به گزارش ایرنا ، پارک ملی توران در استان سمنان یکی از زیستگاه های اصلی این حیوان در معرض انقراض است ، جاده عباس آباد - میاندشت که از این منطقه عبور می کند، سالانه شاهد تلف شدن تعدادی از حیوانات مهم مانند یوز است.
در سه روز گذشته نیز یک توله یوز هنگام عبور از جاده با یک خودرو برخورد کرد که منجر به مصدوم شدن آن شد . هر چند کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست به سرعت در محل حاضر شده و این حیوان زخمی را برای مداوا به پایگاه خود منتقل کردند.
با حضور تعدادی از کارشناسان اعزامی از تهران درمان نخستین بر روی این توله یوز انجام شد که به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان اکنون به هوش آمده و اوضاع عمومی اش مناسب است.
عباسعلی دامنگیر چهارشنبه شب در گفت و گو با ایرنا نزدیک شدن مادر این توله یوزدر جست وجوی فرزند به محل تصادف را از نگرانی های محیط بانان خواند و گفت: برای آن که یوز مادر به همراه دیگر توله های احتمالی دچار مصدومیت نشوند ، از همان زمان در محل چراغ هایی روشن شده تا به منطقه نزدیک نشود .
وی افزود: روشن بودن این چراغ ها و نیز نصب علایم دیگر علامت هشداری به رانندگان است که با کمترین سرعت از این محل عبور کنند تا یوز مادر که دنبال توله مصدومش است ، دچار حادثه نشود.
از سالیان پیش طرح فنس کشی حاشیه این مسیر یکی از راه های جلو گیری از تصادف حیوانات با خودروها مطرح شده که هنوز جامه عمل به خود نپوشیده است.
مدیرکل حفاطت محیط زیست استان سمنان در باره چگونگی اجرای این طرح هم گفت : با پیگیری های بسیاری که به عمل آمد و از آن جا که مدیریت سازمان نیز بر حفاظت بیشتر از حیوانات این پارک بویژه یوز تاکید داشتند ، امسال مبلغ 15میلیاردریال برای فنس کشی بخشی از این راه تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: امسال عملیات ایمن سازی و احداث زیرگذر با همکاری اداره کل راه و ترابری و استانداری سمنان در 8 کیلومتر انجام خواهد شد.
دامنگیر با بیان این که فرآیند مناقصه اجرای طرح با حضور دستگاه های مسوول برگزار شده و پیمانکار نیز انتخاب گردیده ، افزود: در گام نحست اجرای طرح ، چهار کیلومتر در 2 طرف جاده فنس کشی می شود که نقطه حادثه اخیر هم جزو این طرح است. .
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان کل مسیر را 15 کیلومتر اعلام کرد و گفت: با احتساب 2طرف راه در مجموع باید 30 کیلومتر فنس کشی انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که اعتبار اجرای گام های بعدی طرح چگونه تخصیص خواهد یافت؟ گفت: از آنجا که حفاظت از حیوانات کمیاب پارک ملی توران از دغدغه های اصلی رییس سازمان نیز بشمار می رود، مشکلی در تخصیص اعتبارات بعدی بوجود نخواهد آمد.
دامنگیر گسترش محیط زندگی یوز را از دیگر برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست خواند و گفت: امسال هشت سامانه عرفی منطقه خارتوران که پیش از این به دامداران بهره بردار واگذار شده بود ، خریداری شده است و امید است از پاییز آینده شاهد حضور دام در این عرصه ها نباشیم.
وی با بیان این امنیت زیستگاه یوزپلنگ با این کار بیشتر می شود ، ادامه داد: برای افزایش غذای این حیوان ، علوفه دستی در منطقه توزیع می شود تا حیواناتی که غذای یوز محسوب می شوند به خاطر خشکسالی منطقه را ترک نکنند.
دامنگیر ، حیواناتی مانند آهو، جبیر ، خرگوش و دیگر جانوران ریزجثه را غذای اصلی یوز اعلام کرد و گفت: آبشخورهایی نیز در منطقه ساخته شده اند تا دسترسی برای آب آسانتر شود.
مراقبت از حیوانات حیات وحش پارک ملی خارتوران و نیز جلوگیری از فعالیت شکارچیان از برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان افزایش گشت ها را از مهم ترین برنامه ها در این راه خواند و گفت: اکنون پنج پایگاه در منطقه خارتوران وجود دارد که امسال یکی دیگر به آن ها افزوده می شود.
وی افزود: علاوه براین سه اتاقک دیدبانی هم در این منطقه ساخته شده و اکنون از آن ها بهره برداری می شود.
دامنگیر در باره تعداد یوزهای موجود در پارک ملی خارتوران هم گفت: این منطقه ظرفیت 20تا 30 یوز را دارد که آماری مناسب به شمار می رود ، براساس مشاهدات دوربین های تله ای گمانه زنی ها هم آماری نزدیک به این ارقام را نشان می دهد.
وی گفت: بیشترین مشاهدات یوزپلنگ استان سمنان در پارک ملی توران ، عباس آباد و میاندشت است و تصادف توله یوز با خودرو نیز در این منطقه روی داده است.
توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران است که با مساحت یک میلیون و 470 هزار هکتار بعد از سرنگتی آفریقا دومین منطقه بیوسفر جهان محسوب می‌شود.
این ذخیره گاه شامل سه محدوده پارک ملی ، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده است ، منطقه خارتوران پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان در طبس، دومین مجموعه حفاظت شده وسیع کشور است که گونه های نادر جانوری و گیاهی را در خود جای داده است.
در این ذخیره گاه 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42 گونه خزنده و 2 گونه دوزیست شناسایی شده‌اند که شاخص‌ترین آن‌ها یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی است.
ازسایر پستانداران این منطقه می‌توان به گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، کاراکال، پلنگ، گربه وحشی یا دشتی، جبیر، آهو، پازن، (زیر گونه ایرانی) و قوچ وحشی اشاره کرد.
هوبره، زاغ بور، بحری، دلیجه، کبک، تیهو، بلدرچین، عقاب دشتی، چاخ لق، کبوتر چاهی، یاکریم، شاه بوف، سبزه قبا هندی، دم جنبانک ابلق، سنگ چشم دم سرخ و گنجشک معمولی از جمله پرندگان این منطقه هستند.
خشکسالی مداوم 15 سال گذشته تاثیر بسیار نامطلوبی بر زندگی حیوانات این پارک گذاشته که برای جبران کمبود غذا در سه سال گذشته بیش از سه هزار تُن علوفه از سوی خیران به مناطق حفاظت شده ارسال شد که این امر گامی اساسی در جهت کاهش تلفات گونه های حیوانی است.
منطقه حفاظت شده توران با کمبود نیروی انسانی برای حفظ گونه های جانوری مواجه است ؛ اکنون حدود 20 نفر به صورت شبانه روزی از این منطقه حفاظت می کنند در حالی که براساس میانگین آمار جهانی این تعداد باید به چهار برابر افزایش یابد.
سالانه بیش از 20 گونه حیوانی پستاندار این منطقه حفاظت شده به دلیل سانحه رانندگی تلف می شوند که حصار کشی این منطقه می تواند یکی از اقدامات موثر برای کاهش تلفات این گونه های جانوری ارزشمند باشد.
7358/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.