به گزارش ایرنا ، همزمان با افزایش حوادث و بیماری های مختلف به ویژه پیوند اعضا و درمان سرطان ها، نیاز به خون و فرآورده های آن افزایش یافته است و همراستا با آن، فناوری های نوین تامین فرآورده های خونی به صورت مجزا در حجم بالا و با امکان دریافت از اهداکنندگان بیشتر شکل گرفته است.
روش های نوین علمی بر مبنای فرآورده هایی که به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد به مسیرهایی برای درمان و استفاده های مختلف برای انسان منجر شده که از نظر علمی و اقتصادی سودمندتر و سالم‌‍تر است.
تا پیش از این، از اهداکنندگان به طور مستقیم خون دریافت می شد و بر اساس خون دریافتی فرآورده های مختلف خونی از آن جدا و استفاده می شد.
پیشرفت های فنی و علمی در حوزه خون امروز به نام فناوری آفرزیس، امکان دریافت پلاکت و پلاسما به طور مستقیم از خون اهداکنندگان را فراهم کرده است، یعنی در فرآیندی طبیعی، افراد بدون اهدا و کم شدن خون، فقط به اهدای پلاسما یا پلاکت از خون خود می پردازند.
این امکان اکنون در استان سمنان و در پایگاه انتقال خون امام رضا(ع) شهر سمنان به وسیله چهار دستگاه پلاسما فرزیس و 2 دستگاه پلاکت فرزیس میسر شده است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال 97 اداره کل انتقال خون این استان مکلف به تامین 2 هزار لیتر پلاسما از اهداکنندگان است.
پژمان صالحی فر با اشاره به اینکه در فرآیند پلاکت فرزیس و پلاسما فرزیس از اهداکننده فقط پلاکت و پلاسما دریافت می شود و خون به بدن فرد بازمی گردد ، گفت: با تجهیز استان سمنان به فرآیند آفرزیس، مرکز جامع اهدای خون در استان تکمیل شده است.
وی با اشاره به انجام آزمایشی فرآیند پلاسما فرزیس از اواخر فروردین 97 در پایگاه امام رضا(ع)سمنان، گفت: فرآیند هایی مانند استانداردسازی، بررسی ظرفیت و کیفیت و عملکرد دستگاه در این یک ماهه بررسی شد و اواخر خرداد 97 این مجموعه به صورت رسمی افتتاح می شود.
صالحی فر با اشاره به این که طبق برنامه ریزی در آینده پلاسما اهداکنندگان استان سمنان به عنوان مواد اولیه تولید داروهای گرانقیمت به اتریش ارسال خواهد شد، بیان کرد : به منظور بررسی کیفیت تولید پلاسما و بهداشتی بودن روند دریافت و تامین پلاسما در سمنان، گروهی از پژوهشگران اتریشی اواخر خرداد97 به سمنان سفر می کنند.
وی یادآور شد: استان سمنان موظف به تامین سالانه 2 هزار لیتر پلاسما از اهداکنندگان است که نیاز به همراهی و مشارکت اهداکنندگان در این زمینه داریم که این نیاز به طور متوسط در سال به مشارکت چهار هزار اهداکننده پلاسما وابسته است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به این که هر اهداکننده بدون نیاز به اهدای خون، در سال تا 24 بار امکان اهدای پلاسما دارد یعنی هر 2 هفته یکبار، تاکید کرد: این شرایط، امکان اهدای پلاسما برای اهداکنندگان را در دفعات بیشتر به خوبی فراهم کرده است.
به گفته صالحی فر، فرآیند اهدای پلاسما و جایگزینی آن با سرم نرمال سارین حس خوشایندی برای اهداکننده به همراه دارد، و ضرورت دارد مردم سمنان برای کمک به هموطنان به ویژه مبتلایان به بیماری های خاص، به اهدای پلاسما که فرآیند بدون ضرر برای بدن است بیشتر اقدام کنند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان تصریح کرد : در تامین پلاکت به صورت آفرزیس هر نوبت اهدا در قالب این فناوری علاوه بر کیفیت بالاتر، 6 برابر تامین پلاکت بیشتر از واحدهای عادی خون پلاکت تامین می کند که شهروندان می توانند با این روش کمک بیشتر به مراکز درمانی و نیازمندان به پلاکت داشته باشند.
وی مفیدترین اثر دریافت پلاسما و پلاکت از فناوری آفرزیس را خارج نشدن اهداکننده از چرخه اهدا دانست و افزود: در اهدای خون به صورت عادی، فرد تا سه ماه از چرخه اهدا خارج می شود ولی هر فرد می تواند هر 72 ساعت یکبار به صورت فرزیس پلاکت اهدا کند.
وی تاکید کرد: در این روش، به میزان مورد نیاز یک بیمار فقط از یک فرد اهداکننده پلاکت یا پلاسمای تامین می شود و بیمار دیگر از چند اهداکننده پلاکت یا پلاسمای متفاوت دریافت نمی کند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به امکان اهدای پلاسما و پلاکت به صورت آفرزیس به ویژه اهداکنندگان باراولی، از شهروندان خواست با مشارکت در این روش ایمن‌تر و با امکان اهدا در دفعات بیشتر، بیماران هموطن را در بخش های درمانی یاری رسانند.
امکان اهدای خون، پلاکت و پلاسما در ماه مبارک رمضان در پایگاه های امام رضا(ع) سمنان، شاهرود و دامغان پس از افطار از ساعت 21 تا 24 و در شب های قدر از ساعت 21 تا یک بامدادر برای شهروندان استان سمنان فراهم شده است.
سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر 100 هزار نفر است، این شاخص در کشور 27 و در استان سمنان 46 اهداکننده است و 79 درصد اهداکنندگان خون در استان سمنان اهداکننده مستمر هستند.
در سال 1396 تعداد 32 هزار و 701 نفر در پنج پایگاه هدای خون استان سمنان در شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار موفق به اهدای خون شدند.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.