محمود خوشنویسان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که تپه های مریخی دامغان بسیار شبیه به سیاره مریخ است ، افزود : برای اجرای این امر مهم علمی، برنامه ریزی های لازم از سوی نهادهای مربوط انجام شده و در آینده نزدیک در این مکان اجرایی می شود.
وی اظهارداشت : در پی بازدید سال های گذشته فضانوردان روسی و اوکراینی از تپه‌های مریخی دامغان، آنان این تپه های واقع در جنوب این شهرستان را شبیه‌ترین نقطه کره زمین به مریخ دانستند.
خوشنویسان اضافه کرد : اکنون طرح کمپ گردشگری سفرهای شبیه سازی که در دنیا طرفدار بسیاری دارد و این طرح در این مکان اجرایی می شود.
رییس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان تصریح کرد : با اجرای این طرح زیبایی آسمان و زمین در نقطه تلاقی کویر و در هنگام تحویل روز به شب در عمق 120کیلومتری تپه های مریخی کویری به نمایش گذاشته که می تواند جاذبه فراوانی داشته باشد.
وی ایجاد برق با انرژی خورشیدی ، تامین آب آشامیدنی از روستای حسن آباد ، تامین سیتسم گرمایشی با انرژی خورشیدی، دسترسی به قنات و محیطی مناسب برای دیدن شهاب سنگ از جمله ویژگی های اجرای طرح کلان گردشگری علمی، سیاحتی در منطقه گردشگری تپه های مریخی است.
خوشنویسان با بیان این که برای اجرای این طرح سایت رصدی مجهز به تله کابین، سفرخانه با مکان اقامتی مجهز ، اینترنت پر سرعت، ایستگاه مجازی، خودروهای شن نوردی، شتر سواری، و ایستگاه پرواز طراحی و پیش بینی شده است، گفت: این طرح به طور قطع در جذب گردشگر موثر خواهد بود.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان با بیان این که این طرح آماده اجراست، گفت: با توجه به نزدیکی این تپه ها به پادگان نظامی و وجود مسائل امنیتی، اجرای این طرح توسط مسوولان در حال بررسی است که امیدواریم هر چه زودتر با رفع مسائل امنیتی، از ظرفیت سرشار این مکان به نحو مطلوب استفاده شده و این طرح تاریخی و گردشگری در جنوب دامغان عملیاتی شود.
تپه های مریخی دامغان در نزدیکی روستای رشم در 130 کیلومتری جنوب شهرستان دامغان قرار گرفته است.
124 اثر تاریخی دامغان درفهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .
9856/6026
خبرنگار: میثم اسماعیلی** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادهای استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.