چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) دوشنبه ۴ تیر 1403 با موضوع سیاست خارجی برگزار شد.

به گزارش جماران؛ چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) دوشنبه ۴ تیر 1403 با موضوع سیاست خارجی برگزار شد.

 

 

نماز جماعت نامزدهای ریاست‌جمهوری پیش از شروع مناظرۀ چهارم

 

 

ورود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به استودیو چهارمین مناظره

 

 

 

پزشکیان در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برجام مزیت دولت گذشته بود اما با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند و دعوا بر سر این است که به اسم شما نباشد و به اسم ما باشد.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - چهارم تیرماه - با حضور در چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع سیاسی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را با محوریت "ایران در جهان امروز" تشریح کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره ضمن تبریک عید غدیرخم به فرمایش حضرت علی (ع) و دستورالعمل هایی که به مالک نوشتند اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند آن بیشتر از همه باید دوست داشته باشیم که وسط حق را عمل کنیم. عدلی که فراگیر باشد همه را ببینیم و همه را پوشش دهد. آن چیزی که رضایت همه مردم را ببیند و آن چیزی است که الان در داخل مشکل داریم و بحث هایی که آقای قالیباف گفت زاییده نوع بی عدالتی هایی است که در سیستم شکل می گیرد.

پزشکیان اضافه کرد: عمود دین ، یک عمود دین به عنوان فرد است ، ستون دین عِده و عُده در مقابل دشمنان، همه مردم هستند و نه یک گروه و خواص، در ضمن بعد می فرمایند که خواص پرمدعا هستند نباید زیاد به آنها توجه کرد . پس بر این اساس باید به عموم مردم توجه کنیم بنابراین اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بین المللی خود را حل کنیم باید عموم مردم را راضی نگه داریم. ما اینجا مشکل داریم. 

وی درابطه با مسائل اقتصادی هم گفت: همین برجام مال همان دولتی است که برادران می گویند بد است و  از آن نقد می کنند و الان هم دنبال آن هستند که برجام را نهایی کنند. پس برجام مزیتی بود که دولت گذشته توانست انجام دهد اما با موانعی که ایجاد شد نگذاشتند، دعوا سر این است که به اسم من نباشد به اسم شما باشد و این اختلافی است که وجود دارد .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این اختلافات باعث شد که در مدتی که دولت برای حل برجام ورود کرد و داشت حل می شد و همه چیز جلو می رفت، اختلافات ما، مشکل ایجاد کرد و  روز به روز وضعیت ما بدتر شد و الان هم مردم می بینند که برجام در چه وضعیتی است.

پزشکیان بیان داشت: مزیت اقتصادی ما در کشور نفت، گاز و وضعیت ژئوپلتیکی است که در منطقه داریم و در منطقه می توانیم ترانزیت شرق به غرب باشیم و بیشترین مزیت را در گردشگری، نفت و گاز برای مردم و کشور به ارمغان بیاوریم. چرا نتوانستیم این کار را بکنیم؟ مساله خیلی روشن است چرا که ما هم با خودمان و هم با آنهایی که در همسایگی ما هستند دعوا داریم.

وی افزود: کاری که شهید رئیسی انجام دادند در این رابطه قابل قدردانی است. ایشان تلاش کردند که مشکل را با همسایگان حل کنند، تلاش کردند که برجام را نهایی کنند ولی داریم کاری می کنیم که در این روند باز به خاطر مشکلات داخلی آن اتفاق نیفتد.

ما باید FATF را نهایی کنیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی کشور و ارتباط مان با دنیا حل شود و رونق پیدا کند باید تحریم های ظالمانه را با روش های مختلف حل کنیم. ما باید FATF را یک روز نهایی کنیم. چرا که در این وضعیتی که هستیم گران می خریم و ارزان می فروشم. خیلی از پول ها و معاملات ما و توافق نامه هایی که انجام دادیم نمونه آن است. چرا توافق نامه ای که با چین انجام دادیم چرا چینی ها کاری نکردند و انجام نمی دهند.

پزشکیان یادآورشد: تا مشکل مان را در ارتباطات بین المللی حل نکنیم آنها هم برای ما کاری نمی کنند. با شعار دادن مشکل مملکت ما حل نمی شود. همان چین، عراق، روسیه اگر قرار باشد با ما مشکل را حل کنند باید ضوابط بین المللی درست کنیم. بریکس و شانگهای را درست کنیم. نوشتیم اما چرا آنها در رابطه با معاملات ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد دلار، ۱۳۰۰ میلیارد دلار ۲۰۰ ، ۳۰۰ میلیون دلار است. این معاملاتی که ما انجام می دهیم قابل قیاس نیست. 

وی اضافه کرد: سهم مان از بازار را با گفت وگویی که با همسایگان خواهیم داشت و با ایجاد وحدت و انسجام در داخل باید حل کنیم. من هیچ وقت نخواستم اینجا وارد بحث هایی شوم که دائم نقد می کنند گروه و جریان شما. همه کسانی که آمدن پیش من خودشان آمدند.

برای اینکه به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم

پزشکیان در بخش دوم مناظره امشب گفت: من یک اصولگرا هستم ولی برای این که به اصول برسیم باید اصلاحات انجام دهیم. من کاملا به اصلاحات و اصول حق و عدالت معتقدم. حق مردم و عدالت در تقسیم منابع دیده نشده است. برای این که همه مشارکت کنند، باید کشور را از این که یک دسته و جریان اداره کند بیرون بیاوریم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه غیر ممکن است که مملکت توسط یک دسته و جناح و گروه اداره شود، اظهار کرد: تا مشکلات داخلی را حل نکنیم این حرف ها قابل اجرا نیست. چه کسی از سفارت انگلستان بالا رفت و آن جا را بست؟ اصلاح طلبان این کار را کردند؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد و داخلش نماز خواند و در روزنامه هایشان گفتند دستاورد بزرگی بود. آن کار باعث شد که همه سفارت خانه ها را جمع کنند و بروند و ارتباط شان با ایران را کاهش دهند.

پزشکیان بیان داشت: همان آدم هایی که از سفارت خانه بالا رفتند در پست های دولتی هستند. چرا جلوی این ها را نگرفتند؟ ما نمی خواهیم آن گروه موفق باشد و می خواهیم بگوییم خودمان این کار را کردیم. چه کسی این روند را ایجاد کرده که بچه‌ها و دانشجویان از کشور خارج می شوند؟ 

نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می‌دانم

وی ادامه داد: من از روزی که ثبت نام کردم گفتم سیاست های کلی مقام معظم رهبری را پیگیری می کنم. الان می توانم بگویم قبول ندارم؟ بنده نجات کشور را در سیاست‌های کلی نظام می دانم. مگر نمی‌گفتند پول گوشت و مرغ به برجام ربطی ندارد؟ مگر نمی‌گفتند دلار گران نمی‌شود؟ چطور گوشت ۷۰۰ هزار تومان و مرغ ۱۰۰ هزار تومان شد. ما که می گفتیم ربطی به برجام ندارد. می‌گفتیم اگر برجام نباشد و اف ای تی اف نباشد مشکلات داخلی را ما حل می کنیم. چرا حل نکردیم؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که ما باید اختلافات را حل کنیم، بیان کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند در خانه‌هایتان مخفی شوید و اول اختلافات را حل کنید. هر دو گروه می‌گویند شما نتوانستید. در مجلس قرار بود تورم را درست کنیم. چرا نتوانستیم؟ حرف زدن که هزینه ندارد. باید مشکلات داخلی‌مان را حل کنیم. باید ارتباط مان را با کشورهای منطقه و برجام و اف ای تی اف را حل کنیم. شهید رئیسی دنبال این بود که برجام را حل کند. باید اختلاف داخلی را حل کنیم. وگرنه به همدیگر طعنه بزنیم فایده‌ای ندارد. 

پزشکیان افزود: معتقدم اگر سیاست های مقام معظم رهبری را اجرا می کردیم و به کارشناسان احترام می گذاشتیم و حذف‌شان نمی کردیم، در کنار نخبگان قادریم مشکل ممکلت را حل کنیم. ولی مدام می خواهیم همدیگر را محکوم کنیم.

مشکلات تحریم به این سادگی حل نمی‌شود

وی در بخش سوم این مناظره اظهار داشت: آنچه که از اول گفتم کار را باید با کارشناسان حل کرد و به شدت معتقدم با کارشناسی باید جلو برد، تا مشکلاتی که الان وجود دارد با این نگاه نرویم، مشکلات تحریم را هم به این سادگی نمی توانیم حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بحثی که آقای زاکانی کردند من گفتم سوادش را ندارم، مشکل این است که آنها هم سوادش را نداشتند اما می گفتند ما کارشناسیم و من می گفتم که کارشناس نیستم. بعد از آنها سوال کردم روش ارزیابی شما چیست و چگونه می خواهید تحقیق کنید همین برادرمان گفت روش یعنی چه؟ هر موضوعی را بخواهیم از نظر علمی بررسی کنید روش دارد. اگر آنها آن راه را رفتند و صد نفر دیگر از آن راه بروند باید به آن نتیجه برسند.

پزشکیان یادآورشد: با نگاه خودشان چیزی را نوشتند که الان کاری به آن ندارم. برادرمان آقای جلیلی در جلسه بود داشت بحث می کرد من گفتم این برجام را نپذیریم اقدام بعدی ما برای مساله چیست یعنی نپذیرفتیم راه حل بعدی چیست، گفتند نقشه نداریم، الان به خاطر همین روندی که گیر کردیم هزاران میلیارد دلار و تومان داریم ضرر می کنیم و بعد اینجا به یکی گیر می دهیم که این گونه است. در زمینه نفت، گاز و معاملات ، روزانه چندین هزار میلیارد دلار به خاطر این تصمیمات ضرر می دهم.

وی اضافه کرد: من می فهمم که نمی فهمم، مشکل این است که یک عده فکر می کنند که عقل کل هستند و همه چیز را می فهمند. من در دوره تحصیل همه مراتب را با نمره خوب بالا آمدم و در امتحانات نفر دوم کشور شدم این گونه نیست که بی سواد باشم چون می فهمم که می گویم کارشناس باید نظر بدهد. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مشکلات سیاسی و امنیتی را آن کارشناسان می توانند حل کنند، کجا دوره دیده اند آنها، چقدر دوره دیده اند و چند مشکل را حل کردند که اینها الان برای مملکت می خواهند نسخه بنویسند و می گویند نسخه داریم، هر برنامه روش دارد، هر برنامه ای با کارشناسان قابل حل است.

پزشکیان اظهار داشت: ما می گوییم برجام بد است. اولا اعلام کنند که برجام چون بد است ادامه نخواهیم داد، بگویند چه راهی می خواهند بروند. دوم اگر برجام بد بود چرا  ترامپ می گفت آتش می زنم، نتانیاهو می گفت بدترین کاری است که انجام گرفته است. کشورهایی که با ما مساله داشتند تلاش می کردند که برجام پاره کنند. در مجلس همین برادران برجام را آتش زدند، چه فرقی بین آنها وجود دارد، آنها می گویند باید آتش بزنند اینها هم می گویند باید آتش بزنند، الان هم بگویند برجام را نمی پذیریم، وقتی می گویند بررسی کردیم برجام بد است، آدمی که کارشناس نیست بررسی کرده است بگویند قبول ندارند به مردم بگویند در این زمینه چه کار می خواهند انجام دهند. 

وی عنوان کرد: در ضمن بگویند از دیوار سفارتخانه ها چه کسانی بالا رفتند و این معضل را برای جامعه در دید جهانی ایجاد کرد و الان وضعیت ترانزیت ما نسبت به کشورهای اروپایی و جاهای دیگر در چه وضعیتی است اصلا ما را قبول ندارند. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید بپذیریم کارشناسان تصمیم بگیرند. کارشناسان در این زمینه شاید چند تا غلط بگیرند، اصلا کارشناسان باید بگوید این کار درست است یا غلط است. باید اجماع کارشناسان شکل بگیرد نه یک عده آدم هایی که کارشناس رشته نیستند و اصلا سوادش را ندارند و توهم دانایی به آنها دست بدهد مگر این گونه می شود. 

پزشکیان افزود: من استاد تمام دانشگاه هستم و به پیر و پیغمبر می فهمم درباره آن چیزهایی که باید حرف نزنم. ولی آنها می گویند نه، ما بلد بودیم و این هم راهش است  همین می شود. این بلا را سر مملکت چه کسی آورده است به خاطر تصمیماتی که از طریق کارکارشناسی نشده، اتفاق افتاده است.

وی گفت: من در رابطه با برجام هم گفتم و پشت این تریبون اعلام می کنم رهبر معظم انقلاب به مجلس داده بود که نظر دهید ما نظرمان را گفتیم و رهبری هر تصمیمی بگیرد ما اطاعت می کنیم. وقتی می گویند نظر بدهید نظر خودم را صادقانه می گویم نه آنچه که در ذهن من تصور می کنم که رهبری نظرش این نیست و این است. از من نظر خواسته نظر من این است. ما باید برجام را حل می کردیم پیگیری می کردیم مزایا و معایبی داشت. کسی نگفت که حتما مزایا است ولی اینگونه که آتش بزنیم و این کار را با سفارتخانه ها بکنیم و بعد اینجا بگوییم ما می خواهیم با دنیا این کار را درست کنیم، و الان واقعیت همین است که شده. 

پزشکیان یادآورشد: برجام را حل نکنیم حرف های دیگر به نظر من فقط حرف است که می زنیم. سفره و مشکل مردم را که نمی بینیم از طرف خودمان دستور می دهیم. ما هم هیچ مشکلی برای خودمان و خانواده و فرزندانمان نداریم، وضعیت همه ما خوب است مردم هر گرفتاری دارند ما داریم انقلاب می کنیم.

اگر برجام و FATF  را نپذیریم، مشکلات حل نمی‌شود

پزشکیان در بخش چهارم این مناظره اظهار داشت: ما اگر برجام را  نپذیریم و نخواهیم حل کنیم و اگر اف ای تی اف را نپذیریم مشکل حل نمی شود.  باید انسجام داخلی را در خود ایجاد کنیم. مردم سرمایه ما هستند و باید به این مردم آشتی کنیم. الان مردم با ما مشکل دارند. هر تعریفی می خواهند بکند که تقصیر با چه کسی است، مردم الان مشکل دارند و این نگاه است که باعث این اتفاق شده است. 

وی اضافه کرد: در رابطه با همین بحث ها  از اتاق بازرگانی سوال کنید آیا برجام و اف ای تی اف را بد یا خوب می دانند. عده ای به اسم کارشناس نشستند آنها را توجیه کردند این یک بحث دیگر است. بروند اتاق بازرگانی صحبت کنند ببینید چه بلایی سر تولید کنندگان و سرمایه گذاران ما آمده است. اینها در جلسات به ما می گفتند با این روند نمی توانیم ادامه دهیم حالا می گویند ما ادامه می دهیم. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: ما در دنیا در نفت و گاز جمعا اول هستیم زمستان گاز نداریم به مردم بدهیم و تابستان برقشان را قطع می کنیم. کارخانه ها هم اینگونه است اینها که داخلی است چرا این کارها را نکردیم. بفرمایید در میادین مشترک چقدر ضرر می کنیم. نمی دانیم کرسنت یا هر چیزی که اینها می گویند. قطر، عمان، امارات، کویت در میادین مشترک سهم خود را می برند و ما اصلا عین خیالمان نیست و از این طرف هم خودمان می گوییم فلان شرکت ها می خواستند ما را فلان کنند.

پزشکیان ادامه داد: ما سرمایه مان را داریم از دست می دهیم، بازارهای منابع نفتی و گازی را از دست دادیم. بگویند اگر برجام را نپذیرفتند برنامه شان چیست. در ضمن  وفاق داخلی را چگونه می خواهند درست کنند چرا که باهم دعوا داریم. البته با کسانی دعوا داریم که رهبر معظم انقلاب می گفتند  صادق ترین، شجاع ترین، سالم ترین آدم ها اینها هستند که اینها می گویند خائن هستند. بعد چیزی را دارند رد می کنند که ما صادق هستیم که ترامپ و نتانیاهو هم همین را می گفتند.

وی اضافه کرد: یعنی هر کاری باید بکنیم که برجام به نتیجه نرسد. اینها هم می گویند ما نگذاشتیم به نتیجه برسد،  فرق اینها و آنها چیست ؟ آنها می خواستند نشود اینها هم می خواستند نشود. اشکال ندارد نشود، برنامه بعدی برای حل مشکلات مردم چیست؟ اختلاف داخلی را که داریم با هم دعوا می کنیم، با سرمایه گذاران مشکل داریم با این حرف ها که مشکلی حل نمی شود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اینکه آنها چه می گویند صدا و سیما بروند مصاحبه کنند ببینند این تئوری که آنها می گویند قبول دارند، این که می گوییم فرصت زیاد است، فرصت را تولید کنندگان و سرمایه گذاران باید خلق کنند در حالی که سرمایه گذاران دارند سرمایه را کشور خارج می کنند . وقتی پای صحبت آنها می نشینم ناراحت هستند به خاطر این که گران می خرند و ارزان می فروشند و یک زمانی هم پولشان گم می شود. 

پزشکیان تصریح کرد: حالا اینها بگویند ما می خواهیم یک مدینه فاضله درست کنیم، مدینه فاضله در تئوری می شود درست کرد در عمل این است که  زندگی مردم دارد نابود می شود. پول کرایه خانه ندارند. زن بیوه به من می گوید من پول ندارم خانه کرایه کنم بگویید چکار کنم چه حرفی به آنها بگوییم. چه کسی این کار را کرده است. حالا اینها می گویند تقصیر برای آنها است ، تقصیر برای آنها ، بخواهیم درست کنیم قدم اول باید وحدت و انسجام داخلی را درست کنیم.  دست از دعواها و متهم کردن و خائن جلوه دادن ها برداریم.

وی افزود: دوم قدرت دفاعی ما باعث افتخار ما است. قدرت بازدارندگی این کشور ، کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار جامعه است.  یکی از عللی که آنها نمی توانند به ما طمع کنند به خاطر این قدرت بازدارندگی و قدرت موشک و پهپاد ما است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: اگر وحدت و انسجام را نداشته باشیم امکان این که بتوانیم جامعه را اداره کنیم نیست . باید تمایل ما به این مردم باشد. این آدم هایی که اینها می گویند بد هستند، بد، از مردم بپرسید چرا ما را قبول ندارند و چرا نخبه ها از کشور خارج می شوند. به خاطر رفتار حاکمانه ما، به خاطر امر و نهی هایی که می کنیم. به خاطر این که ما تصور می کنیم عقل کل هستیم و در همه چیز نقشه داریم و آنها حالیشان نیست و ما باید برای آنها نقشه بنویسیم. نگو من امیرم دستور خواهم داد اینها اطاعت کنند، به محاکمه می کشم و روزگارشان را سیاه می کنم.

 

فرونشاندن موج مهاجرت و ایجاد زمینه بازگشت ایرانیان به وطن از اهداف سیاست خارجی دولت من است

پزشکیان در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: من الان فرصت جواب دادن ندارم، ۴ نفر در مقابل یک نفر و ۵ دقیقه در مقابل ۲۰ دقیقه جای بحث دارد. امیدوارم این برادران تا آخر بمانند که اشکال هم نداشته باشد.

