نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم با حضور محمدجواد ظریف، بهاره آروین، حسین سلیمی، محمد فاضلی، عباس عبدی، ابوالفضل دلاوری و غلامرضا زکیانی در فرهنگسرای اندیشه توسط انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.

نشست «واکاوی گفتمان دولت چهاردهم» عصر روز گذشته(یکشنبه 31 تیر ماه)  در فرهنگسرای اندیشه توسط انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  جماران،  محمد جواد ظریف در نشست با تأکید بر اینکه شنیدن آغاز گفت‌وگو است، گفت: گفت‌وگو با صحبت کردن  آغاز نمی شود. گفت‌وگو با شنیدن آغاز می‌شود. مذاکرات با شنیدن آغاز می‌شود و شنیدن آمادگی برای فهم، دیدن طرف مقابل برای اینکه خودتان در جایگاه طرف مقابل بگذارید و به جای آن ببیند و احساس کنید و راه حل مشترک پیدا کنید.

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم افزود: اگر بخواهیم درباره گفتمان دکتر پزشکیان صحبت کنیم نکته‌ای که در ذهن دارم می‌تواند مبنای گفتمان دکتر پزشکیان در سیاست خارجی و داخلی باشد. ما دوگانه‌ای تحت عنوان دوگانه نگرش تهدید محور و فرصت محور داریم. اگر ما بتوانیم با یک تغییر پارادایم در تعاملا داخلی و خارجی نگرش‌ تهدید محور را به نگرش‌ فرصت محور تبدیل کنیم، می‌توانیم جلو برویم.

وی تصریح کرد: «تهدید محور»، یعنی ما جوانان، زنان، مردم و  انتخاب آنها  را تهدید ببنیم.  شما وقتی یک چیزی را محدود ببنید سعی می‌کنید آن را محدود کنید،  یعنی شما سعی می‌کنید اینتریت،  زنان و جوانان را محدود کنید و این طبیعتا نگاه تهدید محور است.

 

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم- پرتره ظریف

 

ظریف افزود: همواره‌ این مردم‌ بوده‌اند که باعث شده‌اند کشور روی پای خودش بایستد. اگر این مردم نبودند ما باید چه می‌کردیم؟ اگر این مردم نبودند چه کسی می‌خواست مقابل عراق و تحریم‌ها بایستد؟ تحریم چیز بدی است، اما  این مردم بودند که  تحریم را تحمل کردند؛ ما نبودیم که تحریم را تحمل کردیم. نباید این مردم‌ را تهدید ببینیم؛ زنان و جوانان را یک فرصت بدانیم.

وی اظهار داشت: آقای دکتر پزشکیان شما مردم را تهدید نمی‌بیند و این یک شروع مهم است که ما مردم ایران را فرصت ببنیم. مردم، جوانان و بانوان را فرصت ببینم. اگر این نگاه وجود نداشت، 10 درصد مشارکت در  دور دوم مشارکت افزایش پیدا نمی‌کرد. مردم با حضور و عدم حضورشان در انتخابات دور اول یک پیامی به ما دادند، آن پیام این بود که از ما راضی نیستند ما باید در برابر این پیام مردم باید با آنان آشتی کنیم، پوزش بخواهیم و همدل باشیم.

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم با بیان اینکه این سه مرحله چه در روابط بین‌المللی و چه در روابط خارجی وجود دارد، گفت: در روابط بین الملل که حوزه تخصصی من است این همدلی با  آتش بس شروع می‌شود. با پوزش ادامه پیدا می‌کند و با دوستی قدرتمند و نهادینه می‌شود و این سه مرحله حرکت از تخاصم  به صلح است. صلح به معنی آمادگی بخشش است و بخشش مقدمه‌اش پوزش است و برای همین هم هست که من با تمام  وجود از مردم ایران برای اینکه سختی‌ها را تحمل می کنند، پوزش می‌خواهم.

