به گزارش ایرنا، برایندها مبین این است که بخش دولتی امکان کمی برای استخدام و جذب نیرو دارد و بیشترین سهم اشتغالزایی با بخش خصوصی به ویژه بخش صنعت است که ورود به آن نیاز به مهارت ویژه دارد.
بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اکنون 40 درصد بیکاران کشور دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها هستند که باید روشن شود کدام از واحدها و موسسات آموزشی به سمت بازار کار موفق بوده اند و بیشتر بر روی آن ها تمرکز شود.
در همین ارتباط ، مراکز فنی و حرفه ای از دیگر مراکز دانشگاهی در ایجاد بازار کار به اعتقاد برخی از کارشناسان، موفق ترند و انتظار آن است که تصویر روشنی از میزان موفقیت 180 واحد فنی و حرفه ای که متولی تربیت کاردان و تکنسین هستند، داشته باشیم.
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اکثر جوانان یا افراد جویای کار پیش از این که به تحصیل در دانشگاه‌ها و اخذ مدارک رسمی دانشگاهی فکر کنند، به طی دوره‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای مبادرت می‌ورزند که مهارت‌ها برای ورود آن ها به بازار کار کافی است.
نگاهی به نظام طبقه بندی مشاغل در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد که در فهرست دانش و مهارت موردنیاز برای احراز بسیاری از شغل‌های تخصصی، بیش از مدرک تحصیلی، مهارت عمومی و تخصصی مورد نیاز است.
ماده 21 قانون پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به طور مفصل تکالیفی برای دولت در جهت افزایش آموزش های مهارتی تعیین کرده است. از آخرین مصوبات در این بخش می‌توان به تصویب 'نظام آموزش مهارت و فناوری' مصوب سال 1390 و 'نظام صلاحیت حرفه‌ای' مصوب سال 1391 در هیات وزیران اشاره کرد.
در اسفند 1394 نیز طرح نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما با وجود بسیاری از زیرساخت ها و قوانین مورد نیاز برای استقرار نظام آموزش های مهارتی در کشور، موضوع آموزش‌های مهارتی و فنی وحرفه‌ای آن طور که باید در جامعه رسوخ نکرده است.
بیش از یکصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان اسمنان تحصیل می کنند و براساس آمار موجود بیش از 40 درصد از جمعیت بیکار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
نرخ بیکاری در سمنان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی 8.8 درصد عنوان شده که از متوسط کشوری به میزان حدود 11.5 درصد کمتر است، بر اساس آمار رسمی موجود، سهم اشتغال بخش خدمات در استان سمنان 48 درصد و بخش صنعت 33 درصد و بخش کشاورزی 19 درصد اعلام شد.
همچنین سه هزار نفر در 9 ماهه سال 96 از طریق سامانه کار و رفاه اجتماعی و 16 دفتر کاریابی جذب بازار کار استان سمنان شدند، بر اساس آخرین اعلام کشوری، نرخ بیکاری در 9 ماهه امسال در استان سمنان 8.8 درصد و پس از استان مرکزی دارای کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور است.
استان سمنان یکهزار و 700 پروانه بهره برداری در بخش صنعت و معدن و بیش از 40 هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی دارد، سهم اشتغال استان سمنان در بخش صنعت و معدن بیش از 38 درصد و در کشاورزی بیش از 14 درصد و تولید ناخالص استان سمنان در حدود 18.2 درصد مربوط به بخش کشاورزی و حدود 22 درصد مربوط به بخش صنعت و معدن است؛ طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تا پایان سال 96 باید برای 11 هزار و 47 نفر از سوی دستگاه های اجرایی استان سمنان ایجاد شغل شود.
خبرگزاری ایرنا استان سمنان در این ارتباط میزگردی با عنوان 'مهارت آموزی نیاز ضروری بازار کار ایران، چالش ها و راهکارها' را با حضور فاطمه منصوری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ، سیف الله سعدالدین رییس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، علی جهان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان، سیدحسن شاهچراغ معاون آموزش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان و محمود براتی مدیر کارخانه شرکت اتوبوس سازی عقاب افشان برگزار کرد.
