به گزارش ایرنا، سمنان یکی از هشت شهرستان و مرکز استان سمنان است که فاصله‌ای حدود 260 کیلومتر با تهران دارد و بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 حدود 106 هزار و 531 نفر جمعیت دارد که بیش از 85 هزار نفر از این تعداد در مناطق شهری و 11 هزار نفر در مناطق روستایی زندگی می کنند که این رقم 8.5 درصد از کل جمعیت شهرستان سمنان به‌شمار می رود.
10 روستای بالای 20 خانوار در سمنان وجود دارد و بیش از 230 خانوار شهرستان در مراکز نظامی مانند پدافند هوایی زندگی می کنند، شهرسمنان 2 هزار 594 کیلومتر مربع وسعت دارد که از این مقدار بیش از 530 هکتار مربوط به بافت فرسوده است.
321 واحد صنعتی فعال در سمنان وجود دارد و این واحدها ظرفیت هی قابل توجهی در زمینه اشتغال دارند و همچنین بیش از 14 هزار نفر از مردم شهرستان سمنان در بخش دولتی و 38 هزار نفر در بخش خصوصی فعالیت می کنند که از این مقدار بیش از 27 هزار نفر جمعیت کارگری به شمار می روند.
در مجموع بیش از 52 هزار نفردر بخش دولتی وخصوصی در مرکز استان سمنان شاغل هستند و اگر براساس تفکیک جمعیتی میزان اشتغال در این شهرستان را بررسی کنیم درمی یابیم که به ازای هر چهار نفر در سمنان یک نفر شاغل است.
سالانه 85 هزار تن محصول زراعی ، 16 هزار تن محصولات باغی و 38 هزار تن محصولات دامی در شهرستان سمنان تولید می شود و بیش تر محصولات زراعی این شهرستان، گندم، جو و یونجه، مهمترین محصولات باغی انار، زیتون و پسته و در بخش دامی نیز پرورش گوسفند و شتر است.
104 واحد معدنی در این شهرستان فعال است که در مجموع بیش از 16 درصد از کل معادن استان در سمنان قراردارد و عمده محصولات اکتشافی در این معادن زغال سنگ و سیلستین است.
با دارا بودن ظرفیت مطلوب صنعتی، کشاورزی و با وجود تعداد بالای دانشجو در دانشگاه ها و موسسه‌های عالی، و قرار گرفتن در مسیر اصلی شرقی- غربی و شمالی- جنوبی کشور، قابلیت زیادی برای توسعه دارد و تنها مشکل این شهرستان کمبود آب است که در سال های اخیر و با خشکسالی‌های متوالی، این مشکل تشدید شده و در دوره اوج مصرف شهر سمنان با کمبود حدود 200 لیتر بر ثانیه مواجه است.
در میزگردی با عنوان «شهرستان سمنان، چالش ها و راهکار» که با حضور سیدعباس دانایی فرماندار و جمعی از مسوولان دستگاه اجرایی شهرستان سمنان و در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، مهم ترین دغدغه، برنامه‌ها و دستاوردها برای افزایش رونق کسب کار و افزایش رفاه اجتماعی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.

