احمد دزیانیان سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: یکی از اقدامات مثبت مدیریت وزارت جهاد کشاورزی در چند سال گذشته ، ادغام دو بخش آموزش و تحقیقات در این مرکز بود چون کار آموزشی از پژوهش جدا نیست و خودکفایی در تولید گندم در چنین فضایی رخ داد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، با بیان اینکه دانشگاه ها هنوز کارشناسانی را با مهارت اندک تربیت کرده و وارد بازار کار می کنند، افزود: سیستم آموزشی کشور بیشتر درس محور بوده و مهارت عملی دانش آموختگان کمتر است، با این حال درصدی از پایان نامه ها ارزش تجاری سازی دارند.
دزیانیان آموزش به بهره برداران را اولویت مرکز تحقیقات کشاورزی دانست و ادامه داد: اگر کشاورزی دانش محور شود، سودده بوده و ارزش واقعی اقتصادی آن مشخص می شود.
وی به آموزش عملی کارکنان تازه استخدام شده جهاد کشاورزی استان سمنان در این مرکز هم اشاره کرد و گفت: 108 تن برای شروع کار خود، به مدت سه هفته به صورت شبانه روزی در عرصه های مرکز تحقیقات کشاورزی استان حضور داشته و آموزش دیدند.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همچنین درباره آموزش های علمی-کاربردی این مرکز زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: 9 رشته مانند گیاهان دارویی و گیاه پزشکی در مقطع کاردانی و یک رشته در مقطع کارشناسی در این مرکز تدریس می شود.
دزیانیان اضافه کرد: بنابر قرار دادی میان این مرکز با اداره کل آموزش و پرورش استان، 170 دانش آموز مقطع متوسطه در رشته کشاورزی کار و دانش در شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و میامی در عرصه های مرکز تحقیقات کشاورزی، به طور عملی آموزش می بینند.
وی با بیان اینکه تعداد این دانش آموزان به نسبت پارسال 50 نفر بیشتر شده، افزود: متاسفانه تنها یک درصد از دانش آموزان کشور در رشته کشاورزی مشغول به تحصیل هستند ، با توجه به محدودیت منابع آبی و خاکی، در صورت افزایش کمی و کیفی آموزش می توان کشاورزی را دگرگون ساخت.
دزیانیان اضافه کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان، پارسال در زمینه جذب و آموزش به دانش آموزان کار و دانش، حایز رتبه برتر کشوری شد.
مرکز تحقیقات کشاورزی استان سمنان در سال 1342 در کیلومتر 3 جاده شاهرود – بسطام به عنوان ایستگاه تحقیقات باغبانی مطرح و پس از فراهم شدن مقدمات در سال 1349 فعالیت خود را با هدف تحقیق در زمینه محصولات باغی و زراعی آغاز کرد.
به تدریج با ساخت واحدهای زیربنایی مانند ساختمان، انبار، حفر چندین حلقه چاه آب و خرید ماشین آلات کشاورزی در سال 1367 با ایجاد چهار بخش تحقیقاتی اصلاح و تهیه نهال و بذر، خاک و آب، منابع طبیعی و آفات و بیماریهای گیاهی به مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان (شاهرود) تبدیل شد.
این مرکز ایستگاه‌ های تحقیقات کشاورزی میامی، گرمسار و تحقیقات پسته دامغان راهم زیر پوشش دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان *** انتشار دهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.