این کارشناسان تاکید کردند : مهارتآموزی می تواند تعالی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه به دنبال داشته باشد که باید به این مهم بیش از پیش توجه کرد.
*مدرک گرایی در ایران دردناک است
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان سمنان با بیان این که، مدرک گرایی وضع دردناکی برای اقتصاد کشور رقم زده است، افزود: در ایران 2هزار640 دانشگاه وجود دارد که از این تعداد سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علی جهان در این میزگرد ایرنا اظهار داشت : این تعداد دانشگاه حدود 50 هزار میلیارد ریال از بودجه کل کشور را می بلعد و این در حالی است که نتیجه این سرمایه گذاری تولید 50 درصد جمعیت بیکار کشور است.
وی ادامه داد : براساس آمار بیشتر علت خروج نخبگان در سال های گذشته از کشور صورت گرفته که خود موجب از بین رفتن سرمایه ملی است.
وی تصریح کرد : کشور از لحاظ رشد علمی رتبه چهارم و از لحاظ تولیدات علمی رتبه 16 را در جهان به خود اختصاص داده است.
به گفته جهان وضعیت کسب و کار کشور در مقایسه با جهان در رتبه 118 و از لحاظ نوآوری رتبه 120 و از لحاظ صنعتی رتبه 97 است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی سمنان خاطرنشان کرد : آمارها نشان دهنده رشد نامتوازن و شکاف بین صنعت و تولیدات علمی است که چالش بزرگی را برای کشور ایجاد کرده است.
وی گفت: خرید یک نوع دانش فنی برای چندین بار و تکراری به صورت مستقیم به وسیله صنعت نشاندهنده شکاف بین صنعت و دانشگاه است که هدر رفت سرمایه از پیامدهای ان است.
وی اظهار داشت : ورود دانش فنی از راه دانشگاه به عنوان مسوول توسعه،مطالعه و تحقیق به صنعت موجب خودکفایی کشور در بخش دانش فنی می شود .
وی با بیان این مهارت آموزی نیاز اشتغال در کشور است گفت:باید بررسی شود در زمان حاضر مشکل صنعت کمبود نیروی انسانی است یا مولفه های دیگر دچار ضعف هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان کرد: بیکاری در قشر تحصیل کرده گویای آن است که مشکل صنعت کمبود نیروی انسانی نیست و باید چالش های صنعت بررسی شود.
وی دانشگاه، صنعت ، دولت و فنی و حرفه ای در کنار هم را یک زنجیره ارتباطی برشمرد و اضافه کرد: برای ارتباط هرچه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بین زنجیره ها باید سیاست گذاری کند.
*دوری از فرهنگ پشت میزنشینی
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان گفت :برای رفع معضل بیکاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت آموزی از دوران مدرسه تغییر یابد.
فاطمه منصوری نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با صنعت را بزرگترین چالش و علت بیکاری برشمرد و اظهار داشت:یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با صنعت است.
وی مهارت آموزی و آموزش عملی به صورت تکمیلی را لازمه وروددانش آموختگان پس از تحصیل به صنعت دانست.
وی ادامه داد :به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربیت نیروی مهارت دیده و تامین نیاز صنعت ، توسعه مهارت آموزی در دستور کار اداره کل فنی و حرفه ای قرار دارد.
منصوری خاطرنشان کرد : اداره فنی و حرفه ای با هدف افزایش شایستگی نیروی تحصیل کرده از طریق آموزش مهارت تکمیلی و تسهیل زمینه ورود دانشجویان به بازارکار بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه مراکز مهارت آموزی را ایجاد کرده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان افزایش سطح توقع قشر تحصیل کرده به واسطه داشتن مدرک تحصیلی را دلیل افزایش آمار بیکاری اشتغال دانست و اضافه کرد: در برخی رشته ها بازار کار وجود دارد ولی متاسفانه افراد به دنبال کارهای پشت میز نشینی هستند.
وی اهتمام دستگاه های اجرایی و رسانه ها را در ترویج فرهنگ کارآموزی و مهارت آموزی یک ضرورت دانست و تصریح کرد:توسعه و پیشرفت کشور در گرو مهارت آموزی است.
