظام سیاسی ما فارغ از جنسیت به هرکس که توانایی داشته باشد اعتماد می کند لذا بنده انتظار دارم نمایندگان مجلس فرصت تائید تک بانوی کابینه را از خود دریغ نکنند.

وی با اشاره به سایر نقاط قوت کابینه، بیان کرد: همچنین رئیس جمهور تلاش کرده تا وفاق ملی را علیرغم فشارهای مختلف در کابینه خود عملی کند لذا ما از ایشان انتظار داشتیم زنان بیشتری را در کابینه استفاده کند، همچنین انتظار داشتیم از برادران و خواهران اهل سنت و اقلیت های دینی در کابینه استفاده کند. با این حال باید به رئیس جمهور فرصت دهیم و نمی توانیم قصاص قبل از جنایت کنیم و باید بدانیم کابینه هنوز تکمیل نشده است.

فلاحی تصریح کرد: انتظار داریم رئیس جمهور در شورای معاونان خود حتما از زنان و جوانان و گروه هایی که امروز حذف شده اند در کابینه استفاده کنند. همچنین یکی دیگر از نقاط قوت کابینه این است که ساختارشکنی نکرده و از خطوط قرمز رد نشده است. افتخار این کابینه این است که سرباز ولایت و سرباز نظام و ایران زمین هستند لذا ما باید فرصت دهیم تا شاید این بار کابینه ای در شأن و شرایط مردم شکل بگیرد.

فلاحی با بیان اینکه ما انتظار کارآمدی از کابینه چهاردهم داریم، تاکید کرد: انتظار داریم رئیس جمهور محترم و کابینه اش در راستای شکل دادن به یک ایران قدرتمند حرکت کنند و مسیر فرار نخبگان را ببندند، همچنین سیاست خارجه عزتمندانه ای را رقم بزنند.

وی افزود: همچنین انتظار داریم این دولت با ابزارهای شرافتمندانه تحریم ها را خنثی کنند و انتظار داریم این کابینه ایران بزرگ را برای همه ایرانیان رقم بزند.

 

صالحی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

عدم توجه به پراکندگی جغرافیایی در انتخاب اعضای کابینه نقطه ضعف کابینه چهاردهم است

نماینده مردم اقلید در مجلس عدم توجه به پراکندگی جغرافیایی در اعضای کابینه را از نقاط ضعف کابینه چهاردهم برشمرد و گفت: در حال حاضر 60 تا 70 درصد کشور سهمی در کابینه ندارند به طور مثال مناطق جنوبی و شرقی کشور سهمی در کابینه ندارند.

مسلم صالحی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: قبل از اینکه به بیان نقدهای خود بپردازم باید به نقاط قوت کابینه اشاره کنم؛ توجه به سلایق سیاسی مختلف یکی از این مزایا است، دولت شما جزء معدود دولت‌هایی است که در کابینه خود از سلایق مختلف سیاسی استفاده کرده است که این موضوع نشانه‌ای از وفاق ملی بوده و بارقه امیدی را در دل‌های مردم روشن کرده است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچند این موضوع یک فرصت است اما می‌تواند به تهدید تبدیل شود، اگر نتوانیم صدای واحدی از کابینه بشنویم، اختلافات سیاسی در سطوح اجرایی موجب می‌شود که کابینه با چالش روبرو شود بنابراین باید شرایطی فراهم شود که فرصتی که خودتان مهیا کردید به بهترین شکل استفاده شود.

وی توجه به جنسیت‌ها را دیگر نقطه قوت کابینه پیشنهادی دکتر پزشکیان دانست و اضافه کرد: استفاده از یک خانم متخصص به عنوان وزیر راه و شهرسازی اتفاق خوبی است و امیدوارم همکاران عزیز نیز به ایشان رأی اعتماد دهند و در آینده نیز جا دارد که توجه بیشتری به بانوان که 50 درصد جامعه بوده و توانمندی بسیاری در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند در سایر سطوح مدیریتی شود.

صالحی با بیان اینکه توجه به اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری از دیگر نقاط قوت برنامه‌های آقای دکتر پزشکیان است، تصریح کرد: با وجود همه نقاط قوت، نقاط ضعفی نیز متوجه کابینه چهاردهم است از جمله اینکه پیش از این شعار جوانگرایی مطرح می‌شد و قرار بود سن کابینه کاهش یابد اما در حال حاضر میانگین سن کابینه به 60 سال رسیده است، البته صرف جوانگرا بودن نمی‌تواند حسن محسوب شود و باید به نکات دیگر هم توجه شود همان‌گونه که در دولت شهید رئیسی و سایر دولت‌ها در برخی موارد جوانگرایی باعث آسیب شده بود.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم عدم توجه به پراکندگی جغرافیایی در اعضای کابینه را از نقاط ضعف کابینه چهاردهم برشمرد و ادامه داد: در حال حاضر 60 تا 70 درصد کشور سهمی در کابینه ندارند به طور مثال مناطق جنوبی و شرقی کشور سهمی در کابینه ندارند، وقتی صحبت از وفاق ملی می شود باید به تمام موضوعات از جمله پراکندگی جغرافیایی، جناح‌های سیاسی مختلف، اقشار مختلف مذهبی و جنسیت‌ها توجه شود، این در حالی است که استان فارس با جمعیت بسیار حتی یک سهم در کابینه نیز ندارد بنابراین انتظار داریم که در معاونت‌ها سهم استان فارس دیده شود.

وی با اشاره به کلی بودن برنامه وزرای پیشنهادی آن را از نقاط ضعف کابینه چهاردهم توصیف کرد و افزود: انتظار می‌رود وزرای پیشنهادی برنامه‌های عملیاتی را ارائه کنند نه سیاست‌های آرمانی‌ را، باید برنامه‌ها قابل سنجش و دارای استراتژی باشند تا نمایندگان بتوانند میزان اجرایی شدن آن را ارزیابی کنند.

