دکتر محمد محمودی کیا عضو هیأت علمی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی در یادداشتی اختصاصی برای جماران نوشت: دوگانه‌سازی‌های مخرب با هدف تهییج افکار عمومی از طریق تخریب رقبا و یا هر اقدام دیگر مشابه، می‌تواند به پیدایش چالش‌های عمیق در نهاد اجتماع منجر شود که گاه ترمیم آن هزینه‌های قابل‌توجهی را به جامعه تحمیل خواهد کرد و در درازمدت نیز منجر به پیدایش نوعی سیاست‌گریزی و انفعال هر چه بیشتر نسبت به امر سیاسی در بطن جامعه شود.

انتخابات به‌عنوان یکی از ارکان تأسیس و استمرار نظام‌های مردم‌سالار، عرصه نمایش وضعیت فضیلت‌ها و نظم هنجاری هر جامعه‌ای محسوب می‌شود؛ انتخابات یکی از اصلی‌ترین بروندادهای فرهنگ سیاسی و نشانگر اراده عمومی نهاد اجتماع است. انتخابات صرفاً نه یک آوردگاه و میدان مبارزه برای احزاب و جریان‌های سیاسی، که هنگامه ظهور و به فعلیت رسیدن قدرت نهاد اجتماع است. انتخابات یک نهاد دموکراتیک و ابزاری برای انتقال ایده‌ها و مطلوبیت‌ها از نظام اجتماعی به سطح اقتدار سیاسی است.

 

بنابر این مقدمه، نگارنده این سطور، انتخابات را ظرف ظهور فضیلت‌های جامعه دانسته و بر لزوم رعایت تقوای سیاسی و اخلاق انتخاباتی در میانه چهارگانه داوطلبان؛ برگزینندگان (جامعه)؛ نیروهای جامعه مدنی (احزاب و تشکلات سیاسی و نیز نخبگان) و نهادهای بروکراتیک ناظر و مجری انتخابات تأکید دارد. طبیعتاً برونداد انتخاب به مثابه برایند حاصل از کنش‌های این اضلاع، وضعیت فضیلت‌ها در یک جامعه را نمایان می‌سازد؛ کنش‌هایی که می‌تواند واجد نوعی نقش کنترل‌گری بر یکدیگر بوده و نوعی تعادل سیستمی را ایجاد نماید.

 

با این‌ همه از آنجا که در روزهای پیش رو بر شدت رقابت‌ها و حساسیت‌های انتخاباتی افزوده می‌شود و برگزاری مناظره‌ها نیز در نقطه اوج این رویداد قرار خواهد داشت، رعایت اخلاق انتخاباتی اولاً از سوی داوطلبان محترم و در مراتب بعدی، از سوی دیگر اضلاع این رقابت، ضروری خواهد بود. 

 

محترمین حاضر در مناظره‌های انتخاباتی به‌عنوان نمایندگان گفتمان‌های سیاسی عمده در ساحت سیاست و اجتماع ایران، باید به این نکته توجه داشته باشند که در این مقام و در این فرصت از نقشی غیرقابل‌انکار در هدایت افکار عمومی برخوردار هستند که اثری آئینه‌ای و آنی بر طیف هواداران و به تبع آن بر فضای سیاسی جامعه خواهد داشت. همچنین باید توجه داشت که ساخت تکثرگرای جامعه ایران امروز موجب شده تا علائق و سلایق سیاسی مختلف تا بنیادین‌ترین نهادهای جامعه یعنی خانواده تعمیم یابد. از این رو، می‌بایست بیش‌ از پیش به این مسئله اهتمام داشت که دوگانه‌سازی‌های مخرب با هدف تهییج افکار عمومی از طریق تخریب رقبا و یا هر اقدام دیگر مشابه، می‌تواند به پیدایش چالش‌های عمیق در نهاد اجتماع منجر شود که گاه ترمیم آن هزینه‌های قابل‌توجهی را به جامعه تحمیل خواهد کرد و در درازمدت نیز منجر به پیدایش نوعی سیاست‌گریزی و انفعال هر چه بیشتر نسبت به امر سیاسی در بطن جامعه شود؛ لذا، پیشنهاد می‌شود داوطلبان محترم این دوره از انتخابات هوشیارانه، بیش از پیش، چند اصل بنیادی در اخلاق انتخاباتی را در فعل و قول خود ملحوظ نمایند و شبکه حامیان را نیز بدان ملتزم و متعهد گردانند:

 

- صداقت در بیان عقاید پیرامون موضوعات و مسائل اصلی حکمرانی

- پرهیز از ساده‌سازی مشکلات

- پرهیز از بزرگ‌نمایی مشکلات

- داشتن روحیه نقدپذیری و پرهیز از استبداد رأی

- ضرورت توجه به خیر مشترک

- بسط روحیه رواداری

- پرهیز از تخریب و انتساب اتهامات ناروا به دیگر رقبا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.