وی تأکید کرد: ما باید این مردم را فرصت بدانیم که در مسیر بالندگی حرکت کنیم نه در مسیر محدودیت و تقابل حرکت کنیم.حتی مخالفین خودمان را فرصت ببینم. کنش اجتماعی که باعث شد در این انتخابات بتوانیم جامعه‌ای که واقعا از انتخابات خسته شده بود بیرون بیاوریم که رأی بدهند، مقداریش هم مدیون این واقعیت است که ما یک مخالفینی داشتیم که آنان باعث شدند مردم بیایند.

ظریف یادآور شد: ایران در گذشته تاریخی خودش همواره با تهدید مواجه بوده است اما این نباید باعث شود نگاه ما نگاه تهدید محور باشد. ما در گذشته بارها مورد تهاجم قرار گرفته ایم و این مردم‌ همه‌ تهاجم‌ها را به فرصت تبدیل کرده‌اند. به جای این که ما به شکل مهاجم دربیاییم آن مهاجم به رنگ ما آمده است و این فرصت بزرگی برای ما است.

وی تأکید کرد: همسایگان ما فرصت هستند و نگاه فرصت محور به منطقه باعث می‌شود باهم به سوی پیشرفت برویم و بیخودی منابع خودمان را هدر ندهیم. درست است که در  دنیا اختلافاتی داریم اما نیاز داریم با دنیا ارتباط داشته باشیم. ما نیاز داریم سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، ما نیاز داریم جوانان ما از برترین تکنولوژی بهرمند شوند. نیاز نداریم هر چیزی را به دید خطر و ناملایمت نگاه کنیم. ما در برابر سختی‌ها ایستاده‌ایم. کسانی‌ که‌ از مذاکره می‌ترسند به خاطر این است که خودشان‌ را باور ندارند.

رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم با تأکید بر اینکه نگاه تهدید محور ناشی از  عدم خود باوری است، گفت:  ایران باید با غرور و افتخار بایستد و مذاکره کند. ما می‌توانیم سدهای FATF و  هسته‌ای را  بشکنیم، به شرط این که خودمان را باور کنیم. دولت آقای پزشکیان دولت صلح، توسعه و تعامل خواهد بود. معتقدم دولت آقای پزشکیان فرصت محور است؛ نه دولت تهدید محور.

وی افزود: برای این که این مردم را بتوانیم به فرصت تبدیل کنیم، اول از همه، همه  جناح ها  باید بیایند. این گونه نیست که یک جناح مسئول همه مشکلات کشور است و یک جناح  همه خوبی های این کشور داشته باشد؛ همه ما اشتباه کردیم و بپذیریم همه ما باید حرکت کنیم.

 

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم-حسن سلیمی

 

به گزارش خبرنگار جماران، حسین سلیمی نیز  در این نشست با اشاره به اینکه هنوز گفتمان دولت چهاردهم شکل نگرفته است، گفت: در تحلیل گفتمان‌ها، زمانی از آن می‌شود سخن گفت که گسترده و تاریخی شود. ما وقتی به نگرش گفتمانی نگاه می‌کنیم همه در محیط نظام‌های معنایی زندگی می‌کنیم. همه چیز ما، نظام نشانه‌هایی است که در آن زندگی می‌کنیم. وقتی کسی سخنرانی می‌کند باید نظام گفتمانی او را تحلیل کرد. بنابراین نباید گفت گفتمانی هنوز شکل نگرفته که بخواهیم آن را واکاوی می‌کنیم.

رئیس انجمن علوم سیاسی ایران، افزود: گفتمان دولت چهاردهم را باید در سه سطح بررسی کرد. سطح یک آن است که چه اصطلاحات و معانی را به کار می‌برند، سطح دوم آن است که این واژگان در جامعه چه طور تفسیر شده است و در گام سوم در این گفتمان در چه شرایط اجتماعی مورد قبول شده و چه نقشی و کرداری می‌تواند باشد.