منصوری بیان داشت : راه اندازی سامانه و بانک اطلاعاتی با هدف برنامه ریزی و برگزاری دوره های مهارت آموزی تخصصی و اعلام گزارش صنعت از نیازها ، توقعات، نیروی کار و نوع مهارت راهکاری برای تربیت نیروهای مهارت آموخته و تخصصی متناسب با نیاز بازار کار و کاهش آمار بیکاری قشر تحصیل کرده است.
وی تصریح کرد : اداره کل فنی و حرفه ای سمنان تدوین سند راهبردی مهارت با هدف شناسایی ظرفیت های این استان و نیازهای صنعت در بخش مهارت آموزی در دستور کار قرار داده است.
وی استفاده از مراکز جوار کارگاهی برای مهارت آموزی به دانشجویان در کنار افراد شاغل را گامی مثبت در جهت ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و رفع خلا قانونی و منع دوره کارآموزی برای دانشجویان برشمرد.
وی اظهار داشت : براساس بررسی انجام شده بین 130 کشور جهان از لحاظ ارتباط دانشگاه با صنعت ایران رتبه 130 دارد که این نشاندهنده شکافی بزرگ است که باید برای شناسایی ورفع چالش ها تدابیری اندیشیده شود.
*مهارت آموزی اولویت اشتغالزایی
معاون آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و فنی حرفه ای استان سمنان گفت : برای کاهش آمار بیکاری در قشر تحصیل کرده دانشگاهی باید مهارت آموزی در اولویت قرار بگیرد.
سیدحسن شاهچراغ در این میزگرد ایرنا افزود: مراکز مهارت آموزی در دانشگاه ها در زمان حاضر برای کار بردی بودن باید با نیاز صنعت و بازارکار انطباق داشته باشد.
شاهچراغ تشکیل شورای مهارت آموزی برای هماهنگی و هم افزایی بیشتر دستگاه ها و نهادهای درگیر در بحث آموزش های مهارت آموزی ، تدوین سند راهبردی توسعه مهارت آموزی استان در افق برنامه ششم با هدف جمع‌آوری نیازهای آتی و کنونی بازار کار، بسیج توان آموزش مهارتی استان برای تربیت نیروی کار مورد نیاز صنعت و ارایه آموزشهای مهارتی در محل دانشگاه ها را از راهکارهای تامین نیاز بازارکار و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت برشمرد.
وی خاطر نشان کرد : براساس نیاز صنعت ، 20 دوره تخصصی و کاربردی آموزش نرم افزار در مراکز مهارت آموزی در دانشگاه سمنان به وسیله فنی و حرفه ای در حال برگزاری است.
وی ادامه داد : حضور بانوان در کلاس های مهارت آموزی مانند خیاطی ، بافتنی بعد از گذراندن تحصیلات تکمیلی نشان دهنده نبود تناسب بین مهارت آموزی و رشته دانشگاهی است و پیچیدن نسخه برای حل مشکل مقطعی خواهد بود و برای حل مشکل دولت باید سیاست گذاری کند چرا که دانشگاه ،صنعت و فنی حرفه ای فقط مجری و نماینده اجرای قوانین هستند.
وی مهارت آموزی و مهارت افزایی برای سربازان براساس تفاهم نامه امضا شده با نیروهای مسلح را یکی از اقدامات انجام شده اداره کل فنی و حرفه ای این استان برای ایجاد ارتباط با صنعت برشمرد و اضافه کرد: بیشتر سربازان قشر تحصیل کرده هستند که پس از اتمام دوره سربازی وارد بازار کار می شوند.
*شناسایی نیازها لازمه ارتباط صنعت و دانشگاه
مدیر کارخانه شرکت عقاب افشان سمنان گفت: شناسایی نیاز های جامعه، صنعت و دانشگاه لازمه ایجاد ارتباط بین این صنعت و دانشگاه است.
محمود براتی یکی از راهکار های کاهش شکاف بین صنعت و دانشگاه را تغییر نگرش و پی ریزی دوباره سیاست های آموزشی و تصمیم گیری در سطح کلان دانست.
