به گزارش ایرنا، آفتاب چهاردهمین روز از ماه شعبان که رو به زوال می رود، شوری در دل های مسلمانان به پا می شود. همه چشم ها رو به آسمان است. با نگاه خود پی طلوع ماه می گردند تا شاید از پس این صفحه نقره فام، خورشیدی برون آید و جهان را به نور خود روشن کند.
انتظار برای دوست داران امام مهربان، پدیده ای تازه نیست. آنان هر جمعه را به تمنای وصالش سپری می کنند. این جمعه اما فرق می کند. روز انتظار شیعیان، با سالروز نخستین باری که قطب عالم امکان پا به عرصه گیتی نهاد، هم زمان شده است. عاشقان این هم زمانی را به فال نیک گرفته و زیر لب زمزمه می کنند: 'ای که یک گوشه چشمت غم عالم ببرد/ حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد'
آیین های جشن نیمه شعبان از شب گذشته در شاهرود همپای دیگر شهرهای ایران اسلامی در حال برگزاری است. خیابان های شهر آذین بندی شده، برخی از کوچه ها و بازارچه ها فرش شده و جشن و شادی در هر کوی و برزنی برپا شده است.
بنابه رسم این سال ها، مردم در خیابان ها شربت، شیرینی و آش رشته توزیع می کنند. هر چند متر، در خیابان ها هم، افرادی سینی های پذیرایی خود را به سرنشینان خودروهای عبوری تعارف می کنند.
ندای اذان مغرب که به گوش برسد، بخش اصلی این جشن همگانی، در مسجد ها دنبال می شود. نماز که خوانده شود، سخن رانان و مداحان، دل های دوست داران اهل بیت را به دعای انتظار ولی عصر(عج) گره می زنند. مهدیه بزرگ شاهرود اما از سال های دور، پذیرای شهروندان بسیاری است که به عشق آقا اباصالح (ع) در آیین جشن ولادت ایشان شرکت می کنند.
امام جمعه شاهرود در شب میلاد، در مسجدی که به نام حضرت امام حسن عسکری(ع) مزین است، حضور یافته و در جمع مردم به سخنرانی پرداخت.
حجت الاسلام والمسلمین عباس امینی با اشاره به کرامات امام زمان (عج) در عصر غیبت، یادآور شد: هرچند که به دست آوردن رضایت حضرت مهدی (عج) از دیدن جمال ایشان با ارزش تر است، اما آن حضرت در زمان غیبت خویش ارتباط هایی با بسیاری از علما و بزرگان برقرار کرده اند.
وی انتظار فرج را یکی از ویژگی های مومنان واقعی خواند و گفت: باید در عمل کاری کرد که منتظر آن حضرت بود و راز انتظار واقعی فرج نیز همین است.
نماز جمعه این هفته شاهرود در مسجد و حسینیه مدرسه قلعه شاهرود هم، آکنده از عطر ذکر 'یا مهدی' و 'اللهم عجل لولیک الفرج' خواهد بود. مولودی خوانی ستایشگران اهل بیت (ع) زینت بخش این آیین سیاسی-عبادی است و در پایان نیز به برکت این روز بزرگ، جشن گلریزان برای جهیزیه جوانان نیازمند برگزار می شود.
جشن های نیمه شعبان همراه با مولودی خوانیتا غروب جمعه دنبال می شود.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشاردهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.