گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سفیر پیشین ایران در عمان مطرح کرد: رابطه‌ برجام و مشارکت در انتخابات

علی نجفی خوشرودی، سفیر پیشین ایران در عمان، به خبرنگار جماران گفت: حضور و مشارکت مردم نقش‌ بسیار مؤثری خواهد داشت در تقویت دستگاه دیپلماسی و کارگزاران دیپلماسی کشور و پیگیری منافع مردم‌ در مناطق مختلف دنیا و مسائل مختلفی که در سطح بین‌المللی با آنها مواجه هستیم.

سفیر پیشین ایران در عمان با تأکید بر اینکه سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است، گفت: سرمایه اجتماعی نظام و در واقع قدرت‌ نرم یا معنایی که از طریق انتخابات و حضور مردم‌ ایجاد می‌شود، به نظر من نقش بسیار مهمی دارد و تأمین مصالح مردم‌ و تقویت موقعیت مذاکراتی کارگزاران سیاست خارجی در رابطه با موضوعات مختلف و مقابله‌ با کشورهای مختلف را در پی خواهد داشت.

علی نجفی خوشرودی، در حاشیه حضور پای صندوق رأی چهاردهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری، در خصوص تأثیر مشارکت مردم در انتخابات روی قدرت‌ دستگاه دیپلماسی، به‌ خبرنگار جماران گفت: ما یک مثال معروف داریم که می‌گوید سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است. یعنی به نسبت‌ اینکه سیاست خارجی کشورها از سوی مردم‌ پشتیبانی شود،قطعا با استحکام بیشتری می‌تواند اهداف و منافع ملی کشور را دنبال کند.

سفیر پیشین ایران در عمان، افزود: حضور و مشارکت مردم نقش‌ بسیار مؤثری خواهد داشت در تقویت دستگاه دیپلماسی و کارگزاران دیپلماسی کشور و پیگیری منافع مردم‌ در مناطق مختلف دنیا و مسائل مختلفی که در سطح بین‌المللی با آنها مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: سرمایه اجتماعی نظام و در واقع قدرت‌ نرم یا معنایی که از طریق انتخابات و حضور مردم‌ ایجاد می‌شود، به نظر من نقش بسیار مهمی دارد و تأمین مصالح مردم‌ و تقویت موقعیت مذاکراتی کارگزاران سیاست خارجی در رابطه با موضوعات مختلف و مقابله‌ با کشورهای مختلف را در پی خواهد داشت.

نجفی خوشرودی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر مشارکت مردم در به نتیجه رسیدن مذاکرات نیز گفت: قطعا تأثیر مثبت و مؤثری دارد. به هر حال مردم‌ ما با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستند و بر اساس تصمیمی که در کشور گرفته شده، وارد مذاکره شدیم و نهایتا به توافق برجام منجر ش. ولی ترامپ از این توافق خارج شد.  البته ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عمان از سال‌ ۲۰۱۵ و دوره اخیر سعی کرد نقش مثبت و مؤثری را در مذاکرات ایران و غربی‌ها ایفا کند، افزود: به هر حال باید قبول کنیم که تحریم یکی از مسائل اصلی ما است؛ البته متوقف به تحریم نیستیم ولی دلیلی ندارد تلاش نکنیم برای‌ رفع تحریم‌ها و رسیدن به توافقی که آسایش مردم‌ را در پی داشته‌ باشد.

سفیر پیشین ایران در عمان افزود: به هر این موضوع از سوی برخی نامزدهای انتخابات رئیس جمهوری مورد تأکید قرار گرفت و من فکر می‌کنم استقبال مردم از انتخابات و حضور پای صندوق رأی گویای خیلی چیزها است. مردم‌ در عین اینکه عزت‌ می‌خواهند و امنیت را دوست دارند، نمی‌خواهند تحت‌ فشارها و تحریم‌ها باشند.پ و می‌خواهند شرایط بهتری را در این رابطه‌ داشته‌ باشند.

وی یادآور شد: تیم مذاکره کننده در گذشته پیگیر این مسأله بودند که به برجام منجر شد و از سوی مقام معظم رهبری هم مورد تأیید قرار گرفتند، نشان‌ دادند که این کار شدنی است و ما در عین حفظ عزت‌ و استحکام خودمان‌ و حفظ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی، می‌توانیم از فرصت‌های بین‌المللی بر اساس یک چهارچوب عزتمدارانه و معقول دنبال کنیم. این حق مردم‌ است که از این امکانات و فرصت‌ها بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.