گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس: باید بتوانیم امام را با زبان نسل جوان به آنها معرفی کنیم/ حضرت امام یک انقلابی تحول‌گرا است/ نابسامانی‌هایی که در زندگی بشر وجود دارد برای امام قابل تحمل نبود

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شجاعی، نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به جماران گفت: اگر ما بتوانیم این پیام را به همه جوانان ایران، جهان اسلام و کل جهان منتقل کنیم که حضرت امام به دنبال تحول بود و نابسامانی‌هایی که در زندگی بشر وجود دارد برای امام قابل تحمل نبود و به دنبال تحولی بود که این نابسامانی‌ها از بین برود، آن وقت حتما توطئه دشمنان خنثی خواهد شد.

پایگاه خبری جماران: نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم امام را با زبان نسل جوان به آنها معرفی کنیم، گفت: اگر ما بتوانیم این پیام را به همه جوانان ایران، جهان اسلام و کل جهان منتقل کنیم که حضرت امام به دنبال تحول بود و نابسامانی‌هایی که در زندگی بشر وجود دارد برای امام قابل تحمل نبود و به دنبال تحولی بود که این نابسامانی‌ها از بین برود، آن وقت حتما توطئه دشمنان خنثی خواهد شد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شجاعی که در غرفه مؤسسه چاپ و نشر عروج سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انجام شده را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شم چطور می‌توانیم افکار، اندیشه و سیره امام خمینی(س) را برای مردم و خصوصا نسل جوان امروز که دوران حیات حضرت امام را درک نکرده‌اند، تبیین کنیم؟

حضرت امام به عنوان بنیانگذار و معمار انقلاب اسلامی متعلق به همه نسل‌های آینده هست و طبعا ما باید حضرت امام را هم به زبان هر روزگاری ترجمه کنیم. به هر حال تحولات اجتماعی و فکری رخ می‌دهد و در هر عصری متناسب با ویژگی‌هایی که نسل جوان پیدا می‌کند، ما باید بتوانیم امام را با زبان نسل روز به آنها معرفی کنیم. به عنوان مثال بعضی از آثار حضرت امام به آداب صلاة، شرح حدیث جنود عقل و جهل و یا چهل حدیث متعلق به قبل انقلاب و دهه‌های دور است و ادبیاتی که اینجا به کار رفته متناسب با آن دوران بوده و طبعا ترجمه این آثار با زبان نسل جدید و نثر روان امروز که مخاطب بتواند با آن ارتباط بگیرد فوق‌العاده ضروری و تعیین کننده است.

فرمایشاتی که امام در طول عمر مبارکشان داشته‌اند و در صحیفه امام متجلی شده به همین ترتیب است؛ باید بشود اینها را در قالب‌های مختلف هنری و ادبیات به روز ترجمه کرد که نسل ما امکان ارتباط‌گیری بهتر را با حضرت امام داشته باشد.

 

برای مقابله با توطئه‌‌هایی که دشمنان داخلی و خارجی اندیشه امام که سعی می‌کنند اسم و رسم حضرت امام را بین مردم کمرنگ جلوه بدهند، چه کارهایی می‌توانیم انجام بدهیم؟

حضرت امام یک انقلابی تحول‌گرا است و این ویژگی امام هم تمام نشدنی است؛ چون امام تحول در تاریخ را هدف‌گذاری کردند. ویژگی جوانان ایران، جهان اسلام و کل جهان همین نوخواهی و تحول‌گرایی است. اگر ما بتوانیم این پیام را به همه جوانان ایران، جهان اسلام و کل جهان منتقل کنیم که حضرت امام به دنبال تحول بود و نابسامانی‌هایی که در زندگی بشر وجود دارد برای امام قابل تحمل نبود و به دنبال تحولی بود که این نابسامانی‌ها از بین برود، آن وقت حتما توطئه دشمنان خنثی خواهد شد؛ بلکه هرچه بیشتر به حضرت امام حمله کنند، حضرت امام مثل شیشه عطری است که دشمن باعث می‌شود در آن باز شود و عطر دل‌انگیز حضرت امام و اندیشه‌های انقلابی و تحولی ایشان سراسر جهان را فرابگیرد.

 

بعضی‌ها سعی می‌کنند عملکردها را به پای ایدئولوژی انقلاب بنویسند. برای توجیه این افراد که عملکردها را از ایدئولوژی و اصل انقلاب جدا بدانند چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟

این چیزی است که مورد تصریح رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است. ایشان بارها فرموده‌اند ما راه بسیاری را آمده‌ایم؛ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی خدمات فراوانی را به ایران اسلامی داشته اما همچنان از آرمان‌های خودمان فاصله زیادی داریم. خیلی روشن است که حضرت امام آرمان‌هایی را برای ما ترسیم کرده‌اند و طبعا برای رسیدن به آن آرمان‌ها دهه‌ها تلاش کنیم. هنر امام این بود که ظرفیتی به اسم نظام جمهوری اسلامی به وجود آورد و با مشارکت خود مردم امکان تحقق آن آرمان‌ها فراهم شده است. این مسیر را باید پیمود؛ این ایدئولوژی، ایدئولوژی آینده‌ساز و تحول‌آفرینی است که با ظرفیت ملت ایران در این مسیر آن آرمان‌ها تحقق پیدا خواهد کرد.

 

نظر شما در مورد مهجور واقع شدن غرفه مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چیست؟

به دلیل اینکه خود حضرت امام وجود ممتازی برای جمهوری اسلامی و همه ایرانیان و مسلمانان جهان هستند، طبیعتا جایگاهی که برای مؤسسه منسوب به ایشان پیش بینی می‌شود باید در خور همین امتیاز باشد. قاعدتا باید دسترسی راحت و امکان حضور مردم خیلی بیشتر از این فراهم باشد که بتوانند بازدید و خرید کنند. حتی باید غرفه‌های فکری وجود داشته باشد که اگر سؤالی بود پاسخ داده شود و امکان برگزاری نشست‌هایی پیرامون اندیشه امام وجود داشته باشد. لذا امیدوارم در سال‌های آینده شاهد وضعیت بهتری باشیم که مردم امکان بیشتری برای ارتباط گرفتن با مؤسسه منسوب به حضرت امام داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.