وی نبود هماهنگی بین مدرک تحصیلی با نیاز جامعه و ناکافی بودن ساعات کارآموزی و آموزش عملی در دانشگاه ها برای شناخت دانشجویان از وسایل و مهارت عملی را از دیگر عوامل مانع ارتباط صنعت با دانشگاه برشمرد و افزود : افزایش ساعات مهارت آموزی و آموزش عملی و اهمیت ویژه به کارورزی برای دانشجویان با هدف شناخت وسایل ، ابزار و آشنایی با صنعت در زمان تحصیل از راهکار های رفع موانع است.
وی اظهارداشت : یکی از رموز موفقیت کشورهای پیشرفته در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت الزام دانشجو برای گذراندن دوره های عملی در کنار دروس تیوری در دوران تحصیل است و برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور بازنگری در نظام آموزشی ضرورت دارد.
براتی خاطرنشان کرد : نابودی تصورات یک فرد تحصیل کرده و بیکاری ،ایجاد آسیب های اجتماعی و بی اعتمادی فرد به دانشگاه و صنعت تنها برخی از پیامدهای تلخ نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه است.
وی خاطرنشان کرد : در زمان حاضر برای برای تامین نیروی مهارت آموخته بازارکار باید نگرش و فرهنگ مهارت آموزی فقط برای بازماندگان از تحصیل است تغییر کند و آموزش های فنی و حرفه ای در طول دوران تحصیل جایگاه اصلی خود را پیدا کند.
براتی افزود : آموزش ها در دانشگاه کافی و مناسب است ولی در کنار آموزش باید مهارت آموزی و گذراندن دوره های عملی اهمیت بیشتری داده شود.
به گفته وی وجود دوره های عملی در دانشگاه ها راه را برای ورود دانش آموختگان به صنعت تسهیل می کند.
وی با بیان این که در زمان حاضر بی اعتمادی صنعت به دانشگاه وجود دارد ، تصریح کرد: دانش آموختگان در صنعت متناسب و همگام با نیاز سازمان عمل نمی کنند.
این استاد دانشگاه اظهار داشت:بین آموزش های تئوری در دانشگاه ها تا عمل در بازار کار و صنعت 40 درصد به بالا تفاوت وجود دارد و فردی که 40 درصد تفاوت را با آموزش مهارت های تخصصی جبران کند در صنعت فرد موفقی خواهد شد.
براتی حضور در صنعت دانشجو همگام با تحصیل را اثرگذار ترین اقدام برای ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت برشمرد.
وی با اشاره به این که برای کارفرما و صنعت گر سود و بازدهی مهم است، افزود : می توان به صورت آزمایشی در سمنان برای هماهنگی نیاز صنعت با آموزش مهارت های تخصصی به فرد سامانه ای تعریف شود تا مهارت فرد متناسب با نیاز صنعت باشد.
براتی تصریح کرد : دغدغه صنعت گر سرعت یادگیری و مهارت آموزی است و فردی که مهارت داشته باشد در اولویت انتخاب کارفرماست.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت : نظام آموزشی دانشگاه ها در کشور براساس نظام آموزشی کشورهای مدرن و پیشرفته است و قدمت مراکز آموزش عالی کشور 80 سال و در این استان حدود 50 سال است.
*شکوفایی استعداد ها با برگزاری دوره های مهارت آموزی
سیف الله سعدالدین افزود : صنعت و دانشگاه هر کدام رسالتی دارند که تکمیل کننده هم هستند و مهارت های آموزش داده شده در دانشگاه ها طوری است که فارغ التحصیل بتواند برای حضور در بازار کار در شاخه های مختلف یک رشته مانند کارآفرینی ،فعالیت در صنایع مختلف مرتبط با رشته موفق و دارای علم و آگاهی باشد.
وی ادامه داد : یک دانش آموخته در دوره دانشجویی از آینده شغلی خود خبر ندارد بنابراین دانشگاه آموزش های جامع ، عمومی و پایه برای آمادگی کار در صنایع مختلف را ارایه می دهد و زمینه آموزش تخصصی دانشجویان برای ورود به بازارکار مرتبط با رشته و انجام کار جدید را فراهم می کند.
وی اظهار داشت : تربیت دانشجو به صورت مستقیم متناسب با نیاز شرکت صنعتی خاص باید دانشجو بورس شود که در صورت تحقق این مهم بخشی از نیاز صنعت رفع و موجب ارتباط صنعت با دانشگاه می شود.