صالحی تصریح کرد: باید تخصصی بودن به ویژه در وزارتخانه‌های اقتصادی مدنظر قرار می‌گرفت و می‌شد از وزرایی استفاده کرد که در برخی از این وزارتخانه‌ها تخصص بیشتری دارند تا بتوانند مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در پایان خطاب به دکتر پزشکیان بیان کرد: نمایندگانی بودند که برای رأی آوری شما سینه سپر کردند؛ تهمت‌ها و تهدیدها را شنیدند بنابراین انتظار می‌رود از نقطه نظرات مشورتی آنها استفاده کنید هر چند ذکر این نکته نیز ضروری است که نمایندگان در امور اجرایی دخالت نمی‌کنند./

 

محمودی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم:

اگر نقد می‌کنیم نقد سازنده است/ ما نمایندگان با هماهنگی کامل از دولت حمایت خواهیم داشت

نماینده مردم تهران در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: موفقیت دولت موفقیت جمهوری اسلامی ایران است، رشد 8 درصدی اقتصاد نیازمند برنامه عملیاتی است. اگر اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای اقدامات شما است باید برنامه ریزی و ریزبرنامه برای روش‌های آن تعریف شود که این در کجای برنامه‌های شما قرار دارد.

سید مرتضی محمودی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: بنده به عنوان مخالف اینجا هستم، به عنوان مخالف رییس جمهور و کابینه دولت سخن نمی‌گویم بلکه ما نمایندگان مطابق با دستورات و منویات رهبر معظم انقلاب در هماهنگی کامل از دولت حمایت خواهیم داشت و کمک دولت به ویژه شخص دوست‌داشتنی و عزیز آقای پزشکیان خواهیم بود اگر مخالفت می‌کنیم مخالفت سازنده است و مواردی عنوان می‌شود در مسیر شکل‌گیری دولت است که اگر خلائی وجود دارد باید رفع شود، موفقیت دولت موفقیت ماست، موفقیت دولت موفقیت جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در حالی که اعتقاد به تبادل نظر داریم برای اصلاح موضوعات برای شکل گیری دولت قوی‌تر تلاش کنیم. اعتقاد رییس جمهور بر این است که برنامه ارائه شده به مجلس همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است. پس ما نمی‌توانیم مخالف برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور باشیم. در برنامه هفتم تکالیفی مشخص شده است که باید به سرانجام برسد. رشد 8 درصدی اقتصاد نیازمند برنامه عملیاتی است. اگر اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای اقدامات شما است باید برنامه‌ریزی و ریزبرنامه برای روش‌های آن تعریف شود که این در کجای برنامه‌های شما قرار دارد؟

محمودی ادامه داد: ما امروز چنین برنامه عملیاتی را ندیده‌ایم حتی برای آنها شاخص تعیین نکرده‌ایم. گاهی در برنامه هفتم تکالیفی مشخص شده است که نیازمند بازه زمانی سه ماهه است. تا چشم برهم بزنیم این زمان تمام شده است. این برنامه‌ها نیازمند هماهنگی و سازماندهی بین دستگاه‌ها و وزرا است. دولت جمهوری اسلامی ایران یک ماشین است که باید بین اجزای این ماشین هماهنگی در حرکت باشد. تکالیفی که در برنامه آمده متاسفانه ارائه نشده. نمی‌توان ادعا داشت که دستگاه‌ها به صورت هماهنگ عمل می‌کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم که سیاست‌های هفتم و برنامه هفتم در برنامه‌های دولت دیده شده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به سخنان قسیم عثمانی تاکید داشت: آقای پزشکیان کابینه پیشنهادی را در قالب وفاق ملی تعریف کرد که به ایشان تبریک می‌گوییم البته روی برخی وزرا نکاتی وجود دارد. که در زمان معین آن را مطرح می‌کنیم اما تلاش دولت‌ها برای نزدیکی ادیان و مذاهب بوده است. امروز کسی، جریانی و حکومتی غیر از جمهوری اسلامی از ملت مظلوم اهل سنت مثل فلسطین دفاع نمی‌کند؛ فرمانده اهل سنت شهید هنیه نزدیک با یک میلیون شیعه تشییع شد. امروز رابطه خانوادگی اهل سنت و شیعه وجود دارد. نباید گسل ایجاد کنیم.

وی در پایان از رییس جمهور درخواست کرد برنامه عملیاتی برای تحقق برنامه هفتم توسعه ارائه دهد.

 

رامین در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم؛

دولت و مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی تلاش می کنند

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: گویی سهم خواهی آشکار در ابتدای راه در پشت تریبون مجلس زشتی خود را از دست داده است.

شاهرخ رامین در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: در دوره تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در همه جای دنیا سایه افکنده است، ایران اسلامی برای رهبری مقاومت بیش از هر زمان دیگری نیازمند یکپارچگی حاکمیت است، مردم انتظار دارند دغدغه های آن ها را مطرح کنیم و مشکلات آن ها را فراموش نکنیم.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس دوازهم با تشکر از آقای پزشکیان و تلاشی که در این مدت در خصوص انتخاب وزرای پیشنهادی داشتند، اظهار داشت: پزشکیان از حداکثر توان خود بهره گرفت تا از گروه های سیاسی مختلف در ترکیب وزرا همه جانبه استفاده کند.

وی خطاب به پزشکیان، ادامه داد: در دیداری که با آزادگان و ایثارگران داشته ام همه آن ها را از انتخاب شما خشنود دیدم، در همایش ها تشکل های بخش خصوصی همگی از این انتخاب بسیار راضی بوده اند، اصولگرا و اصلاح طلب در کنار یکدیگر امیدوار به آینده هستند؛ تعهد به نظام جمهوری اسلامی و آرمان شهدا نقطه مشترک تمام وزرای پیشنهادی بوده است، در جلساتی که کمیسیون ها در بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی داشته اند متعهد بودن تمام گزینه های کابینه چهاردهم و اصل ولایت فقیه دیده می شود.

