پایگاه خبری جماران: روز گذشته، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های تازه ای علیه 18 بانک ایرانی وضع کرد. تحریم هایی که به گفته برخی کارشناسان تاثیر تازه ای بر روند اقتصاد ایران نمی گذارد. چرا که سیستم بانکی ما پیش از این قفل شده بود و عملا به دلیل تحریم و FATF ارتباط آنچنانی با دنیای خارج نداشت.

در همین رابطه، میزگرد غیر حضوری داشتیم با دو کارشناس حوزه بین الملل که نظراتشان با یکدیگر متفاوت است. گفت و گوی آنها با جماران در ادامه می آید:

دکتر علی بیگدلی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: آنهایی که می گویند تحریم های اخیر آمریکا علیه 18 بانک ایرانی بی تاثیر است، اشتباه می کنند. مصداق این گفته ام نیز اظهارات اخیر آقای ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان است که گفته این کاری جنایتکارانه بوده است.

تحریم های اخیر به هیچ وجه تکراری نیست

وی افزود: البته من دلیل سخنان رئیس کل بانک مرکزی را درک می کنم. ایشان ناچار است بگوید این تحریم ها مشکلی ایجاد نمی کند و پیشتر هم وجود داشته است. رئیس کل بانک مرکزی ناچار است به دلیل شرایط داخلی چنین اظهارنظری داشته باشد تا قیمت ارز بیشتر از این افزایش پیدا نکند.

این تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: بی تردید آخرین منفذ ارتباط بانکی ما با دنیا پس از تحریم های اخیر بسته شد. این تحریم ها نه تنها در مبادلات ما تاثیر می گذارد بلکه در آینده با مشکلات دارویی و غذایی بیش از پیش نیز روبه رو خواهیم شد.

وی بیان کرد: باید در پاسخ به آنهایی که می گویند تحریم های اخیر تکراری است و در گذشته وجود داشته، گفت: این حرف به معنی آن است که آمریکایی ها یا باید دیوانه باشند یا آنکه ندانند در گذشته چه اقداماتی انجام داده اند. در حالی که چنین نبوده و تحریم های اخیر به هیچ وجه تکراری نیست.

 

بیگدلی اظهار کرد: آمریکا اقداماتی انجام می دهد که ضمانت اجراهایش در دست خودش است. یعنی تحریم های مستقیم و ثانویه، دولت این کشور به همه دنیا گفته اگر از طریق این بانک ها با ایران معامله کنید، شما را تحریم می کنم. این اقدام آمریکا می تواند به نقل و انتقال سوئیفت هم آسیب بزند و نقل و انتقال ارز را با مشکل مواجه کند. حتی ممکن است وصول طلب ما از کره جنوبی را نیز به تعویق بیندازد.

وی بیان کرد: این باعث خجالت و شرمندگی است که تا یک اتفاقی در آمریکا می افتد، تمام پیکره اقتصادی ما متاثر می شود. متاسفانه ما از یک طرف شعار« مرگ بر آمریکا» سرمی دهیم اما از طرف دیگر تاثیرپذیری اقتصادمان از تحولات آمریکا مایه شرمساری است.

این تحلیلگر مسائل بین المللی بیان کرد: ما باید به سمت و سویی حرکت کنیم که استراتژی های سیاسی و اقتصادی را تغییر دهیم و تا این اندازه سطح پس از تحولات آمریکا دچار تاثیر پذیری نشویم.

 

ادامه این وضعیت برای اقتصاد ما قابل تحمل نیست

او تصریح کرد: ادامه این وضعیت برای اقتصاد ما قابل تحمل نیست. کشور با توجه به شرایط کرونایی به موقعیتی رسیده که اقتصاد دیگر قدرت کشش این همه سنگینی را ندارد. از طرف دیگر آستانه تحمل مردم نیز کم شده است. بنابراین اگرچه این روزها منتظر نتیجه انتخابات آمریکا هستیم، اما واقعیت این است که چه بایدن و چه ترامپ روی کار بیایند، ما باید به فکر تغییر در سیاست خارجی به ویژه در کانال های اقتصادی خود باشیم.

علی بیگدلی در پایان ابراز عقیده کرد: امروز اقتصاد ایران تابعی از سیاست شده، یعنی ما نمی توانیم بدون تغییر در نگرش سیاسی خود به اقتصادی مطلوب دست پیدا کنیم. این وابستگی اقتصاد به عملکرد سیاسی باعث می شود تا ضرورت دنبال کردن استراتژی های جدیدی در سیاست خارجی بیش از پیش نمایان شود.