وی اظهار داشت: مردم عزیز ایران، مبنای سیاست خارجی من همان سه اصل حکمت، عزت و مصلحت است. اما درک من از اصول سه گانه با سایر نامزدها متفاوت است. من حکمت و مصلحت را وسیله ای برای رسیدن به عزت می دانم و عزت را در بهبود زندگی شما جستجو می کنم. در یک کلام ، من سیاست خارجی را یعنی هم ارتقای جایگاه، امنیت و اقتدار ایران در جهان و هم تامین رفاه و آسایش برای تک تک ایرانیان می دانم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: من سیاست خارجی را وسیله ای برای ایجاد فرصت برای داخل کشور، متوقف کردن موج مهاجرت و ایجاد شوق ماندن و ساختن در دل جوانان کشور می دانم. من می خواهم پدران و مادران ایرانی هر نوروز در کنار فرزندان و نوه هایشان به دور سفره هفت سین بنشینند خاطرات شیرین بسازند نه این که از پشت پنجره سرد تبلت ها و موبایل هایشان دستی از سوی آب ها تکان دهند و سپس در سکوت، تنهایی و دلتنگی باقی عمر خود را دنبال کنند.

پزشکیان یادآورشد: یکی از اهداف سیاست خارجی دولت من، فرو نشاندن موج مهاجرت و فراهم کردن زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور به وطن خواهد بود. من سیاست خارجی را برای ایجاد ثبات، آرامش روانی برای تک تک مردم ایران می خواهم و تلاش خواهم کرد که ایرانیان به دور از اضطراب و عدم اطمینان از فردایشان بتوانند برای زندگی خود برنامه ریزی کنند. 

وی ادامه داد: من سیاست خارجی را ابزاری برای بلندآوازه کردن نام ایران و پاسداری از منزلت ایرانی و تمدن کهن و قدیمی ایران در جهان می دانم. حرف برای گفتن زیاد دارم. ما از دل تاریخ و آیین و فرهنگ مان تجربه ها و حکمت های بی شماری برای کمک به درمان دردهای انسان داریم. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من سیاست خارجی را ابزاری برای شناساندن فرهنگ غنی ایرانی، ارزش های بشردوستانه ایرانی و اسلامی و جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی می دانم. من می خواهم ایرانی بودن چه برای ایرانیان داخل و ایرانیان خارج از کشور یک امتیاز باشد. من سیاست خارجی را مهمترین وسیله برای بهبود روابط با کشورها، عادی سازی روابط اقتصادی و تجاری با جهان از طریق رفع تحریم ها و احیای صنعت پرسود گردشگری و بهبود فضای سرمایه گذاری و کسب و کار می دانم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: دستگاه سیاست خارجی دولت من برای ارتقای سطح فناوری ، افزایش تبادلات علمی با جهان و بهره برداری از آخرین دستاوردهای بشر تمام ظرفیت های خود را فعال می کند. من سیاست خارجی را برای ایجاد یک منطقه قوی، تحکیم برادری با کشورهای همسایه می خواهم. من می خواهم کشورهای همسایه ثروت و منابع خود را به جای مهار یکدیگر صرف آبادانی و توسعه غرب آسیا برای نسل های آینده خود کنند. من به کشورهای همسایه به چشم فرصت نگاه خواهم کرد.  

وی اضافه کرد: سیاست خارجی دولت من در مورد مردم مظلوم منطقه براساس ارزش های برخاسته از فرهنگ ایرانی و آموزه های امیرالمومنین (ع) خواهد بود. مظهری که به ما می آموزد که انسان ها یا با تو در دین برادرند یا در خلقت و آفرینش با تو برابر و فرهنگی که به ما یاد می دهد که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار دگرعضو ها را نماند قرار، تو که از محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: با غصب و اشغالگری سرزمین دیگری هرگز کنار نمی آیم، نسل کشی و نژادپرستی را بر نمی تابم. من مصمم هستم با یک سیاست خارجی تعامل گرا و عزت مند هزینه مردم را کاهش دهم. من اجازه نمی دهم با شعارهای دهن پرکن جیب مردم خالی شود. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: قلب من با قلب ایرانیان می تپد، من هزاران قلب را جراحی کرده ام امروز قلب ایران مادر همه ما ایرانیان آزرده و مجروح است. من پزشک قلب هستم آرامش بخش قلب آزرده شما خواهم شد. ای مردم دوست داشتنی من تانک و نقطه زن نیستم. من غلط انداز و لاف زن نیستم. من خاک پای شما عزیزان مسعود پزشکیان هستم.

 

قالیباف در چهارمین مناطره انتخاباتی چه گفت؟

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما حتما مذاکره می‌کنیم و حتما به توافق می‌رسیم، البته توافقی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی که منافع اقتصادی برای کشور و مردم داشته باشد.

محمدباقرقالیباف شامگاه دوشنبه -چهارم تیرماه- در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع «سیاسی» گفت: باور شهید سلیمانی باورش این بود که فرصت های در دل تهدیدات است، تهدیدها هر چه برزگتر باشد، فرصت ها هم بزرگتر خواهد بود.

پرونده‌های باز و نیمه باز بین‌المللی را می‌بندیم

قالیباف گفت: اولویت من در دولت چهاردهم در سیاست خارجی دیپلماسی و سیاست‌های مصوب نظام است، ده‌ها پرونده باز و نیمه باز داریم، اولویت ما به سمت بستن پرونده هاست در این راه مهمترین موضوع اجماع و وحدت در سطح ملی است.

وی تاکید کرد: ما حتما مذاکره می کنیم و حتما به توافق می رسیم البته توافقی در چارچوب سیاست های ابلاغی در توافقی که منافع اقتصادی داشته باشد گام به گام اقدام در مقابل اقدام پیش خواهد رفت.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: سیاست داخلی امتداد سیاست خارجی و بالعکس است؛ در حوزه مذاکره، ما حتما مذاکره می کنیم همان طور که شهید رئییس آن را دنبال کرد و حتما به توافق می رسیم، البته توافقی که در چارچوب سیاست های کلان است و قانون اقدام راهبردی باشد.

ستاد پزشکیان کمتر به اجماع و وحدت ملی تاکید دارد

قالیباف با بیان اینکه هر توافقی که در آن انتفاع سیاسی باشد، گام به گام دنبال خواهد شد، تصریح کرد: همچنین در کنار آن در حوزه داخلی خنثی سازی تحریم بر اساس پنج فوریتی که به آن اشاره کرده بودم، دنبال خواهیم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مسعود پزشکیان دیگر نامزد حاضر در این مناظره، اجماع و وحدت را قبول دارند، یادآور شد: اما این روزها می‌بینیم که ستاد و مشاوران او نکاتی را مطرح می‌کنند که کمی احساس نگرانی داریم و در گفته‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و ‌نشست‌های آنها نشان می‌دهد کمتر به اجماع تاکید دارند و این موضوع سبب تنش مردم با مردم یا تنش بین مجموعه دستگاه‌ها با هم دیده شود، ثمره این تنش گم شدن صدای مردم خواهد بود تا صدای مردم شنیده نشود و به مشکلات مردم و کشور توجه نشود.

دغدغه ما حل مشکلات مردم با اولویت اقتصادی است

قالیباف با بیان اینکه مشاور پزشکیان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم را مانع لغو تحریم می‌داند، گفت: اگر این قانون را مانع می‌داند، چگونه می‌خواهند برای لغو تحریم‌ها اقدام کنند. در حالی که رهبر معظم انقلاب فرمودند این قانون مبنای کار و تعیین تکلیف است و ستاد ایشان این تضاد و دوگانه را چگونه می‌خواهند دنبال کنند و پیش ببرند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر در این زمان چنین بحث‌هایی مطرح شود، قطعا در آینده یک بهانه خواهد شد که بگویند نگذاشتند، ندیدند و حتی در این روزها ستاد ایشان مطرح کردند که نگذاشتن واکسن (کرونا) وارد شود؛ چنین رویه‌ای سبب خسته کردن مردم و عقب‌گرد کشور به دهه نود خواهد شد، عنوان کرد: دهه ۹۰ دهه تلخی بود و در این حوزه‌ها نیازمند اجماع هستیم و باید در اینجا به همه مردم قول دهیم دغدغه ما حل مشکلات مردم با اولویت اقتصادی است.

مذاکرات باید حساب شده انجام شود

قالیباف بعد از سخنان پزشکیان گفت: بنده متوجه نشدم که آقای پزشکیان و ستاد ایشان چگونه می‌خواهند بدون قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برای رفع تحریم‌ها امور لازم را انجام دهند. چرا که قانون اقدام راهبردی را مانع می‌دادند و درباره سیاست‌های کلان به صورت رسمی گفتند که آن قبول ندارند، باید این موضوع را روشن کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه مذاکره را قبول دارد و این موضوع را پیگیری می کند، توضیح داد: بند (۶) قانون اقدام راهبردی این فرصت را به ما می‌دهد که قدم به قدم کار را پیش ببرم و اقدام متقابل انجام دهیم. یعنی پروتکل الحاقی را که با قانون اقدام راهبردی متوقف شد، آن در برابر آزادسازی نفت می‌توانیم دوباره برقرار کنیم.

وی توضیح داد: یک اقدام آنها انجام می‌دهند و یک اقدام ما انجام می‌دهیم. مثلا غنی‌سازی ۶۰ درصد را بر اساس اقدام راهبردی پیش بردیم و اگر آنها بنا دارند برخی موارد از جمله امور بانک مرکزی، بیمه و غیره را آزاد کنند، قطعا ما هم به توافقات قبلی برخواهیم گشت و پایاپای این کار را انجام خواهیم داد.

قالیباف ادامه داد: وقتی ما با دشمنی مواجهه هستیم، وقتی رفتار ترامپ را پیش از این دیدیم، باید حساب شده مذاکرات را انجام دهیم؛ مطمئن هستم در حوزه رفع تحریم این موضوع به صورت جدی دنبال خواهد شد.

۲۴ میلیارد دلار پرونده‌های باز اقتصادی با کشورهای نوظهور داریم

قالیباف با بیان اینکه در حوزه خنثی سازی تحریم فرصت‌هایی بسیار ارزشمندی وجود دارد، تصریح کرد: ظرفیت شانگاهی، اوراسیا و بریکس از جمله این ظرفیت‌ها است و در همین بریکس ۲۴ میلیارد دلار پرونده باز و متوقف در قراردادهایی که بین کشورهای نوظهور انجام شده داریم که همه این کشورها هم مخالف آمریکا هستند و می‌توانند با ایران اسلامی کار کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این شرایط نشان می‌دهد در داخل کشور انسجام و وحدت رویه لازم را نداریم و اختلاف بین دستگاه‌ها و حتی اختلاف در داخل یک دستگاه در این حوزه وجود دارد.

قالیباف با اشاره به طرح پنج ماده‌ای خود گفت: در مناظره سیاسی قبل به این موضوع اشاره کردم که دیگر کشورها ایران ما را در حوزه ترانزیت هوایی دور می‌زنند و همه پروازها از سایر کشورها از اطراف ایران انجام می‌شود و ما از یک درآمد بزرگ در این حوزه محروم هستیم که این موضوع در کمتر از یک سال قابل انجام است.

وی با نمایش نقشه‌ای مسیر پروازها هوایی از آسمان اطراف ایران توضیح داد: از جنوب ایران و از هند به سمت اروپا و از مسیرعربستان پروازها انجام می‌شود و سایر مسیرها نیز به همین شکل است که نشان می‌دهد به رغم بزرگترین موقعیت ژئوپلیتیکی که ایران دارد، درآمد اقتصادی ما را از بین بردند.

چابهار پایتخت دوم اقتصادی کشور خواهد شد

قالیباف با ارائه پیشنهاد خود در طرح ۱۴۱۴ اظهار داشت: در این طرح چابهار پایتخت دوم اقتصادی کشور خواهد شد. اما متاسفانه به دلیل سیاست های غلط یا هماهنگی های غلط و عدم توافقات اساسی در اجرای سیاست ها، از این ظرفیت استفاده نشده که نشان دهنده ضعف مدیریت است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد راه آهن‌های احداثی کشور هیچ منفعت اقتصادی برای کشور ندارد، گفت: حتی به اندازه هزینه خودش هم درآمد ندارد و اگر در حوزه راه آهن را در مسیر سیاست‌هایی که تعریف کردم، انجام داده بودیم، امروز شرایط کشور بهتر بود.

قالیباف اضافه کرد: چندین سال است که صحبت از سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری، ۸۰ میلیون دلاری در چابهار می شود، در حالی که ۲۴ میلیون دلار بدون اینکه مشکل اف ای تی اف (FATF) یا تحریم هسته‌ای آمریکا را داشته باشیم، می توانیم انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در چنین مواقعی است که مدیریت قوی و تصمیم درست می تواند در این حوزه سبب موفقیت ما شود و در برنامه هفتم توسعه ادامه کار عظیم برای درآمد دائمی برای کشور فراهم خواهیم کرد.

 

شهید سلیمانی دنبال دوقطبی سازی مانند میدان و دیپلماسی نبود

قالیباف درباره راهکارهایی که وی برای مقابله با چالش‌ها در سیاست خارجی انجام خواهد داد، تصریح کرد: با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها برخی از مسائل را نگوییم و در محلی دیگر این صحبت‌ها انجام شود. البته مواردی که مطرح کردم به این دلیل بود که این موضوعات در چند روز گذشته بین مردم مطرح بود و جز ناامیدی چیزی دیگر ندارد و مردم در این باره می‌گویند هنوز به قدرت نرسیدند دعوا می‌کنند ولی ما در سفرهای خود شاهد مشکلات و سختی‌ها هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه شهید سلیمانی الگوی همه مسئولان و مردم است، توضیح داد: شهید سیلمانی درباره رفع تحریم، خنثی‌سازی تحریم، قدرت منطقه‌ای و فرصت و تهدیدات برای همه ما الگو و درس است. در ۲۰ سالی که ایشان در مسئولیت نیروی قدس بودند، از نزدیک با ایشان همکاری داشتم و موضوعات را دنبال می‌کردم.

وی درباره ویژگی‌های شهید سلیمانی اظهار داشت: شهید سلیمانی به دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و اصلا بحثی درباره میدان و دپیلماسی نداشت. بلکه حاج قاسم وسط میدان با همان فردی که مبارزه می‌کرد و با وی می‌جنگید، مذاکره هم می‌کرد. یعنی دیپلماسی و میدان یک ابزار است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: وقتی می‌گویم که مذاکره همان مبارزه و مبارزه همان مذاکره است، یعنی همان الگوی حاج قاسم، و الگوی انقلابی‌گری و الگوی نظام جمهوری اسلامی مدنظر است و قدرت امروز کشور برخواسته از این الگو است.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی قدرت حل مساله داشت، عنوان کرد: شهید سلیمانی مساله را از حالتی به حالتی دیگر تبدیل نمی‌کرد و انرژی نبود که از حالتی به حالتی دیگر تبدیل شود و موضوع را استحاله نکرده و مانند آشغال زیر فرش مخفی نمی‌کرد. بلکه حاج قاسم قدرت حل مساله را داشت.

تمام تلاشم در جلسات گذشته اجماع سازی بود

قالیباف با بیان اینکه امروز افزایش عزت کشور و خدمت به مردم فراموش شده است، یادآور شد: قدرت شهید سلمیانی در اجماع سازی بود و در جلسات مختلفی که در روزهای گذشته داشتم، فقط برای اجماع سازی حرکت کردیم و در شبانه روز سه ساعت هم استراحت نداشتیم.

وی ادامه داد: وقتی یادداشت‌های مطرح شده در جلسات را می‌دیدم، به نظر می‌رسید که خاطرات یک سال یک نفر است و در حقیقت این جلسات و نشست‌ها نشانه اجماع سازی است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: وقتی صحبت از قدرت می‌شود، در یک جا گفته می‌شود روی موشک ننویسید الموت لاسرائیل تا سبب تحریم نشود و در جای دیگر عملیات وعده صادق محقق می‌شود که فرصت‌های اقتصادی زیادی برای کشور فراهم کرد.

هژمونی آمریکا را بهم زدیم

قالیباف موفقیت در کشور را در گرو توجه به دو بال دانست و گفت: یک بال امنیت و بال دیگر اقتصاد است و در حوزه امنیت با همکاری همسایگان و کشورهای اسلامی، جلوی دخالت آمریکا را گرفتیم و هژمونی او را بهم زدیم و از فرصت اقتصادی آن هم باید استفاده کنیم.

وی با اشاره به طرح ۱۴۱۴ خود تصریح کرد: یعنی اگر ترانزیت شمال به جنوب یا شرق به غرب، مسائل مربوط به فناوری و گردشگری را مورد توجه قرار دهیم، سبب ایجاد فرصت‌های ارزشمند و کارایی کشور خواهد شد و همانطور که اشاره کردم ۲۴ میلیارد دلار درآمد و فرصت برای کشور وجود دارد که سبب امنیت خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رفع تحریم‌ها را با همین نگاه و توجه به بند (۶) قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم می‌توانیم انجام دهیم و در رشد اقتصادی هم باید سرمایه گذاری را تضمین کنیم. از طرفی ارز و طلا امروز در اختیار مردم در بانک‌ها است و باید امنیت و اجماع لازم را در این حوزه برای مردم ایجاد کنیم تا آنها متوجه شوند ما دلسوز آنها هستیم.

تحمل مردم در مشکلات سرآمده است

قالیباف با بیان اینکه مردم در بدست آوردن حداقل‌های زندگی دچار مشکلاتی هستند، اظهارداشت: در تمام دورانی که در سمت‌های مختلف مسوولیت داشتم، همیشه دغدغه مند مردم در مسائل مختلف بودم و کار را برای آنها باید انجام داد. چرا که ذینفع نهایی مردم عزیزهستند.

وی ادامه داد: مردم ما در شرایطی هستند که تحمل آنها سرآمده و باید به گونه‌ای عمل کنیم که مشکلات آنها در مدت زمان کوتاه حل و فصل شود.

باید فاصله بین تورم با دریافتی حقوق بگیران جبران شود

قالیباف نخستین اقدام خود برای رفع مشکلات مردم را ایجاد سپرحمایتی عنوان کرد و گفت: به ویژه در طرح پنج فوریتی که به آن اشاره کرده بودم، برای آنهایی که حقوق بگیر هستند ولی تورم بیش از درآمد آنهاست، باید فاصله بین تورم و حقوق آنها جبران شود. یعنی اگر حقوق ۲۰ درصد افزایش دارد و تورم ۳۰ درصد است، باید حتما در روش‌های دیگر ۱۰ درصد به این ۲۰ درصد اضافه شود، در غیر این صورت سفرها کوچکتر خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: چنین شرایطی برای همه افراد از جمله کارگران، کشاورزان، کارمندان، مددجویان کمیته امداد خمینی(ره)، بهزیستی، بازنشستگان وغیره که حقوق ثابت دارند، در نظر گرفته خواهد شد و وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم.

اعطای اقلام اساسی برقی برای جهیزیه و مواد دارای کالری قابل تحقق است

قالیباف محقق شدن وعده‌های داده شده را در گرو آگاهی و داشتن کارنامه و عملکرد عنوان کرد و گفت: ۱۷.۵ درصد سرمایه‌های داخلی کشور اتلاف می‌شوند در حالی که با دقت در این موضوعات بدون ایجاد مشکلات جدید و دامن زدن به تورم، می توانیم تورم را مهار و کنترل کنیم.

