محمد قوچانی، محمدعلی خسروی، علی اصغر سیدآبادی و... روایت خود از عملکرد کمیته مربوط به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بیان کردند.

این روزها گمانه زنی های مختلفی حول سازوکار انتخاب گزینه کارگروههای مختلف شورای راهبری دولت چهاردهم مطرح می شود که یکی از آنها «کمیته فرهنگ و ارشاد اسلامی» ذیل کارگروه فرهنگیِ شورای راهبری دولت چهاردهم است؛ کارگروهی که در روزهای گذشته یکی از گزینه های آن یعنی سید عباس صالحی از لیست گزینه ها انصراف داد.

به گزارش جماران، علی اصغر سیدآبادی یکی از اعضای کمیته در مورد روال کار کمیته طی یادداشتی نوشت:

روزنامه‌نگاری که احتمالا منابعی در کارگروه‌ها و کمیته‌های انتخاب وزرا دارد، گاهی خبرهایی منتشر می‌کند که بخش زیادی از آن‌ها بعدا تایید می‌شود.

او هم مثل هر کسی احتمالا سوگیری‌هایی دارد، خبری منتشر کرده و مدعی شده که شورای راهبردی در آخرین دقایق کودتا کرده و نامزدی را حذف و نامزدی را جایگزین کرده است.

من به این  بخش‌های  گزارش او کاری ندارم، زیرا اعضای کمیته نمره‌های خود را به گزینه‌های پیشنهادی به صورت ایمیل برای شورای راهبردی فرستاده‌اند و علی‌القاعده از جمع‌بندی آن اطلاعی ندارند. از طرف دیگر شورا این حق را دارد که درباره‌ی دست‌کم ۱۰ گزینه‌ی پیشنهادی دوباره رای‌گیری کند و گزینه‌های نهایی را به رییس جمهور منتخب ارابه کند.

نکته‌ای که تعجب مرا برانگیخت ادعای او درباره‌ی نقش رییس کمیته در رای آوردن احمد مسجدجامعی است که علاوه بر توهین به رییس کمیته، توهین به تک‌تک اعضای کمیته است که بسیاری از آنان وزن فرهنگی و اجتماعی بالایی دارند.  

من گواهی می‌دهم که اداره‌ی کمیته‌ی ما به بی‌حاشیه‌ترین، منصفانه‌ترین و دموکراتیک‌ترین شکل ممکن پیش رفت و تنام کوشش رییس و دبیر کمیته‌ی ما  صرف رعایت این ویژگی‌ها شد.

و اما نمره‌ی بالای من چنین بود:

۱-کسانی که صنوف معرفی کرده بودند.

۲- تنها گزینه‌ی خانم که  استادی فرهیخته و کنشگر هستند .

۳- تنها گزینه‌ی جوان

 

محمد قوچانی هم در یادداشت دیگری چنین نوشت:

۱.کمیته فرهنگ برآیندی از نمایندگان اصناف مطبوعاتی،  سینمایی، هنری، ادبی، قرآنی، مدیریتی بود و محدود به  یک جریان خاص در درون اصلاحات نبود 

از خانه سینما و خانه هنرمندان و انجمن صنفی روزنامه نگاران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی و خبرگزاری‌های حامی  دکتر پزشکیان و مدیران ادوار ارشاد و انجمن های نشر و نویسندگان کودک و نوجوان در  کمیته حضور داشتند به جز نماینده جبهه اصلاحات و حزب اعتدال و توسعه و ستاد رئیس جمهور و ...

۲. رئیس کمیته آقای تابش کوچکترین لابی برای هیج کس نکرد و همه مراحل احصاء، غربالگری، شمارش، امتیاز و ...شفاف بود. البته مرحله نهایی در اختیار شورای راهبری بود و حتی رئیس نقشی در آن نداشت.