وی تصریح کرد: از دوره آقای هاشمی به بعد همه دولت‌ها یک گفتمانی داشتند و یک عنوانی مطرح کردند. در بعضی‌ دولت‌ها یکسان و برخی نیز متفاوت بوده است. در دوره آقای هاشمی سازندگی بود و آقای خاتمی اصلاحات و در دوره آقای احمدی‌نژاد گفتمان عدالت با عنوان مهرورزی بود. در دولت مرحوم رئیسی گفتمان  عدالت و جمهوریت و عنوان دولت مردمی داده بودند. این گفتمان و عنوان‌ها در سیاست داخلی و خارجی با آن اسامی شناخته شدند و باید دید در دولت آقای پزشکیان چه گفتمان و عنوانی به کار برده خواهد شد.

سلیمی افزود: ما نظام نشانه‌های گفتمانی دولت آقای پزشکیان را بررسی کردیم که از درون سخن آقای پزشکیان و همراهان اصلی ایشان بود. استفاده از کار کارشناسی و استفاده از دانشمندان و دانشگاهیان همه دنیا در همه سخنان آقای پزشکیان و همراهان ایشان بود. پرهیز از دعوا پرتکرارترین حرف آقای پزشکیان است. پرهیز از منازعات در عرصه سیاست داخلی و خارجی جزء صحبت‌های آنان بود. حل برجام و پذیرفتنFATF، صداقت و عدالت و صدایی برای کسانی که صدایشان شنیده نمی‌شود هم جزء پرتکرارترین عنوان‌های آقای پزشکیان و همراهان ایشان است.

وی اظهار داشت: در سطح دوم این موضوع بررسی می‌شود که چگونه این مفاهیم فهمیده شد. گفتمان‌‌ها فقط برای اینکه بگویند چه کسی هستیم و چه می‌خواهیم شناخته نمی‌شوند. بلکه می‌خواهد بگوید ما در مقابل چه کسانی هستیم و چه می‌خواهیم. به جای آنکه وجه ایجابی سخن برجسته شود، بخش سلبی برجسته شد. این نکته بسیار مهم است که به سخنان آقای پزشکیان در جامعه چه واکنشی نشان داده می‌شود. در بین وجوه ایجابی دو بخش خروج از بن بست بین المللی و فضای باز داخلی فهمیده و درک شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: در سطح سوم وقتی این گفتمان بررسی شد، در چه بستری این سخنان شنیده و خلق شد و ادامه یافت. در شرایطی انتخابات برگزار شد که جامعه با بحران در هم تنیده و تو در تو مواجه بود و هست. جامعه نزدیک به قطب‌بندی بود و مجموعه‌های قطبی به انهدام و درگیری منجر شد. حدود 53 درصد جامعه ما در انتخابات شرکت نکردند یا رأی باطل دادند. نیمی از جامعه غیر سیاسی شدند یا مخالف هستند. حدود 26 درصد به پزشکیان و 21 درصد به آقای جلیلی رأی دادند و دو گروه متفاوت در برابر هم قرار گرفتند. با توجه به انتظارتی که جامعه دارد، موفقیت گفتاری با سرنوشت ایران پیوند خورده است؛ ما باید ساختار معنایی را درک کنیم.

وی تصریح کرد: گفتمانی که می‌توانیم برای دولت چهاردهم استفاده کنیم، همگرایی و دانش بنیانی در عرصه داخلی و بین المللی است. عنوان دولت چهاردهم هم می‌تواند دولت تعامل و توسعه، دولت کارشناسان و شایستگان، دولت آشتی و دولت صلح اندیش باشد. امیدوارم این دریچه‌ای که باز کرده‌ایم را بازتر کنیم.