 

ایزدی: ما نشان دادیم که می توانیم حین تحریم زندگی کنیم

فواد ایزدی نیز در گفت و گو با جماران درباره آثار تحریم های اخیر آمریکا علیه 18 بانک ایرانی گفت: هیچ تحریمی بی اثر نیست. زمانی که بانکی حتی برای بار چندم مورد تحریم قرار می گیرد، نامش مطرح می شود و ممکن است حساسیت بیشتری را برای طرف مقابل ایجاد کند.

وی افزود: با اینکه تحریم ها بی تاثیر نیستند، منتها ایران 41 سال است که تحت تحریم قرار دارد. ما نشان دادیم که می توانیم حین تحریم زندگی کنیم و پیشرفت کنیم. ثابت کردیم که می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و روش هایی را برای کمتر شدن تاثیر تحریم ها دنبال کنیم. اینکه می بینیم یک بانک را چندبار مورد تحریم قرار می دهند به این برمی گردد که تحریم ها، تاثیر مورد انتظار تحریم کنندگان را نداشته اند.

 

نگرانی مردم از تحریم ها علیه کشور هم درست است هم غلط

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: تحریم های چندباره آمریکا نشان می دهد که یک مشکل بزرگ در مسیر تاثیرگذاری این تحریم ها وجود دارد. مشکلی که آمریکا را ناچار می کند، تحریم های قبلی خود را که در گذشته وجود داشته، به نام «تحریم جدید» مطرح کند. بنابراین مشخص می شود که ضعفی در طرف مقابل وجود دارد.

وی اظهار داشت: نگرانی مردم از تحریم ها علیه کشور هم درست است هم غلط، درست است از این بابت که تحریم ها در کشور تاثیر می گذارد. اشتباه است از این حیث که کشور می تواند ذیل تحریم ها زندگی و حتی رشد کند. بنابراین یکی از دلایلی که تحریم ها تکرار می شوند، به دلیل بار روانی ای است که ایجاد می کنند.

 

بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور هیچ ربطی به تحریم ها ندارند

فواد ایزدی گفت: اگر مشکلات اقتصادی کشور صددرصد به خاطر تحریم ها بود، ایجاد نگرانی بیشتری می کرد. واقعیت این است که بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور هیچ ربطی به تحریم ها ندارند و به مشکلات مدیریتی و ساختاری برمی گردند. اگر این مشکلات حل شوند، تاثیر تحریم ها بسیار کمتر از وضعیت فعلی خواهد شد.

وی افزود: بنابراین مردم ایران ضمن اینکه دغدغه وجود تحریم ها را دارند، دغدغه مدیرانی را هم دارند که بتوانند تحریم ها را دور زده و مقابل آمریکا ایستادگی کنند.

این کارشناس حوزه بین الملل گفت: اینکه برخی بگویند شرایط دشوار شده و دیگر نمی توانیم با این شرایط ادامه دهیم، همان حرفی است که 5 سال پیش هم زده شد. یعنی زمانی که ما می خواستیم  حین  برجام امتیازات گسترده ای به طرف مقابل دهیم، همین حرف ها را می زدند.

 

باید نشان دهیم تحریم ها جواب نداده اند

وی بیان کرد: عده ای 5 سال پیش گفتند کشور دیگر تحمل فشارها و تحریم ها را ندارد، پس برویم و امتیاز دهیم تا فشاری وجود نداشته باشد. اما امروز باید ببینیم پس از گذشت 5 سال چه وضعیتی داریم؟ جز اینکه تحریم ها بیشتر شده و فشارها افزایش یافته است. اگر کسانی بخواهند به فشارها اشاره کنند و پس از آن بگویند باید رفت و امتیاز داد، ما چنین تجربه ای را در 5 سال اخیر داشته ایم و امتیازات گسترده ای هم داده ایم. اما نه تنها اوضاع بهتر نشد که بدتر شد. پس معلوم می شود آن روش نیز صحیح نیست.

ایزدی در پایان گفت: روش صحیح این است که بخش هایی از بیماری اقتصادی کشور را که ربطی به تحریم ها یا آمریکا و اسرائیل ندارد، درمان کنیم. طرف مقابل وقتی چنین حرف هایی می شنود، احساس می کند که سیاست تحریم جواب داده است. اینکه عده ای بگویند «بدبخت شدیم» و «امکان مقاومت نداریم»، این پیغام را به آمریکا می دهند که تحریم ها جواب داده است. بنابراین بیان این مساله نیز نه تنها کمکی به کشور نمی کند بلکه منجر به طولانی تر شدن تحریم ها خواهد شد. باید نشان دهیم تحریم ها جواب نداده و این می شود سیاست صحیح، نه اینکه طوری وانمود کنیم که انگار سیاست تحریم ها درست بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.