سید محمود علوی در آیین نخستین سالگرد درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی، گفت: مرحوم حاج شیخ حسن صانعی بیشتر از هر بنیاد دیگری در کشور مدرسه احداث کرده است. آن زمان مناطق ما راه درستی نداشت و حرکت در آن مسیرها برای انسانی که سنی از او گذشته، سخت بود؛ ولی ایشان با کمال میل می‌پذیرفت و به منطقه می‌آمد. محرومیت‌ها را که می‌دید، با همت بالای خودش پروژه‌هایی را به تصویب می‌رساند و اجرای آنها را لحظه به لحظه دنبال می‌کرد تا به بهره‌برداری برسد.

وزیر پیشین اطلاعات با اشاره به اینکه امام خمینی(س) پرچم رهایی امت اسلامی را در دست گرفتند، گفت: تأثیر خون پاک شهید بهشتی و یاران شهیدش، شهید مطهری و صدها شهید عالم دیگر همچنان می‌خروشد و جامعه ما را با حیات مواجه می‌کند. جامعه ما ملازم رکاب‌هایی مثل آیت‌الله صانعی را فراموش نکرده‌اند. آنچنان در کنار امام بودند که هرگز امام احساس تنهایی نمی‌کردند. اینها علی‌رغم اینکه خودشان انسان‌های دانشمند و فقیه بودند، قید همه شئونات را زدند و مانند یک دوست فداکار در کنار امام ماندند و به امام خدمت کردند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمود علوی طی سخنانی در آیین نخستین سالگرد درگذشت آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی، گفت: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند مرگ یک عالم مصیبتی است که قابل جبران نیست؛ با مرگ او خلأیی به وجود می‌آید که پر شدنی نیست. چرا اسلام برای علم و عالم این جایگاه را قائل می‌شود؟ علم نور است و انسان در روشنایی و نور می‌تواند به زندگی خودش ادامه بدهد.

وزیر پیشین اطلاعات با تأکید بر اینکه اسلام دین نور و روشنایی است که انسان‌ها را از تاریکی جهل و ظلمت نجات می‌دهد، افزود: اولین آیاتی که بر رسول گرامی اسلام نازل می‌شود، سخن از علم و دانش می‌گوید. به خاطر ارزش علم، فرا گرفتن آن را بر همه مسلمانان واجب می‌کند؛ «حکمت» گمشده انسان مؤمن است و پیامبر(ص) می‌فرماید به دنبال علم و دانش باشید، حتی اگر در چین باشد.

وی تأکید کرد: ارزش انبیاء در همین بود که معلم بودند و انسان‌ها را با ارزش علم آشنا می‌کردند. ارزش علما هم به این است که در این معلمی وارثان انبیاء هستند. لذا رسول اکرم(ص) می‌فرماید علما چراغ‌های روشنگر زمین هستند و محیط زندگی را برای انسان‌ها روشن می‌کنند و ظلمت جهل را از جامعه می‌زدایند. یعنی پرچمی که انبیاء برافراشته‌اند را علما در دست می‌گیرند و راه آنها را ادامه می‌دهند.

علوی یادآور شد: هر جایی که اسلام پا گذاشت، دروازه علم و دانش را به روی آن سرزمین گشود. در ایران قبل از اسلام نام چندانی از دانشمندان به چشم نمی‌خورد ولی بعد از ورود اسلام، از این سرزمین استعدادهای درخشان، دانشمندان یکی پس از دیگری برخاستند. تا زمان ما که علمای بزرگواری مثل امام راحل مشعل هدایت انسان‌ها را در دست گرفتند. همه به برکت نگاه اسلام به علم و دانش بود و ارزشی که برای آن قائل است.

وی افزود: تاریخ گواه این است که وقتی شیاطین بر جامعه قصد تسلط داشته‌اند، یا آنها را به بند استبداد کشیده‌اند و یا استعمارگران زنجیر استعمار به دست و پای ملت‌های مسلمان بسته‌اند، علما سینه خودشان را سپر کرده‌اند و از عزت، آزادی و سربلندی امت اسلام دفاع کرده‌اند. تاریخ اسلام پر است از مجاهدت‌های علمای بزرگ و حتی علمایی که خون پاک آنها در این زمینه بر زمین ریخته شد. تا زمانی که پرچم رهایی امت اسلام را امام راحل به دست گرفتند و علمای تربیت شده مکتب او همچون آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی، برادر بزرگوارش و علمای دیگر با امام همراه شدند و سرانجام پرچم پیروزی در ایران اسلامی برافراشته شد.

وزیر پیشین اطلاعات اظهار داشت: تأثیر خون پاک شهید بهشتی و یاران شهیدش، شهید مطهری و صدها شهید عالم دیگر همچنان می‌خروشد و جامعه ما را با حیات مواجه می‌کند. جامعه ما ملازم رکاب‌هایی مثل آیت‌الله صانعی را فراموش نکرده‌اند. آنچنان در کنار امام بودند که هرگز امام احساس تنهایی نمی‌کردند. اینها علی‌رغم اینکه خودشان انسان‌های دانشمند و فقیه بودند، قید همه شئونات را زدند و مانند یک دوست فداکار در کنار امام ماندند و به امام خدمت کردند.

وی افزود: شخصیتی مانند آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی به ملازم رکاب امام بودن اکتفا نکرد و آن مقداری که وقتش اجازه می‌داد، در هر عرصه‌ای که امکان خدمت داشت، به خدمت پرداخت. بر اساس دلبستگی که به 15 خرداد و شهدای 15 خرداد داشت، بنیاد 15 خرداد را تأسیس کرد و در دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور شعب بنیاد 15 خرداد را تأسیس کرد و مایحتاج مردم را با ارزان‌ترین قیمت به دست آنها رساند. در دورترین نقاط کشور مدرسه‌سازی را وجهه همت خودش قرار داد.

علوی با تأکید بر اینکه مرحوم حاج شیخ حسن صانعی بیشتر از هر بنیاد دیگری در کشور مدرسه احداث کرده است، گفت: آن زمان مناطق ما راه درستی نداشت و حرکت در آن مسیرها برای انسانی که سنی از او گذشته، سخت بود؛ ولی ایشان با کمال میل می‌پذیرفت و به منطقه می‌آمد. محرومیت‌ها را که می‌دید، با همت بالای خودش پروژه‌هایی را به تصویب می‌رساند و اجرای آنها را لحظه به لحظه دنبال می‌کرد تا به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: همت بالای این بزرگوار با یک نگاه بلند و بالا همراه بود و در زمینه تأمین آب شرب قم که سال‌های سال با مشکل مواجه بود، برنامه سد 15 خرداد را وجهه همت قرار داد و تا افتتاح سد، قضیه را با جدّیت و با همراهی وزارت نیرو دنبال کرد. اینها گوشه‌ای از خدمات پرشماری است که مرحوم آیت‌الله حاج شیخ حسن صانعی بر جا گذاشت.

وزیر پیشین اطلاعات با اشاره به اینکه مرحوم حاج شیخ حسن صانعی مورد عنایت و محبت امام بود، گفت: این حرمت، عنایت و محبت پس از امام راحل توسط مقام معظم رهبری تداوم پیدا کرد و ایشان تا پایان عمر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و متقابلا هم نسبت به مقام معظم رهبری ارادت خاصی داشت؛ و این پیوند تا پایان عمرش برقرار بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.