 

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم- پرتره بهاره آورین

 

به گزارش خبرنگار جماران، بهاره آروین در این نشست با اشاره به اینکه گفتمان‌ها را آن دال‌های مفهومی و مرکزی تعریف می‌کنم که ما دولت‌ها را با آن‌ها به یاد می آوریم، گفت: دولت آقای خاتمی با چه چیزی یادمان می‌آید؟ جدای از آن که به دولت اصلاحات می‌شناسیم، آن چیزی که یادمان می‌آید گفتمان است. برخی مفاهیم مثل توسعه سیاسی و جامعه مدنی به یاد می‌آوریم ممکن است و دولت‌ها کارهایی کنند که به اندازه آن گفتمان‌ها دیده نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، گفت: جالب است که پایان دوره دولت اصلاحات جو عمومی بر این بود که آقای خاتمی به اقتصاد نپرداخت و دولت به آقای احمدی نژاد واگذار شد که دال مرکزی حرف‌هایش به مسائل اقتصادی پرداخته ‌بود. دولت آقای احمدی‌نژاد یکسری عبارت‌ها سنجاق شده دارد. مثلا این جمله که گفته شد نفت را باید ببریم سر سفره مردم یا مسکن مهر که یک جور شاخص برای یادآوری شده ‌بود.

آروین یادآور شد: در دولت روحانی دال مرکزی آن برجام و سیاست خارجی بود یا آن جمله که گفته شد باید چرخ زندگی مردم و چرخ سانتریفوژ‌ها بچرخند. این عباراتی بود که به دولت آقای روحانی سنجاق شده بود. همه کاندیداهایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند سعی می‌کنند یک گفتمانی خلق کنند. باید بررسی کنیم چطور گفتمان ساخته می‌شود؟ گفتمان‌ها مفاهیم نیستند و این مفاهیم منسجم الزما به گفتمان تبدیل نمی‌شود. باید این مجموع مفاهیم را به یک تحول واقعی گره بزنیم تا تبدیل به یک گفتمان شود. ما اگر فکر کنیم تنها دولت‌ها می‌توانند گفتمان بسازند راهی از پیش نمی‌بریم.

وی با اشاره به اینکه آقای رئیسی در انتخابات خیلی وعده مشخصی نداد، اظهار داشت: صحبت‌هایش مدام صحبت از جامعه مدنی و توسعه ملی را می‌گفت. واقعیت این است که دولت آقای خاتمی یک انتخابات یعنی انتخابات شورای شهر را اضافه کرده‌است. همه آن دولت‌هایی که توانستند گفتمان بسازند که فقط مجموع از مفاهیم نبود بلکه اقدام مشخصی داشتند. تحولات زمانی می‌توانند در یادها بمانند که ذی‌نفعانی بسازند مثل شورای شهر علی رغم اینکه مخالفت‌ها با آن زیاد است اما برگشت ناپذیر است چون مجموعه‌ای از ذی‌نفعان را ساخته‌است.

 

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم- پرتره محمد فاضلی

 

به گزارش خبرنگار جماران، محمد فاضلی نیز در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم گفت: «گفتمان» را به معنای ادبیات رایج علوم به کار نمی‌برم، بلکه منظور من از گفتمان جهت‌گیری بایسته و مفید برای ایران امروز است و امیدوارم این ترکیبات و اولویت‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد و امیدوارم این امر در گفتمان و کردار سیاسی دولت بازتاب یابد و با پشتیبانی جامعه و هسته قدرت پیش برود.

این جامعه شناس افزود: اول ترجیحات و جهت‌گیری‌های سیاسی است که مطرح می‌شود؛ قبلا هم گفته‌ام در  سیاست باید  امنیت، تفاهم و رونق وجود داشته باشد. امنیت در میان و برون مرزها، تفاهم بین گروهای سیاسی و اجتماعی به معنای جلوگیری از نزاع سیاسی فرساینده و مداوم منظور است، رونق اقتصادی در سایه امنیت فراهم می‌شود. این سه معقوله یکدیگر را تقویت و تضعیف می‌کنند. هیچ کدام از این سه مورد بدون همدیگر پایدار نمی‌ماند. 