رامین در ادامه یادآور شد: گویی سهم خواهی آشکار در ابتدای راه در پشت تریبون مجلس زشتی خود را از دست داده است، با تاکید به دلجویی از تمام اقوام و گروه ها همگان را به دوری از تفرقه افکنی دعوت می کنم، دولت و مجلس در شکل گیری کابینه وفاق ملی تلاش می کند تا کابینه ای اصلح را معرفی کند، که رئیس جمهور با معرفی آن به مجلس شورای اسلامی نشان داد که اهتمام جدی برای تحقق این استراتژی دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: اجرای نامناسب چشم اندازها و اسناد سیاست های کلی نظام از عدم تحقق اهداف و مشکلات است؛ سیاست ها و اسناد کلی نظام شکل گیری وفاق ملی است. رفاهیات کلی مردم جامعه، اصلاح نظام یارانه ای، اجرای برنامه هفتم توسعه، ایجاد اشتغال، عدالت در نظام یارانه ای، عدالت در نظام پرداخت مالیاتی، توجه به مناطق محروم از برنامه های دولت پزشکیان است،  همچنین ارتباط سازنده با جهان، کاهش تحریم ها، افزایش تجارت خارجی، اجرای قوانین به جای ایجاد قوانین، از سایر برنامه های ایشان در دولت چهاردهم مطرح شده است.

وی در پایان با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب تاکید کرد: موفقیت پزشکیان و دولت او موفقیت همه ما است، با توجه به شرایط حساس منطقه ضرورت دارد دولتی یکپارچه روی کار بیاید./

 

بابایی کارنامی در موافقت با کلیت برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم:

برنامه‌های دولت چهاردهم راهبردی است/ دولت وفاق ملی دولت وفاق ملیتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه برنامه‌های دولت چهاردهم راهبردی است، گفت: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است.

علی بابایی کارنامی در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه و خط‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: شهید رییسی مظلومانه بسیاری از شاخص‌های کشور را ارتقا داد تا جایی که رهبر معظم انقلاب فرمودند دلم برای آقای رییسی سوخت و بسیاری از منتقدان با بی‌انصافی بر ایشان تاختند.

وی افزود: دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است؛ کدام رییس جمهور صادقانه برنامه‌های دولت قبل را تایین می‌کند مگر نه اینکه قرار شد راه شهید رییسی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ادامه داشته باشد و دکتر پزشکیان راه ایشان را صادقانه ادامه داد و در چندین سال گذشته متاسفانه شاهد افراطی‌گری‌های روسای جمهور در گزینش‌های همکارانشان بودیم حال که یک رییس جمهور به معنای واقعی با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرده چرا از آن حمایت نکنیم.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس دوازدهم با بیان اینکه دولت پزشکیان دولت وفاق ملی است گفت: چشم‌انداز رسالت و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، عشق به مردم، شایسته سالاری و کارگران، برنامه هفتم توسعه، توجه به رتبه 3 توانمندی مهندسی دانشمندان جوان ایران در دنیا و تعامل دولت با سایر قوا  در برنامه‌های رییس جمهور قرار دارد و در معرفی کابینه رعایت شده است.

بابایی کارنامی با اشاره به حساسیت‌های رهبر معظم انقلاب در مورد مباحث فرهنگی گفت: رهبری تاکید کردند اولویت دولت چهاردهم را مباحث اقتصادی اعلام می‌کنم و این موضوع به عنوان یک اصل برای دولت و مجلس باید مبنای کار قرار گیرد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از دکتر پزشکیان برای انتخاب چند وزیر پیشنهادی از مردم استان‌های شمالی تشکر کرد و گفت: درست نیست که بگوییم رییس جمهور برنامه ندارد، آیا برنامه هفتم برنامه نیست؟ مگر رهبر معظم انقلاب از ما گلایه نکردند که برنامه توسعه به درستی اجرا نشده است. مگر نه این است که دولت و مجلس باید در مسیر برنامه هفتم گام بردارند و رییس جمهور و همکارانشان در جریان هستن که توجه به حقوق کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی کشوری و لشکری و امنیت شغلی باید مد نظر قرار گیرد.

وی خطاب به رییس جمهور با بیان اینکه ما با شما هم‌سرنوشت هستیم گفت: ما باید به ملت ایران پاسخگو باشیم و تشکر می‌کنیم که برای اجرای برنامه هفتم تاکید کردید. اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت خواسته مجلس است و اقتصاد دریا پایه جزو سیاست‌های رهبر معظم انقلاب است و در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است. همچنین توجه به معیشت مردم، اقتصاد مبتنی بر توزیع عادلانه ثروت و اقتصاد بخش تعاون، توجه به حقوق مردم و ایثارگران، مبارزه با فقر مطلق و برنامه فراگیر حمایت از دهک‌های پایین جامعه جزو برنامه‌های رییس جمهور است.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس دوازدهم ادامه داد: تراز شدن انرژی در برنامه هفتم پیش بینی شده و این مهم جزو برنامه‌های دولت است و ملت از ما توقع انجام این کار را دارد؛ به سیاست‌های ارزی، مشکلات فرهنگی، معلمان و دانشگاهیان و حقوق زنان باید پرداخته شود؛ با وفاق و همدلی دولت و مجلس این مشکلات حل می‌شود و همه وظیفه داریم و مکلف هستیم به ایشان کمک کنیم، زیرا برنامه‌هایشان راهبردی است و در این رابطه از ایشان تشکر می‌کنیم.

بابایی کارنامی با بیان اینکه توجه به فرمایشات رهبری که فصل‌الخطاب است در تمام راهبردهای رییس جمهوری مورد توجه قرار گرفته است گفت: از ایشان برای حمایت جدی از برنامه هفتم  تشکر می‌کنیم؛ دکتر پزشکیان در زمانی که همکار ما بود ثابت کرد که با مردم است و صدای مردمی است که شنیده نمی‌شود.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: همه وزرای پیشنهادی خوب هستند اما شاید تمامی آنها رای اعتماد نگیرند و این موضوع به معنای کمک به دولت و این است که بخواهیم حواشی دولت را کاهش دهیم و ما خط مقدم دفاع از رییس جمهور از هر منظر هستیم و کمک به دکتر پزشکیان و کمک به سیاست‌های رهبری و آنهایی است که انتظار دارند از این تریبون صدا و نقشه راه واحد داشته باشیم./

 

نصیرپور در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم؛

کابینه دولت چهاردهم باید در تراز انقلاب اسلامی باشد

نماینده مردم سراب در مجلس گفت: رییس جمهور باید افرادی را انتخاب کند که در تراز انقلاب اسلامی و ملت ایران باشند.