۳. نزاع حامیان نامزدها در بیرون اثری بر رای کمیته نداشت. در مورد آقای حسین انتظامی موافق و مخالف در بیرن به حدی است که نمی‌توان قضاوتی کامل کرد و البته در کمیته این اختلاف ها وارد صحن و جلسه نشد 

۴. مواردی در مورد برخی اعضا بود که می‌توانست قابل نقد باشد که به آقای تابش ربطی نداشت، اما حتی در یک مورد خبر نادرست و نسبت ناروا پس از بر طرف شدن شبهه رای گیری مجدد و مجددا استمزاج شد تا بی شبهه باشد

۵. در مورد انتخاب اعضا  هم مواردی بود که می‌توانست مورد نقد باشد اما به آقای تابش ربطی نداشت 

۶.انتخاب ها در نهایت دور از انتخاب‌های جامعه مدنی نبود . هم پیر کارکشته داشتیم و هم جوان هنرمند .هم روزنامه نگار و هم فیلم ساز ، هم زنان فرهیخته و خم مدیربرنامه وزارت ، هم روحانی و هم کلاهی . این نکته را می‌توان با مقایسه فهرست نهایی با گمانه زنی ها دید که نشان می‌دهد انتخابها جز در یکی دو مورد قابل حدس  اهل فرهنگ است 

۷. رئیس کارگروه آقای صالحی امیری یکبار  با کمیته لابی نکرد و از نامزدی وزارت قبل از بحث  تعارض منافع انصراف داد 

۸. رییس کمیته آقای تابش با وجود شانس آشکارتر وزارت، انصراف داد.

۹. آقای دبیر کارگروه امین عارف نیا با مصوبه شورای راهبری ترجیح داد در شورا بماند و از نامزدی وزارت انصراف داد و البته قبل از آن هم از کمیته منصرف شد و 

تلاشی برای تصدی وزارت در صحن کمیته نکرد 

۱۰. با مصوبه شورای راهبری درباره تعارض منافع  ۶ نامزد محتمل وزارت مستعفی شدند 

۱۱. امتیازها محرمانه داده شد . هم آرا شمرده شد و هم طبق دستور رئیس جمهور و رئیس شورای راهبری امتیازها ملاک شد و نه آرا 

۱۲. بیش از ۱۰۵ نامزد از همه جناح ها و احزاب و اصناف  بررسی شدند و هیچ کس از قلم نیافتد 

۱۳. همه فهرست‌ها و گمانه زنی ها حتی آقای... - که اطلاعات شگفت آوری از پشت پرده دارند !- دارای نواقصی در حدس و خبر است که آن را بی اعتبار می‌کند چون  یک فهرست بیشتر نداریم که در اختیار دکتر ظریف است

۱۴. با وجود نقدها اصل کار این کمیته ها یک قدم به جلو بود و باید از دکتر ظریف  

تشکر کرد. هیچ دولتی در آینده نمی‌تواند بی توجه به این  تجربه باشد

۱۵. حق دکتر پزشکیان است که از درون یا بیرون این فهرست نامزد معرفی کند هرچند که ما به خواست ایشان بیش از ۸ جلسه چند ساعته حتی در روز جمعه و عاشورا داشتیم.

۱۶. انتخاب وزیر زن و جوان پاسخ به مطالبات جامعه مدنی بود و اینکه رهبری و مجلس از اختیارات خود استفاده کنند خللی در پیشنهاد و کار ما ایجاد نمی‌کند 

۱۷. شخصا مخالف تقبل هر مسوولیت در وزارت فرهنگ از سوی اعضای کمیته فرهنگ هستم  و این محصول کنشگری جامعه مدنی بود که نامه مهمی نوشتند و افرادی مانند مهندس بهزاد نبوی و دکتر ظریف از آن حمایت کردند. 

۱۸. با پایان ماموریت  خواهان انحلال کمیته  هستم چنان که آقای تابش انحلال آن را اعلام کردند

۱۹. به دکتر ظریف پیشنهاد کردم با پایان کار کمیته ها اسامی اعضا را اعلان فرمایند 

۲۰. ایرادات شورای راهبری در رایزنی با دکتر ظریف کمتر شد که باید از ایشان تشکر کرد

جزیی ترین مسایل کمیته با تصمیم جمعی صورت گرفت

رییس کمیته کوچکترین حمایت از احدی را نداشت

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی خسروی یکی دیگر از اعضای کمیته نیز طی یادداشت کوتاهی نوشت: اعضای کمیته هر کدام دارای اندیشه و شخصیت مستقل بودند و بدون آنکه تحت تأثیر جو سازی ها قرار بگیرند آزادانه دیدگاه و نامزد مورد نظر خود را مطرح و از آن دفاع کردند. جناب آقای تابش هم به عنوان رییس جلسه کوچکترین حمایت از احدی را نداشت و جلسات را با وجود نظرات مختلف خیلی خوب اداره کرد.