وی تأکید کرد: یک خروجی دیگر هم‌ وجود دارد که پایداری است، پایداری محیط زیستی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری فرهنگی. امنیت، رونق اقتصادی و تفاهم می‌توانند کوتاه مدت باشند نه پایدار؛ قرار گرفتن در ابتدای جاده‌ای که بتواند امنیت، تفاهم و رونق را پایدار کرد، ضرورت ایران امروز است.

فاضلی با تأکید بر اینکه منازعاتی که از خرداد 76 و به ‌خصوص از تیر ماه 78  آغاز شده بالأخره باید جایی در این کشور متوقف شود، اظهار داشت: توافق سازی با قدرت‌های جهانی به‌ خصوص آمریکا و اروپا و توامان با چین و روسیه و کشورهای همسایه، بازسازی ظرفیت برای حل مسأله‌های حل نشده در سایه توافق سازی داخلی و خارجی، بازسازی اعتماد و سرمایه اجتماعی در ساختن و کسب و روایت کردن موفقیت‌های گام به گام باید صورت بگیرد. ایران امروز ظرفیت کسب موفقیت‌های بزرگ را به یکباره  ندارد باید با مردم در چهارچوب بازی اعتماد ساز به سمت موفقیت عمل کرد.

وی با اشاره به این‌که جهت‌گیری سیاسی را برای ایران امروز ضروری می‌دانم، گفت: تمرکز بر جلوگیری از تخریب‌پذیری سرزمین، تمرکز بر مسائل آب، فرونشست زمین و فرسایش و بقیه تهدیدهای محیط زیستی از جمله این مهم است. تمرکز بر یک سیاست صنعتی برای تمرکز در مناطق توسعه نیافته برای تأمین معیشت مردم ایران، ارتقای عدالت بین مرکز و حاشیه، تمرکز بر بازسازی جایگاه ایران در اقتصاد جهانی و جایابی مناسب‌تری برای ایران در زنجیره ارزشی، فراتر رفتن از دوگانه و بازار و پیش گرفتن سیاست نلفیقی مسأله محور است.

این جامعه شناس گفت: به نظر من اقتصاد، محیط زیست و سیاست اجتماعی به گروهی نیاز دارد که می‌گوید راه حل از قبل نیست؛ بلکه بسته به جایی است که قرار دارید. یعنی وضع موجودات، به جای که می‌خواهید بروید یعنی مقصد راه حل ها می توانند باشند. در خصوص اقتصاد باید ترکیبی از بازارهای آزادتر بین دولت و خصوصی باشد یا ترکیبی از هر دو باشد، بستگی دارد می‌خواهید چه مسأله‌ای را برای رسیدن به چه هدفی حل کنید.

وی تأکید کرد: زمان مند کردن حمایت از صنایع و گذار به وضعیت تولید به رانت مولد مهم است. مجتبی حسین خان تأکید دارد باید نگاه به رانت مولد و غیر مولد را تغییر داد. رانت مولد توانمند شبیه آنچه که در کشورهای شرق به کار گرفته شد می‌تواند ضرورت توسعه در ایران باشد. رانت غیر مولد، غیر زمانمند، نامحدود، منشا ناکارآمدی ها و فساد گسترده در کشور و جهت‌گیری به سمت رانت مولد زمانمند همزمان با کاستن مداخله زیان بار دولت است .