سعدالدین تصریح کرد : نداشتن آگاهی دانش آموختگان از صنعت قضاوت درست نیست و هر دانشجو بعد ازپایان چهار سال تحصیل آمادگی کار و فعالیت در صنایع مختلف را دارد و با مهارت آموزی به صورت تخصصی بعد از انتخاب شغل نیروی کار تحصیل کرده و کار بلد است.
سعدالدین اضافه کرد : هر بخش صنعت باید نیازهای خود را شناسایی و به دانشگاه معرفی کند، تا دانشگاه متناسب با نیاز آموزش ارایه دهد.
وی یکی از مشکلات فضای کسب و کار ، تولید و صنعت را وجود نیروهای غیرمرتبط با صنعت دانست و گفت :در چنین شرایطی که فرد هیچ‌دانش پایه ای از موضوع ندارد مهارت آموزی بی فایده است و اثربخشی و کارآمدی در حد انتظار نخواهد داشت.
وی گفت : حضور و پذیرش دانش آموختگان ایرانی در شرکت های خارج کشور نشان از کار آمدی آموزش ها در کشور است که کشور های خارجی با فراهم کردن بستر مهارت آموزی متناسب با شغل استعدادهای دانش آموختگان را در جهت پیشرفت و ترقی شرکت شکوفا و بهره برداری می کنند.
وی خاطرنشان کرد : صنعت نیازهای خود را اعلام نمی کند تا دانشگاه براساس نیاز آن ها طرح های پژوهشی تدوین کند.
رییس پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان ایجاد مرکز کار آفرینی در قلب دانشگاه را اقدامی ارزشمند برای آموزش و افزایش مهارت به صورت رایگان به دانشجویان برای ارتباط با صنعت برشمرد و گفت: مطالب آموزشی علمی باید به صورت فشرده و در زمان اندک انجام شود.
وی ادامه داد : آموزش 24 ساعته یک مهارت آموزش دانشگاهی نیست و آموزش تکنیسینی است.
وی اضافه کرد : دانشگاه آمادگی دارد تا با اعلام صنعت از نیاز خود برای حل مشکل صنعت برنامه های پژوهشی تدوین و راهکار ارایه دهد.
وی تصریح کرد: به کار گماشته شدن مدیران تحصیل کرده در دستگاه های اجرایی و صنعت نشاندهنده ارتباط بین صنعت و دانشگاه است که باید این ارتباط عمیق تر و نهادینه شود.
وی گفت : دانشگاه سمنان برای تبادل نظر با صنعت برگزاری کنفرانس های متعدد را دستور کار قرار داده ولی متاسفانه تعداد کمی از صنعت گران برای شرکت در کنفرانس استقبال کرده اند.
وی ایجاد مراکز تحقیقات و توسعه در داخل دانشگاه برای رفع نیاز صنعت،ایجاد اتاق فکر و تعریف راهبرد و استخراج نیاز ها در صنعت برای معرفی به دانشگاه، ایجاد انجمن دانش آموختگان و بازگو کردن رمز موفقیت خود برای دیگران را از راهکارهای ارتباط صنعت با دانشگاه برشمرد.
به گفته وی دانشگاه های کشور در مقایسه با بزرگترین دانشگاه های کارآفرین دنیا از لحاظ معیار های کارآفرینی برابری می کند.
وی اظهار داشت : رکود اقتصادی واحدهای صنعتی مانع تزریق علم و آموزش به آن ها شد و این در حال است که کشور به سرعت در حال پیشرفت و ترقی بوده و اگر واحد صنعتی علم و دانش فنی خود را به روز رسانی نکند از بازار رقابت حذف خواهد شد.
وی ادامه داد : اگر اتاق فکر و راهبرد در واحدهای صنعتی وجود داشته باشد جریان علم و دانش فنی را از راه دانشگاه وارد کند در زمان رکود هم راهی برای برون رفت از وضعیت رکود پیدا می کند.
وی ایجاد نوآوری در آموزش و تغییر آموزش های سنتی برای جذب دانشجو،ایجاد فرهنگ کار و تلاش را از دیگر راهکارهای ارتباط صنعت با دانشگاه برشمرد.
7342/7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد- الناز ملکی **انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.