با اینکه جا داشت عنوان «اصلاح طلبی» به عنوان یک شاخص تأثیر گذار ملاک انتخاب نامزدها باشد و بنده این موضوع را گوشزد کردم ولی با تذکر برخی دوستان مبنی بر فراجناحی بودن آقای دکتر پزشکیان این شاخص کمرنگ شد و بیشتر، شایستگی های فردی و نه جناحی نامزد ها مورد تاکید و توجه قرار گرفت. در مجموع سیر جلسات و مباحث آن، روندی کاملا منطقی و بی طرفانه را طی کرد. 

 من به نوبه خود خدای منان را شاکرم که در جلساتی شرکت کردم که از هر نوع باند بازی و بی تقوایی و هتک حیثیت افراد مبرا و منزه بود.

 

داود دشتبانی دیگر عضو کمیته نیز گفت: گزارش آقای علی قلهکی به علیرضا تابش حمله کرده که انصافاً ناجوانمردانه است. تابش مدیریت بسیار منصفانه و با تدبیری داشت بسیار دموکراتیک عمل کرد و جزیی ترین مسایل با تصمیم جمعی صورت گرفت و کمترین سوگیری نداشت. 

اقبال نسبت به آقای احمد مسجدجامعی چیزی نیست که نیاز به مهندسی کسی داشته باشد. اگر مسجدجامعی مقبول رهبری و مجلس قرار بگیرند که قطعا گزینه بسیار خوبی هستند و اهالی فرهنگ را در عالی‌ترین وجه نمایندگی خواهند کرد.

در پایان آخرین جلسه کمیته فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هنگام خداحافظی به خود آقای تابش عرض کردم که چقدر مدیریت منصفانه و مشارکتی و با تدبیری داشتند و بنده به شخصه از ایشان آموختم. برای بنده این همراهی تجربه بسیار ارزشمندی بود.

گزارش کمیته فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای راهبری 

به گزارش جماران، چند روز قبل بود که علیرضا تابش رئیس کمیته فرهنگ و ارشاد اسلامی شورای راهبری گزارش کار این کمیته را اعلام کرد.

او در نامه‌ای به رضا صالحی امیری رییس کارگروه فرهنگی شورای راهبری تشکیل کابینه دولت چهاردهم نوشت:

«پیرو نظر جنابعالی مبنی بر تشکیل کمیته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کمیته با حضور نمایندگان اصناف و تشکل های فرهنگی، هنری و رسانه ای، نخبگان دانشگاهی و حوزوی، نمایندگان استانی و ستاد انتخاباتی رییس جمهور محترم منتخب، مدیران با سابقه عرصه فرهنگ و نمایندگان اقوام و مذاهب، زنان و جوانان تشکیل شد.

جلسات کمیته از ۱۹ تیر ۱۴۰۳ برای  دریافت، بررسی و جمع‌بندی نظرات سازمان های مردم نهاد، تشکل‌های صنفی و انجمن های هنری و نیز احزاب و گروه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آغاز و به صورت فشرده و مستمر ادامه پیدا کرد.

 

اکنون که اعضای کمیته در کمترین زمان با بیشترین وقتگذاری، ضمن بررسی سوابق، توانایی‌ها، تخصص‌ها و کارآمدی‌ها از میان بیش از ۱۰۰ گزینه‌ معرفی شده به کمیته، به فهرست نهایی برای امتیاز گیری رسیده اند، گزارش مختصری از فرآیند فعالیت کمیته و نتایج آن به استحضار می‌رسد.

۱- فرآیند بررسی معیارهای مورد نظر کمیته برای تعیین مصداق‌های گزینه‌های وزارت فرهنگ در چهار جلسه با حضور گروهی از پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و فعالان دینی و قرآنی، علاوه بر اعضای کمیته در زمانی فشرده حتی در روزهای تعطیل و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برگزار شد تا در موعد مقرر جمع‌بندی کمیته درباره معیارها و شاخص‌های تخصصی امتیازدهی به نامزدها تعیین شود.