علی نصیرپور در نشست علنی امروز (شنبه، 27 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم گفت: به ملت غیور ایران به خاطر مشارکت در انتخابات و رای به تغییری که دادند، تبریک می‌گویم؛ درست است که هیچ کدام منتظر برگزاری انتخابات زودهنگام نبودیم اما در این فرصتی که پیش آمد اصلی‌ترین نگاه مردم نگاه به تغییر بود و توقع داشتند که اتفاقاتی که در حال وقوع بود، تغییر پیدا کند، اما آیا این تغییرها فقط در افراد است یا در راهبردها، راهکارها و استراتژی‌ها؟ آیا کابینه دکتر پزشکیان توانایی تحقق این وعده که تغییر مورد توجه مردم را ایجاد کند، دارد؟ به نظرم آقای دکتر پزشکیان باید دقت بیشتری در ترکیب کابینه و توانایی افراد انجام می‌دادند.

نماینده مردم سراب  در مجلس ادامه داد: حتماً این ۱۹ عزیزی که همراه رئیس جمهوری هستند باید در تراز انقلاب اسلامی و ملت ایران حکمرانی کنند و نمی‌شود ما کسی را بدون تجربه منسوب به سمتی کنیم و از او توقع داشته باشیم که برای ملت ایران تصمیم درستی بگیرد. من وارد مصادیق نمی‌شوم اما مواردی وجود دارد که به نظرم در همین مهلت باقیمانده تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند که در آنها تجدید نظری کنند و از افراد صادق به امر و ماموریت‌شان استفاده کنند.

وی افزود:: من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

نصیرپور بیان کرد: رئیس جمهور همچنین به اهل مذاهب دیگر قول دادند و ان‌شاءالله در فرصتی که وجود دارد از آنها در سایر مناصب استفاده کنید. ما توجه به قومیت را به قیمت تفرقه و دو قطبی سازی در جامعه نمی‌خواهیم اما این توجه را می‌خواهیم؛ ایران سرشار از قومیت‌های مختلف است. از دوستانی که به ترکیب کابینه از حیث قومیت اعتراض می‌کنند درخواست دارم توجه کنند که ما ۱۹ وزیر و ۳۱ استان داریم.

وی گفت: پیشروی تشکیل دولت وفاق ملی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی بود؛ همچنین مگر آقای دکتر روحانی دولت وفاق تشکیل نداده بود و از جریانات مختلف در کابینه او نبودند؟ ما باید از کلمات در جای خود استفاده کنیم. آقای پزشکیان علاقمند است که از همه سلایق سیاسی استفاده کنند و ما نیز همراه او هستیم؛ ما امروز دعوایی نداریم بلکه صحبت بر سر صلاحیت‌ها است. ما قسم خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم باشیم و آقای پزشکیان توقع دیگری از ما ندارد؛ ما نیز توقع داریم که رئیس جمهوری بر اساس سوگندی که خوردند پایبند به حقوق ملت باشند.

نماینده مردم سراب در مجلس دوازدهم عنوان کرد: رئیس جمهور قول دادند که صدای بخش خاموش جامعه باشند؛ این بخش از رئیس جمهور توقعات متقاوتی دارد و رئیس جمهور باید در مسیری حرکت کند که این توقعات منجر به هم افزایی شود. نمی‌شود که بخش عمده‌ای از جامعه را نادیده بگیریم و سپس بگوییم که در انتخابات بعدی مردم مشارکت کنند. باید به این نکته توجه شود که مردم از رئیس جمهوری توقع دارند و ان‌شاءالله آقای پزشکیان موفق می‌شود که این توقعات را برآورده کنند.

نصیر پور بر لزوم توجه به اشتراکات به جای اختلافات تاکید و عنوان کرد: در مجلس ششم من نماینده نبودم اما چون کارمند مجلس بودم در جریان امور قرار داشتم متاسفانه در آن زمان اشتباهاتی رخ داد و تحصن مجلس ششم حتماً اشتباه بود؛ همچنین ماجرای انتخابات ۸۸ صرف نظر از دلایل و چرایی وقوعش حتماً اشتباه بود.

وی یادآور شد: برخی از دوستان من که امروز مورد اعتماد رئیس جمهور قرار گرفتند، در این خصوص مورد سوال قرار می‌گیرند؛ این در حالیست که در تاریخ سیاسی ایران اتفاقات زیادی افتاده است و باید مقداری گذشت کنیم و با یکدیگر هم‌افزایی کنیم و روی اشتباهات دیگران متمرکز نشویم بلکه روی اشتراکات با دیگران متمرکز شویم.

***

 

پزشکیان در جلسه نوبت عصر

 

پزشکیان در جلسه نوبت عصر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس:

در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم و در سطح بالا انجام شده است

مطمئن باشید وزرای پیشنهادی در دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد

تا زنده باشم و بتوانم، حق و عدالت را پیگیری و اجرا خواهم کرد

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه، ما نیاز به وحدت داریم، باید اختلافات گذشته را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم و این راه سخت را با هم ادامه دهیم افزود: از شما می‌خواهم به همه عزیزانی که انتخاب کرده‌ایم، با قدرت رأی بدهید تا بسیج شویم و در مسیری که رهبری معظم انقلاب ترسیم کرده یک‌صدا در مقابل این تهاجمات و تهدیدات بایستیم و در این راستا با هیچکس غیرصادقانه و منافقانه برخورد نخواهیم کرد.

