دکتر پزشکیان با رقبای خود باید در دور دوم مبارزه همه جانبه داشته تا پیروز شود؛ اما رقبای واقعی پزشکیان چه کسانی هستند و او چگونه می‌تواند بر رقبای خود پیروز شود؟

با اعلام نتایج قطعی انتخابات از سوی وزارت کشور، میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به حدود 40% رسیده است؛ یعنی میزان عدم مشارکت مردم بیش از مشارکت در انتخابات بوده و این رقم پایین ترین نرخ مشارکت در 14 دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران است.

 به علاوه این کاهش مشارکت، بر روند کاهشی مشارکت مردم در انتخابات، طی سال های اخیر افزوده است. براساس آمارهای رسمی میزان روند کاهش مشارکت مردم از انتخابات مجلس از سال 1396 با 42% شروع و اینک در انتخابات 1403 ریاست جمهوری به حدود 40% یعنی کمترین میزان مشارکت تقلیل یافته است.

 از سوی دیگر میزان کسب رای دکتر پزشکیان به عنوان نفر اول پیروز انتخابات ریاست جمهوری به بالای 42% رای دهندگان رسیده و انتخابات دو مرحله ای شده و دکتر پزشکیان با رقبای خود باید در دور دوم مبارزه همه جانبه داشته تا پیروز شود؛ اما رقبای واقعی پزشکیان چه کسانی هستند و او چگونه می تواند بر رقبای خود پیروز شود؟

1- شاید در ظاهر بنظر برسد که رقیب اصلی دکتر پرشکیان، آقای جلیلی است؛ گرچه او رقیب ظاهری و قانونی اوست و قطعاً با توجه به بیانیه خلاف قانون آقای قالیباف و آرایش سیاسی نیروهای اصولگرا و علاقه مندی بخشی از صاحبات قدرت به حضور آقای جلیلی در حاکمیت او را باید یک رقیب جدی دانست و میدان را برای حضور و آراء او تنگ تر نمود؛ اما قطعاً رقیبان او متفاوت تر و موثرتر خواهند بود.

2- از رقبای قدرتمند آقای دکتر پزشکیان، جمعیت کثیر عدم مشارکت و مرددین با حدود 60% شرکت در انتخابات هستند. جمعیت بزرگی که حتی در انتخابات مرحله اول کمتر مورد مخاطب قرارگرفته است. این گروه که گرچه از گذشته ها بروز و ظهور داشته؛ اما بنظر می رسد، بعد از انتخابات 88 و رفتار با معترضان، راه تاثیرگذاری سرنوشت کشور و مردم را مسدود شده تلقی کرده و علیرغم روزنه‌هایی که در انتخابات سال 92 و سال 96 ایجاد شده بود؛ اما اراده بخش قابل توجهی از حاکمیت آن بود که هیچ چیزی در جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات تغییر نخواهد کرد و حتی مقامات رسمی مثل رئیس قوه‌قضائیه وقت، رسماً این چشم انداز را به نیابت از حاکمیت بیان داشته است. علاوه بر این نگرش و رفتار حاکمیت طی یک دهه گذشته مبتنی بر مقاومت و ایستادگی همه جانبه در مقابل تغییر و اصلاحات در حکمرانی، هر نوع تغییرخواهی و حتی اعتراضات مدنی و مسالمت‌آمیز را با استفاده از قوه قهریه پاسخ داده و معترضان را اغتشاشگر نامیده و به جای رسمیت شناختن اعتراضات و همراهی با معترضین با دار و درفش از آنان پذیرایی نموده است و در نتیجه بی اعتمادی مردم به حاکمیت افزایش و میزان نارضایتی مردم براساس پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های ایرانیان در آبان ماه سال 1402 به بیش از 70 % رسیده است. 

دکتر پزشکیان باید بداند که رقیب اصلی او در انتخابات ریاست جمهوری، این گروه کثیر ناراضیان و معترضین هستند که در دور اول انتخابات کمتر مورد توجه و خطابه قرارگرفته‌اند و چنانچه بخواهد در مرحله دوم انتخابات به اهداف خود و کسب مسئولیت ریاست جمهوری باشد، باید صدای این گروه مهم شود و مطالبات آنان را بیان و تضمین لازم برای پیگیری و احقاق حقوق از دست رفته آنان را ارائه نماید و ضمن دلجویی از آنان و خانواده های آسیب‌دیده و کشته شدگان و زندانیان و اخراجی ها و در یک عبارت محذوفین، چشم انداز روشنی از آینده ارائه نماید و بدین سان از ـنان درخواست گردد که با مشارکت موثر خود در پای صندوق های رای راه تحقق انجام تعهدات را فراهم آورند و از جناب آقای مهندس موسوی و آقای مصطفی تاج زاده درخواست گردد که در این زمینه به ایشان کمک نمایند.

