کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۵:۳۰ برگزار می‌شود. این جلسه با درخواست اروپایی‌ها و برای مشورت با پایتخت‌هایشان برگزار می‌شود.

به گزارش جماران؛ کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ عصر روز جمعه به وقت محلی برگزار می‌شود.

نشست کمیسیون مشترک برجام برای جمع بندی مذاکرات هفته جاری عصر امروز احتمالا (ساعت ۱۴ به وقت وین) در هتل کوبورگ برگزار می‌شود.

علاوه بر این، پس از رایزنی‌ و جمع‌بندی بحث‌ها در پایتخت‌ها طرف‌ها به احتمال قوی هفته آینده برای از سرگیری گفت‌وگوها به وین بازمی‌گردند.

هفتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم‌ها از روز دوشنبه هفته جاری پس از سه ماه وقفه از سر گرفته شد.

ایران در این دور از مذاکرات دو سند لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای را به طرف‌های برجامی ارایه کرد.

هم چنین به گفته رییس هیات مذاکره کننده کشورمان، سند سومی به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود که درباره مدت راستی آزمایی از رفع تحریم هاست و در آن نقطه نظرات و پیشنهادهای‌مان بیان شده است.

 

 

بورل اعلام کرد: آمادگی اروپا برای کمک به حل مشکل در مذاکرات وین

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین در تماس با وزیر خارجه کشورمان گفت: به مورا تاکید کرده ام که در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همه هیات ها برای رسیدن به توافق تلاش کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین صبح امروز در تماس تلفنی با وزیرخارجه کشورمان در خصوص روند مذاکرات جاری رایزنی کرد.

بورل این رویداد را که اکنون همه هیات های مذاکره کننده از آلمان ، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و بویژه جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای رسیدن به تفاهم در وین تلاش می کنند را مهم خواند. 

وی افزود: به مورا تاکید کرده ام که در ارتباط سازنده و فعال با مذاکره کننده ارشد ایرانی و همه هیات ها برای رسیدن به توافق تلاش کند.

وی خواستار انعطاف همه طرفها در ادامه مذاکرات شد. 

بورل ضمن ابراز خرسندی از شروع مذاکرات ، آمادگی خود و همکارانش در اتحادیه اروپا را برای کمک به حل مشکل اعلام کرد.

 

 

علی باقری: پس موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه ما بلافاصله پیشنهاد سوم را ارائه خواهیم کرد / منتظریم طرف‌های دیگر پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را ارائه کنند

«علی باقری کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌و‌گوهای وین، ظهر امروز (جمعه)، در گفت‌و‌گو با شبکه قطری «الجزیره» توضیحاتی درباره دو پیش‌نویس طرف ایرانی ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار داشت: «پیشنهادهای ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهادها بر اساس بندهای توافق سال ۲۰۱۵ هستند».

علی باقری ادامه داد: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آن‌ها را ارائه خواهیم کرد.برخی از بازیگران خارجی تلاش می‌کنند گفت‌و‌گوها را متوقف کنند».

باقری تأکید کرد: «اسرائیل خواب حمله به ایران را نیز نخواهد دید چراکه این به معنای پایان [این رژیم] خواهد بود».

مذاکره‌کننده ارشد ایران همچنین با خبرنگار شبکه المیادین مصاحبه کرد و اظهار داشت: «از زمانی که دو پیش‌نویس را ارائه کرده‌ایم، با دیگر طرف‌ها در اروپا چند نشست برگزار کردیم. ما انتظار داریم که دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهادهای ما ارائه کنند».

علی باقری اضافه کرد: «ما در حال مذاکره برای دست‌یابی به یک توافق کلی هستیم تا شرایط برای بازگشت عضو خارج شده از توافق فراهم شود. سعی ما بر آن است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا را رفع کنیم».

باقری همچنین گفت: «اگر طرف مقابل اقدامات ناقض توافق را لغو کند، ما برای تعلیق اقدامات جبرانی خود آماده هستیم».

 

 ادامه گفت‌وگوها در وین هفته آینده از سر گرفته می‌شود

جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

با توجه به درخواست برخی از هیأت‌ها جهت بازگشت به پایتخت‌هایشان جهت مشورت و دریافت دستور‌العمل‌های تازه، در این نشست مقرر شد تا در گفت‌وگوها وقفه‌ای ایجاد شده و گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود.

 

 

 باقری: طرف‌های مقابل برای پاسخ‌ به پیشنهادهای ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند

على باقرى - رییس هیات مذاکره کننده ایرانى: بر این نکته تأکید شد که پیشنهاد‌های جمهوری‌های اسلامی ایران درباره دو موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است 

 طرف‌های مقابل این احساس نیاز را داشتند که برای ارائه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند مشورت با پایتخت‌هایشان هستند.

بر این اساس این فرصت به طرف‌های مقابل داده شد تا پس از مشورت با پایتخت‌هایشان بزودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه یابد.

