به گزارش ایرنا، حسن رزمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در سمنان افزود : به علت افزایش بی رویه و غیر کارشناسی تعداد دانشکده های دندانپزشکی در دولت های نهم و دهم، اکنون این مراکز در تامین نیروی هیات علمی با مشکل مواجه شدند.
وی با تاکید بر این که نیروی علمی را نباید مانند تجهیزات فرض کرد که یک شبه آن را تامین کرد، اظهارداشت : هیات علمی نیاز به آموزش مناسب دارد و هر فرد دانش آموخته نمی تواند عضو هیات علمی شود، این کمبود نیروی هیات علمی اکنون محدودیت های جدی برای دانشکده های دندانپزشکی ایجاد کرده است.
دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان یادآور شد : کشور در ابتدای انقلاب پنج دانشکده دندانپزشکی داشت، این تعداد تا پیش از دولت نهم به 18 واحد رسید که در دولت های نهم و دهم به 50 دانشکده افزایش یافت که 10 دانشکده به عنوان پردیس به آن افزوده شد.
وی بیان کرد: در کشور بین 30 تا 34 هزار دانش آموخته دندانپزشکی وجود دارد که 20 تا 24 هزار نفر از آنان کد نظام پزشکی دریافت کرده اند، به این معنی که برخی از دانش آموختگان به این کار اشتغال ندارند.
وی ادامه داد : آمار دقیقی از اشتغال دانش آموختگان رشته دندانپزشکی در دست نیست و ممکن است برخی از آنان از کشور خارج شده باشند.
رزمی با اشاره به این که در سال 2 هزار تا 2 هزار و 200 دانشجو در کشور پذیرش می شوند و 400 تا 500 دانشجو از خارج از کشور به عنوان انتقالی به این تعداد اضافه می شود، گفت: با مصوبه اخیر این وزارتخانه با کاهش واحدهای درسی از 72 به 36 واحد، سرعت ورود دانشجویان خارجی به ایران 2 برابر می شود.
دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان ادامه داد : با لحاظ 40 دانشجوی ورودی برای هر دانشکده، سالانه معادل 10 دانشکده، دانشجوی خارجی دندانپزشکی وارد کشور می شود که تامین هیات علمی در این زمینه باید جدی گرفته شود.
وی به تعداد دانشجویان خارجی اشاره و اضافه کرد : نزدیک به 450 دانشجوی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده دندانپزشکی تهران و کرمان داریم.
این مسوول وزارت بهداشت و درمان گفت : ایران در حوزه آموزش دندانپزشکی در بین کشورهای منطقه رقیب جدی مانند ترکیه دارد که بسیار قدرتمند پیش می رود و در ایران سیاست مناسبی برای جذب دانشجویان خارجی در پیش گرفته شده است.
دبیر شورای آموزشی دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت و درمان با اشاره به رعایت استانداردهای لازم آموزشی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بر افزایش کیفیت آموزش در این بخش تاکید و خاطرنشان کرد : شرایط و کیفیت آموزش در این دانشکده از لحاظ فضا و امکانات با توجه به شرایط آموزشی بسیار مطلوب است.

**طرح صندوق بیمه دندانپزشکی در کشور تدوین شد
رئیس اداره درمان دندانپزشکی معاونت درمات وزارت بهداشت و درمان در این گفت و گو افزود : طرح اولیه صندوق بیمه دندانپزشکی با کمک مشاور وزیر بهداشت و درمان در امور دندانپزشکی تدوین شد.
قاسم صادقی افزود : طرح اولیه تدوین شده صندوق دندانپزشکی در حال بررسی کارشناسانه است، امیدواریم با توجه به شرایط اقتصادی، تا پایان دولت دوازدهم مساله بیمه در قالب صندوق بیمه دندانپزشکی ایجاد شود تا افراد با پرداخت سهمی، به درمان دندانپزشکی بپردازند مانند کاری که دردنیا انجام می شود.
وی تاکید کرد : منابع مالی این صندوق باید بخشی از آورده افراد و بخشی از منابع دولتی پیش بینی شود که این منبع باید پایدار باشد تا حیات صندوق و روند درمانی دندانپزشکی کشور با اهداف تعیین شده تامین شود.
صادقی افزود : مسایل و شرایط اقتصادی حوزه دندانپزشکی را تحت شعاع قرار نخواهد داد زیرا بخشی از تجهیزات مورد نیاز دندانپزشکی تولید داخلی است و سیاست های وزارت بهداشت دولت تلاش برای کمترین آسیب به حوزه بهداشت و درمان است.
رئیس اداره درمان دندانپزشکی معاونت درمات وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: تعرفه 57 خدمت دندانپزشکی مصوبه هیات وزیرات تا پایان سال 1397 ثابت خواهد بود و جای هیچ نگرانی درباره افزایش قیمت نباید وجود داشته باشد.
وی تصریح کرد : ارتباط بین نهادهای مدنی، علمی و دولتی درحوزه دندانپزشکی کشور بسیار مطلوب است و با وجود افزایش نیافتن تعرفه ها، اعتراضی از سوی دندانپزشکان وجود نداشته است، ولی باید شرایط این متخصصان نیز مدنظر باشد.
نوید دانایی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت اولین دوره دانش آموختگان رشته دندانپزشکی این دانشگاه امروز به تعداد 26 نفر دانش آموخته شدند.
با احتساب ورود 27 دانشجو در هر ترم تحصیلی به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان اکنون 153 دانشجو در این دانشکده به تحصیل مشغول هستند.
دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، حدود 2 هزار و 600 دانشجو در هشت دانشکده دارد که 2 رشته در مقطع کاردانی، 18 رشته در مقطع کارشناسی، 10 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 2 رشته در مقطع پزشکی عمومی، پنج رشته در مقطع دکتری و پنج رشته دستیاری را شامل می شود.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.