ایرج حیدریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دلیل حفاری بی رویه ناشی از خشکسالی های اخیر، منابع زیر زمینی آب این استان با کمبود 143 میلیون متر مکعب آب مواجه است.
وی اظهارداشت: حفر بی رویه چاه و برداشت فراوان از آن ها باعث شده تعادل جریان منابع آبی زیر زمینی سمنان به شدت به هم بخورد و امروز شاهد دشت های بی آب باشیم.
حیدریان با بیان این که نیمی از 26 دشت این استان به دلیل خشکسالی بحرانی است، تصریح کرد: هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و 13 دشت دیگر سمنان با وضعیتی نه چندان مطلوب روبرو هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با تاکید بر مدیریت مصرف و ضرورت صرفه جویی آب در بخش های مختلف به خصوص کشاورزی، پیگیری مسوولان جهاد کشاورزی برای تجهیز باغات و مزارع به سامانه آبیاری نوین را خواستار شد.
وی اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: این طرح در دستورکار برنامه های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و این شرکت بر اساس این سیاست ها را برای جبران کسری مخازن آب زیرزمینی در 15 سال گذشته با همکاری بیشتر مردم و بسترسازی فرهنگی، برنامه ریزی می کند.
حیدریان با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در بحث تبیین شعار سال ، یادآور شد: همانطور که مسوولان و رهبری تاکید دارند تنها 10 درصد صرفه جویی و کاهش مصرف در بخش های مختلف ،بسیاری از مشکلات را رفع می کند.
وی بیان داشت: اعمال مدیریت و نظارت دقیق و همه جانبه بر منابع آب و جلوگیری از قانون شکنی برخی افراد ناآگاه و سودجو برای اجرای سیاست ها و اهداف راهبردی نظام و احقاق حقوق عموم مردم نیازمند همه افزایی و همکاری و هماهنگی مسوولان قضایی با ماموران و کارکنان مربوط در صنعت آب کشور و استان است.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که هفت درصد از آن به مصارف خانگی اختصاص دارد.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.