وی درباره برنامه های خود برای کمک به مردم در حوزه‌های کالاهای اساسی و برقی عنوان کرد: در این حوزه حتما باید بیش از ۲ هزار کالری در روز نیازهای مردم تامین شود و در بخش جهیزیه نیز چندین قلم جهیزیه برای خانواده ها در نظر گرفتیم و امکان تحقق این وعده‌ها وجود دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حوزه سلامت را از مسائل بسیار مهم برای مردم برشمرد و اظهار داشت: همین مردم که در معیشت خود دچار مشکل هستند، بدون شک اگر فرزند آنها دچار بیماری شود، همان درآمد اندک را برای فرزند بیمار خود هزینه می‌کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که سرانه ۸ تا ۹ میلیون به ازای هر نفر برای سلامت پرداخت می‌کنیم. ولی با مدیریت بهتر و با توجه منابعی که داریم، می‌توانیم از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم و این کار از همان سال اول دولت چهاردهم، اگر توفیق خدمت داشته باشم اجرایی خواهم کرد و سابقه من ضامن اجرای این وعده است.

۲۰۰ متر زمین با کاربری مسکونی برای دغدغه مسکن قابل واگذاری است

قالیباف در ادامه به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: در برخی از ساخت و سازها، وام دریافت کردند ولی قسط وام آنها سررسیده ولی هنوزخانه را تحویل نگرفتند و خانه اجاره‌ای فعلی هم با افزایش اجاره مواجه شده که شرایط برای آنها سخت شده است. اما به صورت روشن گفتیم هر فردی که خانه ندارد، ۲۰۰ مترزمین با کاربری مسکونی به وی اعطا خواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد، دست اندازهای مختلف مقابل مردم نخواهیم گذاشت. چرا که سرمایه گذار با قرارداد ۶۰ – ۴۰ ساخت و ساز را انجام خواهد داد و نیاز به دریافت وام نیست. با توجه به تجربه‌ ۱۲ ساله‌ام در شهرداری تهران که در ساخت و سازهای متعددی داشتیم، این کار در بیش از ۸۰ درصد شهرها و تمام روستاها شدنی است.

امکان واردات خودرو سنگین و سبک وجود دارد

قالیباف با اشاره به مشکلات حوزه خودرو اظهار داشت: در خودروهای سنگین و سبک دچار مشکل هستیم. چرا که صنعت خودرو ازما رانت می‌گیرد ولی نتوانسته ما را خودروساز کند. در حالی که حتما باید واردات خودرو سنگین و سبک را انجام دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سهم قابل توجهی از خودورهای سنگین را اسقاطی دانست و گفت: مجلس موضوع واردات خودرو را تصویب کرده است که اجرای این قانون سبب رفع مشکلات ترانزیتی، اقتصادی و دغدغه‌های رانندگان خواهد شد.

ستاد پزشکیان یعنی بازگشت به دهه تلخ ۹۰

قالیباف در جمع بندی سخنان خود که در بخش پایانی این مناظره مطرح شد، عنوان کرد: برای همه ما مشخص شد که ستاد آقای پزشکیان، همان ستاد آقای روحانی است. این بدان معنا است که به یک دهه قبل برگردیم. یعنی به تنش‌های بین قوا، رشد زیر یک درصد و نقدینگی ۲۶ درصد برگردیم. یعنی به اختلافات بین مردم و تنش‌ها با رهبری و برخی از موضوعات، شکاف بین مردم و دولت و اخلال در حکمرانی کشور برگردیم. اما آیا واقعا امروز سزاوار بازگشت به این مسیر هستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: آنچه ما در چند روز گذشته از ستاد ایشان دیدیم، شاهد این موضوع است در حالی که این گذشته تلخ را در کشور تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه مردم تصمیمی خواهند گرفت تا رو به جلو حرکت کنیم، گفت: باید رویای یک ایران بزرگ را بسازیم و همان طور که در حوزه دفاعی همه حسرت این موضوع را دارند، در حوزه اقتصادی هم باید اینگونه کار را انجام دهیم. اما اگر در این موضوعات مسیر دیگری را طی کنیم به معنای نداشتن دغدغه مردم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید مسیری را طی کرد که کشور دچار مشکلات و تنش شود، گفت: امروز باید کنار باشیم و دست به دست هم دهیم و بنده در گذشته خود نشان دادم که اینگونه عمل کردم.

تهران جدید را در ۱۲ سال بدون حمایت دولت‌ها ساختیم

قالیباف با اشاره به ۱۲ سال مدیریت شهرداری تهران توضیح داد: در این ۱۲ سال هر سه دولت وقت با من مخالف بودند و به شهرداری کمک نکرده و به یک جلسه هیات دولت بنده را دعوت نکردند و هیچ مصوبه‌ای برای رفع مشکلات تهران تصویب نکردند. حتی به تعهدات خود در قابل بودجه سالیانه برای حمایت از شهرداری عمل نکردند. اما ما با تلاش، کار، تکیه به مردم، کارآفرینان جامعه و جوانان خلاق پای کار ماندیم.

وی اضافه کرد: در این مدت نگفتیم فلانی چپ است یا راست، یا نگفتیم که برای کدام گروه است یا اینکه شیعه و سنی است یا از کدام قوم است. بلکه هر کسی که امین بود و قوی بود، بر اساس شایسته گزینی احترام کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: به نخبگان احترام گذاشتیم و بدون مشورت و تصمیم سازی آنها، تصمیم نگرفتیم. نتیجه این کار ساخت تهران جدید در ۱۲ سال بود و در این راه بهانه بی پولی و عدم حمایت مالی را مطرح نکردیم. بلکه با مدیریت قوی و قدرت اجماع کار را پیش بردیم.

آرزوهای این کشور را محقق خواهم کرد

قالیباف تاکید کرد: مدیر قوی یعنی پیش شرط نداشته باشید و مدیر قوی درخواست اختیار نکند. اما به صورت روشن می‌گویم اگر شما مردم بنده را انتخاب کردید، به حول قوه الهی حتما بدون هیچ بهانه‌ای آرزوهای این کشور را چه در رویای رشد اقتصادی و چه در رفع مشکلات فعلی مردم محقق خواهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: به امید خدا پریشانی را از شما مردم دور خواهم کرد و افق روشن برای شما مردم محقق خواهم کرد به گونه‌ای که به گذشته خود افتخار کنیم و راه شهدا، امام شهدا برای اساس سیاست‌های کلان رهبر معظم انقلاب در جهت رفع دغدغه مردم گام برخواهم داشت.

 

 

جلیلی در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر سفارتخانه باید یک سکوی صادرات باشد و برای کشور ارزی‌آوری داشته باشد و در اقتصاد ایفای نقش کند.

«سعید جلیلی»  شامگاه دوشنبه چهارم تیر در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: وقتی از فرصت‌ها صحبت می‌کنیم، یکی از بخش‌های عمده این فرصت ها در سیاست خارجی است.

وی درباره رسیدن فرصت‌های سیاست خارجی به سفره مردم توضیح داد: ابتدا باید نشان داد که  فرصت در سیاست‌ها چگونه شکل می‌گیرد. کشورها با هم اشتراکاتی دارند که از آن تعامل بدست آمده و از این تعامل فرصت بدست می آید. این تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی بیشتر دیده می شود.  

جلیلی ادامه داد: ابتدا باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکی داریم و سپس از این اشتراکات چه فرصتی بدست می آید. نخستین اشتباه در این است که شما فقط بر ۲ یا ۳ کشور تمرکز کنید که همین چند کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند. این کشورهای محدود نه تنها فرصت نیستند بلکه نوعی تهدید محسوب می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر دیدن تمام دنیا به عنوان فرصت و با اشاره به شعار «یک جهان فرصت؛ یک ایران جهش» اظهار داشت: در دنیا کشورهای فراوانی وجود دارد که زمینه‌های مشترک کار به ویژه در عرصه اقتصاد با ما را دارند. در چنین فضایی شما باید اولویت بندی داشته و بدانید هدف شما در اقتصاد چیست.  

به گفته جلیلی، امروز در حوزه اقتصاد ۲ مشکل اساسی داریم که نخست اشتغال و دیگری ارز آوری است. این دو مشکل باید عملیاتی شود و در سیاست خارجی خود را نشان می دهد. سیاس خارجی موفق خواهد بود که اگر در ابتدای سال آغاز شد، در پایان سال یا پایان دولت نشان دهد چه میزان ارز آوری کرده و چه میزان بر اشتغال ما افزوده و توانسته است اقتصاد ما را رشد دهد.  

ضرورت جانمایی اقتصاد در سیاست خارجی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جانمایی اقتصاد در سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: باید اقتصاد کشور را در زنجیره جهانی اقتصاد جانمایی کرد و اولویت‌ها را نیز مشخص کرد. باید دید که در کشورهای همسایه که بیشترین اشتراک را داریم چگونه می‌توانیم از تعاملات نهایت استفاده را ببریم.

جلیلی همچنین فرصت ها را چند بعدی توصیف کرد و گفت: باید بدانید که از اشتراکات شما با دیگران نیست که برای شما فرصت ایجاد می شود بلکه حتی از اختلاف با کشورها نیز فرصت ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اکنون شاهد اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا هستیم. روسیه زمانی ۱۱ میلیارد دلار صفی‌جات را از اتحادیه اروپا تامین می‌کرد که به دلیل این اختلاف این فرصت ایجاد شد که بتوانیم ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات به روسیه صادر کنیم.  

وی به دیگر همسایگان اشاره کرد و گفت: در فضای همسایگان شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند بر آن اثر بگذارد. زمانی که کسانی ادعا می‌کردند ما بدون رفع تحریم نمی توانیم کار کنیم؛ ارتباط ما با ترکمنستان به دلیل عدم شناخت اولویت‌ها از ۶ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسید.  

جلیلی تاکید کرد: برای هر سفارتی باید ماموریت در ایجاد اشتغال و ارزآوری تعیین شود و در سطوح دیپلماتیک باید عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان را با خود برد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دنیا هر جا که فرصتی است نباید کنار بگذاریم. امروز کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و حتی کشورهای حوزه مقاومت می توانند فرصتی برای اقتصاد کشور باشند.  

وی ادامه داد: زمانی معاون آمریکای لاتین و اروپای وزارت امور خارجه بودم که توانستیم صادرات را به چندین میلیارد دلار برسانیم. شهید رئیسی نیز در آخرین سفر خود در سریلانکا نیم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز باید در گردشگری، سلامت، آموزش و مسائل فرهنگی در کنار اقتصاد با دیپلماسی های مرتبط با آنها، فرصت بسیاری ایجاد کنیم. امروز در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند، باید بیشترین روابط اقتصادی را مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم.  

سهم ما در بازار ۱۳۵ میلیارد دلاری پتروشیمی منطقه کم است

وی به فرصت های کم نظیر در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: فقط بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی منطقه ۱۳۵ میلیون دلار است که سهم ما بسیار کم است و باید سهم فعال در آن داشته باشیم.

رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات پورمحمدی در خصوص مخالفت وی با ایجاد سمن‌های مردم نهاد و همچنین قراردادهای اقتصادی بین‌المللی اظهار داشت: اگر از اداره کشور صحبت می‌کنیم، یکی از موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد و با یک جمله‌ای که در راهرو می‌شوند، تصمیم نگیرد.

وی با بیان اینکه در پزشکی اگر تشخیص غلط دهید، به تبع آن تجویز درست هم نخواهید داشت، افزود: با این تفاوت که در پزشکی با تشخیص و تجویز غلط جان یک نفر به خطر می افتد اما در  سیاست و حکمرانی، یک تشخیص غلط منجر به ضرر میلیون ها نفر می شود.

جلیلی در اشاره به پورمحمدی تشخیص وی را غلط عنوان کرد و گفت: شما موضوعات را اشتباه مطرح می‌کنید. اصلاً در نکاتی که مطرح می‌کنید من حاضرم با خود شما چند ساعت مناظره داشته باشم. حتی موضوعات را نمی‌دانید چیست.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما(پورمحمدی) جمله‌ای راجع به FATF بیان کردید که نمی‌دانم خواب نما شدید یا چیز دیگر، که بحث اصلاً موضوعی که شما مطرح کردید نیست. از همان زمان موضوع FATF  در زمان دولت وقت ۴۱ بند امضا و ۳۹ بند آن نیز را اجرا می کنید. در همان زمان در روزنامه دولتی سخنگوی دولت اعلام کرد که تحریم هستیم و نمی‌توانیم واکسن بخریم.  مگر الان FATF امضا شده است؟ پس چرا توانستیم واکسن وارد کنیم؟

وی ادامه داد: اینکه می‌گویید تحریم هستیم کارها پیش نمی رود یک تشخیص غلط است. مگر برجام را توافق نکردند و مدعی شدند که با یک توافق همه چیز را حل می کنند و هم چرخ سانتیفیوژها و هم چرخ اقتصاد خواهد چرخید؟ طبق اعلام آژانس بین المللی ۱۵ تعهد را اجرا کردند (حتی بیشتر هم اجرا کردند که مدیون نشوند) آخرش چه شد؟ دیدیم طرف مقابل کلاً از توافق خارج شد تازه آمده اند طلبکار هم هستند به جای اینکه بدهکار باشید، طلبکار مردم شده اید.

افشاگری جلیلی از قراداد کرسنت و ادعای پورمحمدی در موافقت جلیلی با امضای FATF

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بعد از عدم اجرا و خروج طرف مقابل از برجام، شما می‌آیید کشور و مردم را مقصر می‌دانید. در FATF شما تمام بندها را واو به واو اجرا می‌کنید که توسط آقای طیب‌نیا امضا شد، عوض اینکه طلب کار باشید کشور را بدهکار می‌کنید.  

وی به موضوع فساد در قرارداد کرسنت اشاره کرد و گفت: بله در این حوزه فساد صورت گرفته است، اموال و سند کشور را قرارداد بستند که باید دستگاه قضایی پیگیری کند زیرا به سرمایه کشور لطمه زده است اما در دادگاه می‌بینیم رئیس جمهور وقت متهم پرونده را به عنوان وزیر نفت معرفی کرد. لازم است که این رفتارتان را جواب دهید؛ نمی‌دانم خواب‌نما شدید یا اتفاق دیگری افتاده است.

جلیلی به موضوع سمن ها نیز اشاره و با بیان اینکه راجع به سمن‌ها نیز خواب نما شده‌اید، تاکید کرد: شما آمده‌اید بودجه‌های فراوان به شرکت‌های صوری اختصاص داده‌اید و امتیاز گرفته‌اند و این را کار ملی و اجتماعی سیاسی مطرح می‌کنید و این نشان می‌دهد که مسئله را نمی‌دانید و تشخیص غلط می‌دهید و تجویز غلط می‌کنید. من می‌گویم رئیس جمهور باید بفهمد که چه کار می‌کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اینکه در زمان کرونا نتوانستید واکسن وارد کنید که این تشخیص غلط است که اتفاقا این توافق برجام با امضای آقای طیب نیا صورت گرفت.

با فساد مبارزه می‌کنم و می‌دانم صدای امثال شما درمی‌آید

جلیلی خطاب به حجت الاسلام پورمحمدی گفت: آقای پورمحمدی پریشب نکته خوبی به ما گفتند «که شما برنامه های خیلی خوبی دارید، همه را قبل و دارم و بر همه چیز کار کردید و اینها را بدهید به ما حتما روزی رئیس جمهور بشوم آن را اجرا می کنم.» ما حاضر بودیم آقای پورمحمدی اگر برنامه ندارید این برنامه ها را به شما بدهیم.

وی ادامه داد: باید برای این موضوع احساس وظیفه کنید و بی‌گدار به آب نزنید. اگر می خواهید کشور را اداره کنید باید اشراف داشته باشید و این افتخار نیست بگویید که برنامه ندارم. این حرف‌ها وقت ملت را می‌گیرد. ملت ما امروز بهترین ظرفیت است. هر دانشگاه یک دولت سایه است؛ سمن و تشکل های مردمی واقعی این است.  باید به دانشگاه بها دهید نه اینکه بگویید آنها را نمی خواهیم یا دولت سایه چیست.

امروز بزرگترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر لزوم کمک به دولت‌ها افزود: امروز بزرگترین فرصت‌ها در سیاست خارجی است. متاسفانه عده ای در طول هشت سال این فرصت را از بین بردند و گفتند برجام و چه اتفاقی افتاد؛ دلار ۳ هزار تومان ۳۰ هزار تومان شد یا تحریم های ۷۰۰ تا در دولت آنها به ۱۵۰۰ مورد رسید.  

جلیلی در ادامه با تاکید بر اینکه باید امروز جوابگوی مردم باشند، اضافه کرد: نه تنها کارشناس نیستند بلکه صحبت از وفاق می کنند و از یک طرف هیچ کس را قبول ندارند.  ۶ جلسه در مورد موضوع برجام برگزار شد و  برای تاریخ مانده و باید پاسخ دهند نتیجه گیری کدام یک از آن جلسات غلط از آب در آمده است.

وی یادآور شد: همان زمان عده‌ای گفتند: «ظریف گفت در برجام توافق می‌شود جلیلی گفت توافق نمی شود»، حالا بگویید توافق شد یا نشد؟ تحریم ها برداشته شد یا نشد؟ نظر کارشناسی باید چنین باشد. همان زمان به شما گفتیم که شما در زمانی دارید این امتیازات را می دهید که شخص اوباما گفت هیچ ابزاری نداشتیم و تمام اهرم های اقتصادی به بن بست رسید و توانستیم برجام را انجام دهیم.

هشت سال کشور را معطل کردند و فرصت اشتغال زایی را از دست دادند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هشت سال یک جهان فرصت کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال زایی را از مردم گرفتید و حال دارید از پرونده فساد حمایت می کنید. فسادی که بیان شد. جای متهم در دادگاه است نه اینکه در تلویزیون مناظره کند. اول به دادگاه برود و حکمش را بگیرد.

وی در واکنش به ادعای پور محمدی مبنی بر خواست زنگنه برای مذاکره با آقای جلیلی اعلام کرد: ضمناً زنگنه هرگز به من نگفت که مناظره کنیم. اداره کشور جدی است. بحث جدی که دنبال می کنم مواجه با فساد است. وقتی میلیارد دلار سرمایه کشور را به یغما می دهند باید برخورد شود. خود آقای روحانی نخستین برنامه را در زمان آقای خاتمی نوشت که قرارداد کرسنت مشکل دارد.

جلیلی گفت: چرا آقای روحانی و شما که در سازمان بازرسی کشور بودید جلوی چنین فسادی را نگرفتید. ما در دولت خود با فساد برخورد می کنیم و می دانیم شما نخستین کسانی هستید که صدایتان در می آید.  

وی گفت: بحث سیاست خارجی باید به گونه ای باشد تا سرمایه های ملت را ارتقا دهد نه به باد دهد. قرار بود امنیت بیاوریم اما امنیتی به دست نیامد. سلیمانی عزیز ما را شهید کردند. آیا ریاست جمهوری و سیاست خارجی این است؟ باید از حقوق ملت خود دفاع کنند. نتیجه برجام چه شد و چرا پیگیری نکردید و باید جواب دهید.  