3- رقیب بعدی آقای دکتر پزشکیان، اندیشه و رفتار ایشان است. دکتر پزشکیان علیرغم برخورداری از ویژگی های فردی و شخصیتی قابل احترام و موثر که در مرحله اول انتخابات بسیار فراتر از انتظار عمل کرده است؛ اما باید با برنامه منسجم برای حضور در مسئولیت ریاست جمهوری در عرصه عمومی ظاهر شود و بیان حرف های کلی و تکراری و غیردقیق و بدون توجه به متن سوالات وگفت وگوهای طرف مقابل مخاطب را بلاتکلیف رها می کند مثلاً در بخش مدیریت ایشان هنوز در دوره ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی تبریز باقی مانده غافل از اینکه بعد ایشان 4 سال معاونت وزارت بهداشت و4 سال بعد وزیر بهداشت و عضو هیات وزیران آقای سید محمد خاتمی بوده اند و موفقیت های موثری داشته اند و می‌توانند با افتخار و با بهره گیری از نمودارهای کوتاه از عملکرد درخشان خود و دولت آقای خاتمی دفاع نمایند و به این ابهام پاسخ صریح دهند که ایشان تشکیل دهنده دولت سوم روحانی نیستند؛ بلکه ادامه دهنده راه دولت خاتمی خواهند بود. جایگاه کاندیداتوری برای ریاست جمهوری الزاماتی را می طلبد، از جمله دارا بودن دیدگاه های روشن درخصوص سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل چالشی، معضلات اساسی در حکمرانی و مدیریت کشور که لازم است آقای دکتر پزشکیان با بهره گیری از مشاوران قوی از آن برخوردار گردد.

4- اینک که سرنوشت انتخاب رئیس جمهور آینده به مرحله دوم انتخابات در 15 تیر موکول گردیده است، ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر پزشکیان عزیز توجه به نکات زیر مورد انتظار است.

4-1) به رسمیت شناختن حقوق محذوفین و دفاع همه جانبه از حقوق حقه آنان با تاکید بر بیانیه 15 ماده ای جناب آقای خاتمی.

4-2) درخواست از رهبری برای پایان دادن به حصر محصورین به ویژه جناب آقای مهندس موسوی، جناب آقای خاتمی، جناب آقای کروبی، سرکار خانم زهرا رهنورد.

4-3) دلجویی از آسیب دیدگان وقایع سال96 و98 و جنبش زن، زندگی، آزادی (جنبش مهسا)

4-4) تاکید روشن و شفاف بر اصلاحات همه جانبه اعم از اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری.

4-5) توجه به مسائل زنان و جوانان و تعهد به بهره مندی از ظرفیت ها و فرصت های بی نظیر آنان برای اعتلا و توسعه کشور که متاسفانه بر اثر بی توجهی عمیق طی سال های گذشته تبدیل به چالش اساسی برای جامعه ایرانی شده و اولویت بخشیدن به مسائل زنان و جوانان به عنوان فرصت بی نظیر باید در راس اقدامات باشد.  

4-6) توجه به مسائل فرهنگیان و اهتمام به مطالبات معطل مانده آنان از جمله حفظ منزلت و تامین معیشت معلمان و نجات آموزش و پرورش از بحران های کیفیت، عدالت و مشروعیت.

4-7) تاکید بر نقش دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان به عنوان سرمایه بزرگ برای تغییرات اساسی و پایدار کشور و تاکید بر وجود دانشگاه های مستقل، پرسشگر، آزاداندیش و دانشجویانی منتقد و شجاع و تبدیل دانشگاه ها از پادگان به نهاد پیشران توسعه.

4-8) رفع فیلترینگ و محدودیت دسترسی به اطلاعات آزاد در تعامل با جهان جدید و تاکید بر بهره وری فناوری های نوظهور برای توسعه و پیشرفت کشور باید همه ابزارهای محدودسازی بهره مندی از اینترنت برای جامعه و جوانان برداشته و مسیر عقلانی دنیای دیجیتال به روی همگان گشوده شود. 

4-9) اهتمام به استقرار عدالت و نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به ویژه برای اقشار محروم و کم برخوردار و کاهش فقر و بیکاری و رفع محرومیت از جامعه ایرانی.

4-10) ایران برای همه ایرانیان است. همه اقوام، مذاهب، مناطق و گروه های اجتماعی باید در سرنوشت خود به صورت مستقیم دخالت داشته باشند. همه شهروند ایران و درجه یک هستند. شهروند درجه 2 در برنامه ما جایی ندارد. ایران برای همه است و همه برای ایران.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.