**چالش زیست محیطی مربوط به صنایع آلاینده در سمنان جدی نیست
سید عباس دانایی فرماندار سمنان دراین میزگرد گفت: چالش زیست محیطی مربوط به صنایع آلاینده در سمنان جدی نیست، اما باید نظارت های دقیقی برای کاهش آلاینده های موجود در این شهرستان اتخاذ شود.
وی خاطرنشان کرد: براساس نظارت ها و گزارش های ارایه شده بخش قابل توجه ای از پسماندهای واحدهای صنعتی به صورت بهداشتی دفن می شود و با واحدهای صنعتی متخلف که قانون گریزی کنند برخورد می شود.
وی تصریح کرد: واحدهای صنعتی سمنان همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان برای ارزیابی میزان آلاینده های صنایع انجام داده اند و سرمایه گذاران در شهرک و نواحی صنعتی سمنان کاهش آلودگی های ناشی از فعالیت های تولیدی را جزیی از ملاک های کاری خود در نظر می گیرند.
فرماندار سمنان اضافه کرد: همکاری خوبی بین فرمانداری و دانشگاه امیرکبیر تهران برای رصد و ارزیابی میزان آلاینده های جوی در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون نیز مطالعات کارشناسی برای رفع مشکلات آلاینده ها با این دانشگاه انجام شده است.
وی تصریح کرد: در بحث بزهکاری های اجتماعی و طلاق شهرستان سمنان شاید در آمار استانی رتبه مطلوبی ندارد اما استان سمنان در مجموع در متوسط کشوری در رتبه 31 قرار دارد و تلاش می شود با ارایه بسته های آموزشی و همکاری های همه جانبه با دستگاه های مربوط، برای رفع این چالش اقدام کرد.
دانایی گفت: بیش از 16 هزار اتباع کشور افغانستان در سمنان زندگی می کنند که براساس آمار از این تعداد، سه هزار نفر غیرمجاز و بدون مدارک هویتی هستند که باید برای رفع این چالش قدم‌های جدی تری از سوی دستگاه های اجرایی مربوط برداشته شود.
وی اضافه کرد: 51 درصد از جویندگان کار استان در شهرستان سمنان نام نویسی می کنند که باید با ارایه تسهیلات رونق تولید بیشتر و اشتغالزایی برای رفع چالش بیکاری تلاش کرد.
فرماندارسمنان با اشاره به اینکه مهاجرت به شهرسمنان زیاد است و سالانه شاهد افزایش حضور دانش آموزان غیربومی در مدارس این شهرستان هستیم، گفت: به طور متوسط 50 درصد از افزایش رشد جمعیتی دانش آموزی درسمنان، در این شهرستان اتفاق می افتد.

** فرهنگ گردشگرپذیری در شهرستان سمنان نهادینه شود
حمیدرضا دوست محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سمنان گفت: در این شهرستان 93 بنا، 9 تپه تاریخی و 22 میراث فرهنگی معنوی وجود دارد و بیش از 120 اثر تاریخی سمنان به ثبت ملی رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: 23 رشته فعال صنایع دستی ، 22 کارگاه صنایع دستی و 868 هنرمند صنایع دستی در این شهرستان فعالیت می کنند و بیش از 200 نفر از آنها بیمه تامین اجتماعی هستند.
دوست محمدی اضافه کرد: در شهرستان سمنان، 2 هتل و چهار کمپ بین راهی و رستوران وجود دارد و با برنامه ریزی های انجام شده و تخصیص اعتبار درصدد راه اندازی چند هتل و اقامتگاه بوم‌گردی برای جذب گردشگر هستیم.
وی ادامه داد: در مجموع 145 اتاق و یک اقامتگاه بوم گردی برای جذب گردشگر در سمنان دایر است و از مجموع 29 دفتر خدماتی و گردشگری استان ، 10 دفتر در سمنان مستقراست.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان با بیان این که کمبود اعتبار یکی از چالش های اساسی در بحث رونق نیافتن صنعت گردشگری در مرکز استان است، گفت: کمبود نیروی انسانی متخصص از دیگر چالش های این اداره به حساب می آید.
وی خاطرنشان کرد: برای جذب گردشگر، باید فرهنگ گردشگر پذیری را در بین مردم شهرستان سمنان نهادینه کرد و با اهمیت بخشی به زیرساخت ها می توان گام های عملیاتی برای رونق کسب و کار این منطقه از استان برداشت.