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمانی که رئیس جمهور بودید باید این موضوعات را پیگیری می کردید.  ما در عرصه سیاست خارجی و در اقتصاد می‌توانیم جهش داشته باشیم؛ ما امروز در یک فرصت کم نظیر و شرایط بسیار خوب هستیم.  اینگونه نیست که مثلاً اگر امروز در هوش مصنوعی و کوانتوم عقب بیفتیم ۴ سال عقب بمانیم بلکه یک دفعه ۴۰ سال عقب خواهیم افتاد چون دیگران شما را محکوم خواهند کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم بحث‌ها به جای خوبی رسید البته دوستانی که صحبت از تحزب می‌کنند، کار عمیق تحزبی را زنبیل گذاشتن تعبیر می‌کنند. یا صحبت می کنند بزن درو! از قطعنامه ها صحبت می کنند؛ سه قطع نامه اول که زمان آقای لاریجانی صادر شد، آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته‌ای بود و اصلا یادش نیست. اینها جای خود بحث دارد که نمی خواهم به آن بپردازم چون به اندازه کافی راجع به اینها پرداختم و همین ها که می گویند با مردم صحبت کنید؛ بنده ده‌ها جلسه در دانشگاه ها شرکت شدم و بحث کردم علاوه بر آن چیزی که در مجلس گفتیم.

جلیلی با بیان اینکه این بحث ها خوب است، افزود: ما یک گذشته و یک آینده داریم. این گذشته‌ای است که اینها تعریف می‌کنند. گذشته غلطی که هیچ نتیجه نداشت و دلار سه هزار تومانی را ۳۰ هزار تومان و تحریم ها را ۲ برابر کرد. بعد دوباره می‌گویند همین روش باید ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: ادعا می کنند که اگر برجام بد بود چرا ترامپ از آن خارج شد؟ چون می گفت تو همه تعهدات را انجام دادی من می خواهم خارج شوم. سپس شما می رفتید مصاحبه می کردید و در آن زمان دولت وقت می گفت اگر خارج هم شود ما هستیم. طرف می‌گفت اگر اینطوری است من خارج می شوم مثل کسی که جنس را شما به او فروخته‌ای و تحویل داده‌ای و می‌گویی اگه پول هم ندادی من هنوز قرارداد را قبول دارم.  

جلیلی افزود: اینکه می گویید چرا ادامه داده می شود باید گفت که چون طلب ملت است و باید این را دنبال کنیم. باید طرف مقابل را مجبور کنیم حق و سهم خود را بدهد. از اتاق بازگانی بپرسید در اوج زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات به افغانستان بود. چرا!؟ چرا نتیجه نگرفت؟ در همان زمان چرا آنهایی که می گفتند با برجام مشکلات را حل می کنیم، همه چیز به هم خورد. همین ها دوباره مردم را می ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی شناسند. اتفاقا این مطالب را باید بگویید تا ملت ما انتخاب کنند.

وی ادامه داد: در همان سال ها رشد اقتصادی ما منفی و صفر و حتی متوسط آن به هفت دهم درصد رسید. وقتی ما صحبت از جهش و یک جهان فرصت می‌کنیم، معتقد هستیم با این روش های غلط در سیاست خارجی نمی توان کشور را اداره کرد. اینکه وقتی طرف هنوز روی کار نیامده از ۸ ماه جلوتر می ترسانید و می گویید اگر آمد چه؟ یا اگر موفقیتی به دست می آوریم می گویی این کار ما نبودف بخاطر این بود که او نخواست. این رویکرد برای کشور جهشی را به دنبال نخواهد داشت و نمی تواند برای جوانی که می گویید نگران است و به خاطر این مهاجرت می کند، شغل ایجاد کند. 

جلیلی تصریح کرد: عرصه سیاست خارجی، عرصه فرصت های فراوان است. در سریلانکا نیم میلیارد دلار قرارداد خدمات فنی مهندسی بسته شد. ما با ۱۰ها کشور می توانیم این کار را بکنیم بعد شما می گویید جوان از کشور خواهد رفت. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: اگر هر سفارتخانه به یک سکوی صادرات کشور تبدیل شود و فقط بازار منطقه با ۱۵ کشور در حوزه صادرات پایین دست پتروشیمی ۱۳۵ میلیارد دلار مبادله تجاری دارند. با اینکه مزیت نسبی ما نفت و گاز است سهم ما از این چقدر است! چرا نتوانستید این کار را انجام دهید؟ کار بزرگی که در سه اخیر شروع شد بازکردن دروازه های مراودات بود.

جلیلی گفت: با ترکمنستان ۶ میلیارد دلار روابط داشتیم و همان زمان همین هایی که ادعای ارتباط با دنیا داشتند و خیلی بلد بودند، این میزان را به ۲۰۰ میلیون دلار رساند! چرا؟ چون بلد نیستند. ادعا خوبه است مردم می بینند. آنهایی که می گفتند روز اول بالمره لغو می شود چه شد طرف کلا خارجی شد. 

وی بر دفاع از امنیت ملی تاکید کرد و گفت: وقتی ما مسئول شدیم، آمریکا شرق ما را در افغانستان و در غرب عراق را اشغال کرده بود. همین ها از ترس می گفتند ما باید فلان امتیاز را بدهیم ولی بعد چه شد؟ وقتی ما تحویل دادیم آمریکا با خفت مواجه شده بود و التماس می کرد ۱۰ ها نامه به ما می نوشت که ما در اینجا مشکل پیدا کردیم. همین قضیه سوریه و گروه های متهجر که به سمت ملت ما می آمدند، چه کسانی دچار خطای راهبردی بودند و هنوز شک داشتند که در این قضیه تصمیم درست بگیرند یا نگیرند؟

باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم

جلیلی تاکید کرد: در بحث های اقتصادی ما  هیچ وقت اکتفا به گفت و گو نکرده بودیم. کمیته مقابله با تحریم و ده ها زیرساخت برای مقابله با تحریم تشکیل شد؛ اینها هم کافی نیست ما باید دشمن را از تحریم پشیمان کنیم و برای این کار، برنامه عملی داریم وظیفه ماست که هم خنثی و هم رفع کنیم وظیفه ماست ما باید دشمن را با ابزار اقتصادی و با همین دانشمندان و جوانان متخصصمان پشیمان کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش پایانی و جمع بندی چهارمین مناظره اظهار داشت: امشب قرار بود درباره استفاده حداکثری از فرصت های سیاست خارجی باشد؛ می توانیم ۴ سال آینده را طوری رقم بزنیم که حداکثر استفاده را کنیم یا درگیر مباحثی شویم که برای مردم منافعی ندارد.

وی ادامه داد: کار سیاست خارجی دفاع از حقوق مردم و منافع کشور است با سازوکارهای جدید درباره تحریم می‌گوییم نه تنها باید رفع شود بلکه تحریم کننده پشیمان شود.

جلیل افزود: درباره اینکه چگونه بتوان با سیاست خارجی ارزآوری و اشتغال داشت و چگونه می توان از گردشگری در سیاست خارجی استفاده کرد برای ارزآوری یا از ترانزیت حداکثر استفاده کرد، برنامه داریم.

موقعیت خوبی داریم تا در برخی کالاها هاب منطقه شویم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امروز موقعیت خوبی داریم تا در برخی کالاها هاب منطقه شویم مثلا برخی کالاها مانند گندم را به کشور بیاوریم؛ اکنون کارخانه های آرد با یک سوم ظرفیت کار می کنند و سپس گندم را به آرد تبدیل کنیم و به عراق صادر کنیم یا ظرفیت ۱۱ میلیادر دلاری صادرات صیفی جات به روسیه داریم.

جلیلی گفت: امروز دانشمندان ما که برخی نگران مهاجرت آنها هستند، به این خاطر است که نتوانسته اید بازار برای آنها ایجاد کنید در حالی که می توان با استفاده از فناوری ها و دانش آنها هم اشتغال ایجاد کرد هم کشور را قدرت داد.

امروز به فردی نیاز داریم تا بتواند اجماع ایجاد کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ملت ایران افزود: مردم ایران! امروز به فردی نیاز است تا بتواند اجماع ایجاد کند. من زمانی که دبیر شواری عالی امنیت ملی بودم بیشترین مشکل بین قوای سه گانه بود ولی بیشترین ازجاع برای ایجاد همدلی به دبیرخانه شورای عالی بود.

 

 

زاکانی در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دوره آقای خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بودند بزرگترین خیانت‌های نفتی از جمله توتال، استات اویل و کرسنت به کشور شده است .

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه دوشنبه - چهارم تیرماه - با حضور در چهارمین مناظره انتخاباتی با موضوع سیاسی در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را با محوریت "ایران در جهان امروز" تشریح کرد.

زاکانی در بخش اول این مناظره با تبریک فرا رسیدن عید سعید غدیر گفت: ما در یک کتاب به عنوان سیاست خارجی ایده‌محور مبتنی بر دیپلماسی منزلت‌طلبانه، ایده‌های خودمان را ترسیم کرده‌ایم تا بتوانیم با چهارچوب مشخصی که مبتنی بر قدرت داخلی، انسجام و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی، ظهور و بروز قدرت ایران را بیشتر کنیم و جایگاه جدیدی را برای ایران در عرصه منطقه و جهان به ثبت برسانیم.

وی اظهار داشت: مبانی سیاست خارجی ما سه چیز است یکی مکتب امام (ره) که منطق درستی برای جهانیان دارد، رهنمودهای مقام معظم رهبری و اینکه بر اراده مردم تکیه کنیم و محفوظاتمان هم این است که دوران گذار است و قدرت دچار یک دگرگونی و پراکندگی شده است و جهان در حال تغییر است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: با مدل‌های قبلی و مدل‌های سوخت نمی‌توان جایابی درستی برای قدرت در عرصه منطقه‌ای و جهانی داشت. پنج گام را هم در این ارتباط تعریف کردیم که گام اول آن، ارتقای کرامت انسانی است یعنی بازیابی آن پیام اساسی انقلاب اسلامی در سراسر جهان.

زاکانی تصریح کرد: این پیام امروز با همه وجود شنیده می‌شود، امروز وقتی شما از آزادسازی قدس صحبت می‌کنید، از ظلم بر مردم فلسطین صحبت می‌کنید در خود آمریکا هم خریدار دارد زیرا انقلاب اسلامی بر یافته‌های مبتنی بر کرامت تکیه زده و برترین‌های آن را بیان کرده است.

وی ادامه داد: نکته دوم ارتقای منزلت تصویر جهانی است انحصاری که دور ایران کشیده‌اند و سیاه‌نمایی که کرده‌اند باید شکسته شود. بهترین پیام آور برای این موضوع ایرانیان خارج از کشور و عقبه مستضعفین و حق‌مداران در سراسر جهان خاصه در محور مقاومت هستند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه محور سوم فعالیت ما سیاست همسایگی و ارتقای محور مقاومت است ما ظرفیت بی‌نظیری در منطقه داریم، یادآورشد: ایران که به‌ زعم بزرگان دشمن در منطقه غرب آسیا قدرت برتر است، این قدرت برتر امروز تجلی ویژه پیدا کرده به خصوص بعد از کاری که در وعده صادق صورت گرفت و در طوفان الاقصی اتفاقاتی رقم خورد که معادلات منطقه‌ای تغییر کرده است بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و از سیاست همسایگی باید بهره برد.

زاکانی بیان کرد: نکته چهارم دیپلماسی اقتصادی برای بازیابی اقتصاد ملی است ما از همه ظرفیت‌های جهانی، منطقه‌ای و داخلی‌مان باید استفاده کنیم و دیگران را به خودمان وابسته کنیم به جای اینکه به دیگران وابسته باشیم. این امر خیلی مهمی است وقتی شما در درون کشور ظرفیت‌هایی را خلق می‌کنید که ۳۶ کشور در حوزه شمال و جنوب و انتقال بار از ایران به ایران وابستگی پیدا می‌کنند، برای ایران قدرت ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی شما در منطقه آثارتان طوری است که نمی‌توانند بدون شما تصمیم بگیرند برای شما قدرت در منطقه ایجاد می‌کند، وقتی شما در جهان در قدرت‌های نوظهور ارتباطات و مواردی را در بریکس و شانگهای دنبال می‌کنید که آرزوی یک عده بود اما در دولت شهید رئیسی به ثمر رسید، شما برای خودتان فرصت‌های جدید خلق می‌کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دیپلماسی اقتصادی به یک تحول در وزارت امور خارجه و بسترسازی برای حضور بخش خصوصی در سراسر جهان و فرصت‌های آن دارد که این اتفاق بیفتد. نهایتاً موقعیت ژئوپلتیک ایران باید در منطقه و جهان باید یک منزلت‌یابی جدید شود. این فرصت‌ها فرصت‌هایی نیست که بتوان آنها را از دست داد. لذا با ایده‌محوری و منزلت جویی ما باید مسیری را برویم که در این مسیر ایران را بر قله‌های جهان بنشانیم.

زاکانی اضافه کرد: ما باید به مکتب امام، رهنمودهای رهبری معظم و مردم خودمان تکیه کنیم و از همه ظرفیت‌ها نهایت استفاده را ببریم برای اینکه ارتقای کرامت انسانی و اعتلای اهداف انقلاب اسلامی در سراسر جهان را داشته باشیم و از طرفی بازیابی قدرت خودمان را در منطقه و جهان مجدد انجام دهیم.

 

زاکانی: کرسنت دستپخت خاتمی، روحانی و زنگنه است

وی در بخش دوم این مناظره اظهار کرد: خیلی از مواردی که مطرح شد به دلیل بی برنامگی است که ما را هم مجبور می کنند که یک سری حرف ها را بزنیم که گله مند و خجالت زده شوند.

به گفته زاکانی، آقای روحانی قرار شد که عزت را به پاسپورت ما برگرداند اما ۶۴ دانشجوی ما از نروژ اخراج شدند، بانوان ما را در استانبول زدند، کودک ایرانی را در فرودگاه آمریکا دستبند زدند و نماینده ایران در سازمان ملل روادید ندادند و بنزین هواپیمای آقای ظریف که وزیر امورخارجه ما بود، داده نشد.

وی با بیان اینکه مشکل ما این است که گدایی غرب می کنیم تا مشکلات را حل کنیم، با اشاره به صحبت های ظریف در شورای راهبردی آمریکا گفت که نمی توانیم از غرب گدایی کنیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: مشکل ما جریان تحریف است که تا آن حل نشود، تحریم ها خنثی نمی شود؛ نمونه آن جریان واکسن کرونا است که این نامه با امضای آقای ظریف مشاور آقای پزشکیان به آقای روحانی است؛ چرا به مردم در مورد واکسن خلاف و دروغ می گویید. خوب نیست چراکه مردم می فهمند.

زاکانی با اشاره به برجام گفت: من کارنامه دارم و اداره کمیسیون برجام است و آقای پزشکیان در این کمیسیون بود و البته صادقانه گفت که من برجام را نخواندم. که ما گفتیم چرا نخوانده ای اما اظهار نظر می کنید که البته او گفت، اطمینان می کنم.

وی ادامه داد: گزارش در مجلس به صورت بند به بند نشان می دهد که ما در مورد برجام درست گفتیم؛ مذاکره را رهبری می خواستند اما برجام را نه؛ ایشان در جمع دانشجویان گفتند که خطوط ها در برجام رعایت نشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: گزارشات ۳ و ۶ و ۹ ماهه آقای ظریف را به مجلس را بخوانید که در سال ۹۵ تماما می گفت نشد، نشد و نشد؛ این گزارشات ثبت تاریخ است.

زاکانی اظهار داشت: ما نکات مثبت و منفی برجام را گفتیم و حقیقت مشخص شد اما یک عده ای نمی خواستند مردم بفهمند؛ همین ها گفتند تمام تحریم برداشته می شود اما وندی شرمن گفت که شما انگلیسی بلد نیستید چراکه برداشتن تحریم ها موقت بود لذا برجام نیاز به نقد کردن دارد و آیت الله رئیسی بهتر از هرکسی آن را نقد کرد. ایشان قدرت منطقه ای و جهانی ایران را زیاد کرد و ۷.۵ برابر پول نفت و پول های بلوکه شده را برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: بنده در همین تحریم ۱۳ میلیارد یورو با چین تفاهم نامه و ۲ میلیارد یورو قرارداد بستم و ضمانت نامه آن دست من است و نمی توانید کتمانش کنید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: کرسنت اینجا من مدعی هستم و خیانت بزرگی صورت گرفته و مشکل آقای پورمحمدی این است که sfo وقتی که اسناد را از دفتر عباس یزدان پناه درآورد ایشان در دفترش خودش آن را بایگانی کرد.

زاکانی اضافه کرد: کرسنت دستپخت آقای خاتمی و روحانی و زنگنه است و بنده در مجلس سخنرانی داشتم و گفتم که این خیانت است.

در دوره خاتمی بزرگترین خیانت نفتی به کشور شد/توتال، استات اویل و کرسنت

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم این مناظره گفت: من خدمت آقای پزشیکان عرض می‌کنم که ما یک کارنامه‌ای داریم که امروز درست از آب درآمده است و بنده تاملی داشتم که دو طرف ماجرا را دعوت کردم در کمیسیون و حرف هر دو طرف را خوب شنیدم. یعنی هم آقای ظریف آمدند و هم آقای دکتر آمدند و هم آقای صالحی و عراقچی و آقای شمخانی آمدند و ما حرف همه را شنیدیم.

زاکانی ادامه داد: آقای پزشکیان از مجموعه دانشگاه‌ها هم خودتان تشریف داشتید ما حقوقدان‌ها را از دو طرف آوردیم که مخالف و موافق صحبت کنند نهایتاً جمع‌بندی کردیم که صددرصد درست از آب درآمده است. حالا نمی‌دانم اینکه صددرصد درست از آب درآمده از نظر ایشان غیرکارشناسی است و آنکه فقط پیام مثبت صادر شده اما بدون پشتوانه کار کارشناسی است لذا امروز این سند حقانیت ما است.

وی اضافه کرد: ایشان درباره آتش زدن گفتند، من در عمرم چنین حرفی را بیان نکرده‌ام من نمی‌دانم ایشان در مورد چه کسی صحبت می‌کند یا در مورد بالا رفتن از سفارتخانه صحبت‌هایی را بیان می‌کنند من به عمرم کسی را تایید و تکذیب نکرده‌ام این‌ها حرف‌های خود ایشان است که بیان می‌کند. مردم عزیز با احساس و پشتوانه نظری تهی دنبال می‌کنند که رای بگیرند و این کار درستی نیست.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: اینکه من سری قبل هم بیان کردم که نمی‌گذارم، این را با رفاقت عرض می‌کنم من و آقای پزشکیان رفیق هستیم با منطق و استدلال و آگاهی که می‌دهم این را بیان می‌کنم. اینها گزارشاتی است که آقای ظریف داده است نیازی نیست ما جای دوری برویم و دنبال کنیم هر آنچه که ما تشخیص دادیم که تشخیص کارشناسان بود درست از آب درآمد و آنچه که دوستان گفتند ما آن را نخواندیم باید پیش خدا حجت داشته باشند و آن را دنبال کنند.