فاضلی افزود: اجتناب کردن جدی از دمیدن بر شقاق‌ها و شکاف‌های اجتماعی، خواه شکاف دینی، قومی و مذهبی و یا شکاف‌های ناشی از سبک زندگی ایرانیان، افزایش ظرفیت زندگی مسالمت‌آمیز و تفاهم بین گروه‌های اجتماعی و سرمایه هر نظام اجتماعی است. هیچ‌کس حق ندارد با کردار و گفتارش به این ظرفیت زندگی مسالمت‌آمیز ضربه بزند و انسجام اجتماعی را از ببین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین و در پیش گرفتن سیاست روشن در قبال ایرانیان خارج از کشور، میلیون‌ها با تخصص، سرمایه و آروزهای خوب برای سرزمین عزیز مادری در سراسر جهان زندگی می‌کنند و برخی مایل هستند به کشور بازگردند و ارتباط داشته دولت نباید همه ظرفیت‌های عظیم ایرانیان را نادیده بگیرد. روند مهارجت شکل گرفته در سالیان گذشته به سادگی متوقف نمی‌شود و روند خروج ادامه خواهد داشت و دولت باید روند درست داشته باشد و مانع از این شود گفتمانش تبدیل به خاطره تلخ برای مهاجران به هنگام خروج از کشور باشد.

این جامعه‌شناس گفت: دولت چهاردهم نمی‌تواند بدون اینکه سیاست ارتباطی و ابزارهای رسانه‌ای و محتوای کارآمدی داشته باشد که نظر ایرانیان را جلب کنند، موفق شود. حکومت در ایران از اساس امروز دچار اختلال ارتباطی با جامعه است و دولت به معنای قوه مجریه و شخص رئیس جمهور بیش از  همه از این رنج می‌برد، دولت چهاردهم باید سیاست‌های ابزارها و محتوای برای برطرف کردن این اختلال ارتباطی داشته باشد.

وی افزود: جامعه بر اساس انباشه شدن مسأله‌هایش در مسیر حرکت به سوی انواع خشونت است که این امر ایران امروز را تهدید می‌کند. دولت چهاردهم بسترهای جلوگیری از خشونت را فراهم کند. خشونت در اقشار و گروه‌های مختلف وجود دارد؛ دولت چهاردهم در گفتار و کردار، پیشگام برای حل چنین امری باشد.

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم-ابوالفضل دلاوری

 

به گزارش خبرنگار جماران، ابوالفضل دلاوری نیز در این نشست گفت: ما در حال‌ یک تغییر پارادایم در عرصه سیاست هستیم. از روز اولی که آقای پزشکیان وارد انتخابات شد بر خلاف تصور موجود، به پیروزی ایشان اطمینان داشتم؛ و عنوانش را «نامزد مصالحه و اصلاح» گذاشتم. با قطعیت می‌دانم که چه انرژی‌هایی در عمق سیاست‌های ایران درحال شکل‌گیری است و آنچه که اتفاق افتاده‌ است را یک حماسه می‌دانم چه آن‌هایی که رأی دادند و چه آنهایی که رأی ندادند. الگو‌های سیاسی در حال پوست انداختن هستند و من عنوان «بازگشت به سیاست» را به این دوره‌ داده‌ام.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه ایران یک دوران شکوفایی بینظیر از تاریخ‌خودش طلبکار است، افرود: چه کسی فکر می‌کرد از این فضای سرد انتخاباتی و از این شخص ناشناخته سیاسی این چنین انتخاباتی بیرون بیاید. از یک جامعه سرد، انتخاباتی گرم برگزار شد. اگر میانگین مشارکت در جمهوری  اسلامی را 65 درصد در نظر بگیریم، 80 درصد آنها در انتخابات شرکت کردند و حداکثر 20 درصد عدم‌ مشارکت فعال در این انتخابات داشتند.

دلاوری خاطرنشان کرد: ما یک سطح وسیعی از مشارکت سیاسی را دیدیم و این تغییر در سطح حاکمیت هم دیدیم که ما ناچاریم که به سیاست برگردیم، ممکن کردن امر ظاهرا ناممکن از طریق سوژگی و تلاش آگاهانه، ما کجا انتظار داشتیم که آقای دکتر ظریف کت دربیاورد. معنی سیاست ممکن کردن امر نا ممکن است، بعد از این اتفاق باید بتوانیم امر ناسازگار را سازگار کنیم. معنای اصلی سیاست سازگار کردن امور به ظاهر ناسازگار است.

