یاسر وکیل زاده روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشینه نرخ فرونشست در دشت های سمنان و دامغان 14 سانتی متر است که این مهم به بررسی و مطالعات گسترده تر در این دشت ها برای جلوگیری از مخاطرات و تهدیدهای پدیده فرونشست زمین نیاز دارد.
وی با بیان این که با تامین اعتبارات لازم در این حوزه، مطالعات در برنامه ای یک‌ساله انجام می شود،اظهارداشت: ابتدا بررسی دشت سمنان و سپس مطالعات دشت دامغان در برنامه کاری سازمان زمین شناسی و اکتشاف معادن استان سمنان است.
وی بیان کرد: مطالعات بر اساس حوزه آبریز دشت های سمنان و دامغان انجام می شود که شامل مناطقی مختلفی چون روستای اعلاء سمنان، جاده نظامی، حاشیه فرودگاه و مناطق جنوبی شهرستان دامغان است.
به گفته رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان، پدیده فرونشست در 209 دشت از دشت های کشور از جمله تهران،مشهد، کاشان و رفسنجان رخ داده که بررسی های مقدماتی و شواهد عینی، نشان از رخداد پدیده نشست زمین در دشت های استان هست.
وکیل زاده تصریح کرد: پدیده فرونشست زمین می تواند در اثر پدیده های طبیعی زمین شناسی یا فعالیت های انسانی ایجاد شود، اما کاهش شدید سطح آب های زیرزمینی در اثر برداشت بی رویه از این منابع ، مهمترین دلیل فرونشست زمین در ایران است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که دشت های استان سمنان از این امر مستثنی نیست، بنابراین بعد از بررسی های مقدماتی، مطالعات و بررسی های دقیق تر جهت مشخص کردن میزان و گستره این پدیده در دشت های استان و سپس اتخاذ راهکارهای اساسی و علمی برای جلوگیری از روند آتی و کاهش خسارات لازم است.
وکیل زاده ادامه داد: بررسی های مقدماتی آثاری از گسترش آثار فرونشست زمین در نواحی مختلف مانند شکاف ها و فروچاله های اطراف سمنان در حاشیه خط ریل قطار، دامغان، سرخه و جنوب شاهرود را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: روند افزایشی این پدیده در استان سمنان زنگ خطری برای مسوولان و متولیان امر جهت پیگیری و اتخاذ تدابیر در پیشگیری و کنترل فرونشست زمین است.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان تاکید کرد: زمانی که پدیده فرو نشست در منطقه ای رخ داد امکان بازگشت زمین به حالت قبل از آن وجود ندارد، بنابراین اگر امروز چاره ای برای جلوگیری از این پدیده زیان بار انجام نشود، در آینده شاهد معضلات و آسیب های جدی در حوزه های زیستی و اقتصادی خواهیم شد.
به گزارش ایرنا به طور میانگین سالانه 10تا 12 سانی متر در دشت سمنان، در دشت گرمسار هشت سانتی متر و 12 سانتی متر در دشت ایوانکی نشست زمین در دشت های استان رخ می دهد.
کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد و عامل اصلی بحران آب اضافه برداشت‌های مستمری است که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها انجام شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
13 دشت از 26 دشت استان ممنوعه بوده و سهم آب های زیرزمینی از تامین آب در استان بیش از 70 تا 80 درصد است در شرایطی که اگر این میزان 40 درصد باشد بحران محسوب می شود.
6026/7342
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.