زاکانی تاکید کرد: درخصوص تحزب هم که آقای پورمحمدی گفتند، بنده یکی از بزرگترین حزب‌های کشور را با ۲۷۰ شعبه ثبت شده در وزارت کشور راه‌اندازی کردم من بزرگترین تشکل‌های دانشجویی را سال‌ها اداره کردم لذا کار با تشکل‌ و سازماندهی را بلد هستم و شاید یکی از کسانی در کشور باشم که صاحب حرف در این حوزه باشم.

وی ادامه داد: اما نمی‌توان از مختصاتی دفاع کرد که در دهه ۸۰ و دهه ۷۰ بیان داشت که عزیزی بگوید ما معتقدیم مردم هدایت شده پای صندوق رای بیایند و کسی که ما می‌خواهیم از صندوق رای درآید و حضرت آقا مخالف این است و می‌گویند همه بیایند هر کسی که اسمش درآمد من با او کار می‌کنم. من این را گفتم اسم هم آوردم آن عزیز از من شکایت کرد من به دادگاه رفتم و مشخص شد که این حرف را زده بود. نمی‌توان سر مردم را کلاه گذاشت مردم دیگر متوجه می‌شوند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه درباره حوزه سیاست خارجی آنچه که شما می‌گویید را من در این ۳۳ ماه عمل کردم، افزود: بحمدالله هم در بروکسل توانستیم موفقیت‌های جدی را در عرصه جهانی به دست بیاوریم و هم در چین. اینها کارنامه‌ای است که وجود دارد و کاملا مشخص است.

زاکانی خطاب به پورمحمدی گفت: درباره حوزه کرسنت گفتید من واقعاً تعجب کردم که چرا آقای پورمحمدی چنان موضعی گرفت و بعید بود چنین موضعی را بگیرد. در دوره آقای خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بودند بزرگترین خیانت‌های نفتی به کشور شده است توتال، استات اویل و کرسنت. اتفاقا ما گزارش تحت عنوان زالو آماده کرده‌ایم که می‌توانید بروید و ببینیم من دیروز گفتم که این گزارش را بارگذاری کنند تا مشخص شود چه کسی باید جنبه سیاهی در چهره‌اش بنشیند.

وی ادامه داد: بنده در آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کرده‌اند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم آنجا نشسته بود و گفتم که اگر اتفاق بیفتد ما در این پرونده شکست می‌خوریم در حالی که در مرز پیروزی بودیم. آقای روحانی گفت من دو ماه نمی‌توانم تحمل کنم و آقای زنگنه گفت من دو هفته‌ای آن را حل می‌کنم. ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع‌، دو و نیم میلیارد دلار خسارت اول، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و در ترکیه هم ضرر کردیم.

زاکانی با اشاره به اینکه من تعجب می‌کنم شما چرا می‌توانید در مورد این موضوعات حرف بزنید، افزود: من حاضرم آقای زنگنه، آقای روحانی، آقای خاتمی اگر علاقه دارند همین فردا بنشینم و با آنها مناظره کنم و صحبت کنم تا بگویم چه جنایاتی در کشور اتفاق افتاد و ما فریاد زدیم و گوش نکردند. بنده بارها سر این قضیه دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ما نمی‌گذاریم حق ملت را عده‌ای به یغما ببرند.

وی در بخش چهارم این مناظره اظهار داشت: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم و در سیاست دور مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب و ادیان را در مقابل هم قرار ندهیم این گل و بوستان که در کشور وجود دارد را بپذیریم . همه ایرانی‌ها با هر سلیقه و شرایطی عزیز هستند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نگاه ما این است که همه اقوام، مذاهب و ادیان رسمی کشور عزیز هستند لذا ما نمی‌خواهیم دیوار بکشیم اما دوستان علاقه مند هستند که دیوار بکشند. ملت ما از عدالت، فسادستیزی و رفع تبعیض خوششان می‌آید الا یک عده زالوصفت که نمی‌خواهند اجازه بدهند این اتفاق بیفتد.

زاکانی یادآورشد: در این دو دهه‌ای که بنده با بزرگان این‌ها مبارزه کردم متوجه شدم که یک عده نمی‌خواهند سر سفره مردم چیزی بیاید و مردم صاحب امکان و اقتضایی شوند اولا ما هیچ راهی نداریم الا اینکه با ملت شریک شویم و ملت را سر سفره اقتصاد کشور بیاوریم.

وی ادامه داد: چه در حوزه مسکن که در بُعد استیجاری‌ها بسته بسیار جدی و هم در بُعد صاحبخانه شدنشان، تجربه ۳۳ ماهه ما این است که در یک روز سه هزار واحد مسکن را شروع کردیم و حرفی هم نزدیم. همین یارانه طلایی که بیان می‌کنم مردم را در ثروت موجود در کشور شریک می‌کنیم، این حق آنهاست که به آنها نمی‌دهند و در حوزه معیشت و سلامت و حوزه‌های مختلف هم مردم نباید دغدغه نداشته باشند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما نباید حرف‌های تفرقه‌انگیز بزنیم باید وحدت‌آفرین حرف بزنیم نباید بین مردم دیوارکشی کنیم ما انسجام‌مان را لازم داریم هم باید قدرت اقتصادی مردم را قوی کرد و هم باید به انسجام و وحدت ملی توجه کرد. زیرساخت‌های کشور را به شکلی متحول کنیم که الان که کشور مایه افتخار است، افتخارآمیزتر شود.

زاکانی با بیان اینکه همه ظرفیت‌ها در کشور موجود است و درخصوص حوزه ریلی یک موضوع بود که به آن اشاره شد، افزود: درباره حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های بی‌نظیر وجود دارد، خشکی، دریا صحرا و معدن، گاز و دریا همه ظرفیت است. ما این سه ویژگی را باید با هم داشته باشیم که هم مردم را ثروتمند و شریکشان کنیم و هم کشور را به سمت پیشرفت و آبادانی ببریم و هم به انسجام ملت آسیب نزنیم این حرف‌هایی که زده می‌شود به انسجام ملت آسیب می‌زند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه کسی جلوی برجام را نگرفته است اتفاقاً ما دنبال اجرای برجام هستیم که برجام اجرا شود زیرا ما سهم خودمان را انجام داده‌ایم و آنها باید سهم خودشان را انجام بدهند و نمی‌دهند آنها آتش زدن و خیانت کردند علت آن هم این بود و خودشان هم گفتند کسانی که با ما مذاکره کردند دقت نداشتند و این کاملاً معلوم و مشخص است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: به اعتقاد من آنچه به مردم کمک می‌کند شفافیت است و آنها را وارد حریم مسئولان کردن و مسئولان را از درون شناختن است. بندگان خدا ویترینی را می‌بینند اما پشت این صحنه صحنه‌ای است.

زاکانی با اشاره به اینکه یک عده را اداره می‌کنند کسانی که سالیان سال در این کشور آسیب جدی زده‌اند، گفت: مردم ما کسانی هستند که پای حاج قاسم و پای شهید رئیسی آمدند مردم ما اینگونه همه مردم آمدند. چرا ما باید مردم را دسته‌بندی کنیم، چرا مردم را ناامید می‌کنیم چرا به مردم می‌گوییم (نمی‌توانیم) ما می‌توانیم زیرا ظرفیت داریم.

وی تاکید کرد: همه دنیا به این موضوع رسیده که دنیا در حال تغییر است شما برگشته‌اید به ۲۰ سال گذشته، قدرت‌های منطقه‌ای و جغرافیا در عرصه جهانی اهمیت پیدا کرده، پیمان های منطقه‌ای اهمیت پیدا کرده ، چیزی که دولت قبل در بریکس و شانگهای آرزو می‌کرد دولت شهید رئیسی آن را محقق کرد الان زمان چیدن این میوه‌های اساسی است خودمان را با حرف سرگرم نکنیم.

آمده‌اند تا با ویترین جدید دولت سوم روحانی تشکیل دهند

زاکانی در پایان این مناظره و در جمع بندی سخنان خود خطاب به مردم گفت: این کلید یادتان است، خوب به آن نگاه کنید، سال ۹۲ گفتند قرار است قفل از زندگیتان باز کنیم اما هیچ قفلی را باز نکردند و قفل‌های متعدد دیگری هم زدند و کلیدسازی هم نیامد، تحریم برداشته نشد، پاسپورت عزیز نشد. سال آخر دولت آقای روحانی آمد، نه هسته‌ای درست شد و نه نان مردم، مردم الان همان‌ها آمده‌اند با ویترین جدید تا دولت سوم آقای روحانی را تشکیل دهند، مراقب باشید.

وی افزود: مردم عزیز، اگر صدایم را بلند می‌کنم از درد است وقتی می‌بینم به سادگی حق مردم را می‌خورند یک آب هم رویش، داد که هیچ فریاد هم می‌زنم. می‌گویند جلوی مردم دعوا و اختلاف نکنید تخلفات ما را به مردم نگویید در واقع می‌گویند صدایش را در نیاورید اما من نمی‌توانم، حتماً به مردم خواهم گفت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به پزشکیان اظهار داشت: عزیزم، همکارم در تلویزیون دعوت به وحدت و عدم دعوا می‌کند اما مشاوران در ستاد و در کنار ایشان اختلاف اندازی و تفرقه افکنی می‌کنند و میکروفون پرت می‌کنند بعد عزیزم اینجا نهج البلاغه می‌خواند.

زاکانی یادآورشد: امیرالمومنین(ع) خطاب به یکی از اصحاب خود که انسان شریفی بود نوشت تو هرگز نمی‌توانی مدیریت کنی و پل افرادی می‌شوی که بر مردم ستم می‌کنند. امیرالمومنین(ع) به ابوموسی اشعری گفت اگر می‌خواهی مذاکره کنی مذاکره کن، اما به عقل و تجربه تکیه کن، کسی که به عقل و تجربه تکیه نمی‌کند شقی است. ببینید ما چگونه مذاکره کردیم.

وی تاکید کرد: مردم، اجازه ندهید بین شما دیوار بکشند . چه در داخل و چه در خارج از کشور . تمام مردم ایران، ایرانی هستند. همه شما خواهان عدالت و رفع تبعیض هستید، همه شما مخالف فساد و طرفدار مبارزه با فساد هستید مردم اجازه دهید به دروغ میان شما دیوار بکشند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اجازه ندهید به نام مذهب، قومیت و جنسیت یا هر نام دیگری شما را از هم جدا کنند این خیانت به ایران است اقوام عزیز ایرانی در کنار هم هویت زیبایی به نام تمدن و فرهنگ ایرانی را خلق کرده‌اند این خیانت و طراحی فریبنده برای کسب محبوبیت و رای را برهم بزنید.

زاکانی اظهار کرد: کسی حق ندارد مردم را در مقابل هم قرار دهد کسی حق ندارد ایرانی را در مقابل ایرانی قرار دهد، تنها اتحاد همبستگی و انسجام ملی است که موجب پیشرفت خواهد شد نه تجزیه تقابل و درگیری. مردم عزیز ناامید نشوید آمده‌ایم مشکلات کشور را با تکیه بر شما و توکل بر خدا حل کنیم نمونه‌های کارنامه را هم بیان کردم هم کارنامه داریم و هم برنامه. 

وی یادآورشد: جمعه هشتم تیر همه شما پای صندوق‌های رای بیایید حتی اگر به بنده رای نمی‌دهید و به مخالف من رای می‌دهید باز هم بیایید چون هر رای شما رای به خط امام، اصل انقلاب و شهدای پرواز اردیبهشت است. موفق و موید باشید.

 

 

قاضی‌زاده‌هاشمی در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟ 

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اطرافیان آقای پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به جهان نگاه می‌کنند در حالی که شهید رئیسی این تابو را شکست و با اقتدار سایه جنگ را از کشور دور کرد.

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» شامگاه دوشنبه چهارم تیر در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تبریک عید سعید غدیر گفت:  این روزها وقتی خدمت مردم می رسیم و مورد لطف قرار می گیریم از یک نظر مردم انتقاد می کنند که چرا واضح در این برنامه و برنامه های دیگر صحبت نمی‌کنید. چرا پاسخ اظهارنظرهای اعضای اصلی ستادها و مشاوران کاندیداها را نمی‌دهید. برخی از موضوعات به دولت شهید رئیسی عزیز و شخص شهید رئیسی برمی گردد؛ امشب تصمیم گرفتم کمی مصداقی‌تر موضوعات را مطرح کنم.  

وی درباره سیاست ایران در حوزه همسایگان خاطرنشان کرد: در حوزه همسایگان سیاست ایران همواره برقراری صلح و آرامش و جلوگیری از دخالت بیگانگان بوده است ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم.  باید از مداخلات فرامنطقه‌ای جلوگیری کنیم. گرچه این سیاست متاسفانه مختل شد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: یادتان هست دولت روحانی وقتی این دولت را تحویل داد به معنای واقعی کلمه جایگاه ما در منطقه محدود بود و اوضاع ما با همسایگان شرقی به چه ترتیب بود؟  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم و تنش بالا گرفته بود و تهدیدات جدی از سمت افغانستان وجود داشت و جریان رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی در ابتدای دولت شهید رئیسی بر روی کار آمدن طالبان  قصد داشت جامعه را طوری تحریک کند تا جنگ بی ثمر با طالبان شروع شود و در دولت اصلاحات که پزشکیان عزیز خود را امتداد آن دولت می‌داند، عناصر رسانه‌ای ما در مزار شریف به شهادت رسیدند و ما در آستانه یک جنگ قرار گرفتیم.

حامیان پزشکیان، تک چشمی به جهان نگاه می‌کنند

وی اضافه کرد: دلیل این اتفاقات این بود که حامیان پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین المللی ندارند و تک چشمی به دنیا نگاه می کنند. هر وقت این جریان بر سر کار آمده است، سایه جنگ بر سر کشور افتاده و حتی امنیت ما را می‌خواستند، گدایی کنند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: شهید رئیسی این تابو را شکست و با اقتدار و وعده صادق در کنار دلاوری رزمندگان سایه جنگ را از کشور ما دور کرد و رژیم صهیونیستی را سرجای خود نشاند.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: دوستانی که دنبال برجام دو و سه بودند، می‌خواستند دست ما را از قدرت خالی کنند و حتی اسدالله اسدی و حمید نوری دیپلمات های دولت روحانی که در زندان‌های اروپا بودند با اقتدار دیپلماتیک شهی رئیسی آزاد شدند.   الهام علی اف اواخر دولت روحانی برای ایران خط و نشان می‌کشید و کار به جایی رسیده بود که تاجیکستان و ترکمنستان با ما قهر بودند. رابطه با ما با کشورهای حاشیه خلیج فارس در دولت قبل چه اوضاعی پیدا کرده بود؟ هند و جیبوتی هم رابطه خود را با ما قطع کرده بودند.  

شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره‌اند

قاضی زاده هاشمی گفت: شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان نشان دادند که استاد تعامل و مذاکره اند. می‌گفتند بدون اذن کدخدا امکان تعامل با هیچکس و هیچ جا نیست اما هم روابط با عربستان اصلاح شد به طوری که بن‌سلمان به دنبال ارتقای روابط شخصی با شهید رئیسی بود و هم یخ مصر بعد از ۴۵ سال با ما آب شد و هم تنش با آذربایجان تمام شد. به بریکس و شانگهای هم پیوستیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دیدیم که وقتی ضایعه شهادت رئیس جمهور رخ داد ایران آنقدر مورد توجه بود که ۲ میلیارد نفر از مردم جهان عزای عمومی اعلام کردند.

 

به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام که نگاه خود تحقیری داشته باشیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دکتر پزشکیان مطالب درستی می‌فرمایند ولی در مقام بیان؛ به ایشان و مشاوران وی برنامه‌ها و سخنرانان کمپ های تبلیغاتی ایشان توصیه می‌کنم اگر سخنرانی دوستان خود را گوش نمی‌کنند، حداقل با این حرف‌ها مرزبندی کنند با حرف هایی که اساس و دستاوردهای  نظام و انقلاب را هدف گرفته و زیر سوال می برد.  

قاضی زاده هاشمی افزود: ما با همسایگان خود دوست هستیم و پیشرفت آنها را پیشرفت خود می‌دانیم؛ ما عمق استراتژیک همسایگان هستیم و آنها عمق استراتژیک ما هستند تا امنیت آنها درست نشود، امنیت ما درست نمی‌شود و تا اقتصاد آنها درست نشود، اقتصاد ما هم درست نمی شود اما به عنوان یک ایرانی شرمنده‌ام که نگاه خود تحقیری داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: برخی بحث جاده های ترکیه را بدون رعایت انصاف درباره نهضت جاده سازی دولت سیزدهم به رخ کشیدند.

وی خطاب به پزشکیان گفت: یادتان هست وقتی رئیس جمهور ایران به ترکیه می رفت خیابان های استانبول بسته می شد و مردم آنجا به رئیس جمهورشان می گفتند شعار «ما می توانیم» ایران را یاد بگیرید؛ پیش رویتان قرار دهید و از آن پیروی کنید ولی وقتی دولت‌های یازدهم و دوازدهم روی کارآمد ما دچار سراشیبی شدیم و عقب افتادیم چون نهضت فعالیت، نهضت ساخت و ساز و جهشی که در بخش‌های مختلف بود متوقف شد.

 

برخی از مسئولان دولت روحانی الان طلب‌کار شده‌اند 

قاضی زاده ادامه داد: الان که شهید رئیسی دوباره نهضت سازندگی را درست کرده، برخی آقایان که فرصت حرف زدن یافته‌اند، طلبکار شده‌اند.  

وی خاطرنشان کرد: در دولت شهید رئیسی دنبال احیای قدرت ایران بودیم و موفق شدیم. ایران همیشه الهام بخش کشورهای منطقه بوده و امروز الهام بخش کشورهای جهان است.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره صحبت‌های آقای پورمحمدی گفت: تا قبل از دهه ۹۰ مسئله مشارکت مردم و قهر مردم از صندوق را نداشتیم؛ اوج مشارکت مردم سال ۸۸ است اما چرا بعد از ۸۸ اینطور شد؟ که حالا اینطور اعضای ستاد آقای پزشکیان مردم را از امور موهوم بترسانند و بگویند اگر نیایید چه می شود!  

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: چرا مردم قهر کردند؟ چون دوگانگی دیدند. رفقایی که اکنون در ستاد آقای پزشکیان هستند، وزیر مسکنی که خودش در باستی هیلز بود وقتی می خواست برود؛ افتخار کرد که خانه نساخته است. وقتی اینها سرکار باشند، مردم نجیب ما چه فکری می‌کنند؟ می‌گویند ما به چه کسی رجوع می‌کنیم یا فسادهایی که وجود داشت و من نمی خواهم به آنها بپردازم. یا اتفاقی که بر سر بنزین در سال ۹۸ رخ داد؛ رفتاری که با مردم شد؛ فارغ از گرانی که اتفاق افتاد و نحوه تعامل دولتمردان با مردم چگونه بود؟

وقتی مردم دوگانگی‌ها را می‌بینند دچار تردید می‌شوند

وی اضافه کرد: وگرنه قبل از آن هم دولت‌ها با رابطه قوی با مردم قیمت ها را تعدیل می‌کردند. سال ۹۸ چه کسی تلگرام را اینترنت جهانی را بست؟ اکنون در آقای پزشکیان قائم مقام ستاد است؛ اینها کسانی هستند که پناه آورده‌اند و الان در ستاد آقای پزشکیان مسئولیت دارد. وقتی مردم دوگانگی‌ها را می‌بینند دچار تردید می‌شوند.