 

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی: برای ناامیدی از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، زود است

نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، اعلام کرد که برای ناامیدی از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای برجامی وین زود است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، اعلام کرد که برای ناامیدی از به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای برجامی وین زود است.

وی با اشاره به اینکه هنوز خیلی زود است که اظهارات ناامیدکننده درباره مذاکرات وین مطرح شود، خاطرنشان کرد که توافق نهایی تنها زمانی انجام می‌شود که طرف‌ها درباره همه‌چیز به توافق برسند.

در همین حال، «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، گفته است که هیأت‌های مذاکره‌کننده چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به وین بازخواهند گشت.

مورا افزود که مذاکرات ادامه خواهد داشت و طرف‌ها به بررسی پیشنهادها خواهند پرداخت.

وی همچنین گفت که مذاکرات نتیجه‌بخشی را با نمایندگان جدید ایران آغاز کرده‌ایم.

مورا پیش از این نیز گفته بود که مذاکره‌کنندگان ایرانی، «تمایل به تعامل جدی» نشان داده‌اند.

این مقام اروپایی افزود که این مسأله باعث دید مثبت وی شده است.

مورا گفت که ایران در جریان مذاکرات بر خواسته خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها پافشاری داشت اما به‌رغم احساس فوریتی که از جانب آنها وجود داشت، «هیچ جدول زمانی مشخصی برای این روند ارائه نشد.»

 

ادعای امانوئل ماکرون: دور هفتم مذاکرات وین پیشرفت چندانی نداشت

رئیس‌جمهوری فرانسه همزمان با پایان هفتمین دور مذاکرات برجامی وین، گفت که این دور از مذاکرات با پیشرفت چندانی همراه نبوده است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه همزمان با پایان هفتمین دور مذاکرات برجامی وین، گفت که این دور از مذاکرات با پیشرفت چندانی همراه نبوده است.

وی که به امارات متحده سفر کرده است، مدعی شد که این دور از مذاکرات چندان موفقیت‌آمیز نبوده و به احتمال زیاد این مذاکرات در آینده نزدیک از سر گرفته نخواهد شد. 

 

آنتونی بلینکن: خروج از برجام باعث انزوای آمریکا شد/ همچنان دیپلماسی را بهترین مسیر پیش رو می‌دانیم

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدام دولت سابق این کشور مبنی بر خروج از برجام، آن را «اشتباهی فاجعه‌بار» خواند.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اقدام دولت سابق این کشور مبنی بر خروج از برجام، آن را «اشتباهی فاجعه‌بار» خواند.

وی اذعان کرد که اقدام یکجانبه دولت سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی، باعث انزوای واشنگتن شده است.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دور هفتم مذاکرات وین که روز جمعه به طور موقت متوقف شده است، گفت که همچنان معتقدیم که دیپلماسی و بازگشت متقابل به برجام، بهترین مسیر پیش رو است اما زمان به‌طور پیوسته در حال کوتاه‌تر شدن است. 

این مقام آمریکایی با تکرار برخی مواضع بی‌اساس، ایران را به عدم جدیت در گفت‌وگوها متهم کرده و گفت که چنانچه گزینه بازگشت متقابل به تعهدات برجامی به شکست منجر شود، گزینه‌های دیگر را دنبال خواهیم کرد.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «طی شش دور قبلی مذاکره، به دستیابی به توافق نزدیک شده بودیم اما در پی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، در روند مذاکرات وقفه‌ای ایجاد شد و اکنون دور جدید گفت‌وگوها را برگزار کردیم. آنچه در دو روز گذشته شاهد آن بودیم، این است که به نظر نمی‌رسد ایران در حال حاضر در انجام آنچه که برای بازگشت به تعهدات ضروری است، جدی باشد».

وی افزود که تهران در روزهای پیش رو باید تصمیم‌های بسیار مهمی بگیرد.

 

سخنگوی کاخ سفید: بایدن متعهد به بازگرداندن آمریکا به پایبندی به تعهدات برجامی خود است

سخنگوی کاخ سفید بعد از پایان دور جدید مذاکرات برجامی در وین گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد به بازگرداندن این کشور به پایبندی به تعهدات برجامی خود است.

«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید بعد از پایان دور جدید مذاکرات برجامی در وین گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا متعهد به بازگرداندن این کشور به پایبندی به تعهدات برجامی خود است.

وی افزود که بایدن معتقد است که جایگزین بهتری برای احیای برجام وجود ندارد و تأکید دارد که چنانچه ایران هم به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد، راه حل در دسترس است.

ساکی مدعی شد که رویکرد ایران در دور جدید مذاکرات، در راستای حل مسائل نبود و آنها با پیشنهادهای سازنده به وین نیامده بودند.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «اگر تهران متعهد به این مسیر بود، امکان دستیابی به راه‌حل وجود داشت».

جن ساکی بار دیگر ایران را به عدم همکاری با آژانس متهم کرده و گفت که این کشور هنوز نتوانسته درباره کاهش سطح همکاری‌ خود با این نهاد، به توافق دست یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1533522
  • منبع: خبرگزاری ها
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.