گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غلامرضا حیدری: اگر به FATF نپیوندیم جا به جایی های بانکی ما قفل می شود

عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ما امیدواریم که با تدبیر رهبری این دو لایحه به تصویب نهایی برسد. در این صورت، به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF و انسداد حساب های بانکی در خارج از کشور گرفتار نمی شویم و بیش از این متهم به پولشویی نمی شویم. ما الآن هم از نظر جا به جایی پول در بانک ها دچار مشکل هستیم. ولی اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم، این مسأله قفل می شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه نمایندگان مجلس به رهبر انقلاب در خصوص پیوستن ایران به FATF، گفت: امیدواریم رهبری با تدبیری که به خرج می دهند و دلسوزی ای که به منافع ملی کشور دارند، عنایت ویژه ای داشته باشند و با دستور به مجمع تشخیص مصلحت نظام، این گره را باز کنند.

غلامرضا حیدری در گفت و گو با خبرنگار جماران، با اشاره به نامه جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به رهبر انقلاب در خصوص پیوستن ایران به FATF اظهار داشت: لایحه پیوستن ایران به پالرمو و CFT بعد از فراز و نشیب های فراوان به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و آنجا متوقف شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم زیر نظر رهبری است. با توجه  به اینکه فرصت کمی باقی مانده، چون بحث منافع ملی در میان هست، راهی جز این نداریم که از رهبری استمداد بطلبیم. چون یکی از اختیارات رهبری در قانون اساسی این است که از بن بست ها جلوگیری کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در هر حال، ما باید بپذیریم که نمی توانیم تافته جدا بافته از دنیا باشیم. یعنی هیچ کشوری نمی تواند تافته جدا بافته از دنیا عمل کند. این انتخاب نیست و عقلانیت می گوید که باید در تعامل مثبت با دنیا باشیم؛ و الزامات این تعامل مثبت را بپذیریم.

وی گفت: سال گذشته رئیس مجلس از سه فراکسیون سیاسی مجلس خواست که  نفراتی معرفی کنند که برای برون رفت از مشکلات اقتصادی راهکار ارائه دهند؛ با تأکید بر حل معضلات معیشتی. جالب است که اولویت اول مورد اجماع سه فراکسیون مجلس، اجتناب از تنش، رعایت الزامات روابط بین الملل و تسریع در بهبود روابط خارجی بود. اما متأسفانه هرچه از رئیس مجلس خواهش کردیم که این مکنونات نمایندگان را خدمت رهبری ارسال کند، ایشان این کار را نکرد؛ و ما گلایه داریم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از الزامات روابط بین الملل پیوستن به FATF است. چون اگر ما در لیست سیاه FATF قرار بگیریم، کاملا از روابط بانکی بین المللی حذف می شویم. ما دیر یا زود از تحریم ناجوانمردانه آمریکا نجات پیدا می کنیم. ولی اگر به FATF نپیوندیم، پول فروش نفتمان را چطور می توانیم جابه جا کنیم؟! در دنیای امروز روابط بانکی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: به هر حال، ما امیدواریم که با تدبیر رهبری این دو لایحه به تصویب نهایی برسد. در این صورت، به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF و انسداد حساب های بانکی در خارج از کشور گرفتار نمی شویم و بیش از این متهم به پولشویی نمی شویم. ما الآن هم از نظر جا به جایی پول در بانک ها دچار مشکل هستیم. ولی اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم، این مسأله قفل می شود.

حیدری تأکید کرد: من سخن کسانی که می گویند پیوستن به FATF مانع دور زدن تحریم ها می شود را واقعی نمی دانم. متأسفانه بعضی افراد این مسأله را صد در صد سیاسی کرده اند. ان شاء الله بعضی افراد منافع جناحی خودشان را در اختراع تکنولوژی دور زدن تحریم نبینند. یکی از بسترهای چپاول های غارتگرانه از اموال و دارایی های عمومی، در سایه همین تحریم ها و تکنولوژی دور زدن تحریم ها شکل گرفته است.

وی در پایان گفت: امیدواریم رهبری با تدبیری که به خرج می دهند و دلسوزی ای که به منافع ملی کشور دارند، عنایت ویژه ای داشته باشند و با دستور به مجمع تشخیص مصلحت نظام این گره را باز کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.