قاضی زاده هاشمی در واکنش به موضوع ورود به سفارتخانه‌ها اظهار داشت: دوستان خیلی به سفارتخانه‌ها اشاره کردند، مشکل ما با آمریکا از مسئله لانه جاسوسی به وجود آمد؛ ایشان بفرمایند چه کسانی این کار را کردند و آیا ایشان نقشی داشته یا خیر.

وی همچنین به سفارت عربستان نیز اشاره کرد و افزود: در چه دولتی تسخیر سفارت عربستان پیش آمد و چرا مدیریت نشد؟ رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است آیا نمی‌تواند جلوی چهار نفر را بگیرد؟ آیا نمی شد جلوی این موضوع را گرفت تا بعداً ما مرتب آن را به نام بچه حزب‌الهی‌ها فاکتور کنیم. در صورتی که قوه قضاییه همان زمان با آن افراد برخورد کرد.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه مواجهه با تحریم‌ها و اداره کشور در زمان تحریم گفت: به آقای پزشکیان که ستادهایشان را به صورت کنترات به کابینه آقای روحانی سپرده اند؛ عرض کنم که مشاور سیاسی شما که وزیر خارجه دولت آقای روحانی بود در یک برنامه تبلیغاتی در حالی که کنار دست شما نشسته بود، حرف های عجیبی زد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: ایشان رسماً پذیرفت که دولت شهید رئیسی برعکس دولت آقای روحانی روزانه میلیون ها بشکه نفت فروخته اما در تحلیل تاسف باری دلیل این افتخار ملی را شل کردن پیچ تحریم‌ها توسط دولت بایدن ذکر کرد و گفت بگذارید ترامپ بازگردد خواهید دید چقدر نفت می‌توانید بفروشید.  

آمریکا پیچ تحریم را در برابر شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان شل کرد

وی با بیان اینکه چنین تحلیل و ادعایی را قبول ندارم، گفت: بعد از سقوط ترامپ و روی کار آمدن دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا آیا دولت آقای روحانی ۹ ماه تلاش نکرد که بایدن پیچ را شل کند؟ چرا بایدن برای دولت روحانی پیچ تحریم را شل نکرد، پیچ تحریم را در برابر شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان شل کرد. آیا چنین چیزی اعتراف تاریخی به این نیست که رئیسی عرضه وادار کردن آمریکا به شل کردن پیچ تحریم را داشت که شما نداشتید.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: یادتان است که آقای روحانی با تبختر و تمسخر می‌گفت شما زبان دنیا را بلد نیستید؟ شما زبان مردم خودتان را نیز بلد نیستید. جناب آقای پزشکیان، جناب آقای روحانی که صحنه گردان اصلی ستاد آقای پزشکیان شده‌اید؛ حالا فهمیدید زبان دنیا را چه کسی بلد است و چه کسی می تواند نظر خود را به آمریکایی ها تحمیل کند و زبان مردم خودش را بلد است زیرا به دنبال تامین نیازهای آنهاست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای پزشکیان چه کسانی در سال ۹۲ مردم را از تحریم دموکرات‌ها ترساند تا رأی آنها را با ادعای لغو تحریم‌ها بگیرد و پس از ۸ سال نه تنها تحریمی لغو نشد بلکه ارزش پول ملی ما ۱۰۰۰ درصد کاهش یافت. آیا همان ها نیستند که امروز به جای ترساندن ملت بزرگ ایران از دموکرات‌ها، مشغول ترساندن مردم از جمهوری خواهان هستند.

با وعده‌های دروغین لغو بالمره تمامی تحریم‌ها ۸ سال بر گرده مردم سوار شدند

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: این افراد کاسب تحریم هستند یا بچه‌های انقلاب یا شهید رئیسی عزیز؟ یا با وعده‌های دروغین لغو بالمره تمامی تحریم‌ها ۸ سال بر گرده مردم سوار شدند. پس ما هستیم با همین ترامپی که شما مردم را از او می ترسانید و می خواهید مجدد از آن رأی بگیرید، مذاکره کنیم و خواست خود را به او تحمیل کنیم. 

وی گفت: در دولت آقای روحانی با این دورغ بزرگ سه هزار مدیر بر کرسی کلیدی نشستند و بنابر گزارش دیوان محاسبات کشور در روزگار فقر و درد ملت بالای ۵۰میلیون تومان با دلار زیر چهار هزار تومان حقوق حرام گرفتند که به قیمت دلار ۵۰-۶۰ هزار تومانی الان ماهانه ۷۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آیا اینها کاسبان تحریم هستند یا ما؟ به اعتراف آمریکایی ها در دوران ۲ سال و ۱۰ ماه شهید رئیسی ۸۰ میلیارد دلار نفت فروخته شده است و توانستیم به جای ۷۰۰ جان نازنین ایرانی که به دلیل تاخیر در خرید واکسن گرفته شد، با اقدام سازنده دولت شهید رئیسی و شهید امیرعبدالهیان طی ۲-۳ ماه موضوع کرونا در کشور جمع شد و اینکه امروز کار خود را توجیه می‌کنند؛ عجیب است.

واگذاری کار به مردم در دولت شهید رئیسی بی‌سابقه بود

قاضی زاده هاشمی گفت: مشکل ما آن است که برادرمان پزشکیان به جای اینکه به سوالات جواب دهند، سوال جدید طرح می کنند. ما اینقدر مرد هستیم از دولت محدودی که در اختیار ما بوده است، دفاع می‌کنیم، عزیزان هم هم مرد باشند و از دولتی‌هایی که حمایت کردند یا در آنها بودند، دفاع کنند تا مردم تشخیص دهند.  اینکه بنشینیم و گذشته را فراموش کنیم و ناظر به آینده سخن بگوییم.

وی ادامه داد: چه کسی مردم را از صحنه عمل بیرون کرد؟ کدام سیاست دولت گرایی مطلق  و خارج کرن مردم از عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و گرفتن کار از دست مردم در کدام دولت‌ها اتفاق افتاد؟ کدام دولت‌ها فعالیت بخش خصوصی و تعاونی را نابود کرد؟ تاریخی وجود دارد؛ ۴۵ سال تاریخ اداره کشور وجود دارد؛ به گونه ای صحبت نکنیم که گویا امروز وارد عرصه عمل شدیم و خطاب به مردم بگوییم شما مظلوم واقع شده‌اید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال روی مدل مردمی سازی دولت کار کرده‌ایم، افزود: کاری که در دولت شهید رئیسی برای واگذاری کار به مردم انجام شد بی‌سابقه است. نقش دادن به مردم در عرصه‌های مختلف در زمان شهید رئیسیدولت شهید رئیسی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نیست.

وی با اشاره به واردات واکسن در ابتدای دولت شهید رئیسی گفت: برخی از عزیزان که دز اول واکسن فایزر را زده بودند مصاحبه کردند و گفتند اجاره نمی دهیم مردم ایران موش آزمایشگاهی واکسن خارجی باشند و اجازه واردات ندادند و سخنگوی دولت وقت آمد FATF را متهم کرد اما الان می گویند واکسن کار ما بوده است چون مسئله حل شده است قابل ادعاست. خوب دو هفته زودتر واکسن را وارد می کردید تا دولت شهید رئیسی این افتخار بزک را به نام خود ثبت نکند.

نامزد چهاردهمین دور انتخابات ریاست جمهوری خطاب به مدعیان خرید واکسن در دولت گذشته گفت: اگر می توانستید انجام بدهید، دو هفته زودتر واکسن وارد می کردید که دولت شهید رئیسی این افتخار بزرگ را به نام خودش نزند. ضمن اینکه در ماجرای واردات واکسن و استفاده از آن ماجرایی مفصل دارد. 

وی ادامه داد: یا به بحث برجام اشاره کردند که اگر این برجام بد است چرا شهید رئیسی از آن خارج نشد؟ بنده به عنوان معاون شهید رئیسی جواب می دهم که اگر ایشان خارج شده بود شما او را متهم نمی کردید که در کنار ترامپ و نتانیاهو قرار دارد. 

قاضی زاده هاشمی گفت: ماشین ۲ میلیارد تومانی را ۲۰۰ میلیون تومان به ما فروختند و الان روی دستمان مانده است(منظور برجام است). چه باید می کردیم؟ بعد به شورای امنیت سازمان ملل بردند و تصویب کردند و دولت وقت ایران تعهدات شورای امنیت را پذیرفته است. به لحاظ حقوق بین الملل دست و بال جمهوری اسلامی را بستند بعد اکنون می گویند چرا خارج نشدید؟! کاری کردید که مجبوریم آن را مدیریت کنیم و جلو ببریم تا حداکثر استفاده را از آن کنیم و بهانه نیز به دست دشمن ندهیم.

وی برجام را خسارت محض دانست و افزود: این خسارت محض را مدیر عالیه دولت فخیمه دوستان اشاره کرده و گفتند. این مسائل در تاریخ ما است. در عوض آمدیم سرمایه ملی، موفقیت و قدرت جوانان کشور را ارزان فروشی کردیم. بعد اسم آن را گذاشتیم هنر دیپلماسی. 

دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: دیپلماسی خندیدن و امتیاز دادن نیست، بلکه استواری هوشمندانه و امتیاز گرفتن است. همان کاری که برادر شهیدمان امیر عبدالهیان انجام داد و نماد آن بود. کسی که به خاطر اینکه بتوانیم با ۲ دولت منطقه به خواست خودشان رابطه برقرار کنیم، از وزارت خارجه عذرش خواسته شد. همان فرد که مدعی بودن روابط را با کشورهای حاشیه خلیج فارس درست می کند وزیر امور خارجه شد و ارتباط را با همان کشورها را با عزت برقرار کرد.

وی ادامه داد: دیپلماسی شهید عبدالهیان دیپلماسی خلق قدرت بود. مذاکرات جدی در منطقه، هم با شرق و هم با غرب و نه محدود از موضع قدرت برای ایجاد توازن برای ایجاد قدرت درون‌زا داشتند. ایشان از عده ای که از هر دو طرف نقد می کردند نترسید و با قدرت به جلو رفت و به نتیجه رساند. 

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: اینکه ما افزایش فوق العاده فروش نفت پیدا کردیم و سناتور آمریکایی چند روز قبل به وزیر امور خارجه آمریکا می گیو چطور آنها ۳۰۰ هزار بشکه را به ۲ میلیون بشکه نفت؟ پاسخ بلینکن این بود که شهید رئیسی مردم مصممی بود و دیپلماسی و اداره کشور جای مردان مصمم و با اراده است و نه آدم های ضعیف و سازشکار.

سیاست خارجی جای خیال پردازی و توهم زدگی نیست

قاضی زاده هاشمی در بخش پایانی چهارمین مناظره گفت: مردم آگاه و هوشیار ایران، سیاست خارجی جای خیال پردازی، توهم زدگی نیست، عمل است نه شعار، عرصه اجرای راهبردهای بین‌المللی یک ملت هفت هزار ساله با توجه به محدودیت ها و واقعیت ها است.

وی افزود: تحریم با تمام زحمات ها و تلخی هاش یک واقعیت است تحریم نه بی تاثیر است و البته نه آخر دنیا، هم باید مذاکره کرد و باید تلاش کرد آثار تحریم به قدری از بین ببریم که انگیزه و طمع تحریم از سوی دشمن بخشکد.

قاضی زاده هاشمی افزود: ملت ایران؛ همین جا قول می دهم کسانی که وعده تحریم ها بار دیگر به گرده شما سوار شوند، هرگز نمی توانند تحریم را لغو کنند. تجربه تاریخ این را نشان می دهد. تحریم بخشی از راهبرد امنیتی ایالات محتحده آمریکا است و دیدید با تعطیلی کل برنامه های هسته ای ایران هرگز لغو نشد. حرف زیبا زدن و وعده فریبا دادن کار ساده‌ای است و عمل کردن این وعده ها با تجربه هشت سال حاکمیت کسانی که صحنه گردانان اصلی ستاد پزشکیان که بهتر است بگویم روحانی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: تحریم های آمریکا روی دو نقطه معطوف شده بود فروش نفت و منابع ارزی شهیدان رئیسی و امیر عبداللهیان بدون کاسبی تحریم و شعارها و ودعده های دروغین در سه سال و در سکوت مطلق فروش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت به نزدیک ۲ میلیون بشکه نفت رساندند و ۸۰ میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب کام خشکیده اقتصاد ایران شد.

این داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر کشور پشتوانه ارزی نداشت چطور امروز توی خیابان های مملکت خودروهای کیا، اپتیما، فولکس واگن و نیسان در حال پلاک زدن است و یا در خیابان های تهران تاکسی های برقی راهی خیابان ها شد، کالاهای وارداتی از سال ۲۰۱۷ ممنوع الورود بود بدلیل نداشتن ارز آیا دولت سوم روحانی می خواهد این روند را مجدد در نطفه خفه کند.

کشور محتاج تداوم راه زیرکانه، مقتدرانه، واقع بینانه و دلسوزانه مانند شهید رئیسی است

وی اظهار کرد: رئیسی عزیز ما زبان دنیا را دقیقا می شناخت، جهان درهای خود را تنها به کنشگران راستین همچون رئیسی خواهد گشود و اگر می خواهید پیچ تحریم ها به قول آقایان شل بماند این کشور محتاج به تداوم راه زیرکانه، مقتدرانه، واقع بینانه و دلسوزانه مانند شهید رئیسی دارد.

قاضی زاده هاشمی گفت: مردم ایران خطر آمریکا چه با ترامپ و بایدن هر چند یک خطر غیر قابل کتمان است اما یک دهم خطر کسانی که راه درآمد نفتی را در داخل در این ملک مظلوم بستند نبوده و نخواهد بود.

وی اضافه کرد: تقابل و توافق در مقابل هم دیگر نیستند اتفاقا برای اینکه با دشمن و رقیب توافق خوبی شکل بدهی باید قدرت را شکل بدهی و به عقب برانی تا سر میز توافق بیاوری تا بتوانی امتیاز بگیری اما برخی دوستان یک جوری دنبال توافق هستند که در طول عمرشان حتی معامله نکردند

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: ما به جای تمرکز بر اختلافات باید بر روی اشتراکمان با تمام کشورهای دنیا برنامه ریزی کنیم. در عرصه فرهنگ عرض کردم که در کشورهای غربی موضوع خانواده و عدالت ارزش است و کشورهای همسایه ما با ما فرهنگ مشترک دارند و ما ایران فرهنگ ۷۰۰ میلیونی را ذکر کردیم که قابلیت این را دارد طرح های اقتصادی مشترک را دنبال کنیم و این ها نیازمند انرژی هستند و می توانیم با دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه کار کنیم.

 

پورمحمدی در چهارمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انتخابات ناموس سیاسی کشور و موضوع مهم کشور است، همه باید برای افزایش مشارکت مردم در آن تلاش کنیم.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی شامگاه دوشنبه -چهارم تیرماه- در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع سیاسی و سیاست خارجی گفت: موضوع مهم کشور امروز انتخابات است، همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم، نظرسنجی‌ها این را بیان نمی‌کند و حس و حال جدی در فضای سیاسی اجتماعی ایران نمی‌بینیم، انتخابات ناموس سیاسی کشور است. 

سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است

پورمحمدی گفت: سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است، اگر در داخل توانمند باشیم اهداف خود را در عرصه بین المللی نیز تثبیت می‌کنیم، اما سوال من این است هم اکنون که بحث انتخابات ریاست جمهوری به صورت جدی در کشور مطرح است و حتی حالا هم که مناظره ما مناظره سیاسی است، چرا از سیاست داخلی صحبت کردیم؛ چرا نمی‌خواهیم درباره سیاست داخلی صحبت کنیم؟ امروز موضوع مهم کشور انتخابات و مشارکت مردم است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همه باید برای افزایش مشارکت تلاش کنیم، اما متاسفانه در این روزها طبق نظرسنجی‌ها شاهد افزایش مشارکت نیستیم و حس و حال جدیدی در جامعه وجود ندارد و این مساله عمده کشور است. 

پورمحمدی تصریح کرد: انتخابات ناموس سیاسی کشور است جمهوری اسلامی ایران با رای مردم شکل گرفت، امام (ره) نیز بحث انتخابات را به صورت جدی مطرح کرد.

وی اظهارداشت: هنگامی که وزیر کشور شدم دیدم انتخابات موضوع جدی است و براین اساس مشکلات انتخابات را برای رهبری ارسال کردم و ایشان نیز فرمودند که مسائل بررسی شود هشت سال طول کشید تا سیاست‌های کلی انتخابات نوشته شود؛ من اعتراض کردم چرا اینگونه است و تا امروز قانون انتخابات به صورت کامل نوشته نشده است، بنابراین معلوم است مشکلات سال ۸۸ ما به دلیل این بود که سیاست‌های انتخاباتی درستی نداشتیم. 

 

مساله انتخابات حل نشود وفاق و اجماع حاصل نمی‌شود

پورمحمدی گفت: در انتخابات امسال تعدادی از افراد مثل آقایان علی لاریجانی و  اسحاق جهانگیری و بسیاری تایید صلاحیت نشدند چرا باید این‌گونه باشد الان مشکل ما در ساختار و قوانین است و نباید تایید صلاحیت و قوانین ما شناور باشد در حالی که قوانین در دنیا ثابت است.

وی بیان کرد: آقای قالیباف نماینده کدام یک از جریان‌های سیاسی کشور است؟ تنها خودمان هستیم و هر کدام از ما برنامه خاص خود را داریم و پشتوانه‌ای نداریم، حتی آقای پزشکیان که نماینده فرد و جریان خاصی است برنامه خود را دارد و در برنامه امروز نیز اعلام کرد که عده‌ای به من روی آوردند. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: مساله انتخابات مساله و دغدغه جدی کشور است و تا زمانی که حل نشود وفاق و اجماع حاصل نمی‌شود.

 

عده ای هنوز نقش مردم را باور ندارند

پورمحمدی گفت: نظام ما با مردم به اینجا رسیده است اما متاسفانه عده ای هنوز نقش مردم را باور ندارند و تلاش نمی‌کنند مردم خوش بین شوند و حضور داشته باشند؛ یکی از ساختارهای روشن برای جلب مشارکت مردم و سازمان‌دهی و پاسخگویی و شناسنامه دار کردن فعالیت های سیاسی که جلوی فعالیت های هرج و مرج طلبانه در عرصه سیاسی را بگیرد فعالیت حزبی است . 

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: نامزدها باید شناسنامه و آرمان‌های خود را داشته باشند و تحلیل خود را از شرایط بیان کنند اما حتی در این برنامه شاهد هستیم که افراد تحزب را قبول ندارند در این شرایط ما می توانیم امیدوار باشیم یک سازمان سیاسی داشته باشیم؟ 

وی خطاب به سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات گفت: هنگامی که من وزیر کشور بودم به این نتیجه رسیدم که باید به جریان‌های سیاسی و سازمان‌های مردم نهاد نظم دهیم در آن زمان آقای جلیلی نماینده من را خواست و گفت که می‌خواهید انقلاب مخملی راه بیاندازید و من گفتم اینها را قبول نکنید. 

