لوایح دوقلو که دولت اصلاحات در خصوص حدود اختیارات رئیس جمهور تنظیم و به مجلس ارسال کرده بود، چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت. خاتمی در واکنش به این رفت و برگشت‌ها بود که گفت آقایان می‌خواهند همین اختیارات نیم‌بند رئیس جمهور را هم بگیرند و تعبیر و تفسیر جدید این است که رئیس جمهور تدارکچی دستگاه‌های دیگر است. در نهایت این امر موجب شد که خاتمی لایحه را از مجلس پس گرفت.

پایگاه خبری جماران: در رقابت‌های انتخابات رئیس جمهوری، یکی از جملات رئیس دولت اصلاحات تقطیع شده و می‌خواهند این طور القاء کنند که خاتمی گفته «رئیس جمهور تدارکچی» است. اما واقعیت از این قرار است که اواخر دولت اول اصلاحات، لوایحی که بعدها به عنوان «لوایح دوقلو» مطرح شد را تنظیم و به مجلس ارسال کردند. این لایحه چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت داشت. خاتمی در واکنش به این رفت و برگشت‌ها بود که گفت آقایان می‌خواهند همین اختیارات نیم‌بند رئیس جمهور را هم بگیرند و تعبیر و تفسیر جدید این است که رئیس جمهور تدارکچی دستگاه‌های دیگر است. در نهایت این امر موجب شد که خاتمی لایحه را از مجلس پس گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی با تأکید بر اینکه در قانون اساسی عنوان «مسئول اجرای قانون اساسی» فقط برای رئیس جمهور آمده است، گفت: همه مردم در حیطه کار خودشان مسئول اجرای قانون اساسی هستند و باید قانون اساسی را اجرا کنند. اینکه گفتم رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، یعنی بی چون و چرا و در همه مراحل، او باید جوابگو باشد که قانون نقض می‌شود یا نمی‌شود. این را لغو کردند و به همین دلیل بنده لایحه خودم را از مجلس پس خواهم گرفت و اعلام می‌کنم که با شکست روبرو شد؛ تا اختیارات نیم‌بندی که قبلا تصویب شده، از بین نرود.

رئیس دولت اصلاحات تأکید کرد: گرچه اگر بنده بمانم که ان شاء الله می‌مانم، و اگر رئیس جمهوری بیاید که مورد پسند نباشد، احتمال قوی می‌دهم که همین اختیارات نیم‌بند را هم از حیطه اختیارات رئیس جمهور حذف کنند. عیبی هم ندارد، برای مردم مشخص می‌شود که رئیس جمهورشان کیست و چه اختیاراتی دارد؟ و در همان حد توقع از او را بدانند. بدانند که در دیدگاه بعضی‌ها، رئیس جمهور نه اولین مقام رسمی کشور بعد از رهبری و مسئول اجرای قانون اساسی و سوگند یاد کرده برای دفاع از اسلام و دفاع از حقوق و آزادی‌های مردم است، بلکه رئیس جمهوری که تعبیر و تفسیر جدید می‌شود، تدارکچی دستگاه‌های دیگر است. مردم این را بدانند و توقعشان هم در همان حد باشد، اشکالی ندارد.

وی افزود: بنده به همین دلیل لوایحم را پس می‌گیرم؛ و در ممیز هم اشکالی ندارم و اعلام می‌کنم که می‌مانم، سر جایم هستم، با دوستان هم همکاری می‌کنم و امیدوارم در این مدت هم بتوانیم کارهای خوبی که دولت در عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی کرده را ادامه بدهیم و هم در عرصه‌هایی که کارهای نیمه تمام هست، به انجام برسانیم. بنده در هر جایی که باشم و در هر حال از حقوق و آزادی‌های مردم دفاع خواهم کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.