**انتقال آب خزر مهم ترین راهبرد تامین آب سمنان در دراز مدت
محمدحسین کاشی رئیس شرکت آب وفاضلاب شهری شهرستان سمنان گفت: منابع و نیاز آبی مرکز استان از 17 حلقه چاه ، چشمه روزیه و چشمه گل رودبار تامین می شود و براساس این حجم آبی، 77 هزار انشعاب در بخش شهری در سمنان نصب شده است.
وی با بیان اینکه 50 درصد تامین آب آشامیدنی سمنان از چشمه سارهای گل رودبار و بقیه از چشمه روزیه و چاه های عمیق تامین می شود، افزود: شهرستان سمنان با چالش کمبود آب 200 لیتر برثانیه مواجه است و حفرچاه ها عمیق در کوتاه مدت می تواند نیازهای آبی را برطرف کند اما در بلندمدت قطعی آب با شرایط کنونی در سمنان حتمی است.
کاشی ادامه داد: 80 درصد از واحدهای مسکونی شهرسمنان به فاضلاب شهری متصل است و برای اجرای طرح های بازگشت این آب ها به واحدهای صنعتی و تولیدی بیش از 55 میلیارد تومان براساس برآوردهای انجام شده اعتبار نیاز است.

** نرخ بیکاری در مرکز استان سمنان 9.1 درصد است
علی نورانی سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سمنان گفت: در ابتدای سال 96 تاکنون، بیش از 2 هزار و 152 نفر در مرکز کاریابی ثبت نام کردند که از این تعداد تاکنون 345 نفر جذب بازار کار شدند.
وی اظهارداشت: بیش از 40 درصد کارجویان شهرستان سمنان دانش آموخته موسسات عالی هستند و همچنین براساس طرح های کارورزی ، 120 نفر از جوانان این شهرستان برای مهارت آموزی جذب بازار کار شدند.
نورانی ادامه داد: نرخ بیکاری 9.1 درصد از چالش های اساسی در شهرسمنان است و باید با بازگشت و تقویت واحدهای تولیدی برای رونق چرخه تولید در کاهش آمار بیکاری قدم های جدی برداشت.
وی تصریح کرد: بیش از 54 هزار نفر در این شهرستان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و در سال جاری بیش از 900 نفر از خدمات بیمه بیکاری بهره مند شدند و بیش از 2 هزار کارگر از اتباع کشورافغانستان در شهرسمنان مشغول به کار هستند.
سرپرست اداره تعاون،کار ورفاه اجتماعی سمنان گفت: 219 تعاونی فعال در سمنان وجود دارد که براساس آمار بیش از 11 درصد از جمعیت این شهرستان در بخش های مختلف تعاون مشغول به فعالیت هستند.

** منابع طبیعی سمنان متاثر از خشکسالی
علیرضا رهایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: وسعت عرصه های طبیعی سمنان یک میلیون و 100 هزار هکتار است که نزدیک به 700 هکتار از آن عرصه های بیابانی است، بیش از 300 هکتارمرتع در سمنان وجود دارد که به صورت عمده عشایر استان برای قشلاق به این مناطق کوچ می کنند.
وی اضافه کرد: از مجموع 700 هکتار ازعرصه های بیابانی سمنان، در 33 هزار هکتار کانون فرسایش بادی وجود دارد و در دولت تدبیر و امید تاکنون در 13 هزارهکتار تاغ کاری انجام شده است.
وی گفت: 380 هکتارعرصه های جنگلی در سمنان وجود دارد و سالانه 400 هزار اصله نهال برای افزایش پوشش گیاهی و فضای سبز از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان در نقاط مختلف شهرستان کشت می شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: 6 حوزه سیل خیز در این شهرستان شناسایی شده است و بزرگترین چالش در عرصه های بیابانی سمنان کمبود آب و افزایش فرسایش خاکی و گسترش پدیده بیابانزایی است.
رهایی افزود: سمنان تنها شهرستان استان است که منابع آبی پایدار ندارد و در 70 درصد از عرصه های بیابانی این شهرستان، پدیده ریزگردها و گسل وجود دارد.