۲- در همین روند، رویکردهای فرهنگی جناب آقای دکتر پزشکیان رییس جمهور منتخب و اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم توسط این کمیته تدوین شد. 

۳- همه کارنامک‌های دریافتی از سوی اصناف، تشکل‌های هنری و احزاب و گروه‌ها در جلسات فوق العاده کمیته که تا ساعت ها به طول می انجامید، مطالعه و ۱۰۶ گزینه، با مشارکت اکثریت اعضای کمیته معرفی و مورد بررسی قرار گرفتند. 

۴- از میان ۱۰۶ گزینه، با آرای اعضای حاضر ۲۵ نفر به مرحله دوم بررسی راه یافتند و امتیازدهی بر اساس شاخص‌های مدیریتی طبق شیوه‌نامه‌ انجام شد و از این میان ۱۲ گزینه نهایی برای معرفی به شورای راهبردی مشخص شدند و رییس کمیته با آنان برای دریافت کارنامک تکمیلی و رویکردها و اولویت‌هایشان در اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تماس گرفت.

۵- پس از تماس با نامزدهای مرحله پایانی، ۴ نفر از آنان انصراف مکتوب خود را به رییس کمیته ارسال کردند ‌و ۱ نفر دیگر هم با ارسال نامه سرگشاده انصراف، به جناب‌آقای دکتر ظریف از ادامه فرآیند انتخاب گزینه‌ها کنار رفت. 

با عنایت به این نکته که دستورالعمل جدید شورا، تاکید بر معرفی حداقل ۱۰ نامزد داشت، سه گزینه بعدی فهرست ۲۵ نفره جایگزین نفرات انصرافی شدند.    

۶- تلاش حداکثری برای رعایت معیارهای مورد تاکید در شیوه نامه و ابلاغ های بعدی در انتخاب و امتیاز دهی مورد توجه اعضای کمیته بود.

۷- با عنایت به تاکید ریاست محترم جمهوری، در مرحله دوم امتیاز آرا مبنای جمع بندی قرار گرفت. 

۸- اهتمام به مدیریت تنش‌ها و فشارهای بیرونی، همچنین مراقبت از اخبار و محتوای فعالیت‌های کمیته، فضای آزادانه نقد و بررسی گزینه‌های پیشنهادی، حفظ امانتداری در بررسی همه گزینه های پیشنهادی و رعایت اخلاق و حرمت همه نامزدها، سرلوحه اقدامات کمیته بود. 

۹- پس از برگزاری ۸ جلسه از روز ۱۹ تیرماه، امروز در نهمین و آخرین جلسه کمیته، متناسب با آخرین شیوه نامه و دستورالعمل ابلاغی روز گذشته شورای راهبری، پس از دریافت نامه نامزدهای انصرافی، ترکیب نهایی نامزدهایی که باید امتیازدهی شوند (ده نفر) مشخص شد، که به پیوست ارسال می شود. 

در پایان مراتب قدردانی خود و اعضای محترم کمیته را از حسن اعتماد جنابعالی، رییس و اعضای محترم شورای راهبری و همچنین همراهی و دغدغه مندی فعالان فرهیخته بخش فرهنگ و هنر، صاحبنظران و دلسوزان فرهنگ این مرزو بوم اعلام می‌دارم. 

ذکر این نکته ضروری است که به گواه اعضای محترم کمیته، کوچکترین توصیه یا دخالت در روند بررسی گزینه‌ها از سوی رییس کارگروه و هیچ کدام از اعضای شورای راهبری، صورت نگرفت. 

امیدوارم شورای محترم راهبری ضمن بررسی دقیق نامزدهای پیشنهادی نسبت به انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای دستگاه بزرگ فرهنگی کشور نهایت دقت و اهتمام را به کار گیرد. 

از خداوند منان دوام توفیق برای جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان و همکاران ایشان در دولت چهاردهم و عزت و سربلندی ملت شریف ایران را خواستارم.

رونوشتی از این‌نامه برای محمد جواد ظریف، رییس شورای راهبری تشکیل کابینه چهاردهم ارسال شده است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.