مسعود پزشکیان در جلسه نوبت عصر بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس و پس از استماع اظهارات نمایندگان موافق و مخالف، سخن خود را با قطعه شعر «هر کس به طریقی دل ما می‌شکند/ بیگانه جدا دوست جدا می‌شکند/ بیگانه اگر می‌شکند حرفی نیست/ من در عجبم دوست چرا می‌شکند؟» آغاز کرد و با بیان اینکه تلاش من بزرگ نکردن عیب‌ها برای جلوگیری از سوء استفاده بیگانگان بوده است، تصریح کرد‌: امکان ندارد که دروغ گفته باشم، یا به حرفم پایبند نباشم. در طول دوران نمایندگی و زندگی‌ام از بی‌عدالتی نگران بودم و از قومیت‌ها دفاع کرده‌ام. هنگامی که کسی جرأت نداشت، از این حرف‌ها بزند، من این حرف‌ها را زدم چرا که به آن باور داشتم.

رئیس‌جمهور تاکید بر حق و عدالت را اصل تغییر ناپذیر راه و روش خود عنوان کرد و افزود:  معتقدم استراتژی روش برون رفت از وضعیت موجود، بسیجی است که در هنگام حمله دشمن به خاک کشورمان ایجاد شد، آن هم بسیج همگانی، نه بسیج یک عده و یک گروه.

دکتر پزشکیان با اشاره به نظر مخالف یکی از نمایندگان مبنی بر تفاوت سلیقه وزرای پیشنهادی تصریح کرد‌: وقتی پایبند به قانون باشند، دیگر سلایق مختلف معنا ندارد. ما پایبند به قانون و چشم انداز اعلام و امضای شده از سوی رهبر انقلاب هستیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: 20 سال است که براساس سند چشم‌انداز قرار بود که ما کشور اول منطقه شویم، اما فقط با یکدیگر دعوا کردیم، فقط یکدیگر را نقد کردیم درحالیکه رمز موفقیت این است که دست به دست یکدیگر دهیم، با هم در مقابل این تهاجمات بایستیم و چراغ راه و پیمان ما نیز مسیری است که رهبر معظم انقلاب مشخص کرده است و از شما میخواهم حرفی را که زده ام در عمل و در این مسیر امتحانم کنید.

دکتر پزشکیان با تاکید بر اینکه در تمام مراحل انتخاب وزرای پیشنهادی مشورت‌های لازم و در سطح بالا انجام شده و بدون مشورت به مجلس نیامده‌ایم تصریح کرد:‌ با تمام وجود به رضایت مردم اعتقاد داریم و تلاش خواهیم کرد که رضایت مردم را تامین کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه من در زندگی‌ام جز به محرومین فکر نکرده‌ام و جز برای آنها کار نکردم، اظهار داشت: وقتی وزیر بودم به من گفتند، سهم بگیریم، یا در بیمارستان خصوصی کار کنیم. پاسخ دادم: من به بیمارستان خصوصی نمی‌روم. گفتند بازنشسته شوی، چه کار می‌کنی؟ گفتم می‌روم باغبانی می‌کنم، اما از مردم برای طبابت پول نمی‌گیرم و نگرفتم. نه مجوز مطب گرفته‌ام و نه سهام دارم بلکه توان و علم و مهارتم را در خدمت ملت گذاشته‌ام. آنهایی که شهید شده‌اند، دِینی بر گردن ما دارند و ما موظفیم آن راه را با باور و اعتقاد ادامه دهیم.

دکتر پزشکیان خطاب به نمایندگان مردم در خانه ملت با تاکید بر اینکه، ما نیاز به وحدت داریم، باید اختلافات گذشته را کنار بگذاریم و دست به دست هم بدهیم و این راه سخت را با هم ادامه دهیم افزود: از شما می‌خواهم به همه عزیزانی که انتخاب کرده‌ایم، با قدرت رأی بدهید تا بسیج شویم و در مسیری که رهبری معظم انقلاب ترسیم کرده یک‌صدا در مقابل این تهاجمات و تهدیدات بایستیم و در این راستا با هیچکس غیرصادقانه و منافقانه برخورد نخواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا جایی که از دستم بربیاید و تا زنده باشم و بتوانم، حق و عدالت را پیگیری و اجرا خواهم کرد تصریح کرد: اما کسانی که مدیریت می‌فهمند،می‌دانند که حل مشکلات، دفعتاً ممکن نیست. ما باید دست به دست هم بدهیم و مسیری که مشخص است را براساس حق و عدالت پیش برویم و دنبال منافع خود و جناحمان نگردیم.

دکتر پزشکیان به اهمیت نقش مجلس شورای اسلامی در ریل گذاری مسیر حرکت کشور اشاره کرد و با بیان اینکه تاکنون هیچ قانونی به خاطر اینکه غیرعادلانه است، از شورای نگهبان به مجلس برنگشته افزود: اگر مشکلی در کشور وجود دارد، به خاطر لوایح و قوانینی است که ما تصویب کردیم. بپذیریم که باید عدالت و حق را در جامعه پیاده کنیم و نباید بخاطر قدرت دعوا کنیم. بپذیریم که رمز موفقیت ما وحدت، انسجام و هم‌پیمانی ما در رفتن به سمت چشم‌انداز و سیاست‌ها است.

رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: بنده زیاد قائل به تشریفات نیستم، می‌خواهم همانی باشم که بوده ام، دوست ندارم تغییری در رفتار و زندگی ام ایجاد شود و نمی‌خواهم خودم را بالاتر از کسی بدانم.

دکتر پزشکیان خطاب به نمایندگان مجلس شورای با تاکید بر اینکه مطمئن باشید وزرای پیشنهادی در دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد، افزود: باید دست به دست هم بدهیم تا کار درست شود و این عزیزانی که الان در مقابل شما هستند را به عنوان دوست بپذیرید و به آنها کمک کنید. قبول دارم که همه ما اشتباه داریم چون معصوم نیستیم.