** کمبود اعتبار چالش اساسی بهسازی جاده‌های سمنان
حبیب عرب رئیس اداره راه وترابری شهرستان سمنان گفت: 9 درصد شامل 590 کیلومتر راه های استان در شهرستان سمنان واقع است و با توجه به قرار گرفتن مرکز استان در مسیر تهران- مشهد، تعداد قابل توجهی از گردشگران سالانه از شهرستان سمنان عبور می کنند.
وی افزود: ساخت باند محور حرم تاحرم در قطعه گرمسار- سمنان و همچنین تعریض باند فیروزکوه- سمنان از طرح های مهم جاده ای این شهرستان در سال 96 است، با راه اندازی محور حرم تاحرم و بهره برداری از جاده گرمسار- سمنان می توان مرکز استان سمنان را به چهارراه شمال به جنوب و شرق به غرب وصل کرد و باید تسریع در بهره برداری از این طرح برای افزایش اشتغال مدنظر دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
رئیس اداره راه و ترابری شهرستان سمنان گفت: سالانه بیش از 120 میلیارد ریال برای تعریض و نوسازی جاده های سمنان اعتبار نیاز است در حالی که این اعتبار تخصیصی سالانه 30 میلیارد ریال است.

** لزوم فرهنگسازی در مصرف بهینه گاز در شهرستان سمنان
اسماعیل سعیدی رئیس شرکت گاز شهرستان سمنان گفت: 68 هزار و 300 مشترک گاز در شهرستان وجود دارد که از مقدار بیش از 64 هزار انشعاب مربوط به مناطق شهری است، 599 انشعاب در شهرک صنعتی سمنان وجود دارد و 480 کیلومتر از انشعابات به صورت لوله های فولادی است.
وی اضافه کرد: 206 کیلومتر خط تغذیه گاز و 169 مورد ایستگاه تقلیل فشار گاز برای شهرستان سمنان وجود دارد که 23 مورد آن مربوط به بخش شهری است.
سعیدی اضافه کرد: به دلیل پراکندگی و وسعت سرزمینی حفظ و نوسازی لوله های خط انتقال از چالش های اساسی شرکت گاز شهرستان است که با ارایه الگوهای اصولی و منسجم درصدد رفع این بحران هستیم.
وی گفت: به دلیل وسعت سرزمینی پیمانکاران علاقه ای برای اجرای طرح های انتقال و نوسازی شبکه های گاز در سمنان ندارند.
وی اضافه کرد: فرهنگ بهینه سازی مصرف گاز در سمنان به معنی واقعی وجود ندارد و به طور معمول میزان تزریق و مصرف گاز سنخیت ندارد.
رئیس شرکت گاز شهرستان سمنان گفت: معوقات وپرداخت نشدن قبوض گاز از سوی برخی صاحبان واحدهای صنعتی و تولیدی و شهروندان از چالش های اساسی است که در ارایه نوع خدمات دهی این شرکت به اقشار جامعه تاثیر منفی داشته است.

**سمنان در استفاده بهینه مصرف برق رتبه اول استان را دارد
علیرضا قیومی مدیرشرکت توزیع برق سمنان گفت: 93 هزار مشترک برق دراین شهرستان وجود دارد که 75هزار مشترک برق سمنان در بخش خانگی است اما این بخش تنها 26 درصد از کل مصرفی را به خود اختصاص می دهد.
وی اضافه کرد: بیش از50 درصد از مصرف برق در شهرستان سمنان در بخش های صنعتی و کشاورزی است و نهادهای دولتی و موسسات و آموزشگاه های عالی 12 درصد از کل برق را در این شهرستان مصرف می کنند.
وی اضافه کرد: در کاهش تلفات انرژی و مدیریت مصرف برق در اوج مصرف ، شرکت توزیع سمنان در رتبه اول استانی قرار دارد و با مدیریتی دقیق در تابستان امسال هیچ‌گونه قطعی در مرکز استان وجود نداشت.
وی اضافه کرد: مدیریت و استفاده بهینه از مصرف برق می تواند در کاهش هزینه شهروندان و افزایش خدمات دهی به اقشار جامعه تاثیرگذار باشد و در تمامی نقاط شهری و روستایی سمنان از نعمت برق برخوردار هستند.
7339/6103 گزارش: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده :مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.