مراسم اولین سالگرد درگذشت سردار سیدعلی صنیع‌خانی عصر امروز(جمعه 26 مرداد ماه) با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر نقویان و سردار حسین علایی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

مراسم اولین سالگرد درگذشت سردار سیدعلی صنیع‌خانی عصر جمعه (26 مرداد ماه) در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر نقویان طی سخنانی در این مراسم با تأکید بر اینکه «ای کاش هر منطقه‌ای یک صنیع‌خانی داشت»، گفت: باید به سؤالات امروز پاسخ‌های امروزی بدهیم. بیش از هر زمان، امروز اندازه‌های هستی به هم خورده است. یک روزی قرآن می‌گفت اسراف نکنید. امروز می‌بینیم در بالای شهر تهران چه خبر است و پایین شهر چه خبر است؛ یک عده بیش از اندازه خوشحال و ثروتمند هستند و یک عده هم بیش از اندازه فقیر و ناراحت هستند.

این کارشناس مسائل مذهبی، افزود: الآن خبرها را قطره‌چکانی می‌دهند و اگر موبایل‌ها نبودند، در بی‌خبری بودیم و یا خبرهایی می‌دادند که می‌خواهند از آنها بهره‌برداری کنند؛ این خوب نیست. قرآن کتاب اندازه‌ها است و برای توازن آمده است. اگرچه باید بگویم این قرآن که کتاب زندگی ما بود را ناقوس مرگ کرده‌ایم. آرام آرام قرآن را به سمت قبرستان‌ها شیفت داده‌اند و تا می‌شنویم یاد قبرستان بیفتیم.

وی تأکید کرد: الآن روزگاری است که ایمان فلک بر باد رفته و اگر یک نفر بتواند ایمان کسی را نگه دارد، به مثابه رسالت انبیاء است. اخلاص کافی نیست؛ خیلی از داعشی‌ها آدم‌های بسیار مخلصی بودند و قربة الی الله آدم می‌کشتند. یک عده احتمالا مخلصانه به جنگ حسین(ع) آمدند. مفهومی که اخلاص هم در برابر آن رنگ می‌بازد، «حُسن» است. مملکت فقر و فلاکت‌زده و پر از زندانی که زیبا نیست. اگر اسلام به خانم‌ها می‌گوید قاضی نشوند، به خاطر این نیست که توان ندارند؛ اتفاقا کار خانم‌ها دقیق و کم عارضه‌تر است؛ تو باید کاری کنی که پای انسان‌ها به دادگاه نیفتد.

نقویان افزود: اگر نماز، روزه، جنگ، دفاع، قنوت و تمام ریز و درشت رفتار ما به یک مفهومی از حُسن ختم نشود، مقبول نخواهد بود. خیال می‌کنید امام زمان(عج) با شمشیر داعش سر تعظیم همه را فرود می‌آورد؟! این هنر نیست که کسی از ترس ایمان بیاورد. مثل همین روسری است که از ترس گشت ارشاد سر آنها می‌کند؛ اثر و فایده‌ای ندارد. باید قبل از آن روسری، مفهومی از حُسن توی سر برود؛ وقتی توی سر رفت، روی سر هم درست می‌شود و ما نتوانسته‌ایم.

سردار حسین علایی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این روزها بحث ویژگی افراد انقلابی خیلی مهم است، گفت: اگر بخواهیم یک نمونه از افراد انقلابی معرفی کنیم، خوب است به سیدعلی صنیع‌خانی و دو برادر شهیدش یعنی سیدمحمد و سیدحسن اشاره کنیم. اما برداشت امروز جامعه با چیزی که انقلابیون بودند و مصداق‌هایی هم در جامعه داشتند و دارند، کمی تفاوت پیدا کرده است.

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه آقای صنیع‌خانی انقلابی معیار بود، تصریح کرد: من چند ویژگی در آقای صنیع‌خانی دیدم و معتقدم ویژگی‌های فرد انقلابی این است. اولین ویژگی این بود که برای خدا کار می‌کردند و مستندشان قرآن بود؛ یعنی استناد به قرآن می‌کردند. قرآن از همه انسان‌ها خواسته که «عمل صالح» انجام دهند، اما عمل صالح در هر زمانی مصداق‌هایی دارد.

وی ادامه داد: مسأله سومی که در آقای صنیع‌خانی و انقلابیون وجود داشت این است که مخالف ظلم و مدافع مظلوم بودند. اول حق را می‌شناختند و بعد با ظلم مخالفت می‌کردند و طرفدار مظلوم بودند. یکی از دلایل ورودش به مبارزه علیه رژیم شاه هم مخالفت با ظلم بود. الآن هم اگر آقای صنیع‌خانی در دنیا بود، با ظلمی که اسرائیل علیه مردم فلسطین می‌کند، مخالف بود.

سردار علایی یادآور شد: آقای صنیع‌خانی در همه جا این کار را انجام می‌داد. می‌گفت حق را بشناس و با آن معیار آدم‌ها را بسنج؛ نه اینکه بدون توجه به ظلم و بدون توجه به حق، آدم‌ها را معیار قرار بدهی. به همین خاطر این چند سال کنار کسانی قرار می‌گرفت که به آنها ظلم می‌شد. ما شجاعت آقای صنیع‌خانی را نداریم از مظلومین حتی حرف بزنیم؛ کسانی به ناحق در منازل خودشان باقی مانده‌اند.

وی افزود: نکته بعدی آقای صنیع‌خانی این است که خیرخواه مردم بود و فکر می‌کرد باید به دل مردم رفت و مشکلات آنها را حل کرد و نباید منتظر دولت باشیم؛ هرکدام در حد خودمان وظایفی داریم. آقای صنیع‌خانی انقلابی بود و آنچه ما امروز نیاز داریم، «انقلابی بودن» است. اگر ما انقلابی باشیم، با ظلم مبارزه می‌کنیم و مدافع مظلوم خواهیم بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.