رئیس جمهور با اشاره به بیان نورانی امیر المومنین علیه السلام درباره نیاز حاکمان به مشورت پذیری افزود: برادرانه و دوستانه ما را کمک و راهنمایی کنید،‌ ما نمی خواهیم جاده خاکی برویم می‌خواهیم در مسیر بمانیم و به حق و عدالت معتقدیم. نمی خواهیم حق هیچ فردی را ضایع کنیم یا نادیده بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به وزرایی که بیش از دیگران نقد می‌کنید، برای رای اعتماد بیشتر کمک کنید، گفت: من این افراد را بیشتر از شما می‌شناسم؛ اگر همین الان اتفاقی بیفتد، همین افراد در خط مقدم هستند. مطمئن باشید از دفاع از کشور و نظام و رهبری کوتاه نخواهند آمد، ما را نظارت و کمک کنید، همه مردم کمک کنند تا ایران را به وضعیتی برسانیم که لیاقت ماست. وضعیت کنونی لیاقت ما نیست.

 

به گزارش جماران؛ وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند.

ستار هاشمی، وزیر پیشنهادی فناوری و ارتباطات در جریان جلسه علنی امروز مجلس درباره برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: اینک در محضر شریف شما نمایندگان ملت می‌خواهم استواریم را بر عهدی که در همه این سال‌ها با خود داشتم تجدید کنم که برای بهبود وضعیت و پیشرفت همه جانبه کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنم در این مسیر و مسیر حرکت به سمت اهداف بلند تسلیم ناملایمات کمبودها و دشواری ها نشوم بلکه همه توان و ظرفیت را برای تحقق بهترین‌ها بسیج نمایم.

 

وی ادامه داد: بی تردید موفقیت در این مهم به جز فضل الهی و همراهی دولت و مجلس و همه همکاران و نهادهای ذی مدخل میسر همکاری و تعامل مهمی که با محوریت ایده رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان تحت عنوان کابینه وفاق ملی امروز رنگ واقعیت به خود گرفته است. بنده در طول مدت فعالیت و خدمات انجام شده چه در دانشگاه و در چه در مدیریت در قوای مجریه و قضائیه از سطوح استانی تا سطوح ملی رویه و دیدگاه هم تعامل اجماع سازی و مفاهمه  برای حداکثر نمودن منافع ملی بوده و عمیقاً با ایده وفاق ملی خوی گرفتند. عمیقاً باور دارم دانایی مقدمه توانایی قدرت است علم و قدرت در همسایگی همدیگر قرار دارند بنابراین باور دارم که این همراهی صاحبان علم و اندیشه در کشور را به نحو احسن مورد بهره‌برداری استفاده قرار دهند که ان‌شاءالله موجب حکمرانی کارآمد و عزتمندانه در تمام عرصه‌های مدیریتی و اجرای کشور خواهد بود.

هاشمی عنوان کرد: نمایندگان عزیز و وکلای محترم مردم اگر ما دنبال حکمرانی قدرتمند در فضای مجازی و رسیدن به جایگاه شایسته در دنیا هستیم راهکار آن رسیدن مرزهای دانش است. بی‌گمان یکی از وزارتخانه‌هایی که می‌تواند در این راستا پیشرفت کشور را تضمین کند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشران بسیاری از صنایع مختلف در کشور خواهند بود این صنایع شامل حوزه کشاورزی، بهداشت، صنعت هوایی، خودرو، معدن و همه صنایع عملاً با این حوزه شدند. در حوزه‌های علوم انسانی در علوم حوزوی بدون امکان استفاده از ظرفیت های اثرگذاری در فضای مجازی و در دنیای پیرامونی میسر نخواهد بود اما از چالش‌هایی که در این حوزه بایستی به صورت جدی توجه قرار بگیرد بحث انسجام حکمرانی در فضای سایبری و دسترسی عادلانه به اینترنت پرسرعت است ارتقاء سهم صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین بحث‌های مرتبط با مخاطرات سایبری نقض حریم خصوصی مردم و سرمایه گذاری مناسب در بحث‌های زیرساختی در کشور خواهد بود بر این اساس برنامه‌های خود را ذیل ۶ محور خدمت شما عزیزان تقدیم می‌کنم .محور اول بحث توسعه ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات است یکی از موضوعاتی که به جد در برنامه ما در صورت اعتماد شما نمایندگان عزیز مردم در کار قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: اگرچه ما توسعه‌هایی را در کشور با استفاده از ظرفیت پهباد به همراه داشته‌ایم اما این ناترازی بین زیرساخت ارتباطی همراه و ثابت بایستی جبران شود که این مهم می‌تواند کمک بکند عدالت ارتباطی را در کشور شاهد باشیم. توسعه زیرساخت های ارتباطی به روستاها مهم است که بنده بر خود تکلیفی دارم که به صورت ویژه دنبال کنم؛ چرا که برآمده از همین مناطق محروم هستم و واقعا باور دارم به این نکته که این وظیفه رو بایستی با جدیت بیشتری ان‌شاءالله دنبال کنیم و با حضور نمایندگان محترم مجلس ان‌شاءالله این مهم را با تمام وجود دنبال خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات عنوان کرد: بحث دولت هوشمند و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنایع نیز قابل توجه است. تلاش ما این خواهد بود که همه رفت و آمدهای غیرضروری را از زندگی مردم کنار بذاریم. ان‌شاءالله با حمایت نمایندگان مردم این مهم را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. بحث هوش مصنوعی می‌رود که زندگی مردم را دچار تحول جدی بکند. دوستان عنایت بفرمایید آن چیزی که در هوش مصنوعی دارد رقم می‌خورد در دنیا و محوریت هوش مصنوعی این است که هوش مصنوعی قادر است خلق بکند. یعنی خلاق است به این معنی که می‌تواند بسراید و تصویری را خلق بکند که امکان تشخیصش از موقعیت ممکن نیست و اتفاقاتی از این دست که می‌رود اشتغال را تحت تاثیر جدی قرار دهد.

