ایرج حیدریان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا وسعت دشت سمنان را شامل حوالی پارک سوکان و شهرک صنعتی این شهر ذکر کرد و افزود: آبهای زیرزمینی مهمترین منابع تامین آب در این استان است و تا بهبود وضعیت آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی تنها منبع دسترسی به آب است که باید مراقبت شود.
وی با بیان این که طرح‌های تامین منابع جدید آب از چاه که در سال‌های اخیر در سمنان اجرا شده در همین ناحیه از دشت سمنان واقع شده است، خاطرنشان کرد: باید تدابیری اتخاذ کرد تا از شورشدن دشت سمنان جلوگیری شود.
حیدریان با تاکید بر این که باید 2 پدیده شورشدن آب و فرونشست دشت سمنان جدی گرفته شود، از اداراه کل حفاظت محیط زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی استان خواست، در انجام وظایف خود در مراقبت از آبخوان دشت سمنان همکاری لازم را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به این که حدود 70 درصد آب تولیدی استان سمنان از منابع زیرزمینی است،تصریح کرد: در بخش های کشاورزی، آشامیدنی و صنعت و خدمات، باید تغییر اساسی در مدیریت مصرف رخ دهد تا درصد استفاده از آب‌های منابع زیرزمینی تا جای ممکن کاهش یابد.
وی ادامه داد: در جهان به طور متوسط 70 درصد آب در بخش کشاورزی، 22 درصد در صنعت و هشت درصد در بخش آشامیدنی استفاده می‌شود، در حالی که در استان سمنان 86 درصد در کشاورزی، 9 درصد در بخش آشامیدنی و پنج درصد در صنعت مصرف می‌شود.
وی بیان داشت: دست کم مصرف آب در ایران باید به حد کشورهای درحال توسعه برسد که در بخش کشاورزی 82 درصد، در آشامیدنی هشت و در صنعت 10 درصد است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان اضافه کرد: در ایران باید زمینه ای فراهم شود تا مانند کشورهای پیشرفته، بخش صنعت تمام نیاز آبی خود را از تصفیه پساب تا همان آب خاکستری تامین کند.
در سمنان یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و کسری آب در این استان سالانه حدود 450 میلیون مترمکعب است.
شهرهای سمنان و شاهرود در استان سمنان در زمان اوج مصرف با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند که این میزان کمبود حدود 456 لیتر بر ثانیه است.
برای جبران کمبود آب در شهر سمنان امسال 2 حلقه چاه از آبخوان‌های دشت سمنان به منابع آبی سمنان اضافه شد.
استان سمنان هشت شهرستان و بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.