​ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه 10 مهر در نشست خبری در پاسخ به «جماران» اعلام کرد که تهران با توسعه راه‌های حمل و نقل موافق است اما با ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه مخالفت می‌کند.

در نشست خبری امروز (10 مهر 1402)، خبرنگار «جماران» از کنعانی پرسید «آقای اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد کریدور زنگه‌زور به هر نحوی به سرانجام خواهد رسید؛ یا از طریق خاک ارمنستان و اگر دولت ایروان موافقت نکند، ایران از این ایده که این کریدور از قلمرو این کشور عبور کند، استقبال می کند. ایران درباره چه چیزی با ترکیه توافق کرده است؟».

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال اظهار کرد: ما مخالف تغییرات مرزهای بین‌المللی و مخالف ایجاد تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه هستیم. این موضع صریح و روشن ما است.

ما با توسعه راه‌های حمل و نقل به نحوی که منافع همه کشورهای منطقه را تأمین کند و موجبات توسعه رونق و رفاه را برای کشورهای منطقه فراهم بیاورد، موافقیم اما در عین حال تأکید داریم که با اعمال تغییرات ژئوپلیتیکی مخالفت داریم.

درباره منطقه قره‌باغ، ما از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و همچنین تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان حمایت می‌کنیم.

ایران از بازگشت سرزمین‌های قره‌باغ به عنوان سرزمین‌های اشغالی به آذربایجان حمایت می‌کند.

حل و فصل اختلافات از طریق تغییرات ژئوپلیتیکی ممکن نیست و تهران با این راهکار موافق نیست. ما از گفت‌وگوهای منطقه‌ای در چارچوب روند 3+3  و مشورت کشورهای این چارچوب استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.