دولت چهاردهم با ابرچالش‌های مهمی مواجه است که شکاف مردم-دولت (حکومت) را جدی‌ترین و خطرناک‌ترین آنها می‌دانم. دولت آقای خاتمی و حتا آقای روحانی پشتوانه‌ی مردم پر امید و باورمند را پشت سر خود داشتند اما دولت چهاردهم از پشتیبانی درصد قابل توجهی از مردم که معترضانه از هرگونه تغییر و اصلاح نامید هستند، محروم است. اینجاست که اهمیت نقش دکتر عارف بعنوان مدیر هیئت دولت و هماهنگ کننده‌های وزارتخانه‌ها دوچندان می‌شود.

انتخاب دکتر عارف را به ایشان و دولت چهاردهم تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم دکتر عارف بتواند با حضورش خاطره‌ی خوب و موفق قبلی‌ش را در معاون اولی دولت آقای خاتمی زنده کند.

هر چند دولت چهاردهم تفاوت‌های زیادی چه به لحاظ شرایط سیاسی و اجتماعی امروز ایران و جهان و چه بخاطر نابسامانی‌ها و بحران‌های مدیریتی و اقتصادی پسا احمدی‌نژاد که تاکنون ادامه دارد، با دولت اصلاحات دارد.

اگر بحث و تاکیدم بر جوان‌گرایی را کنار بگذارم به نظرم دکتر عارف یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای ایفای این نقش کلیدی بود. حضور انسانی دانا و باتجربه مثل ایشان در کنار دکتر ‎پزشکیان می‌تواند در به حرکت در آوردن این قطار زنگ زده و معیوب شتاب ببخشد.

 

- ویژگی‌های شخصی دکتر عارف:

جایگاه علمی و مدیریتی دکتر عارف ارزشمند و قابل احترام است. نظم، انضباط و وقت‌گذاری مثال زدنی‌ای دارند. مطمئن هستم ذهن قوی، پویا، همه‌جانبه‌نگر و استراتژیک ایشان در جایگاه معاون اولی دولت چهاردهم می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. امیدوارم هم‌افزایی خوبی بین ایشان و آقای رییس‌جمهور بوجود بیاید.

 

- مهم‌ترین چالش پیش روی دکتر عارف:

دولت چهاردهم با ابرچالش‌های مهمی مواجه است که شکاف مردم-دولت (حکومت) را جدی‌ترین و خطرناک‌ترین آنها می‌دانم. دولت آقای خاتمی و حتا آقای روحانی پشتوانه‌ی مردم پر امید و باورمند را پشت سر خود داشتند اما دولت چهاردهم از پشتیبانی درصد قابل توجهی از مردم که معترضانه از هرگونه تغییر و اصلاح نامید هستند، محروم است. اینجاست که اهمیت نقش دکتر عارف بعنوان مدیر هیئت دولت و هماهنگ کننده‌های وزارتخانه‌ها دوچندان می‌شود. دولت باید تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط انجام دهد. حل مشکلات معیشتی مردم و نیز حل و فصل برخی گره‌های فرهنگی و اجتماعی و در کل بهبود شرایط ضمن اینکه می‌تواند بدنه‌ی رای دکتر پزشکیان را تقویت کند بلکه می‌تواند قسمت مهمی از مردم ایران را که به هر دلیلی از شرکت در انتخابات امتناع کرده‌اند را امیدوار کند. هر چند می‌دانم تحقق این امر خیلی سخت است.

 

انتقاد به عملکرد مجلس:

به نظرم این دو موقعیت بسیار متفاوت هستند و  جایگاه معاون اولی را با جایگاه نمایندگی بسیار متفاوت می‌دانم. همان‌قدر که به نقش ایشان در مجلس انتقاد است برعکس نگاه‌ها نسبت به نقش دکتر عارف در جایگاه معاون اولی دولت هشتم مثبت است. لذا امیدوارم آن تجربه تکرار شود.

 

- توصیه:

به دکتر عارف توصیه می‌کنم موضوع بکارگیری جوانان را جدی بگیرد. این موضوع برای آینده‌ی کشور و جریان ما اهمیت بالایی دارد. نمی‌شود قسمت مهمی از کشور از پرورش و داشتن منابع انسانی باتجربه و کارآمد در آینده محروم شود.

توصیه‌ی دوم؛ توجه به جایگاه نهدهای مدنی مثل احزاب است. اهتمام به شکل‌گیری جامعه‌ی مدنی قدرتمند یکی از وعده‌های رییس‌جمهور است که می‌دانم دکتر عارف هم به آن باور دارد. ضمن اینکه قسمتی از مدیرپروری در همین مجموعه‌ها رخ می‌دهد.

و توصیه‌ی سوم؛ اهتمام به اصلاح ساختار اداری و مدیریتی کشور است. تشکیل ‎دولت ملیِ مدرنِ کارآمد برای توسعه امری ضروری است. ما نسبت به کشورهای منطقه در توسعه بسیار عقب افتاده‌ایم و باید آن را جبران کنیم. هم منابع انسانی لازم را داریم و هم منابع طبیعی ارزشمند. با تدبیر می‌توان گام‌های عقب افتاده را جبران کرد.

 

*رضا سالیانی، عضو هیئت رئیسه جبهه اصلاحات

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.