هیات‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه، سمن‌ها قوت نظامند

پورمحمدی با بیان اینکه قدرت ایران در تاریخ طبقه متوسط است، افزود: ما تسلیم دیکتاتورها نشدیم و نظام ایران فضای دیکتاتوری نداشت، زیرا طبقه متوسط قدرتمند بود؛ علما، دانشمندان، فرهنگیان و هنرمندان، اصناف، بازاریان و پیله وران به عنوان طبقه متوسط قدرتمند بودند. امروز هیات‌های مذهبی، تشکل‌های خیریه، سمن‌ها قوت نظام ما است و حالا که می‌خواهیم سازماندهی کنیم کسی آن را قبول ندارد. 

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم باید قوی باشند؛ مردم باید حضور داشته باشند و نقش آفرین باشند و با سازماندهی و تشکل در نظام سیاسی مشارکت داشته باشند، یکی از مقولات مهم دیپلماسی، دیپلماسی اقتصادی است توافقات منطقه‌ای در دولت قبل به خوبی پیشرفت کرد، قراردادهای تجاری، اقتصادی انجام شد و انجام پروژه‌های مشترک مثل انتقال آب، برق و خطوط مشترک به خوبی انجام شد. 

 

صدا و سیما برای ماجرای کرنست مناظره بگذارد

پورمحمدی عنوان کرد در بحث سیاست داخلی می‌خواهد مثالی را مطرح کند و افزود: در موضوع کرسنت سال ۱۳۸۱ قراردادی در دولت وقت تصویب شد و بنا شد از میدان حوزه مشترک به نام سلمان که بین ایران و امارات است برداشت مشترک داشته باشیم، قرار شد ایران سهم خود را استخراج و به اماراتی‌ها به مدت ۳۰ سال بفروشد مقدماتی انجام شد و اختلاف در قیمت بود و حاشیه‌هایی وجود داشت و بعد که اختلاف قیمت و بحث‌هایی در این زمینه مطرح شد دیوان محاسبات ورود کرد تا تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود و من در آن ایام دخالتی نداشتم زیرا در دفتر رهبری بودم بنابراین هیچ ربطی به من ندارد. 

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در پروژه کرسنت قرار بود گاز را بفروشیم و پول دریافت کنیم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تامین کنیم و سهم خود را از میدان گازی مشترک برداریم چرا جلوی آن را گرفتیم؟ یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان می‌گویند متهم کردند یا دوستانی که جلوی اجرای قرارداد را گرفتند. امروز اعلام می‌کنم این قرارداد میلیاردها دلار منافع ملت را از دست ما گرفت و میلیاردها دلار خسارت به ما زد و ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کرده است و چند میلیارد دلار در دادگاه تصویب شده است . 

وی تصریح کرد: سه سال است که آقای زنگنه تقاضا مناظره با آقای جلیلی را دارد چرا جواب نمی‌دهد یا ایشان خائن است یا آقای زنگنه و باید به ملت پاسخ بدهد من از صدا و سیما می‌خواهیم مناظره بگذارد تا تکلیف مردم روشن شود. 

 

کرسنت استخوان لای زخم است

پورمحمدی بیان کرد: همین روند است که سیاست داخلی بر سیاست خارجی دیکته می‌کند و منافع ما را به خطر می‌اندازد مواردی امثال کرسنت ما زیاد داریم در حالی که باید این مساله را حل کنیم، اما می‌گذاریم استخوان لای زخم و بعد تبعات آن را در جامعه می‌بینیم و نمونه آن دلسردی مردم برای حضور در انتخابات است.

وی گفت: بحث تحزب مساله جدی است بحث سازماندهی نهادهای مردمی مساله جدی است و دوستان بگویند که قبول دارند یا نه ؟

با متهمان کرسنت مناظره کنید

پورمحمدی خطاب به جلیلی اظهارداشت: اینکه می‌گویید نمی‌دانید نمی‌توانید تشخیص دهید من قبول دارم که هیچ کس همه چیز نمی‌داند اما شما که می‌دانید و سالیان سال است که دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید چرا حاضر نیستید با متهم اصلی کرسنت مناظره کنید؟

نامزد ریاست جمهوری ادامه داد: به هر حال شما مانع انجام کرسنت بودید و می‌گویید فساد داشته است بنده هم در سازمان بازرسی هر اطلاعاتی که آمد طبقه بندی و به قوه قضائیه گزارش دادم و موجب محکومیت هم شد و اگر بخواهید جزئیات را هم ارائه می‌دهم اما بگویید چرا حاضر نیستند با متهم مناظره کنند 

وی با بیان اینکه اموال این ملت به تاراج رفته است، بیان کرد: جریمه ۱۸میلیارد دلاری علیه ملت صادر می‌شود اما باز هم حاضر نیستید صحبت کنید و قصه را حال کنید؛ می‌گویند من خواب نما شده‌ام، اما برخی هنوز هم از خواب بیدارنشدند، دیر از خواب بیدار شدند و خیلی مسائل را دیر فهمیدند و نفهمیدند. 

نامزد ریاست جمهوری دوباره خطاب به جلیلی گفت: اما شما در بند ۴ نامه خود در خصوص FATF نوشتید که به کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) ملحق شویم و اسناد آن موجود است و این قابل کتمان نیست . 

اینجا جای بزن در رو و بگو در رو نیست

پورمحمدی تصریح کرد: اینجا جای بزن در رو نیست و جای بگو در رو هم نیست این مسائل جای بحث جدی دارد و کلیات گفتن که نمی دانید، نمی‌فهمید، خبر ندارید درست نیست؛ حالا شما که علامه هستید بگویید عملتان چه بوده است؟ شما در رشته خودتان هم موفق نبودید؛ امروز روزی نیست که شعار دهیم و با شعار حل کنیم برای همین است که مردم به ما اعتماد نمی‌کنند.

 

با شعار و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود

پورمحمدی خطاب به نامزدها گفت: دوستانی که جایگاه مناسب، اطلاعات کافی و دانش لازم برای احراز مقام ریاست جمهوری دارند خوب است تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام نزنند چرا که این روزها می‌گذرد. 

وی ادامه داد: خیلی عجیب است قراردادی سال ۸۱ منعقد شده است و ما سال ۸۷ رفتیم سازمان بازرسی دو تا گزارش برای ما آمده است و الان هم مدارک موجود است و از ما در این مورد سوال می‌کنند. 

نامزد ریاست جمهوری درخصوص فساد کرسنت گفت: دو بار محمود احمدی نژاد خواست مشکل را حل کند و پرونده فساد تعقیب و فاسدین محکوم شود، قرارداد اجرا شود و خسارت عظیم به کشور وارد نشود سوال من این است چرا جلوی آن را گرفتید باید پاسخ دهید با شعار و عصبانی شدن مشکل حل نمی‌شود. 

این حق ملت است که بداند خسارت کرسنت چیست

پورمحمدی خطاب به زاکانی گفت: ایشان حرف درستی زدند و من از وی تشکر می‌کنم زیرا اعلام آمادگی کردند که آماده هستند بحث کنند. ما طرف مقابل نیستیم شما به آقای زنگنه اتهام می‌زنید و او هم می‌گوید به کشور خسارت زدید، دادگاه هم رسیدگی می‌کند و ما از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی شود. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی وارد شده است آیا اقدامی بدی است؟ چرا فرار می‌کنید؟ این حق ملت است که بداند. 

وی اظهارداشت: چرا از مسائل جدی فرار می‌کنیم و می‌گوییم فساد بود؛ خوب چقدر فساد بود صد بار اعدام کنیم اما قراردادی که به ضرر ملت است نباید زمین گیر شود. 

چرا جلوی صدور قطعنامه‌ها را نگرفتید

نامزد ریاست جمهوری درخصوص فساد کرسنت با بیان این پرسش که چه کسی از برجام دفاع می‌کند، گفت: این حرفها چیست من هم به برجام انتقاد داشتم، قطعنامه‌هایی در سازمان ملل تصویب شده که ملت را بیچاره کرده است چرا جلوی آن را نگرفتید و گذاشتید ملت ایران را بیچاره کردند و حالا می‌گویید چرا مذاکره می‌کنید؟ شما که قدرت داشتید چرا اجازه دادید قطعنامه صادر شود شما که مسئول بودید، چرا گذاشتید ۱۵ سال به ملت ایران خسارت وارد شود؟ ملت ایران صدها میلیارد دلار خسارت دیده است. چرا عمل نکردید و از قدرت دانش و مذاکراتی خود استفاده نکردید و اجازه داید قطعنامه ها پشت سر هم صادر شد و گذاشتید ما در سازمان ملل گیر بیافتیم و حالا با دریوزگی برجام را قبول کنیم. باید به اینها پاسخ دهیم. 

وی گفت: خدا را شکر امام (ره) به ما استقامت را یاد داد و ما در عرصه داخلی امروز در بحث مقاومت افتخار می‌کنیم. ما فرهنگ مقاومت را در جهان اعتلا بخشیدیم و از مردم مظلوم دفاع کردیم . 

پورمحمدی ادامه داد: امروز حقانیت فریادهای ملت ایران در دفاع از مردم فلسطین برای جوانان عالم تثبیت شد و نشان داد که فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی قدرت پیشروی دارد و می توانیم ادعا کنیم و با صدای بلند بگوییم هم غزه، هم لبان،‌هم یمن، هم عراق، هم عمان، جانم فدای ایران و جانم فدای حرم و جانم فدای قهرمانان ایران و و جانم فدای این ملت که این همه سختی را تحمل کرد و ان شاءالله گام‌های بلند را در آینده خواهد برداشت.

 

خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است

پورمحمدی در جمع‌بندی پایانی مطالب خود در مناظره گفت: هدف اصلی سیاست خارجی دولت قرار توسعه اقتصاد ملی است و دستاورد نهایی ما خلق ثروت برای مردم ایران است و اولویت ما رفع تحریم‌ها در خارج و خنثی سازی آن در داخل به صورت همزمان است نه انتخاب میان یکی از این دو .

وی افزود: تلاش ما حل مساله در کمترین زمان با کمترین هزینه و با بیشترین سود برای ایران است؛ خط قرمز دولت قرار منافع و مصالح ملی است در وسیع‌ترین معنا و دقیقترین مبنا است؛ روش ما اقتضائی است به اقتضای زمان، ‌مکان و توان؛ رویکرد ما ایجاد فرصت‌های جدید و شکار مقتدرانه فرصت‌های پیش آمده است. 

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: ایرانیان بیش از ۱۵ سال است که به بهانه و دلایل مختلف در تله تحریم‌ها گرفتار شده‌ایم، برجام و تلاش‌های مشابه راه‌حل‌های جادویی نیستند؛ بلکه تلاش‌های ملی برای رهایی از دام تحریم‌ها بوده‌اند ادامه این تلاش‌ها برای رفع موانع توسعه ایران لازم اما ناکافی است.

به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها پایان دهیم

پورمحمدی گفت: برخی از کسانی که امروز چشم در چشم از شما رای می‌خواهند خواسته یا ناخواسته، با توهم یا جهل مرکب، جاده صاف کن دشمن برای گرفتار شدن بیشتر شما در این دام بوده اند. 

وی ادامه داد: برخی از این آقایان تحریم، رنج و عذاب ملت ایران را فرصت و نعمت می‌دانستند و همچنان می‌دانند، اکنون زمان آن است که با انتخابی درست و غیرهیجانی بتوانیم راه ببندیم بر فرصت سوزان و نوکیسه‌گان، پل بسازیم برای عبور از کینه‌ها و شکاف‌ها، سد بسازیم در برابر سیل مهاجرت، بایستیم در مقابل ترد نخبگان، هنرمندان شایسته، استادان و کارشناسان باتجربه، به بازی موش و گربه فیلتر و فیلترشکن‌ها پایان دهیم، بر اندام انحصارطلبان و بنیاد انحصارطلبی لرزه بیاندازیم، به اقتصاد مردمی، بخش خصوصی، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و مدیران سکوهای اینترنتی امید دهیم.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: مردم ایران من با شما قرار می‌گذارم که با هم تلاش کنیم تا ایران از بند تحریم‌ها رها شود و در اقتصاد منطقه و جهان نقش آفرین باشد. ایران محور مهمترین منطقه جهان شود نه آماج حمله قدرت‌های جهان، ایران از شر باندبازی‌های سیاسی نجات یابد و نظام حزبی واقعی را تجربه کند ایران معلمان، اساتید، کشاورزان، کارگران، کارمندان، نیروهای نظامی و انتظامی و بازنشستگان خود را قدر شناسد و آنان را بر صدر نشاند. 

پورمحمدی گفت: ایرانیان عزیز من می‌دانم بسیار خسته و دل آزرده‌اید و از هرچه وعده و وعید است دل بریده‌اید، به شما حق می‌دهم چرا که وعده بهشت بر روی زمین می‌دهند و از تامین یک زندگی معمولی عاجز هستند. گفتند نفت را سر سفره‌تان می‌آوریم اما حداقل‌ها نیز از سفره‌های بسیاری فاصله گرفته است گفتند از آرامش، نشاط و شادی اما زندگی را از یاس و اضطراب و ناامیدی پرکردند.

نامزد ریاست جمهوری اظهارداشت: از کرامت انسان گفتند اما حرمت دختران و جوانان شکستند، حق دارید که تردید کنید و از خود بپرسید که چرا به پورمحمدیرای بدهیم؛ می دانم که خیلی از شما به دوستان خود گفته‌اید «این پورمحمدی هم می داند، هم می‌تواند، هم می خواهد» اما چه فایده که رای ندارد.

وی افزود: شاید رویتان نمی‌شود به دوستانتان بگویید من نه به افراد مشهور و پرادعا بلکه به پورمحمدی رای می‌دهم. اگر به این باور رسیدید که پورمحمدی می‌داند و می‌تواند سد سکوت را بشکنید نه به شعارهای دیگران بلکه به شعور و شجاعت خود اعتماد کنید نگویید رای ندارد بلکه اگر شما بخواهید رای دارد.

  • پورمحمدی: برای قراردادی که ۶ سال قبل از مسئولیتم بسته شد توقع پاسخگویی دارند

    مصطفی پورمحمدی:

    برخی باید تحمل داشته باشند و عصبانی نشوند و اتهام هم بیخود نزنند. این روزها می گذرد... عجیب است قراردادی ۸۱ بسته شده و ماها ۸۷ رفتیم سازمان بازرسی ۲ گزارش آمده برای ما و ما آن گزارش را منظم کردیم و فرستادیم؛ الان  می شود از سازمان بازرسی پرسید. 

    آن آقایان که ۲ بار احمدی نژاد خواست موضوع را  حل کند هم فساد به دادگاه برود و هم این خسارت عظیم در ۱۸ سال گذشته به کشور وارد نشود؛ چرا جلویش را گرفتید؟ پاسخ بدهید. با شعار و اتهام زدن مشکل حل نمی شود.

    کسی به اسم زنگنه متهم است و میگویید خیانت کرده؛ او هم می گوید شما ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد کردید؛ از دادگاه تقاضا داریم زودتر رسیدگی کند. اما اینکه ملت بدانند چه خسارتی به ملت وارد شده و جزییاتش را بفهمند بد است؟ چرا فرار می کنید(از مناظره)؟

  • پورمحمدی: قطع نامه‌های سازمان ملل ملت ما را بیچاره کرده است

    مصطفی پورمحمدی:

    فساد بود؟ بزنیم اعدام کنیم ولی چرا قرارداد را زمین گیر کردید؟

    من از برجام دفاع میکنم؟ من همان موقع نسبت به برجام حرف داشتم. قطعنامه ها ملت را بیچاره کرده، شما که مسئول بودید چرا جلوی قطعنامه ها رانتوانستید بگیرید؟

     

  • جلیلی: در ۳ قطع‌نامه‌ای که زمان آقای لاریجانی تصویب شد آقای پورمحمدی مسئولیت داشت

    سعید جلیلی:

    بحثها به جای خوبی رسید؛ البته دوستانی که حرف از تحزب می کنند کار عمیق دولت سایه را می گویند زنبیل گذاشتن.

    وقتی قطعنامه ها تصویب شد آقای پورمحمدی عضو کمیته هسته ای بود ولی یادش نیست!

    می گویند همان روشی را ادامه دهیم که تحریمها را افزایش داد و دلار ۳ هزار تومانی را کرد سی هزار تومان!

     

  • جلیلی: برجام نتیجه نگرفت؛ حالا همین ها دوباره دارند می ترسانند

    سعید جلیلی:

    چرا ترامپ از برجام خارج شد؟ چون وقتی طرف مقابل میگفت من خارج خواهم شد، این سمت میگفتند که اگر هم او خارج شود ما خارج نمی شویم! خب همین شد که او خارج شد!

    اوج زمانی که از برجام خارج نشده بودند کل صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان بود؛ چرا نتیجه نگرفته بودید؟

    حالا همینها دوباره دارند می‌ترسانند چون بلد نیستند و صحنه را نمی‌شناسند.

     

  • زاکانی: مردم را باید شریک ثروت کشور کنیم

    علیرضا زاکانی:

    هیچ راهی نداریم جز اینکه مشارکت کنیم؛ هم مردم را شریک ثروت کشور کنیم و هم امانتدار مردم باشیم و در سیاست بین مردم دیوار نکشیم اقوام و مذاهب را در مقابل هم قرار ندهیم.

    این گل و بوستان که در کشور هست همه را بپذیریم.

    نمیدانم دوستان از چه منظری صحبت میکنند؟ نگاه ما این است که همه اقوام و مذاهب تک تکشان عزیز هستند. نمیخواهیم دیوار بکشیم. ولی دوستان ظاهراً میخواهند دیوار بکشند.

     

  • قالیباف: ستاد پزشکیان همان ستاد روحانی است

    محمدباقر قالیباف در زمان نهایی جمع‌بندی مناظره:

    ستادی  که امروز آقای پزشکیان با او کار می کند همان ستاد آقای روحانی است. برای همه ما مشخص است.

    این یعنی برگردیم به یک دهه قبل. دو مرتبه برگردیم به رشد زیر ۱ درصد؛ نقدینگی ۲۶ برابر؛ تنشهای بین قوا؛ اختلافات بین مردم؛ تنشهای بین رهبری و بعضی موضوعات دیگر. یعنی شکاف بیشتر بین مردم و دولت. یعنی دومرتبه اخلال صورت بگیرد در حکمرانی کشور.

    آیا واقعا سزاوار است در این مسیر حرکت کنیم؟

    اتفاقات دو سه روز اخیر گواهی بر حرفهای ماست.

  • زاکانی: مردم عزیز با پشتوانه نظری تهی می خواهند رای بگیرند

    علیرضا زاکانی:

    چه کسی گفته است که برجام را آتش بزنیم؟

    مردم عزیز! برخی با احساس و پشتوانه نظری تهی می‌خواهند رای بگیرند؛ این کار درستی نیست.

    آقای پزشکیان ما رفیقیم! با منطق و استدلال و آگاهی که دارم می‌دهم دفعه پیش گفتم که نمیگذارم (رئیس جمهور شوی)

  • زاکانی: حاضرم با روحانی، زنگنه یا خاتمی مناظره کنیم

    علیرضا زاکانی:

    آنچه در سیاست خارجی شما (آقایان پورمحمدی و پزشکیان) میگویید را ما عمل کرده‌‌ایم در چین و بروکسل.