 

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم-عباس عبدی

 

به گزارش خبرنگار جماران، عباس عبدی نیز در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم گفت: این اتفاقی که در انتخابات دیدید گمان نکنید که در 15 تیر رخ داد این اتفاق فرآیندی قدیمی دارد که ابتدا در انتخابات 1400 رخ داد و من گفتم دیر یا زود این رویه و این سیستم سیاسی به بن بست می‌رسد که رسید و به دموکراسی تن داده شد تا اصلاح صورت گیرد. نمونه آن را در حکومت چین می‌بینید ولی فکر نکنید که حاکمیت چین حاکمیت اقلیت‌گرا است بلکه در آنجا هم دموکراسی وجود دارد. این گونه نیست که فقط افرادی در بالا تصمیم بگیرند، بلکه حداقل دموکراسی هم به حل اشتباهات کمک می‌کند تا آدم‌های شایسته‌ای بیایند. این پیشرفت چین محصول چنین فضایی است.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای افزود: سال گذشته سیستم سیاسی کشور به این نتیجه رسید و به نظر من اگر ماجرای سقوط بالگرد هم نبود این اتفاق بالاخره در سال آینده رخ می‌داد. بنیان این اتفاقات ریشه در دو شکاف دارد؛ شکاف در درون ساختار قدرت و شکاف مردم و حاکمیت. متأسفانه خصوصا در سال‌های اخیر در ایران قوا آنطور که باید مکمل یکدیگر نبودند، بلکه مقابل همدیگر هستند. صحبت‌های نمایندگان را می‌بینید برخی انگار حالت اپوزیسیونی دارند. حتی شکاف در درون دیگر قوا از جمله دولت هم وجود دارد. وقتی با شکاف مواجه هستیم هیچ پروژه‌ای پیش نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه بدترین شکاف بین حاکمیت و ملت است، گفت: تورم در ایران وجود دارد اگر می‌خواهند دولتی را بزنند می‌گویند قیمت بنزین را افزایش می‌دهد، بنده‌ی خدا این پول از جیب مردم به دولت می‌رود. سه بار در دولت روحانی بنزین گران شد و دو بار وقتی اتفاق افتاد که اعتماد وجود داشت و شما از هیچ کدام خبردار نشدید و سومی در بحران 98 بود. ارز 4200 تومانی پاشنه آشیل دولت روحانی و دولت بعدی شد و من همان موقع گفتم این موضوع پوست موز زیر پای شما خواهد شد. تا وقتی این شکاف‌ها وجود دارد امکان ندارد یک گام پیش رو برداریم.

عبدی تصریح کرد: انتخابات 1403 مبنایی برای حل مسائل و شکاف دولت و ملت و شکاف درون حاکمیت است. سیستم سیاسی می‌خواهد این مسیر را آگاهانه برود. سیستم سیاسی ایران تن داده که پزشکیان رئیس جمهور شود، صحبت امروز رهبری خطاب به مجلس این بود که مجلس نمی‌تواند چوب لای چرخ دولت بگذارد و باید هماهنگ باشد.

وی ادامه داد: انتخابات 1403 اول این راه است، ایده این بود که با این  انتخابات بازگشت به جامعه صورت گیرد و شکاف ملت و دولت و شکاف قدرت حذف و ترمیم شود تا توسعه و آرامش مردم به وجود بیاید و باعث اعتماد ملت شود. آن موقع متوجه می‌شوید پیچیده‌ترین سیاست‌هایی که در این کشور حل نشده بود در  این دولت به نفع مردم حل خواهد شد. راه آن تن دادن همه ساختار قدرت به حاکمیت قانون‌ است. قانون‌ برای این است که روابط تنظیمی را به شکل اجرایی در بیاوریم. قرار نیست کسی قانون بنویسد.