هاشمی ادامه داد: برخورد ما با هوش مصنوعی در صنایع برخورد فعال خواهد بود. اشتغال هوش مصنوعی البته مثبت است اما نگاه فعال، نگاه موثر به هوش مصنوعی است که یکی از محورهایی است که در کشور ان‌شاءالله به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. اقتصاد دیجیتال از موضوعات دیگریست که ما در برنامه به صورت جدی دنبال خواهیم کرد. ما در دهه گذشته شاهد شکل گیری اقتصاد دیجیتال و رشد و نمو شرکت های دانش بنیان هستیم. اما همانطوری که دوستان گواهی می‌دهند این رشد شتاب دهنده شده است. این اقتصاد را با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در قالب تامین سرمایه ورود به بورس، ایجاد زیرساخت بورس‌های تخصصی می‌توانیم گسترش دهیم  و این می‌تواند به ما کمک بکند که مهاجرت نخبگان که یکی از دغدغه‌های جدی کشور هست را به سمت معکوس شدن هدایت بکنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حمایت از خدمات محتوایی در فضای مجازی گفت: برنامه‌هایی برای الگوهای اقتصادی برای توسعه محتوا داریم که در آن به دنبال ایجاد محیط امن برای خانواده ها و تولید محتوا براساس فرهنگ کشورمان هستیم.

وی درباره برنامه اش در حوزه صنعت فضایی گفت: این موضوع را با جدیت و با نگاه تثبیت جایگاه کشور دنبال کرده و از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد اقتصاد فضایی استفاده می‌کنیم.

هاشمی، رضایتمندی مردم از خدمات پست با محوریت هوش مصنوعی و بهینه سازی فرایندها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با استفاده از خدمات سکویی و مشارکت بخش خصوصی و تعامل با شرکت‌های بین‌المللی پستی و حمل و نقل دنبال کنیم.

 

استفاده از فیلترشکن آسیب‌های جدی به همراه داشته است

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه آیا شیوه های کنونی مدیریت دسترسی به فضای مجازی درست است گفت: استفاده از فیلترکشن در فضای مجازی آسیب های جدی به همراه داشته است از جمله آن افزایش هزینه به سبد هزینه خانوار است. همچنین بسیاری از حملات سایبری از طریق فیلترشکن هایی است که به صورت غیرمجاز روی گوشی ها نصب می شود.

وی افزود: باورم این است که نتوانسته ایم با ابزارهای موجود دغدغه های رهبر معظم انقلاب را پاسخ دهیم. همان طور که مقام معظم رهبری فرمود فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد پس بر خود تکلیف می دانیم با استفاده از فناوری‌ها به دغدغه‌های مردم پاسخ داده تا از فرصت‌های فضای مجازی حداکثر استفاده شود و آسیب‌های استفاده از فضای مجازی را به حداقل برسانیم.

وزیر پیشنهادی کابینه چهاردهم گفت: نگاه ما این است که فضای مجازی با قاعده داشته باشیم لذا دسترسی‌ها را ذیل سیاست های کلی نظام تعریف می کنیم؛ درست است که وزرات ارتباطات مجری سیاست های فضای مجازی و شورای امنیت ملی است اما باور داریم که می توان به عنوان بازوی مشورتی تحلیل های کارشناسی را ارائه داده و با نگاه اجماع‌سازی و اقناع سازی جلو رویم.

هاشمی افزود: با توجه به وعده های رییس جمهور باید ارزیابی روند گذشته برای تحقق اهداف فراهم شود لذا باور دارم اصلاح شیوه مدیریت فضای مجازی در چارچوب قوانین و مقررات و با درنظرگرفتن مسائل کشور از طریق اجماع و وفاق ملی و مصوبات شوراها و ساختارها و ذیل سیاست های رهبری ممکن و مقدور است.

 

وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت از سکوها و محتواها و خدمات داخلی را از برنامه هریس برشمرد و گفت: متعهدم که اگر مجلس اعتماد کند، بدون هیچ وابستگی به فرد و گروهی و تنها در خدمت دولت وفاق ملی مدافع منافع ملی ایران باشیم و با رعایت اصول عدالت و انصاف نسبت به وظایف محوله پاسخگو باشم و گردنم را برای تعهدم می گذارم. همچینین وزارتم ادامه وزرات هیچ کسی نخواهد بود. از نظرات مشورتی کارشناسان و متخصصان استفاده می کنم و نهایت تلاشم را برای افزایش کارآمدی و اثربخشی به کار می‌گیرم.

 

 

به گزارش جماران؛ وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه نوبت عصر روز شنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود گفت: خدا را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

وی افزود: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال زدنی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند. من از صمیم دل قدردان زحمات آنها هستم و به خوبی می‌دانم که برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش تلاش‌های فراوانی کرده‌اند اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آنها نیازمند همدلی و همکاری همه جانبه ماست.

کاظمی با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی برگرفته از قرآن کریم و احادیث اهل بیت (ع) تعلیم و تربیت به عنوان مسیری برای تعالی و ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، عنوان کرد: همچنین مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش تصریح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور باید با آموزش و پرورش مرتبط باشد و سیاست‌های کلان باید به گونه‌ای طراحی شود که قادر به رفع مشکلات نظام آموزشی باشد. اذعان صاحب نظران به نقش حیاتی آموزش و پرورش در ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور و همچنین اهمیت نظام آموزشی در تحقق پیشرفت جامعه، توسعه و امنیت پایدار این واقعیت را روشن می‌سازد که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده هر جامعه است. 

وی خطاب به رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس تاکید کرد: به عنوان یک معلم و به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان عاجزانه و ملتمسانه تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو را محقق کنید و آموزش و پرورش را در صدر بنشانید و از اولویت‌های اول کشور قرار دهید تا قطار پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید. با این حال علی رغم تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سخت کوش در این عرصه حوزه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت‌های منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دست‌یابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است. 

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه غفلت از مسائل آموزش و پرورش به مثابه امر ملی، حاکمیت نگاه هزینه‌ای بر آموزش و پرورش، غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداری آموزش و پرورش، سیاست زدگی و فقدان ثبات و پایداری در سیاست‌ها برنامه‌های آموزش و پرورش، کاهش تدریجی جایگاه مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول، کمبود نیروی انسانی، ناترازی و کسری بودجه مداوم آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت اهداف ماموریت‌ها و انتظارات، کم توجهی به اقتصاد آموزش و پرورش و فقدان تنوع در روش‌های تامین مالی، عدم تخصیص به هنگام منابع مالی و توزیع نامتوازن اعتبارات در بخش‌های مختلف و  عدم دسترسی دانش آموزان مناطق محروم و مرزی به آموزش‌های با کیفیت را به‌عنوان برخی از چالش‌های پیش‌روی نظام آموزش و پرورش کشور عنوان کرد.

