گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

صباح زنگنه: عربستان باید فتیله تنش را پایین بکشد و تصمیم دیگری بگیرد/ مشکلات اصولی بین ایران و عربستان بسیار اندک است/ در نخستین گام برای مذاکره حمله رسانه های دو کشور به هم متوقف شود

عربستان ناگزیر است که ظرف 7 الی 8 ماه آینده، مسائل و تنش‌های منطقه ای و به ویژه جنگ با یمن را پایان دهد. زیرا در ماههای آینده اجلاس سران گروه 20 باید به دعوت عربستان تشکیل شود

پایگاه خبری جماران: در روزهای اخیر، ولیعهد عربستان در مصاحبه ای از حل مسالمت آمیز مسائل با ایران از طریق مذاکره سخن گفت و رئیس مجلس ایران نیز در گفت و گو با الجزیره ضمن استقبال از پیشنهاد بن سلمان برای مذاکره گفت: نمی‌خواهیم برای مذاکره با عربستان شرط بگذاریم و با کشورهای منطقه منازعه‌ای نداریم.

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین المللی گفت: شاید مصاحبه یکی از مقامات ایرانی با رسانه ای سعودی و بالعکس بتواند دست کم مقدمه ای برای گفت و گوی رسانه ای میان دو کشور تلقی شود.

مذاکره ایران و عربستان به شرایط بین المللی و منطقه‌ای بستگی دارد

صباح زنگنه در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: موضوع مذاکره ایران و عربستان بیشتر به شرایط بین المللی و منطقه‌ای بستگی دارد. اگر عربستان وضعیت خود در یمن، پاسخ های نیروهای انصارالله و آسیب های وارده به خود را جدی ببیند، آسانتر به این نتیجه می رسد که باید فتیله تنش را پایین بکشد و با کشورهای منطقه از در صلح و سازش، مدارا و مذاکره وارد شود.

وی افزود: تحولات منطقه‌ای دیگر و بین المللی، وضعیت ترامپ در انتخابات آمریکا و احیانا استیضاح و محاکمه او، موقعیت مقامات سعودی را متزلزل‌تر از گذشته می‌کند و آنها را وامی دارد که برای حل مشکلات خودشان وارد مذاکره و حل مسائل شوند. همین طور وضعیت بنیامین نتانیاهو در رژیم صهیونیستی نشان می دهد که او تابه حال موفق به تشکیل دولت خود نشده و احتمالا این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. بنابراین مجموعه این عوامل و عناصر می ‌تواند تصمیم گیری سعودی ها را برای یافتن راه حل های مسالمت آمیز جدی‌تر از گذشته کند.

مشکلات اصولی بین ایران و عربستان بسیار اندک است

این تحلیلگر بین المللی ادامه داد: اما اگر مقامات سعودی همچنان بر جنگ و مقابله و ادامه کار در یمن اصرار داشته باشند، طبعا هیچ زمینه ای برای بحث و گفت و گو با ایران نخواهد بود. سعودی ها از یک سو می‌گویند به همه ابتکارات پاسخ مثبت داده و از سوی دیگر اظهارات دیگری به زبان می آورند. باید منتظر ماند تا آنها به یک جمع بندی واحد برسند.

وی بیان کرد: مشکلات اصولی بین ایران و عربستان بسیار اندک است. اما آنچه عربستان را به این موضع گیری‌های سخت و خشن علیه ایران می کشاند، مسائل منطقه‌ای است. حقیقتا هم مسائل منطقه ای به خود کشورهای منطقه ارتباط دارد. یعنی عربستان باید از جنگ با یمن دست کشیده و حل مسائل را به خود یمنی ها بسپارد. همچنین در سوریه نیز، مردم آن کشور حق دارند برای خود تصمیم بگیرند. در عراق نیز به همین ترتیب.

عربستان می تواند تصمیم دیگری بگیرد

زنگنه گفت: در مسائل مربوط به امنیت خلیج فارس نیز، عربستان می تواند به جای تکیه به آمریکا، امنیت را به همراه ایران تامین کند. شاید در نخستین گام برای حل مسائل میان ایران و عربستان، اگر حمله رسانه های دو کشور به هم متوقف شود، اقدامی مثبت باشد. همچنین شاید مصاحبه یکی از مقامات ایرانی با رسانه ای سعودی و بالعکس بتواند دست کم مقدمه ای برای گفت و گوی رسانه ای میان دو کشور تلقی شود. پیگیری مذاکرات از طریق مسیر دوم نیز راه دیگری است که می تواند انتخاب شود.

وی گفت: البته نباید فراموش کنیم که یک نوع هم سنخی و هم جهتی میان سیاست‌های آمریکا و عربستان وجود دارد ولی عربستان می تواند تصمیم دیگری بگیرد و این بستگی به اراده مقامات آن کشور دارد. اگر تصمیم بگیرند که مسائل منطقه ای را آرام‌تر پیش ببرند و مذاکره و گفت و گو را جایگزین مسیرهای دیگر کنند، گام هایی در جهت حل مسائل منطقه ای برداشته خواهد شد. آمریکا تنها نیازمند پول عربستان از طریق فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به این کشور است وگرنه در عمل نمی تواند در این گونه مذاکرات وارد شده و در صحنه میدان نظامی نیز چنین قصدی ندارد.

عربستان باید از ابتکار صلح یمنی ها استفاده کند

این تحلیلگر مسائل بین المللی اظهار کرد: عربستان می‌تواند منافع خود را تشخیص دهد و امروز نیز فرصت مناسبی برای تصمیم‌گیری است. زیرا هم یمنی‌ها اعلام ابتکار صلح دادند که باید عربستان از آن ابتکار استفاده کند و هم آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول مشکلات خودشان هستند. بنابراین فرصت خوبی برای گرفتن تصمیم از سوی عربستانی‌ها است.

وی در پایان گفت: عربستان ناگزیر است که ظرف 7 الی 8 ماه آینده، مسائل و تنش‌های منطقه ای و به ویژه جنگ با یمن را پایان دهد. زیرا در ماههای آینده اجلاس سران گروه 20 باید به دعوت عربستان تشکیل شود و اگر این مسائل همچنان وجود داشته باشد هیچکدام از سران کشورهای گروه 20حاضر به شرکت در این اجلاس نخواهند شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.