این فعال سیاسی و رسانه‌ای اظهار داشت: آخرین نکته این است کسانی در شورای راهبری هستند که خیلی‌ از آنها قصد ندارند در سیستم سیاسی باشند. ما هیچ طلبی از آقای پزشکیان نداریم. تا زمانی که آقای پزشکیان به شعارهایش ملتزم است وظیفه داریم کمک کنیم. ما نباید در داوری به جزئیات توجه کنیم. آن چه مبنای داوری من است یک خط مشی کلی است که آیا آن فرد در خط مشی کلی حرکت می‌کند؟ در جرئیات داوری  نکنیم. من بیش از همیشه به آینده ایران امیدوارم.

نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم

به گزارش خبرنگار جماران، غلامرضا زکیانی نیز در این نشست با اشاره به اینکه رویکرد دکتر پزشکیان «اصلاح ایران» است، گفت: موضع دکتر پزشکیان در دانشگاه  تهران خیلی نظر من را جلب کرد. انتظار داشتم که آقای دکتر مواضع ساختارشکنانه بگیرد و دکتر پزشکیان نه تنها مواضع رادیکال نگرفت و هیچ وعده عجیبی نداد، بلکه از این عبارت استفاده کرد که «من ذوب در ولایت هستم». دکتر پزشکیان نه می‌خواهد دولت‌ اصلاحات را بر پا کند و نه می‌خواهد دولت‌های بعدی را بر پا کند؛ بلکه می‌خواهد یک کار جدید برای‌ ایران انجام بدهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: این دولت جدید ویژگی‌هایی دارد که ما باید بیش از اینکه در انتخابات شرکت کردیم، حضور داشته باشیم و حواس‌مان به تندروهای انتخابات باشد. یادمان نمی‌رود که اوایل دهه 80 یک عده از تندروهای اصلاح‌طلب می‎گفتند که اگر لازم باشد خاتمی را هم از قطار اصلاحات پیاده می‌کنیم. اتفاقاتی افتاد تا سال 88 که طبیعی بود رهبری هم موضع نشان بدهد و موضع هم نشان داد.

وی یادآور شد: در مناظرات سال 92 دیدیم که موضع آقای ولایتی بیشترین مخالفت را با آقای جلیلی داشت. انتخابات اخیر هم بیشترین موضع آقای پورمحمدی بر خلاف تصور ما علیه آقای جلیلی بود. آقای دکتر پزشکیان هم فردای مرحله دوم انتخابات در حرم امام گفت که اگر حمایت رهبری نبود اسم ما از صندوق بیرون نمی‌آمد. یعنی این نکته مهم است که از این به بعد قرار است ایران ساخته‌ شود و باید همه‌ کارشناسان و کسانی که واقعا دلشان برای ایران می‌سوزد، دلسوزان به میدان بیایند.

زکیانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از دولت جدید، اظهار داشت: اینها نشان می‌دهد که رویکرد کل نظام در سیاست داخلی و خارجی، تمایل پیدا کرده به رویکردی که ما از آقای دکتر پزشکیان می‌بینیم. بنابراین آقای دکتر پزشکیان به درستی وسط آمدند و انصافا نیروهای هر دو طرف را مورد خطاب قرار دادند. البته بی خیال رادیکال‌ها شویم؛ رادیکال‌های هر دو جناح از موضع‌گیری آقای پزشکیان راضی نیستند و اتفاقا اعتدالیون ما که 80 درصد هستند، مخاطب دکتر پزشکیان باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور محمدجواد ظریف در فعالیت‌های انتخاباتی، تأکید کرد: ما معتقدیم آقای دکتر ظریف با این نوع کنش سیاسی که وارد شد، بیش از 20 درصد مردم‌ را قانع کرد که در انتخابات حاضر شوند و یقین دارم‌ در آینده با بزرگانی مثل‌ امیرکبیر و حتی بالاتر مقایسه خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.