در این مطلب آمده است: این روزها کشور درگیر مسائل داخلی و بین‌المللی متعددی شده است که جامعه را تحت تاثیر ملموس خود قرار داده است، فشار بی‌سابقه اقتصادی از سوی دولت‌های متخاصم از یک سو و گل به خودی و عدم وقت شناسی برخی جریان‌های سیاسی برای عقده‌گشایی نسبت به دولت منتخب مردم از سوی دیگر، منجر به این شده که بحث اقتصادی و معیشت مردم و به تبع ان تئوری‌های اقتصادی مثل ورود بخش خصوصی، اقتصاد باز، اقتصاد بسته و...را بر سر زبان‌ها بیاندازد و اذهان جامعه را معطوف به سرمایه‌های اقتصادی کند.
اگرچه مباحث مربوط به سرمایه‌های اقتصادی و مدیریت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است اما به نظر می‌رسد افراط در پرداختن به این بحث منجر به دو آسیب بزرگ خواهد شد، اول اینکه توجه صِرف و خاص و تک بعدی به سرمایه‌های اقتصادی مدیریت کلان جامعه را از پرداختن به سایر بخش‌ها و سرمایه‌هایی نظیر سرمایه انسانی به عنوان عالی‌ترین و مهم‌ترین منبع توسعه دور می‌کند و از دیگر سو ایجاد یاس و نا امیدی و کاهش و افت شاخص امید به آینده منجر به اقناع نخبگان و تحصیلکرده‌ها برای ترک کشور می‌نماید.
باید قبول کنیم و باور کنیم که این بحث جدی است و طرح این موضوع و این یادداشت برای هشدار دادن نیست بلکه با توجه به آماری که از منابع رسمی در ادامه می‌آید نشان از پیدایش یک بحران بزرگ دارد که باید با سرعت فکری برای حل آن نمود.
مرداد 1344 نتایج بررسی مهاجرت که توسط سازمان ملل انجام شده بود، ایران را از لحاظ مهاجرت اتباع به کشورهای دیگر در ردیف پنج کشور آخر جدول نشان می‌داد )نزدیک به صفر) این بررسی ده سال بعد در سال 1354 نیز مجددا انتشاریافت که تغییری در رتبه ایران نشان نمی‌داد و مهاجرت ایرانیان نزدیک به صفر بوده است.
در سال 57 شمار ایرانیان مهاجرت کرده به زیر 50 هزار نفر رسیده بود. از این آمارها چنین برمی‌آمد که ایرانیان تمایلی به مهاجرت به کشورهای دیگر نداشتند.
اما این ارقام از سال 57 به بعد به شکل ناباورانه‌ای تغییر کرده است.ایران دیگر در رتبه انتهای جدول نیست و برعکس به صدر جدول رسیده است.ایرانیان سومین مردم در جهان هستند که به دنبال مهاجرت هستند. در بین اتباع کشورهای مختلف ایرانی‌ها بیشتر متقاضی برای مهاجرت به استرالیا را دارند که سالانه ده‌ها نفر نیز جان خود را در این راه می‌دهند.شمار جمعیت ایران 2 برابر شده اما میزان مهاجران ایرانی به عدد نزدیک به 7 میلیون نفر یعنی 140 برابر رسیده است.
در این بین حجم خروج نخبگان از کشور نیز قابل تامل است.طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغزها در بین 91 کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده‌ است و سالانه تا 180 هزار نفر با تحصیلات عالیه از ایران مهاجرت می‌کنند.
بنیاد ملی نخبگان ایران اعلام کرد که 308 نفر از دارندگان مدال المپیاد و 350 نفر از برترین‌های آزمون سراسری از سال 82 تا 86 به خارج مهاجرت کرده‌اند. همچنین هفته نامه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نوشته است، 90 نفر از 125 دانش آموزی که در سه سال گذشته در المپیادهای جهانی رتبه کسب کرده‌اند، هم اکنون در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کنند.
طبق آمار صندوق بین‌المللی پول هم اکنون بیش از 250 هزار مهندس و پزشک ایرانی در آمریکا هستند.طبق آمار رسمی اداره گذرنامه، در سال 87 روزانه 15 کارشناس ارشد، 4 دکترا و سالانه 5475 نفر لیسانس از کشور مهاجرت کردند.در سال 1391 حدود 150 هزار دانشجو تقاضای خروج از کشور را کرده‌اند که بیشترشان دانشجوی دوره دکترا بودند.همچنین 64 درصد دانش‌آموزان ایرانی مدال‌آور المپیاد طی 14 سال گذشته از ایران مهاجرت کرده‌اند!
حمید گورائی رئیس پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی نیز هشدار داد که دانشمندان رشته سلول‌های بنیادین ایران هر روز بیشتر از گذشته جذب دیگر نقاط جهان می‌شوند.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.