    درباره کرسنت تعجب کردم آقای پورمحمدی چرا چنین موضعی گرفت! از او بعید بود. 

    در دوره خاتمی که آقای پزشکیان هم وزیر بود، بزرگترین خیانتهای نفتی شد؛ توتال، کرسنت و استات اویل. گزارشی تحت عنوان زالو آماده  کرده ایم که خوب است مردم بروند ببینند.

    بنده آنجا مکرر گفتم که چه کسانی خیانت کردند و بعد هم در مقابل خود آقای روحانی در مجلس این بیان را داشتم و وزیر نفت پیشنهادی هم نششته بود(زنگنه) و گفتم که اگر این اتفاق بیفتد در دادگاه شکست می خوریم!

    ۵۳ میلیارد دلار عدم نفع، ۱۸ میلیارد دلار طلب دوم و... از این اتفاق برای کشور هزینه به بار آمد. تعجب می کنم چطور رویتان می شود حرف بزنید.

    هرکسی خواست، آقای روحانی، آقای زنگنه یا آقای خاتمی؛ هرکدام خواستند همین فردا مناظره کنیم تا بگویم که چه جنایتی در کشور اتفاق افتاد. ما فریاد زدیم و گوش نکردند. در این باره من بارها دادگاه رفتم و با افتخار از حق ملت دفاع کردم. ملت! نمیگذارم عده‌ای حق شما را به یغما ببرند.

  • قالیباف: باید اختلاف حقوق و تورم را جبران کنیم

    محمدباقر قالیباف: 

    امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه های در دستمان را داریم در کشور؛ با دقت در این موضوعات، بدون اینکه بخواهیم مشکلات بیشتری را درست کنیم و به تورم دامن بزنیم، میتوانیم این را کنترل کنیم.

     

  • قالیباف: تلاش همۀ ماها باید برای نفع مردم باشد

    باید طوری عمل کنیم که مشکلات مردم در زمان کوتاه حل‌وفصل شود. باید فاصلۀ حقوق‌ها و تورم را جبران کنیم.

    امروز ۱۷.۵ درصد اتلاف سرمایه داریم و به‌راحتی می‌توانیم تورم را مهار را کنترل کنیم.

    به‌طور روشن گفتیم به هر فردی که خانه ندارد ۲۰۰ متر زمین مسکونی می‌دهیم. این کار شدنی است.

    حتما واردات خودرو را آزاد می‌کنیم.

     

  • قاضی‌زاده: پزشکیان به جای جواب دادن به سوال، سوال جدید طرح می‌کند

    امیرحسین قاضی زاده هاشمی:

    آقای پزشکیان به جای پاسخ به سوالات، سوال جدید طرح می‌کنند!

    ما اینقدر مرد هستیم که از دولت محدودی که در اختیارمان بوده دفاع کنیم؛ عزیزان هم مرد باشند از دولت‌هایی که جزوش بودند یا حمایت کردند دفاع کنند تا مردم تشخیص دهند!

    جوری صحبت می‌کنند انگار امروز آمده‌اند سر کار!

     

  • پزشکیان: فرق شما با اسرائیل و ترامپ که آنها هم نمی‌خواستند برجام باشد چیست؟

    مسعود پزشکیان:

    فرق شما با اسرائیل و ترامپ که آنها هم نمی‌خواستند برجام باشد چیست؟

    قدرت دفاعی و بازدارندگی ما و کاری که سپاه و ارتش کرده است باعث افتخار کشور ماست. یکی از دلایلی که دیگران نمی‌توانند کاری علیه ما انجام دهند همین قدرت پهپادی و موشکی ماست.

     

  • پزشکیان: بفرمایید که در میادین مشترک نفتی چقدر داریم ضرر می‌کنیم؟

    مسعود پزشکیان: بفرمایید که در میادین مشترک نفتی و گازی چقدر داریم ضرر می کنیم؟ 

    همین قطر و امارات و عمان و کویت، در میادین مشترک سهمشان را می برند ولی ما عین خیالمان نیست. سرمایه مان را داریم از دست می دهیم.

  • پزشکیان: به جلیلی گفتم راه جایگزین شما برای برجام چیست؛ گفت نداریم

    برای تصمیمات ما روزانه چندین هزار میلیارد ضرر می کنیم

     

  • قالیباف: با پیشنهاد آقای پزشکیان موافقم که پشت تریبون‌ها حرف نزنیم

    شهید سلیمانی الگوی مناسبی در حوزه خنثی‌سازی تحریم، رفع تحریم، مذاکرات منطقه‌ای و... الگوی ماست.

    شهید سلیمانی به‌دنبال دوقطبی‌های کاذب نمی‌رفت و قدرت حل مسئله داشت و موضوعات را استحاله نمی‌کرد.

  • سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات

    عمویی: اگر رسیدن به توافق برای رفع تحریم در دولت شما با چالش مواجه شود، آیا پیگیری اهداف اقتصادی شما با چالش مواجه می شود؟ 

    سیدعباس موسوی: دشمنان دنبال ایران هراسی و سیاه نمایی هستند؛ دولت شما چه برنامه ای برای این موضوع دارد؟

    جابری انصاری: روابط با همسایگان در اولویت است یا روابط بین المللی یا میان این دو؟ 

    عباس عراقچی: خنثی سازی تحریم ها و ناامیدکردن تحریم‌کنندگان و رفع عزتمندانه تحریم ها، دو مقوله بسیار مهم است و همزمان باید پیش برود. برنامه های شما برای هر دو زمینه چگونه است؟

    صدرالحسینی: مواجهه دولت شما با صهیونیستم بین الملل و استکبار جهانی چگونه تعریف می شود؟

  • زاکانی: صحبت‌هایی که برخی افراد می‌کنند از بی‌برنامگی است

    بنا شد آقای روحانی عزت را پاسپورت ما برگرداند اما ۶۴ دانشجوی ما از نروژ اخراج شدند، بانوان ما را در استانبول زدند، کودک ایرانی را در آمریکا دستبند زدند، به خود نمایندۀ ایران در سازمان ملل ویزا ندادند و آخر هم به هواپیمای آقای ظریف بنزین ندادند.

    مشکل ما این است که گدایی غرب را می‌کنیم تا مشکل داخل کشور را حل کنیم. مشکل ما جریان تحریف است. تا جریان تحریف شکست نخورد جریان تحریم هم خنثی نخواهد شد.

    کارنامۀ من ادارۀ کمیسیون برجام در مجلس است. آقای پزشکیان در آن کمیسیون برجام را نخوانده بودند اما از آن دفاع می‌کردند. خودشان می‌گفتند برجام را نخواندم اما اطمینان می‌کنم.

    آقای ظریف در سال ۹۵ در گزارش به مجلس در مورد برجام مدام می‌گفت: «نشد، نشد، نشد».

    آقای رئیسی توانست قدرت منطقه‌ای ما را افزایش دهد. 

    خیانت بزرگی در کرسنت صورت گرفته. کرسنت دستپخت آقای خاتمی و زنگنه است. اسناد SFO را آقای پورمحمدی در دفتر خودش بایگانی کرده است.

  • پاسخ زنگنه به جلیلی و زاکانی منتشر شد.

    بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت گفت:

    جلیلی و نوچه اش در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می زنند 

    سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کردم. خسارتی که به کشور زدید جبران ناپذیر است. 

    به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می توانید در خیابان راحت راه بروید؟

     

     

  • پزشکیان: من یک اصولگرا هستم اما کاملا به اصلاحات معتقدم

    برای اینکه همۀ مردم در مسائل مشارکت کنند از روندی که کشور را یک دسته و گروه اداره می‌کنند خارج شویم.

    چه کسی از سفارت انگلیس بالا رفت؟ چه کسی سفارت عربستان را آتش زد؟ اصلاح‌طلبان این کار را کردند؟

    همان آدم‌هایی که از دیوار سفارتخانه بالا رفتند الان پست دولتی گرفتند.

    من نجات کشور را در سیاست‌های کلی رهبر انقلاب می‌بینم.

    مگر نمی‌گفتند گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟ پس چرا قیمت این‌ها این‌قدر بالا رفت؟

    باید در داخل اختلافات را حل کنیم. در مجلس قرار بود مشکل زندگی مردم را حل کنیم. چرا نکردیم؟ حرف‌زدن که هزینه ندارد.

  • قاضی زاده هاشمی: مردم با صندوق رای قهر کردند

    ما تا قبل از دهه 90 مسئله قهر مردم با صندوق رای را نداشتیم

    اوج مشارکت مردم سال 88 بود؛ چرا بعد اتفاقی افتاد که مردم با صندوق رای قهر کردند.

     

  • قاضی زاده هاشمی: پزشکیان با مشاورین خود مرزبندی کند

    ما نباید در سیاست خارجی مشکل خودتحقیری داشته باشیم

     

  • پزشکیان: در داخل اول باید اختلافات را حل کنیم

    حضرت علی می فرمایند بروید در خانه هایتان و اول اختلافات را حل کنید

     می گوییم ما درستش می کنیم؛ در همین مجلس مگر نگفتیم تورم را درست کنیم؟

     شهید رئیسی خودش پیگیر حل برجام بود. حالا بچرخانید و بگویید ما انجام دادیم و شما نه.

     اینکه به هم طعنه بزنیم نمی شود. 

  • پزشکیان: کی از سفارت انگلستان بالا رفت؟ اصلاح طلبان بودند؟

    کی سفارت عربستان را آتش زد و بعد با آن عکس گرفت؟ ما بودیم؟ معلوم نیست کی بود

     الان کسانی که آن کارها را کردند پست دولتی دارند

     ما نمی خواهیم گروه دیگر موفق شود، می خواهیم بگوییم ما کردیم

     واقعیت را باید ببینیم؛ بنده از روز اول گفتم که آنچه که پیگیری کردم سیاست های مقام معظم رهبری است. حالا کسی چیزی گفته است.

     مگر نمی گفتند قیمت گوشت و مرغ به برجام ربط ندارد؟ پس چرا  شد 500 هزار تومان و 700 هزار تومان.

     

  • قالیباف با یک نقشه دوباره در مورد دور زده شدن ایران توسط کریدورهای اقتصادی هشدار داد

     

    قالیباف

  • قالیباف: من متوجه نشدم ستاد آقای پزشکیان برای مذاکره چه پیشنهادی دارند

  • علیرضا زاکانی: جهان در حال تغییر است

    نمی شود با مدل های سوخت های جایگاهی در جهان داشت

     

  • علیرضا زاکانی برای سیاست خارجی یک کتاب معرفی کرد و توضیح داد که در آن ایده های مورد نظرش مطرح شده است

    زاکانی

  • جلیلی: سوال مردم این است که تاثیر سیاست خارجی بر زندگی ما چیست؟

    نامزد انتخابات ریاست جمهوری:

    سوال مردم این است که تاثیر سیاست خارجی بر زندگی ما چیست؟

    اولین اشکال ما این است که نگاه ما به چند کشور خاص باشد.

    دو مشکل مهم ما اشتغال و ارزآوری است که باید در سیاست خارجی حل شود.

    برخی مواقع فقط بدنیال اجماع بودن کافی نیست بلکه باید از اختلاف کشورها هم استفاده کنیم.

    هر سفارت ما باید سکویی باشد برای ارزآوری و دیپلماسی کشور ما.

    کشورهای حوزه مقاومت و همسایگان ما بهترین ظرفیت برای اقتصاد کشور ماست.

    در کشورهای حوزه آمریکای لاتین و حتی هند و سریلانکا در اقتصاد ما فرصتی ست که شهید رئیسی به بهترین روش از این موضوع استفاده کرد.

    وقتی به بهترین وجه در حوزه مقاومت در برخی کشورها عمل میکنیم در حوزه اقتصادی هم باید همین باشد.

  • قاضی‌زاده هاشمی: اطرافیان پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی ندارند

    این روزها وقتی که خدمت مردم می‌رسیم، مردم انتقاد می‌کنند که چرا واضح صحبت نمی‌کنید؟

    هنگامی که آقای روحانی، دولت را تحویل داد جایگاه ما در منطقه نامطلوب بود. با دولت سابق افغانستان تنش جدی داشتیم.

    جالب این است که جریان رسانه‌ای و مهندسی افکار عمومی آقایان در ابتدای دولت شهید رئیسی و به دنبال روی کار آمدن طالبان قصد داشت جامعه را طوری تحریک کند که به بهانه موهوم جنگ بی ثمر با طالبان شروع شود.

    در دولت اصلاحات عناصر رسانه‌ای ما مظلومانه به شهادت رسیدند و ما در آستانه جنگ قرار گرفتیم.

    هواداران آقای پزشکیان تعادلی در سیاست خارجی و مناسبات بین‌المللی ندارند و تک چشمی به جهان نگاه می‌کنند.

    شهید رئیسی این تابو را شکست و با اقتدار سایه جنگ را از کشور دور کرد.

    دیپلمات‌های دولت آقای روحانی که زندان‌های اروپا بودند با اقتدار دیپلماتیک شهید رئیسی آزاد شدند.

    کار به جایی رسیده بود که تاجیکستان و ترکمنستان هم با ما قهر بودند؛ بحرین و جیبوتی هم روابطشان را با ما قطع کرده بودند.

    می‌گفتند بدون اذن کدخدا امکان ارتباط با هیچ کشوری نیست.

    وقتی ضایعه شهادت رئیس‌جمهور اتفاق افتاد ۲ میلیارد نفر از مردم جهان عزای عمومی اعلام کردند.

  • قاضی‌زاده هاشمی: حامیان پزشکیان تک‌چشمی به دنیا نگاه می‌کنند

    ضمن اینکه باید با همسایگان رابطه داشته باشیم، باید از دخالت بیگانگان هم جلوگیری کنیم.

    جریان رسانه‌ایِ برخی آقایان در زمان روی‌کارآمدن طالبان تلاش کردند کشور را وارد یک جنگ خسارت‌بار کنند.

    دولت شهید رئیسی با همراهی و دلاوریِ رزمندگان سایهٔ جنگ را از کشور برداشت.

    علی‌اف اواخر دورهٔ روحانی برای ایران خط‌ونشان می‌کشید و تاجیکستان و ازبکستان با ما قهر بودند. بحرین و جیبوتی در زمان روحانی روابطشان را با ایران قطع کردند.

    در دولت شهید رئیسی هم تنش جمهوری آذربایجان تمام شد، هم روابط ما با عربستان احیا شد، هم یخِ روابط ما با مصر بعد از ۴۵ سال آب شد.

  • پزشکیان: باید FATF را یک روز نهایی کنیم

    اگر می‌خواهیم مشکلات بین‌المللی و اقتصادی خود را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم.

    برجام مال همان دولتی است که برادران می‌گویند بد است ولی دنبال این هستند که نهایی‌اش کنند. 

  • پورمحمدی: در همین انتخابات، تعدادی از آقایان تایید نشدند، جهانگیری، لاریجانی. چه تفاوتی بین ما و آنها است؟

    قوانین انتخابات ما و تایید صلاحیت ها نباید شناور باشد

     

  • پورمحمدی: تا امروز قانون انتخابات هنوز کامل نوشته نشده است

    بسیاری از گرفتاری های ما در سال 88 به خاطر این بود که سیاست های انتخاباتی ما درست نبود

     

  • پورمحمدی: سیاست داخلی در امتداد سیاست خارجی است

     در نظرسنجی ها شاهد افزایش مشارکت مردم نیستیم

     این روزها مسئله جدی در ایران این است

     

  • قاضی زاده هاشمی: مردم انتقاد می کنند که چرا واضح صحبت نمی کنید

    به اظهارات مشاوران کاندیداها پاسخ داده نشده است

    امشب کمی مصداقی تر عرض خواهم کرد

    باید از دخالت های فرامنطقه ای جلوگیری کنیم

     دولت روحانی وقتی دولت را تحویل داد، جایگاه ما در منطقه واقعا نامطلوب بود

     دولت روحانی با دولت سابق افغانستان هم تنش جدی داشت؛ تهدیدات جدی داشتند

     

  • پزشکیان: باید مسئله تحریم های ظالمانه را به روش های مختلف حل کنیم

    توافق نامه با چین را کی انجام دادیم؟ چرا اجرایی نشده است؟

     باید ضوابط بین المللی را بپذیریم؛ برای همکاری با روسیه، چین، عراق، بریکس، شانگهای

     

  • پزشکیان: به عموم مردم باید توجه کنیم

    اگر می خواهیم مشکلات اقتصادی و بین المللی را حل کنیم باید اجماع داشته باشیم

    همین برجام می گویند مال همین دولتی است برادرها می گویند بد است

    پس از برجام یک مزیتی بود که دولت گذشته ایجاد کرد؛ دعوا سر این است که به اسم چه کسی تمام شود

     

  • قالیباف: همه به مردم قول بدهیم که دغدغهٔ اول‌‌مان حل مشکلات اقتصادی آن‌هاست

    شهید سلیمانی می‌گفت فرصت‌های ما در دل تهدیدهاست. اولویت من در دیپلماسی سیاست‌های و مصوبات نظام است.

    ده‌ها پرونده با یا باز نشده داریم. اولویت ما این است که دیگر پرونده بازی نداشته باشیم. ما در داخل و خارج نیاز به اجماع داریم.

    ما حتما حتما مذاکره می کنیم؛ همان‌طور که شهید رئیسی مذاکره را ادامه دارد. هر توافقی که درش انتفاع اقتصادی داشته باشد را دنبال می‌کنیم.

    در برنامه‌های آقای پزشکی کمتر اجماع و وحدت دیده می‌شود. این باعث می‌شود که مردم در مقابل مردم قرار بگیرند و به مشکلات مردم توجه نشود.

    اگر مشاور آقای پزشکیان می‌گوید قانون اقدام راهبردی مانع است؛ چطور می‌خواهد با وجود قانون کار کند؟ این‌ها دوباره مردم را به دهه نود برمی‌گرداند.

  • قالیباف: از نکاتی که مشاوران پزشکیان مطرح می کنند نگرانی داریم

    با این نکاتی که مطرح می کنند کمتر اجماع بوجود می آید

    باعث ایجاد تنش می شود؛ بین مردم و مردم، دستگاه ها

     

  • قالیباف: اولویتم در سیاست خارجی مصوبات نظام است

    هر توافقی که اقناع اقتصادی داشته باشد را گام به گام انجام می دهیم

     

  • سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای ریاست‌جمهوری

    پاک آیین: برنامه های شما برای بهره مندی از فرصتهای توافقات با چین و روسیه چیست؟

    سجادپور: توازن و تعادل در سیاست خارجی را چطور دنبال می کنید؟

    میرکریمی: پیمان منطقه‌ای با اوراسیا موفق بود؛ برنامه دولت شما برای تکرار این موافقتنامه چیست؟

    آل اسحاق: 1200 میلیارد دلار تعامل همسایگان است؛ سهم ما از این تعاملات چقدر است و برای استفاده از این فرصت چه برنامه ای دارید؟

    رئوف شیبانی: با توجه به حرکت رو به پیشرفت مقاومت در منطقه و دستاوردهای این مقاومت، برنامه سیاسی دولت شما برای تثبیت و تقویت این دستاوردها چیست؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.