کاظمی تاکید کرد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم افزایی و همدلی به دنبال راه حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش و پرورش با وجود یک میلیون معلم و پرسنل و غریب به ۱۶ میلیون دانش آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه گسترده‌ترین نهاد و تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباطی مستقیم دارد.

وی ادامه داد: برنامه تقدیمی اینجانب به مجلس محترم در دو بخش تدوین شده است؛ یکی اقدامات دوره کوتاه مدت برای حل چالش‌های فوری و دیگری اقدامات بلند مدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی؛ کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت استوار است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تلاش همه جانبه برای تحقق عدالت آموزشی و رفع تبعیض‌ها، به رسمیت شناختن حق همه فرزندان ایران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی با کیفیت و برابر از پیش دبستانی تا دانشگاه، کاهش تنوع مدارس و رفع تبعیض‌ها و موانع موجود، ایجاد بسترهای مناسب برای دسترسی به آموزش و فرصت‌های برابر، حفظ و پاسداشت کرامت خدادادی حقوق کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه‌های اصلی کشور و آینده سازان سرزمین از طریق روش‌های تربیتی مناسب برگرفته از مبانی دینی و منطبق بر دستاوردهای علم تعلیم و تربیت و پرهیز طبقه‌بندی و جداسازی‌های مخل انسجام در بین دانش‌آموزان، اتخاذ رویکردهای تمرکز زدایی و مدرسه محوری، افزایش توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، سپردن 

راهبری امر مهم تربیت به مدرسه در جهت بالندگی هرچه بیشتر مدارس به عنوان پیشران آموزش و پرورش کیفی و شنیدن صدای ذی‌نفعان شامل دانش آموزان به عنوان محور اصلی همه اقدامات و فعالیت‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش را از جمله برنامه‌های خود برای این وزارتخانه عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح ادامه برنامه‌های خود  عنوان کرد: ابزارهای فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی، متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به روز رسانی روش‌های تربیت و آموزش و مواجهه هوشمندانه با تهدیدهای ناشی از تعدد منابع اثرگذار ارتقاء کیفیت یادگیری و تحول در برنامه درسی با ایجاد تغییرات اساسی از نظام آموزشی حافظ محور و محدود به کتاب‌های درسی و دیوارهای کلاس به سمت رویکردهای نوین در فرایندهای یادگیری و یادگیری با تمرکز بر رویکردهای تلفیقی پروژه محور پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی ضرورت به روز رسانی احیا و ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و تقویت پرورش هویت ملی و دینی در دانش آموزان و طراحی برنامه‌هایی برای تقویت احساس تعلق و افتخار به میهن و ارزش‌های اسلامی ایرانی و انقلابی ایجاد محیط تربیتی امن سالم پویا و با نشاط در مدارس جهت نقش‌پذیری کنشگری کشف و پرورش استعدادهای متنوع دانش‌آموزان و تمرین مهارت‌های هم‌زیستی و همدلی از جمله برنامه های بنده در آموزش و پرورش خواهد بود.

کاظمی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی ارتقاء کیفیت و توسعه نظام مند، آموزش‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهادهای اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه‌بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام در توسعه عدالت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و سلامت در دوره‌های مختلف تحصیلی با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی تقویت و تعمیم تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیادها و کانون‌های ورزشی درون و برون مدرسه‌ای به عنوان محور توسعه سواد حرکتی و تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی پژوهشی فرهنگی تربیتی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگی و دانشگاه شهید رجایی برای تربیت مدیران و معلمان متعهد خلاق و کارآمد و ایجاد ارتباط نظاممند با دانشگاه‌های علوم تربیتی توجه به اصل شایسته گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست زدگی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد فارغ از انواع همه دسته‌بندی‌ها در جهت بهره‌وری و اطلاع کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشورها با عنایت به ارائه راهکارهای پیشنهادی برای چالش‌ها و برنامه‌های عملیاتی بهبود وضعیت موجود در برنامه تقدیمی به مجلس وجود دارد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ادامه به تبیین دو محور اصلی برنامه‌های خود پرداخت و گفت: این برنامه ها شامل اهمیت نقش محوری معلمان و رفع دغدغه‌های آنها و توجه و توجه به انتظارات و خواسته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌باشد باور مشترک من و شما بزرگواران نمایندگان معزز و محترم مجلس این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقا کیفیت فرایندهای تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد بر اساس فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفته کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد. ما همه باید از معلمین شکرگزار باشیم. همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه‌ای در هر شغلی باید از معلمین تشکر کنند و رهبر انقلاب می‌فرمایند همه ما زیر بار منت معلمین هستیم. همچنین مطابق اشاره ایشان  تکریم زبانی کافی نیست اما لازم است بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان عزیز دلالت دارد باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور به یک نظام پرداخت مستقل شایسته فراگیر و عادلانه و تاکید می‌کنم. نظام پرداخت مستقل نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد معلمی که سنگ بنای آینده سازان این سرزمین را شکل می‌دهد شایسته دریافت مزایای والاتر و شرایط کاری مناسب‌تر است. مگر نمی‌گوییم معلم کارمند و معلمین هنر است؟ همانطور که می‌دانیم برای ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروریست که از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: از محضر شما نمایندگان شریف اجازه می‌خواهم که چند جمله‌ای خطاب به ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز عرض نمایم معلمان عزیز کشورم سال‌ها در کنار شما بودم و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در رابطه با بهبود شرایط زندگیتان را شنیده‌ام به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود.

وی در پایان گفت: در صورت رای اخذ شما نمایندگان محترم با استعانت از خداوند و امام رضا(ع) گام های موثری در تحول نظام آموزشی کشور و طبق سند تحول بنیادین نسلی ولایت مدار پرورش دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.